ترور قاسم سلیمانی ، موج تازه بحران قدرت در خاورمیانه و لزوم خروج نیروهای امریکا و رژیم اسلامی در عراق

ترور قاسم سلیمانی ، موج تازه بحران قدرت در خاورمیانه و لزوم خروج نیروهای امریکا و رژیم اسلامی در عراق

از: سعید صالحی نیا

۳ ژانویه ۲۰۲۰

مقدمه:

حمله تروریستی ارتش امریکا (طبیعتا با همکاری رژیم اسرائیل) به فرودگاه بغداد و قتل قاسم سلیمانی جانی شناخته شده رژیم اسلامی که برای ادامه طراحی سرکوب مردم عراق به بغداد سفر کرده بود و متعاقبش حمله بعدی چند ساعت پیش توسط پهبادهای امریکائی نشانه قدرت نظامی یا سیاسی حکومت امریکا نیست بلکه دلیل دیگری است برای وجود استیصال و سقوط قدرت  امریکا در عراق.

بعد از حمله به سفارت امریکا ، حاکمان امریکا بیشتر متوجه شدند که چقدر در این کشور اشغالی ضربه پذیر هستند و تلاش کردند با حمله دو پهباد از راه دور چیزی را نشان دهند. بله حکومت امریکا در زمین سیاسی عراق بازنده است.حتی حکومت عراق هم خواهان بیرون رفتن نیروهای امریکا از عراقست.

حمله تروریستی ارتش امریکا از روی استیصال است و با برگرداندن چند هزار سرباز و چتر باز نمی تواند تاریخ را برگرداند.

همانطور که در مقاله قبلی هم گفتم ، رژیم جانی اسلامی هم وضعیت بهتری در عراق ندارد. طی ماههای گذشته اعتراض مردم عراق برای زندگی انسانی هردوی این سرهای ارتجاعی را که الان جنگشان را به سرزمین عراق منتقل کرده اند مورد اعتراض قرار دادند. دعوای حکومت امریکا و رژیم اسلامی ربطی به مردم در عراق ندارد.

قطب بندی سیاسی در عراق در حال تشدید است و حامیان رژیم اسلامی در عراق با حمله پیبادهای امریکائی فرصت بیشتری می یابند که زیر ماسک ضد امریکائی و ضد اشغال باندهای سیاه و ارتجاعی و میلیشیای خود را به “قهرمانان ازاد سازی عراق از دست اشغال امریکائی” تبدیل کنند.

هر قدر دعوای حکومت امریکا و خامنه ای در عراق گسترده تر شود امکان خونریزی و نابودی زندگی بالا می رود و بازنده واقعی مردم عراق و منطقه خواهند بود.

در این مقاله ضمن بررسی وضعیت بحرانی و نامتعادل کنونی نگاهی می اندازم به راه حلهائی که جنبش ازادیخواه و برابری طلب در پیش رو دارد تا از تمدن و زندگی انسانی دفاع کند:

(۱)”تصمیم ترامپ به حمله تروریستی” قتل قاسم سلیمانی در چه کانتکس سیاسی و نظامی است؟:

قاسم سلیمانی شاید ۲۰ سالی باشد که بخاطر فعالیتهای نظامیش در منطقه خاورمیانه مورد شناسائی عوامل امنیتی نظامی حکومت اسرائیل و حکومت امریکا قرار گرفته و در لیست سیاه اینها قرار دارد.این جانی در سطح وسیعی در توسعه استتراتژی نظامی رژیم اسلامی فعال بوده و چهره ناشناخته ای برای حکومت امریکا و اسرائیل نیست و طبیعتا همواره حرکاتش رصد می شده. سوال اینست که چه عللی باعث شده که در این مقطع معین او را ترور کنند؟

ایا ادعای ترامپ درست است که ترور سلیمانی “یک عمل بازدارنده” برای جلوگیری از حملات بعدی به مراکز امریکا در عراق بوده؟ طبیعتا با کشتن او معضل نظامی سیاسی امریکا حل نمی شود بلکه عمیقتر می شود.

