توسعه تئوریهای توطئه در مقابل واکسیناسیون بر علیه کورونا- بخش دهم معضل کورونا

توسعه تئوریهای توطئه در مقابل واکسیناسیون بر علیه کورونا- بخش دهم معضل کورونا

از: سعید صالحی نیا

۲۸ اوریل ۲۰۲۰

 

مقدمه:

در شرایطی که هنوز بشریت در حال دست و پنچه نرم کردن با بیماری پاندمی کوروناست و تبعات سنگین اجتماعی اقتصادی و سیاسی ناشی از این همه گیری در بستر بحران سرمایه داری اکثریت زحمتکش و مزدبگیر و فقیر شده دنیا را در خود فروبرده و بازار کلاشی حکومتها و طبقات حاکم را گسترده کرده ، گرایشات معینی با منافع طبقاتی معین چه در راست و چه چپ در حال ساختن تئوریهای توطئه هستند.

در مقاله ای (۶) به این بحث از زاویه تئوریهای “منشا کورونا” نگاهی انداختم اما طبیعتا این تئوریها رشد می کنند و شاخ و برگ می یابند و مبارزان راه انسانیت و عقل و علم باید سکوت نکنند و به نقد و افشای این تئوریها و ریشه یابی اینها بپردازند.

مبارزه با تئوریهای توطئه هم از جهت شناختی و عمل واقعی مبارزه با بیماری کورونا اهمیت دارد و هم از جهت پیشبرد مبارزه طبقاتی بر علیه نظم سرمایه داری و تقویت جبهه سوسیالیزم. در این مقاله توضیح می دهم چرا در هر دو لایه ذکر شده باید با این تئوریها مبارزه فکری و سیاسی کرد:

در این مقاله من نمونه مصاحبه دکتری در امریکا بنام رشید بوتا (۱) را انتخاب کردم که بقول خودش در ارتش امریکا سالها خدمت کرده و حامی سیاستهای ترامپ هم هست و در یک شبکه تلویزیونی تئوریهای متعدد توطئه خودش را ارائه می دهد. از دید من این نظرات نمونه های خوبی هستند و ارزش دارند ما بهش عمیقتر برخورد کنیم:

(۱)تئوری توطئه چه فرقی دارد با افشای توطئه ها از زاویه علمی و انسانگرا و برابری طلبانه؟

فکر می کنم روی این سوال ابتدا باید بیشتر مکث کرد.تئوری توطئه نوع معینی از افشای توطئه است.طبیعی است که در جامعه طبقاتی طبقات حاکم مرتب توطئه می کنند هم فریب می دهند و هم اعمال قدرت خود را توسط توطئه ها تداوم می بخشند.توطئه ها از این زاویه با نظام نابرابر شکل می گیرند و با ابزارهای جدیدتر عرضه می شوند.طرح ریزیها وسیعتر و کاراتر می شود و از علم و دانش و تکنولوژی هم بهره می گیرند.لذا تداوم وضع موجود اساسا با توطئه همراه و عجین است.

از وظایف نیروهای ازادیخواه و برابری طلب هم یکیش همین باز کردن مچ توطئه های حاکمان است.خوب در این سطح اگر بگوید که تمامی مبارزان راه ازادی و برابری تئوریهای توطئه خودشان را تبلیغ می کنند پر بیراه نگفته! سوال اینست که ما چه ایرادی داریم به تئوریهای توطئه اگر توطئه بخشی از سیاستهای حاکمان است؟

پاسخ این سوال ساده نیست.سایه روشنهای عجیبی بین تئوریهای توطئه و واقعیت ایجاد می شود.مثلا وقتی عده ای با پرچم مبارزه با “منفعت طلبی” کمپانیهای داروسازی و واکسن سازی به جهاد علیه دارو و واکسن می پردازند و اصل استفاده از دارو و واکسن را زیر سوال می برند! از واقعیتهای استفاده می کنند تا واقعیتهای دیگر را نفی کنند .

از دید من تئوریهای توطئه بسیاری موارد هم از منطق و هم از علم استفاده می کنند تا بر علیه منطق و علم بایستند .نکته اساسی و محوری اما اینست که این تئوریها در انتها ما را به کجا می خواهند ببرند؟ شاید یک راه چداسازی درک علمی و نقاد و هوشیاری در مقابل توطئه ها در مقابل تئوریهای توطئه همین باشد.

