برای کودتا چه شرایطی لازم است ؟

برای کودتا چه شرایطی لازم است ؟
hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

از دروازه غار اس ام اس زدند و سوال کردند امکان کودتا توسط ارتشی های با غیرت درایران ولایت فقیه چقدر است ؟
همین سوال را حدود ۳۰ سال پیش از آشنایی کردم که ارتشی هم بود…همان زمان نگاهی اندرخُل و چلی من کرد و گفت چائیدی عمو جون !

جواب سوال : چائیدی پدرجان . خیر امکان کودتا صفر است . برای انجام کودتا زمان وشرایط جغرافی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی واینا…. هی باید لحاظ شود . حکومت اسلامی ایران از همان ابتدا سپاه پاسداران را بنیاد گذاشت و به سرعت پایه هایش را محکم کرد و بعد جنگ عراق هم تقریبا تمام اقتصاد را در چنبره گرفت . آن ارتشی که در ذهن شماست خایه هایش را از همان پشت بام علوی کشیدند .

درموفقیت یک کودتای فرضی سران بلند پایه ارتش باید هماهنگ باشند . نیروی نظامی نباید چند شاخه باشد . در حکومت اسلامی از ارتش فقط نامی مانده است . بین سران حاکم باید اختلاف باشد تا مثلا گروهی از نیروی نظامی بر علیه گروه دیگر استفاده کند….که هیچ اختلافی بین حاکمان مسلمان نیست و همه با هم ( اصلاح طلب و اصول گرا ) میخورند و میزنند و خراب میکنند ! یعنی هر چقدر هم حاکمان مسلمان شیعه و اسکول باشند ولی کسی علیه خودش کودتا نمیکند .

در شرایط جهانی کنونی موضوع کودتا اساسا منسوخ شده است . کودتا مربوط به دوران جنگ سرد است . غرب بعد از پیروزی بر شوروی سابق درجنگ سرد ، روشش را در کشورهای موسوم به جهان سوم تغییر داد . منهای حرکت نمایشی دولت ترکیه حدود ۲ سال پیش که به نظر من خودشان طراحی کردند تا مخالفان داخلی را به بهانه کودتا راحتر سرکوب کنند….آخرین کودتای جدی در ونزوئلا و سال ۲۰۰۲ بود که به منظور سرنگونی هوگو چاوز انجام شد. کمتر از یک هفته بعد از انجام موفقیت آمیز کودتا ، غرب به کودتا گران پیام داد که چائیدید ! و بعد چاورز با احترامی رفیقانه دوباره برگشت به قدرت …. یعنی در یک کلام بعد انجام موفقیت آمیز کودتا ، کودتاگران حمایت غرب هم لازم دارند که دیگر خبری نیست !

البته مشکل داخلی مردم ایران درحال حاضرهمین سپاه پاسداران است . سپاه قدرت دارد ولی در مقابل نیروی غیر مسلح و مردم ! در برابر یک نیروی نظامی جدی حرفی نمیتواند داشته باشد ! سپاه آن نیروی دهه ۱۳۶۰ نیست که جنگ ایران و عراق را روی شانه هایش پیش میبرد بلکه امروز چنان در ثروت غرق است و غّره…که برای حفظ موقییعت راحتش دیگر اهل جنگ نیست .غرب هم به هر دلیلی تصمیم ندارد از نیروی نظامی علیه حکومت اسلامی در منطقه استفاده کند . سپاه همچنان در موضوع برجام طی ۳ مرحله و اطلاعیه رسمی تمام قد حمایت خودش را از برجام اعلام کرد . با این همه در مسیر برجام بخواهند مارمولک بازی های زیادی و زیر حصیری در آورند ، آنوقت یک حمله تاکتیکی و موقتی توسط عوامل غرب مثل اسرائیل در منطقه جهت خراب کردن زیر ساختهای سپاه دور از ذهن نیست . اشاره مستقیم نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ ( در خصوص حمله به ایران ) هم یحتمل در همین کادر است . سپاه که زمین بخورد همان نیروی انتظامی هم انگیزه سرکوب مردم را ندارد یعنی تا همین حالا هم به پشتگرمی سپاه پاسداران میزند و میکشد !

اسماعیل هوشیار
۲۲٫۰۲٫۲۰۱۸