حمله تروریستی اخیر مورد انتقاد کنگره امریکا و بخش دموکرات حکومت امریکا قرار گرفته و این دستور را محکوم کرده اند چرا که بدون مشاوره با کنگره امریکا انجام گرفته و تعاقبهای سیاسی نظامی این حمله مورد نظر قرار نگرفته.

بسیاری در امریکا اعلام کرده اند که تصمیم ترور سلیمانی عاقلانه و استراتژیک نبوده و بخشی از متدهای ترامپی است برای بحران افرینی تا مسئله استیضاح او فراموش شود!

این حملات پهبادی عرصه سیاسی را برای حکومت امریکا محدود می کند.خارج از تشدید تنفر مردم در عراق از حضور نظامی امریکا ، چه نقشه استراتژیکی پشت این حمله تروریستی است؟ ایا مثلا قرار است فشار روی رژیم اسلامی ایجاد کند که پشت میز مذاکره بنشیند؟ تا خود را خلع سلاح کند؟

ایا این حمله توان محدود کردن نظامی رژیم اسلامی را دارد؟ ایا می شود با پراندن چند پهباد از راه دور جنگ نظامی را با رژیم اسلامی پیش برد؟ طبیعتا حتی خبرگان سیاسی و نظامی اطراف ترامپ هم پاسخی به این سوالات ندارند.همانطور که در فاز قبلی بحران خلیج فارس راه حل سیاسی و نظامی پشت ناو کشی امریکا نبود!

(۲)رشد اعتراض مردم عراق بر علیه معضل اشغال عراق توسط ارتش امریکا و فضا سازی برای حفظ نفوذ رژیم اسلامی:

امروزه بسیار واضح است که حکومت امریکا و رژیم اسلامی از عراق بعنوان زمین رقابت نظامی و سیاسی استفاده می کنند. خلیج فارس را موقتا رها کردند و دعواشان را به عراق منتقل کردند.اما چه ویژگی این کشور در کانتکس رقابت حکومت امریکا و ایران دارد؟

بعد از عقب نشینی حکومت امریکا از سوریه، وجود عراق بعنوان پایگاه نظامی بسیار حساس است.عراق همانقدر برای رژیم اسلامی هم نقش استراتژیک دارد.بنوعی سرنوشت قدرت منطقه ای الان در عراق تعیین می شود.

رژیم اسلامی طی سالهای اخیر و خصوصا در سال اخیر تمام توان سیاسی و نظامیش را بر بیرون انداختن ارتش و حکومت امریکا در عراق متمرکز کرده و در مقابل می بینیم که حکومت اسرائیل و ارتش اسرائیل توجه ویژه ای روی عراق دارد چرا که عراق پشت چبهه نبرد اسلامیها با اسرائیل در سوریه است.

طی سال گذشته شاهدیم که حملات ارتش اسرائیل به عراق بیشتر شکل گرفته و مسیر نظامی بین عراق و سوریه حساسیتها را بیشتر جلب کرده.

بنا به اخبار منتشر شده جتی امکان دارد حملات موشکی به مراکز نفتی عربستان از مرکز عراق سازمانیافته باشد.

لذا برای فهم نبردی که امروزه به ترور سلیمانی در عراق انجامیده و دیروز به موشک پرانی امریکائیها به مراکز شبه نظامیان شیعه ، باید این واقعیت را دریافت که امروز نبرد استراتژیک تعیین تکلیف شدن قدرت در عراقست.

رژیم اسلامی در عراق ارتش مستقلی ندارد بلکه با برنامه ریزی طولانی مدت بخش بزرگ یا شاید بگوئیم مرکزی نظامی عراق را بصورت واحدها و لشکرهای اسلامی شیعی شکل داده .در جریان زدن داعش در عراق بخوبی دیدیم که قاسم سلیمانی و واحدهای شیعی دنبالچه حکومت ایران ستون فقرات نظامی شدند و ارتش عراق فقط ظاهری بود دور انها.