(۲)سخنان دکتر رشید بوتا چه مباحثی را می پوشاند(۱)

با ذکر مقدمه بالا نگاهی می اندازم به سازمان نظری دکتر بوتا تا خواننده مقداری به این نمونه اشنا شود:

دکتر بوتا می گوید که این داستان کورونا زیادی بزرگ شده و انفلونزا بدتر بوده .می گوید این اصلا ویروس نیست بلکه ماده شیمیائی است و سم است.(البته وسط حرفهاش سوتی می دهد و انرا ویرس هم می داند!) او می گوید که عده ای این داستان را ساخته اند تا واکسن بسازند و توی واکسن چپ هست تا ادمها را کنترل کنند.او می گوید که جاسازی اجتماعی هم برنامه است تا از طریق ماهواره بشود مردم را کنترل کرد با کمک اون چیپها!. او جلوتر می رود می گوید اتیزم را هم واکسن تولید کرده .زدن واکسن به کودک خردسال درست نیست.او می گوید ویروس کورونا(که قبلش گفت شیمیائی است و ویروس نیست) مدتی قبل در ازمایشگاههای چین ساخته شده به کمک مالی امریکائیها تا بر علیه ایدز درمان بسازند.او می گوید دکتر فاوچی و دولت امریکا در تحقیقات ساخت کورونا در چین سرمایه گذاری کردند و چند سال قبل هم اعلام کردند که این کورونا همه گیر می شود.اینها را دکتر بوتا خبر دارد (البته قبلا خبر نداشته حالا خبردار شده).

دکتر بوتا از اتجاد عمل دکتر فاوچی و بیل گیت پرده برداشت .از دید او اینها بدند  ترامپ خوبه همینطور داروی هیدروکسی کلرکین و ازیترومایسین که مبتلایان به کورونا را طی یکساعت خوب کرده بقیه حالیشان نیست!

وسط این بحثها دکتر بوتا به ما یاد اوری می کند که ما پشت ترامپ بایستیم چون او رئیس جمهور منتخب امریکاست.از حفظ سلاح در امریکا دفاع کنیم چون حق همه است و دنیا دارد از لمپنهای حامل اسلجه و انحصارات فروش اسلحه در امریکا دفاع می کند.چشم دنیا به لاتهای حامل اسلجه است چون اینها تو قانون اساسی امریکا (که قرار است تا ابد باشد و مردم تاوانش را بدهند) نوشته شده!

دکتر بوتا جلوتر می رود! او می گوید چاههای نفت کویت را صدام حسن اتش نزد بلکه ۱۱ نفر از ارتش امریکا اتش زدند یکیش دوست خود این دکتر بوده! خوب! شاید اگر دکتر بوتا وقت می کرد اسرار بزرگ دیگری را هم می ریخت وسط .داستان کورونا فقط یکی از این اسرار بود!

دکتر بوتا از بیرون رفتن ترامپ از سازمان بهداشت جهانی رسما دفاع می کند.او هم مثل ترامپ این سازمان جهانی را زیر سوال می برد و این سازمان را به توسعه توطئه “ماهواره ای کنترل ادمها” متهم می کند. بواقع از دید او ترامپ خوبه بقیه اخ هستند! هیدورکسی کلرکین خوبه و ویروس کورونا هم ماده شیمیائی هست و بعضی وقتها ویروسه که برای درمان ایدز ساخته شده! اونها که گیج شدن گور پدرشون!

از خواننده خواهش می کنم خودش این مصاحبه را نگاه کند و تصدیق کند که من اینها را برای این نابغه نساختم.خودش با زبان خودش گفت!

همانطور که خواننده متوجه شد دکتر بوتا سمبل خوبی است از متفکرین تئوری توطئه از نوع دست راستی و ترامپی.از نوع نژاد معینی در امریکا که مثل دایناسورها در حال انقراض است و دست و پا می زند.ترامپیزم در ماسک پزشک! خب من این وجه سیاسی ایشان برایم مهم است و دم خروس مهمی است که تفاوت او را با نظریات جدی نشان دهم.

(۲)واقعیت توطئه ای که در جریانست

بیماری کورونا مثل چند بیماری ویروسی پاندمی دستگاههای تنفسی از چین اغاز شد و حکومت چین نزدیک به دو ماه توطئه کرد انرا مخفی نگه داشت و گفت “تحت کنترل است” رفت و امدها به خارج چین را کنترل و مجدود نکرد و پزشکان و کادرهای درمانی را که هشدار دادند خفه کرد و انها که داشتند از سوء استفاده حکومت چین از این وضعیت برای کنترل مردم و سرکوب و سانسور گزارش تهیه می کردند سرکوب کرد.اینها بخشی از توطئه واقعی حکومت چین که هنوز هم در جریانست و مانع بررسی دانشمندان چهان است برای شناخت دلایل توسعه بیماری. این حکومت از مبارزه با کورونا تلاش کرد مثل خیلی حکومتها برای خودش نمد بسازد.تبلیغات راه بیندازد اینهم توطئه واقعی.

