سردرگمی و میمون بازی حکومت ترامپ در مقابل بحران کورونا , بخش یازدهم از بررسی معضل بحران کورونا

سردرگمی و میمون بازی  حکومت ترامپ در مقابل بحران کورونا

بخش یازدهم از بررسی معضل بحران کورونا

از: سعید صالحی نیا

۹ می ۲۰۲۰

مقدمه:

اویل ماه ژانویه ۲۰۲۰ ترامپ همچنان در تلویزیونها عربده می کشید که بیماری کورونا قلابیست توسط دموکراتها تبلیغ می شود.چند روز بعدش اعلام کرد که کورونا چیزی نیست تحت کنترل است!

تقریبا اوسط ماه ژانویه بود که بالاخره کمیته مبارزه با کورونا را سازمان داد و مرز های امریکا را به چین بست! از اون تاریخ جلسات روزمره تلویزیونی گذاشت تا از سکوی “مبارزه با کورونا” استفاده تبلیغاتی برای انتخاباتش بکند. لودگی و مهمل گوئی توی این گزارشات روزانه اینقدر بالا گرفت که این جلسات به چنگ او با خبرنگاران تبدیل شد و صحنه های بامزه ای از لات بازی و مهمل بافی او افرید که در تاریخ سیاست امریکا هم بی سابقه است.

در مقالات متعددی (*) نشان دادم که بحران جهانی اپیدمی کورنا درون بستر بحران حکومتها و نظام سرمایه داری در حال وقوع است .گند سیاستهای موجود گند دزدیها و دروغ پراکنی های حکومتگران متاسفانه در فضای الوده کورونا عامل کشتار و بیماری و خانه خرابی میلیونها یلیون می شود.

گزارشات تا کنونی که نادقیق هم هستند میزان ابتلای جهانی به کورونا را بیش از ۴ میلیون و میزان مرگ را تا ۲۸۰ هزار نفر اعلام کرده اند که در این میان بیش از یک چهارم کل ابتلا در امریکاست و نزدیک به ۸۰ هزار نفر تا بحال در امریکا کشته داده.

امریکا در حال حاضر مرکز اصلی ابتلا و کرگ و میر کورونا در دنیاست و هفته هاست که رتبه اول را رسما در دست دارد.رقم کشته ها در امریکا از قربانیان جنگ امریکا در ویتنام پیشی گرفته و متاسفانه این هنوز پایان ماجرا هم نیست!

در این مقاله من نمونه هائی از قیقاجها و میمون بازیهای ترامپی را در این موقعیت حساس برای مردم امریکا و دنیا ارائه می دهم:

(۱)فاز توسعه سریع کورونا ترامپ چه کرد؟

علاوه بر وقت کشی ترامپ که بیش از یکماه حداقل طول کشید و انکار او که بنا به گفته برخی حتی بیش از دو ماه بود(اطلاعاتی که سازمانهای اطلاعاتی حتی از دسامبر ۲۰۲۰ از چین به او می دادند)، حتی وقتی ترامپ فهمید این بحران جدیست به سیاست انکار دفاع الوقت ادامه داد.

شوهای تبلیغاتی سیاسی را بجای گزارش دهی جدی به مردم گرفت.ادعاهای پوچ کرد که “امریکا خیلی خوبه” خیلی پیشرفته است! اینها مهملات او بود جلوی دوربین ها.این در حالی بود که نظام پزشکی امریکا اصلا اماده نبود و امکانات تشخیص نداشت و هنوز هم ندارد.بیمارستانهای امریکا نه از جهت تجیزات و نه امکانات تست و نه از جهت حمایت مالی اماده نبودند و نظام پرشکی امریکا جامعه گرا نبوده و نیست.

ترامپ از قوانین امریکا برای تولید وسیع دستگاههای حمایت تنفسی استفاده درست نکرد .تمام تلاشش این بود و هست که کمپانیهای بیمه داروسازی و کمپانیهائی مثل جنرال موتورز و سایر فولهای مالی در این ماجرا سود ببرند و ضرر نکنند.اونها را در تصمیم گیریها شریک کرد و حچم اصلی کمکهای مالی دذولتی را به اونها تقسیم کرد.

ترامپ از کورونا فرصتی می بیند برای پیروزیش در انتخابات بعدی و فرصتی برای پولدار شدن! برایش مردم درجه اخر هستند و فقط اهمیتشان رای دادن به اوست.