اما کنترل نظامی و سیاسی عراق توسط رژیم اسلامی نه تنها نتوانسته به نیازهای روزمره مردم عراق پاسخ گوید بلکه عراق را در وضعیت دائم بحرانی قرار داده و لذا رشد فقر و بی ایندگی جنبش اعتراضی را بوجود اورده که از وضعیت سیاسی موجود خسته است.

مردم عراق طی ماههای گذشته به خیابانها امدند و قیامی براه افتاده که متاسفانه بحران حکومت امریکا و رژیم اسلامی دارد انرا زیر گرد و خاک خود می گیرد و حاشیه ای می کند.

در عراق جنبش سوم در حال رشد است . جنبش اعتراضی برای بیرون انداختن عوامل رژیم اسلامی و ارتش امریکا. سیاستمداران عرای زیر این فشار هستند.

(۳)وجه قانونی حمله تروریستی امریکا به فرودگاه بغداد برای قتل سلیمانی:

حکومت امریکا با حمله پهبادهایش به فرودگاه عراق از ابعاد مختلفی قوانین بین المللی را شکسته. به فضای کشور عراق تجاوز کرده و بدون اطلاع و پذیرش حکومت عراق دست به حمله نظامی زده. این رفتار حتی در سطح استانداردهای موجود دنیا بسیار نازل است و غیر قابل دفاع.

قاسم سلیمانی در شهروندان  عراقی (هر چند جانی) که از قضا دارای مناسب دولتی هم بودند کشته شد.از این زاویه حکومت عراق می تواند به سازمان ملل شکایت کند و حکومت امریکا را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

این تجاوز علنی به امور داخلی یک کشور است که دو دهه است که مدنیتش توسط حکومت امریکا نابود شده و این حکومت بهترین فضا را ساخته تا جانورهای ناسیونالیست و اسلامی منجمله رژیم اسلامی مثل سرطان در عراق نفوذ کنند و ریشه بدوانند.

در حال حاضر این حکومت امریکاست که بطور رسمی عراق را تحت اشغال دارد . همان معضل قانونی که در افغانستان بهش دچار است یعنی حکومت افغانستان هم حضور این ارتش امریکا برایش دردسر ساز است و تا زمانی که حکومت افغانستان یا عراق وجود ارتش امریکا را رسما تحمل کنند قابل حمایت از سوی مردمشان نیستند و نوکر خارجی محسوب می شوند.

اینست که نخست وزیر  عراق این روزها بطور رسمی حکومت امریکا را بخاطر نقض حریم سیاسی عراق محکوم کرده و طبعا پشت گرد و خاکهای بحران امریکا و ایران معضل اساسی اشغال عراق باید حل و فصل شود.

(۴)استفاده از ترور سلیمانی برای منحرف کردن افکار عمومی امریکا از بحران استیضاح و دست بالا یافتن در انتخابات اتی ریاست جمهوری امریکا:

حکومت ترامپ همانطور که همه حکومتها کرده اند ، همواره از استراتژی انحراف افکار عمومی استفاده کرده. قتل رهبر داعش  مثل ترور سلیمانی را می توان در سطحی با این انگیزه بررسی کرد.

ترور سلیمانی دعواهای درون حکومتی امریکا را کاهش می دهد و جامعه را حول “رئیس جمهور امریکا بر علیه خطر ایران متحد می کند.

ترور سلیمانی کمک می کند که ماجرای استیضاح ترامپ به کنار رود و مردم امریکا یادشان برود که تکلیف ترامپ و دروغهایش باید تعیین شود!

ترور سلیمانی در عین حال تم انتخاباتی ریاست جمهوری را از “پاسخ به نیازهای مردم امریکا” به اتحاد بر علیه ایران تغییر می دهد! این نکات را باید در ریشه یابی ترور قاسم سلیمانی لحاظ کرد.

(۵) حالا نوبت رژیم اسلامیست که پاسخ بدهد! قرار است چه بشود؟

هیچکدام از دو طرف دعوای ترامپ و خامنه ای از توسعه واقعی چنگی سود نمی برند اما هردو از فضای بحرانی نه جنگ نه صلح سود می برند و برده اند.