حکومتهای دیکتاتوری برای زدن مردم سرکوب مبارزات ازادیخواهانه از کورونا استفاده بهینه کردند دروغ گفتند و ناتوانی خود را پوشاندند و مسئولیت مرگ و میر و نبود امکانات را نپذیرفتند اینهم توطئه واقعی.حکومت ترامپ دو ماه تمام وقوع کورونا را پشت گوش انداخت و دروغ گفت و تا الانهم از توسعه امکانات تشخیصی و درمانی طفره می رود این توطئه واقعی!

این حکومت مثل حکومت چین از داستان کورونا ابزار تبلیغاتی جنگ سردی راه انداخت این توطئه بر علیه مردم.

الان دارودسته بیل گیت و کمپانیهای داروئی و واکسن سازی دارند خود را برای یک بقالی بزرگ فروش و سود اماده می کنند این یک توطئه بزرگ با ابزار استفاده از بیماری و ترس مردم.اینها نمونه های توطئه های واقعیست که هدفش حفظ ثدرت است و کسب سود.

هر روز در هر گوشه دنیا چه قبل کورونا چه الان حکومتها و طبقات حاکم مرتب توطئه می کنند تا فریب دهند و زور بگویند و بمانند.بنام کورونا کودتای خزنده می کنند مردم را می کشند به خانه خفه می کنند .اینها فضاسازی برنامه ریزی شده برای پس زدن جوامع پس زدن مبارزات ازادیخواهانه و برابری طلبانه.

در ایران رژیم اسلامی امواج قیامهای سرنگونی طلبانه در ایران را تا همین الان پس زده و گله های بسیجی و سپاهش را در خیابانها بنام مبارزه با کرونا مستقر کرده.زندانیهای سیاسی را توسط کورونا می کشد تا زحمت اعدامشان را بخود ندهد اینهم توطئه واقعی!

خوب اینها توطئه های واقعی که باید مرتب و هر روزه توسط ازاد اندیشان و ازادیخواهان افشا شود .هدفش پایان نظم نابرابر و ناعادلانه موجود.

در امریکا بقایای گرایشات عقب مانده راست که هنوز رویای پیروزی سفید بر سیاه می بینند و از جنبش کارگری می ترسند ، نقاب ازادی از دولت زده اند می خواهند در تلاشهای اجتماعی پیشگری از کورونا شریک نباشند و واکسن نزنند و بریزند خیابانها بدون رعایت مقررات حفاظتی در مقابل انتشار ویروس و الان دارند تبلیغات می کنند گاها به زبان ادمهائی مثل دکتر بوتا اینهم توطئه دیگر!

(۳)باز کردن مچ تئوریسازان توطئه به جهت علمی:

در ایران اخوندها و ملاها تئوریهای توطئه خود را دارند .کشیشها و رمالان و مهمل گویان سایر مذاهب دنیا با استفاده از مهملات مذهبی دلایل خود را دارند برای کورونا و درمانهای بامزه خود را.می گذیریم از اینکه اگر خودشان یا نزدیکانشان واقعا بیمار شود زود بدنبال پزشک و درمان علمی می دوند!

اما تئوریهای توطئه با ماسکهای علمی هم عرضه می شوند خصوصا در غرب که بالاخره کمتر خریدار مهملات مذهبی است.دکتر بوتا نمونه متفکرین تئوریهای توطئه هست که تلاش دارد با ماسک علمی نظراتش را بدهد.

من از تحلیل موضع سیاسی او در دفاع از ترامپ و دفاع از صدام حسین می گذرم.و فکر می کنم وطیفه هر عالم هر پزشک و کادر درمانی است خصوصا که به مهملات این دکتر در مورد کورونا مشخصا پاسخ دهد. در اینجا چند مهمل او را انالیز می کنم:

الف: بالاخره کورونا سم است و پدر شیمیائی یا ویروس است؟

دکتر بوتا در همین سخنان خود دو ادعا در مورد ماهیت عامل  کورونا می کند.یکیش ویروس بودن و دیگری ماده شیمیائی یا سم بودن.خوب دلیل این چیست؟ اوست که باید ثابت کند چرا هردوی اینها را گفته .در علم فردی که مدعی است وظیفه اثبات دارد.ویروس کورونا هم توسط میکروسکوپهای الکترونیک در سراسر دنیا دیده شده و عکس برداری شده هم ترکیب ژنتیکی این ویروس معلوم است.ژنوم یا نقشه ژنتیکی این ویروس هم الان در دسترس تمام محقیقتن قرار دارد.نمی شد کیلوئی ادعا کرد که کورونا ماده شیمیائی است! مگر دکتر بوتا و امثال او بود!