(۲)فاز تلاش برای بازگشائی جامعه از سوی ترامپ:

تقریبا چند هفته ای هست که ترامپ دارد تلاش می کند به مردم امریکا بقبولاند که خطر کودونا تمامست.او حتی قبلا پیش بینی کرده بود که ماه اوریل یعنی ماه پیش کورونا تمامست مردم بروند سر کار!

بتدریج این اصرار او به برگشتن مردم که ناشی از ترس او از بحران شدید اقتصادیست و رشد بیکاری
۰که اکنون به ۱۵ در صد رسیده) به تهدید فرمانداران ایالات امریکا انجامید.تهدید به تحریم ایالاتی که حرف او را قبول نمی کنند و جامعه را باز نمی کنند!

ترامپ هواداران لمپن خود را خصوصا در ایالات جنوبی امریکا روانه خیابانها کرد که داد بزنند که “حقوق شهروندی ازادی دارند” و لذا با قرنطینه اجتماعی مخالفند!” نژاد پرستان و دست راستیهای اوسکول به خیابان امدند بنام ازادی ! سیرک بامزه ای که کسی جدی نگرفت! در حال حاضر بالای ۸۰ در صد مردم امریکا مخالف برگشت به وضعیت عادی هستند و نگرانند چرا که مقدمات برگشت به وضعیت عادی وجود ندارد.در برخی ایالات حتی امار ابتلا به بیماری همچنان در حال رشد است! این برای ترامپ اهمیت ندارد بلکه فقط اقتصاد و وال استریت اهمیت دارد!

(۳)نیازهای اولیه بازگشائی مرحله ای جامعه چیست و ترامپ چگونه فکر می کند؟

تاریخا حاکمان هرگز برای مردم دل نسوزانده اند.اما برخی در این داستان واقعا لجن ترند.ترامپ از ادمهائی است که رکود شارلاتانیزم و فساد فردی و اخلاقی را ربوده و سمبل احمقترین و خودخواه ترین حاکم امریکا لقب دارد.

در حالیکه متخصصین اعلام کرده اند که برای بازگشائی مرحله ای باید امار ابتلا در روده ای قابل اعتماد ثابت شود و پائین بیابد و امکان دسترسی مردم به تستهای لارمه و سازمانهائی که بتوانند بر اساس تستها ردیابی کنند و درمان بیماران امکانپذیر باشد، ترامپ و خانوداه اش هر روز تست می شوند و مردم را لایق همان امکانت نمی دانند.

مرگ و میر و ابتلا به کورونا در امریکا بطور واضحی بر علیه طبقه کارگر و زحمتکشان است.بر علیه رنگین پوستانست.حتی بیماری کورونا هم بطور برابر قربانی نمی گیرد.

بیکاری در امریکا افزایش می یابد و مردم بتدریح رنگ کثیف فقر را به چشم می بینند.در خانه نشستن از سوئی امکان ندارد و فشار روانی افزایش می یابد.مردم افسرده و مضطرب می شوند و از اینده نامعلوم می ترسند.واقعا بین منگنه کورونا و فقر گیر افتاده اند.

وعده های ترامپ برای فرستادن چپ به در خانه مردم هنوز عملی نشده.همان ابتدا میلیاردرها و صاحبان سرمایه مالیات مردم را دزدیدند و الان مردم مانده اند که چه کنند؟

با گذشت زمان جدائی بین مردم و خواستهاشان با عربده های حکومتی ترامپ بیشتر می شود .ترامپ در چرخه سقوط سیاسی در حال دست و پا زدنست.او دیگر دوست ندارد جلوی دوربین بیاید و گزارش روازنه بدهد .از پس خبرنگاران و سوالاتشان بر نمی اید!

(۳)تاکتیکهای نخ نمای سیاسی ترامپ  برای فریب مردم در بحران کورونا:

برای فریب افکار عمومی ترامپ تاکتیکهای متعددی را پیش گرفته که من چند تای ان اشاره می کنم:

اول: دست زدن به بحران افرینی در منطقه خاورمیانه

همانطور که شاهد بودیم تاریخا حکومتها برای فریب افکار عمومی به بحرانسازی خارجی روی می اورند.حکومت امریکا همواره اینکار را کرده.ترامپ همینطور و اخرینش بحرانسازی اخیر در خیلیج فارس و عراق بود.بعید نیست ترامپ بحرانهای دیگری بیافریند تا افکار عمومی امریکا منحرف شود از سیاستهای مهمل او در امریکا

دوم: پرتاب وظیفه دولت مرکزی فدرال به فرمانداران ایالات:

ترامپ این روزها داد می زند که وظیفه سازماندهی کنترل کورونا به عهده او نیست به عهده فرمانداران ایالتهاست! هم انها را تحت فشار قرار می دهد هم امکانات را برایشان فراهم نمی کند هم انها را مقصر می داند.این متد هم از ضخیت بیمار او ناشی می شود و هم از تاکتیکهای شناخته شده حاکمانست.

