گرامییداشت ۱۶ آذر در دانشگاههای ایران

گرامییداشت ۱۶ آذر در دانشگاههای ایران

زنده باد دانشجویان مبارز و آزادیخواه

۱۶ آذر روز دانشجو ، سمبل  و نماد دانشجویان پیشرو و آزادیخواه  و عدالت جو دراکثر دانشگاههای ایران در ابعاد وسیع گرامی داشته شد. دانشجویان   امسال از ۱۳ آذر فعالانه و با جسارت به استقبال ۱۶ آذر روز دانشجو رفتند  . بی گمان گرامی داشت روز دانشجو امسال در اکثر دانشگاهای ایران با این درجه از تحرک و ابتکار  موفقیت بزرگی در جنبش دانشجویی و آزادیخواهی ایران محسوب می شود .بر خلاف انتظار و بعد از یک دوره رکود، دانشگاهها در این چند روز دوباره به میدان عمل اعتراض وسیع دانشجویان عدالت جوو آزادیخواه تبدیل شد . اختناق و پادگانی کردن دانشگاهها نتوانست مانع برگزاری با شکوه این روز  باشد .دانشجویان مبارز با درس گیری از تجارب گذشته ، الگوی دیگری از اعتراض و همبستگی در دل اختناق موجود را به نمایش گذاشتند و دانشگاه را از آن خود کردند .  دانشجویان مبارز در این روزها دولت اسلامی سرمایه داران را از اقتصاد تا سیاست ، از فرهنگ تا اخلاقیات ان را به چالش کشیدند . بیانیه شوراهای دانشجویان ، پلاکاردها ، خواست و مطالبه دانشجویان این واقعیت انکار نا پذیر را به نمایش گذاشت . گرایش چپ و آزادیخواهی  در دل این اعتراضا ت با شعار و مطالبات روشن  زنده بودن و پویایی خود را نشان داد . آشکار شد که جنبش چپ و سوسیالیست در جامعه و دانشگاه  ریشه دار است و با سرکوب و اختناق و درستگیری قابل حذف نیست .

در این اعتراضات دانشجویان با راهپیمایی و برگزاری متینگ ، تآتر ونمایشهای هنری با طرح مطالبات و  خواستهای خود حق طلبی و آزادی را فریاد زدند . به شهریه اجباری و  کالایی  کردن آموزش و پادگانی بودن دانشگاه اعتراض کردند . به تبعیض و نابرابری اعتراض کردند،به تبعیض و جدایی جنسیتی اعتراض کردند و  با دفاع از مطالبات گارگران و زحمتکشان همچون (مسکن ، کار و آموزش رایگان ) (دولت اعتدالی ، سفره ما شد خالی) فریاد بر آوردند  که اعتراض دانشجویان  به اعتراض مردم ناراضی درجامعه متعلق است و صدا و اعتراض دانشجو ، صدا و اعتراض کارگر و زحمتکش ،معلم حق طلب، جوان بیکار و زنان بی حقوق و تحت ستم جامعه است و از اعماق جامعه بر می خیزد . نشان دادند که اعتراض دانشجو ، پژواک اعتراض مردم آزادیخواه به ستم و نابرابری جاری در جامعه است .

 این چند روز در دانشگاها گرایش چپ و آزادیخواهی  تریبون صدای کارگر و زحمتکش بود. مثل همیشه  سنگر دفاع از آزادی و حرمت انسان و  علیه تبعیض و نابرابری بود . از مطالبات کارگران دفاع کردند و کارگران و معلمان این روز را به آنها تبریک گفتند  . این روزها دانشگاه مال دانشجویان  مبارز و آزادیخواه هم بود و بر فضای سیاسی جامعه تاثیر گذار بود .

  مراسم و نمایشهای دولتی و جنب و جوش گرایشات  و انجمنهای اسلامی و دو خردادی نتوانست ابتکار عمل را از دانشجویان سلب کند و بر فضای اعتراضی رادیکال دانشگاه تاثیر گذار باشد .(دانشگاه پادگانه ، تدبیر و امید چاخانه) دانشجویان مبارز و حق طلب  وعده های دروغ و بی پایه دولت روحانی را نیز در این اعتراضات به چالش کشیدند.

 دانشگاه  همچون جامعه محل تلاقی گرایشات سیاسی و دیدگاههای طبقاتی مختلف  است که در این مناسبتها اظهار وجود می کنند . کشور ایران به دلیل نوع حاکمیت خشن و سرمایه داری و سرکوبگرش هر نوع مطالبه و اعتراض صنفی چه داشجویی ، کارگری و معلمی و …به سرعت سیاسی و به سنگر مخالفت و اعتراض علیه کلیت نظام تبدیل خواهد شد .از این نظر اعتراضات چند روزه دانشجویان به مناست ۱۶ آذر  با هر گرایشی چه صنفی و غیر صنفی ،  در واقع سیاسی و نوک حمله آن متوجه کلیت نظام جمهوری اسلامی است  .  ۱۶آذر ۹۶ در امتداد اعتراض و مبارزه جاری در جامعه  علیه ستم و نابرابر،  پیشروی  وموفقیت بزرگی  در جنبش آزادیخواهی ایران برای جامعه ای عاری از ستم و نابرابری ، سرکوب واختناق اسلامی   محصوب می شود .

زنده باد دانشجویان مبارز و آزادیخواه

سعید یگانه