ب:دکتر بوتا مدعی است که کورونا شایغه است زیادی بزرگش کردند انفلوانزا بدتر است.

خوب هر ویروسی که طی کمتر از دو ماه در امریکا  نزدیک یک میلیون مردم را مبتلا کند و ۵۰ هزار نفر را بکشد.هر نامی داشته باشد طبیعتا باید مورد نگرانی باشد! اگر کسی نگران شد باید بنشیند نگران نشود که “در سال ۱۹۱۸ ویروس انفلوانزا ۵۰ میلیون را کشت؟ یعنی نگرانی ما منتظر شود تا اونزمان که عدد مرگ به ۵۰ میلیون برسد؟ کسی الان نگران شود و بگوید که تازه اول کار است گناه کرده موستوجب مجازات ترامپ است و لمپنهای هفت تیر کش امریکا؟!

ج: دکتر بوتا مدعی است که کورونا دو تا درمان دارد!

ادعای دکتر بوتا اینست که  طی یکساعت هم خوبش می کند که ترکیب کلرکین است و ازیترومایسین. خوب چرا بقیه دکترها نمی پذیرند ؟ غیر اینست که این دو دارو را هم کمپانیهای داروسازی می سازند و منافعی خواهند داشت اگر تبلیغ شود؟ بر چه اساس کاربری و کم خطری دارو توسط محققین تایید می شود ؟ چرا اقای دکتر بوتا کل نظام پزشکیش را که بر اساس همین تحقیقات است نمی شورد بگذارد دم کوزه؟ ایا داستان پیدا کردن درمان کورونا باید راه دیگری برود؟

واقعیت اینست که زمان لازمه برای درمانهای کورونا کافی نیست و نظریات مختلفی و تئوریهای مختلفی دارد ازمایش می شود.هر چه هست هیچ پزشک عاقلی تا بحال ادعا نکرده که کورونا با این دو تا دارو طی یکساعت خوب می شود! خصوصا انها که به کورونا واقعا مبتلا شده اند بسیاریشان پزشک بودند و پرستار و دسترسی هم به این دو دارو داشته اند!

د: دکتر بوتا مدعی است که دارند کورونا را دروغی تبلیغ می کنند تا واکسن بسازند تا توی واکسن چیپ بگذارند و از طریق واکسن مردم را کنترل کنند!

 ایا عقل سالم می پذیرد که حکومتهای دنیا اینهمه خود و منابغشان را زیر خطر بگذارند تا از طریق واکسن چیپ بفرستند تو بدن مردم تا اونها را کنترل کنند؟ ایا الان کنترل ندارند قرار است با واکسن کنترل بکنند؟

ایا دکتر بوتا برای ادعایش سندی مدرکی هم دارد؟ نه! همانقدر دکتر بوتا سند دارد که اون اخوند ایرونی در مورد غطر گل بنفشه دارد و استفاده از شاش شتر! لباسها فرق دارد .ادعاها همانقدر بی پایه است.

ه: دکتر بوتا همچنان مدعی است که واکسنها عامل توسعه بیماری اتیزم هستند!

بیش از ۳ دهه هست ادعای ایجاد اتیزم از طریق واکسن توسط یک پزشک شارلاتان انگلیسی مطرح شده و بارها توسط تحقیقات دروغ بودنش ثابت شده.

اتیزم یک بیماری نیست.مجموعه ای از انواع بیماریهای مغزی است که دارای وجوه بالینی مشترک است.مثل بیماری اسکیزوفرنی که یک بیماری مغزی نیست و انواع بیماریهای مغزی می توانند علائم مشابه بدهند.لذا ادعای وجود یک عامل هرگز قابل اثبات نخواهد بود چرا که ما از یک بیماری حف نمی زنیم.البته متخصصین اتیزم این را می دانند و مخاطبین دکتر بوتا از میان اینها نیستند!

انچه جالبست دکتر بوتا برای مبارزه اش با واکسن کورونا که هنوز وارد عمل نشده از ذخیره نظریه ضد واکسن  قرض می گیرد! از اون  مهمات استفاده می کند!