سوم: استفاده از ترس مردم از فقر و بیکاری برای بازگشائی جامعه

نگرانی ترامپ وال استریت است و سرمایه داران و حکومتی که نماینده اونهاست.اینها همه می خواهند سرمایه بچرخد و سود دهد.اهمیتی برای مردم بیش از این قائل نیستند.

ترامپ روی ترس مردم از بیکاری و فقر حساب باز کرده و مردم را به برگشت به کار وادار می کند.تا همین امروز مردم امریکا مخالف برگشت به کار هستند .این درگیری بزرگتری در اینده خواهد بود اگر بازگشائیهای نا بهنگام امواج بیماری را بالا ببرد.

(۱)بازگشائی برخی ایالات امریکا و توسعه نگرانیها

علاوه بر برخی ایالات امریکا که اصلا به قرنطینه نپیوستند (مثل داکوتای شمالی و جنوبی) الان ایالاتی در جنوب امریکا که سنتا رهبران جمهوریخواه دارند مثل تگزاس و جورجیا دارند جامعه را باز می کنند بدون اینکه امکانات لازمه فراهم باشد.از هم اکنون نهادهای پزشکی امریکا زنگ خطر را به صدا در اورده اند.

ایالات شمالی امریکا مثل نیویورک و پنسیلوانیا و ماساچوست همچنان دارند بازگشائی را عقب می اندازند.وضعیت بحرانی در سراسر امریکا وجود دارد چرا که ایالات امریکا در فازهای مختلف قرار دارند و بازگشائی برخی ممکنست به توسعه شدید بیماری بینجامد خصوصا وقتی مسافرتها اغاز شود.

حکومت ترامپ هیچ طرح زمان بندی شده ارائه نداده و خود را به ارسال دستورالعملهای ۳ مرحله ای کلی قانع کرده.این بی مسئولیتی کاملست و نگرانی ادمهای عاقل را برانگیخته.بار دیگر ممکنست امریکا مورد هجوم دور بعدی کورونا قرار گیرد و مردم زحتمتکش قربانیش شوند.

خلاصه کنم:

مثل همه جای دیگر سرنوشت بهداشت و سلامت مردم در گروی تعدادی حاکم شارلاتان و دروغگو گیر افتاده و وضعیت بسیار نگرانی اوریست.

ترامپ بعنوان یک حاکم شارلاتان و دروغگو متاسفانه مسئولیتی دارد که لایقش اصلا نیست.کابینه او مشتی بادمجان دور قابچین هستند چون شخصیت ترامپ اینجور را تحمل می کند.

تا همین حالا هم مردم امریکا بزرگترین ضربه را از کورونا خورده اند.بحران وسیع اجتماعی اغاز شده و. سردرگمی مردم بسیار نگرانی اور و تاسفبار است.بحران روانی افسردگیها خودکشی ها در راهست.نسل جوان و پیر به اشکال مختلف در حال ضربه دیدن هستند و افقی مثبت در جلو قرار ندارد.

بهترین خوسشبینی ها هم حتی تا اخر امثال در میان نیست.

کاهش کورونا به طبیعت به توسعه بیماری و ابتلا و مرگ مردم قرار است محدود شود و نه خرد و سازماندهی علمی.

این امریکاست.از ایران نمی گویم! از رژیم عقب مانده اسلامی نمی گویم.این خرتوخری تو امریکاست که کعبه خیلی احمقهای دست راستی بوده.این را داشتند به مردم ایران نوید می دادند!

هنوز صحنه های دیگری جلوی روی ماست.این داستان دردناک تمامی ندارد به این زودیها!

  • آرشیو مقالات این نویسنده در خصوص معضل کرونا

(۱)اول ماه مه ، مداخله گری جنبش طبقه کارگر و معضل جهانی کورونا(بخش یازدهم از ارشیو معضل کورونا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79106