خامنه ای ترور سلیمانی را اعلام جنگ اعلام کرده و تهدید کرده که پاسخی جدی در راهست.

حکومت ترامپ الان در وضعیت بدیست و پنتاگون به انتقال هزاران سرباز به خاورمیانه مشغول شده. سربازانی که براحتی نخواهند توانست به عراق بروند و مجبورند در کشورهای دیگر مثل عربستان یا کویت یا سایر بادمجانهای وابسته مستقر شوند. وضعیت بحرانی روانی بسیار بدی حاکم شده.

اما ایا براستی حکومت خامنه ای الان سودی می برد از یک حمله جدی به امریکا؟ خوب! متاسفانه عقل سالم دو طرف ندارند و نمی شود با استفاده از عقل اینها را پیش بینی کرد!

متدهای سیاسی و قانونی برای زدن حکومت امریکا امکان دارد.رژیم اسلامی می تواند از اهرم نیروهای سیاسی و نظامی خود در عراق برای زدن امریکا استفاده کند و حکومت عراق را به ایجاد فشار برای اخراج ارتش امریکا وادار کند.

همانطور که گفتم فضای ضد امریکائی و ضد اشغال در عراق رشد کرده و خواهد کرد.درست است که مردم عراق از رژیم اسلامی هم متنفر شده اند اما این ارتش امریکاست که رسما عراق را تحت اشغال دارد! زمانی بود که این ارتش به بهانه صدام وارد عراق شد و الان معلوم نیست با چه منطقی هنوز در عراق مستقر است!

لذا به رغم تهدیدها از دید من اگر با دید عقل سالم نگاه کنیم رژیم اسلامی در زدن حمله متقابل سود نمی برد.

 

(۶)امکان تشدید ماجراجوئی ترامپ و خامنه ای و خطر توسعه بحران قدرت به سطح جنگ تمام عیار و تنها نیروئی که می تواند مانع این ماجراجوئیها شود:

از دید من امکان توسعه بحران قدرت در خاورمیانه به یک جنگ تمام عیار کم است اما منتفی نیست.

انچه مانع واقعی این روند است فقط و فقط جنبش مستقل مردم منطقه و مهمتر از همه مردم ایران و عراقست. زحمتکشان ایران و عراق با زدن رژیم اسلامی در ایران و عراق می توانند به تشدید بحران دهنه بزنند . در عراق بطور همزمان جنبش بیرون انداختن ارتش امریکا باید شکل بگیرد.

عراق فقط با بیرون انداختن ارتش امریکا و مبارزه با بندهای شبه نظامی اسلامی می تواند به صلح دست یابد.مردم زحتمتکش ایران تنها راهی که برای گسترش صلح در ایران و خاورمیانه دارند ، پایان دادن  رژیم اسلامیست و سازماندهی جامعه مدرن انسانی، آزاد  و فارغ از استثمار انسان از انسان.

نباید گذاشت سرنوشت ایران و منطقه بدست اراذل اسلامی و ارتش امریکا تعیین شود.خطر به خون کشیده شدن منطقه خاورمیانه امروز بیشتر از همیشه است.

تاریخ نشان داده که رهبران احمق در مقاطعی از تاریخ توانسته اند دنیا را به خون بکشند. در خاورمیانه اینقدر نیروی نظامی جمع شده که اشتباهی کافیست که به انفجار بینجامد و انکه بیشتر صدمه می بیند اکثریت زحمتکشان هستند و بس.

از این روست که پیروزی انقلاب در ایران و عراق اهمیت محوری برای پایان بحران خاورمیانه دارد.سایه کثیف جنگ افروزان فقط اینگونه است که از صحنه قابل پاک شدنست.

منابع بیشتر:

“تهدیدهای ترامپ” بر علیه رژیم اسلامی و حمله به سفارت امریکا در عراق ، در گل ماندن سیاست امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=77444

(۲)قیام مردم در عراق و نقش رژیم اسلامی ایران در سرکوب آنها

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=76493

(۳)حمله به مراکز نقتی عربستان و چرائی عقب نشینی معنی دار حکومت رو به زوال امریکا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=75805