و:  دکتر بودتا پزشکان نمی فهمند بجای دستگاه سی پپ و بای پپ سریغ مریض را می گذارند زیر دستگاه تنفس مصنوعی:

هر کس در ای سی یو کار کرده باشد می داند این دروغست.مسئله نارسائی تنفسی و برخورد به ان مختص کورونا نیست.در همه موارد بطور پله ای و موردی برخورد می شود.من خودم شاهد موارد زیادی بودم که بیماران را زیر دستگاههای حمایتی ساده تر قرار می دهند تا اینگه انتقال اکسیزن در حدی مختل شود که نیاز به انتوبه کردن بیمار باشد.بجز دکتر بوتا بقیه پزشکان هم عقلشان می رسد که اخرین راه حل را اول بکار نبرند! برای اطلاعات بیشتر می شود براحتی به منابع پزشکی خصوصا درمانهای تخصصی اختلالات تنفسی مراجعه کرد.از بیماری کورونا علم پزشکی اغاز نشده!

خلاصه کنم:

می شود تک تک موضوعاتی که دکتر بوتا ادعا کرده پاسخ داد.من اینچا به چند مورد اشاره کردم.راه حل برخورد به تئوریهای توطئه توسعه مناظره های اجتماعی است.این تئوریها در بستر فرهنگی معینی رشد می کنند و بخشی از زندگی روزمره انسانها هستند.هم ریشه اجتماعی طبقاتی دارند هم منشا در نادانی و عقب ماندگی .اما این تئوریها بخشی از واقعیا ت را هم بکار می گیرند گاها بخشی از علم را .بسته به مخاطب خود بسته به مدعی خود می بینیم در شرق و غرب اینها توسعه می یابند و جامعه را سرکار می گذارد و سرگردان می کند.

انچه مسلم است معضل کورونا یک معضل واقعی است .تلاش انسنها اینست که تعداد مبتلا و مرگ و میر به رکوردهای کشتار سایر بیماریها نرسد.نشستن و منتظر شدن که کورونا رکورددار بشود کاملا احمقانه است.هنوز اینست که اول و فاز اول کورونا تمام نشده و اکثر پیش بینی ها فاز دوم دارد و شاید فاز سوم. هنوز پتانسیل دارد که ملیون ها میلیون را بکشد.

اینکه حکومتها و کمپانیهای فراملیتی از وضعیت موجود می خواهند استفاده ببرند کاملا واقعیت دارد و راه حل تلاش ماست برای ارائه واقعیات و نقد مهملات .جنبشهای ازادیخواهانه و برابری طلب انواع دمنها در جناح های حکمیت دارند.اگر ترامیستها مرتجع هستند نباید پشم پوشید از شارلاتانهای مثل بیل گیت و همکاران! دست همه اینها تو منافع مردم است.

دکتر بوتا را باید خوب مطالعه کرد و شگردهای تئوریسازان توطئه این رمالان و شعیده بازان قرن ۲۱ را نقش بر اب کرد.

منابع بیشتر:

(۱)مصاحبه دکتر رشید بوتا در مورد توطئه کورونا و خیلی توطئه های دیگر:

https://www.youtube.com/watch?v=dcx1BwHvVKw&fbclid=IwAR1ZimhSLO-Ti4BH2QVrROkOLanCQo_7Sn5LLlkp5-5QBdZ4Cd_eUOWGnT4

(۲)ارشیو مقالات این نویسنده در موضوع معضل کورونا

(۱)بررسی تجربه سوئد در برخورد به کورونا و استراتژیهای متقابل(بخش نهم معضل کرونا)

بررسی تجربه سوئد در برخورد به کورونا و استراتژیهای متقابل(بخش نهم معضل کرونا)

(۲)بخش هفتم مباحثی در مورد معضل کورونا: نگاهی به درمانهای تخصصی پیشنهاد شده

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78676

(۳) (بخش ششم مباحثی در مورد پاندمی کورونا- متدهای راست و چپ در برخورد به معضل کورونا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78589

(۴)بخش پنجم مباحثی در مورد پاندمی کورونا -درسهائی که کورونا بما می دهد!

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78473

(۵)نگاهی به ابعاد اقتصادی پاندمی کورونا(بخش چهارم معضل همه گیری کورونا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78388

(۶)نگاهی به معضل همه گیری کورونا (بخش سوم)تئوریهای توطئه و ابعاد روانشناسی فردی و اجتماعی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78303

 (۷)نگاهی به معضل همه گیری کورونا (بخش دوم) سعید صالحی نیا

http://www.azadi-b.com/J/2020/03/post_58.html

(۸)نگاهی به معضل همه گیری کورونا (بخش اول) سعید صالحی نیا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78126