زلزله ، جمهوری اسلامی و همبستگی بیدریغ مردم

زلزله ، جمهوری اسلامی و همبستگی بیدریغ مردم

ابعاد خسارت و تلفات انسانی فاجعه زلزله در غرب ایران غیر قابل تصور است .عواقب این زلزله باصدها کشته و هزاران زخمی، تخریب صدها روستا و هزازان واحد مسکونی  در شهرهای سرپل و ثلاث به یک بحران انسانی تبدیل شده است. وقوع زلزله در روز و ساعت مشخص قابل پیش بینی نیست  ، اما با اقداما ت پیشگیرنده ، با زیرساختهای علمی و ساختن اماکن مسکونی با استانداردهاو تکنیهای مدرن که امروزه در دسترس است ،امکان اینکه خسارت وتلفات انسانی  را به حد اقل رساند ممکن و عملی است . چه بسا در نقاط دیگر جهان وقوع زلزله با درجه ریشتربیشتری اززمین لرزه اخیر در ایران اتفاق افتاده ، و تلفات انسانی نداشته است .

ایران یکی از کشورهای زلزله خیزاست وتنها از سال ۱۳۸۰به این سو طی ۱۶سال گذشته ۱۰مورد زلزله درمناطق مختلف ایران  . در آوج ، بم ، فیروزآباد استان فارس ، زرند کرمان،بروجرد و خرم آباد در استان لرستان، درود ،اهر و ورزگان و هرس در استان آذربایجان شرقی ، استان بوشهر، سراوان در سیستان و بلوچستان   وآخرین مورد ان استان کرمانشاه در غرب ایران روی داده که هر کدام خسارت و تلفات انسانی فراوانی از خود به جای گذاشته است .زلزله های  پی در پی در ایران طی سالهای گذشته ونظراتی که پیرامون ان در مورد مناطق زلزله خیزدر رسانه ها پخش می شود اضطراب ونگرانی زیادی از وقوع زلزله در افکار عمومی ایجاد می کند. ایران کشورثروتمندی است . ثروت و امکاناتی که در اختیار دولت قرار دارد عموما یا می دزدند و یا جهت پیشبرد مقاصد سیاسی و ارتجاعی دولت به خارج مرزها انتقال می یابد .پیشگیری و اقدامات لازم و ضروری در این زمینه ،وظیفه دولتی است که تامین آسایش ، رفاه و امنیت شهروندان در هر کجای ان جامعه دستور کار اصلیش باشد.

بعد از زلزله

 این زمین لرزه در یکی از محرومترین استانهای ایران اتفاق افتاد که بیشترین آما رفقر و بیکاری را به خود اختصاص داده است . قهر طبیعت زندگی را به کام این  مردم تلختر کرده و زندگی را برآنان صد چندان سخترکرده است.” گریه پدری که می گفت اگر کمک به موقع می رسید پسرم نجات میافت و صحبت یکی از پرسنل هلال احمر که می گفت ، اینجا هیچی نیست ، حتی سرم نیست ، آمبولانس برای حمل زخمی ها نیست ، بچه ها اینجا جهنم است و کاشکی اینجا نبودم ، و داد و فغان آسیب دیدگان که اگر کمکهای  مردمی نبود تعداد زیادی از سرماو گرسنگی تلف می شدند ،” پرده از عمق فاجعه و بی توجهی دولت و کمک نرسانی به موقع به مردم گرفتار در این جهنم را برداشت. میزان خسارت ، تلفات انسانی و آسیبهای روحی و روانی  ناشی از این واقعه با هیچ چیزی قابل جبران نیست.مردم آسیب دیده روزها و ماهها و سالهای سختی را در مقابل خود  خواهند داشت . تنها همیاری و همبستگی مردمی که ساعتها و روزهای اولیه  بی درنگ به یاری انها شتافتند می تواند سختی های آنها را به مرور کاهش دهد و مرهمی بر درد و رنج آنان باشد.

 اما آنچه در این واقعه دلخراش بیشتر ازهر چیزی آزار دهنده و نفرت انگیزبود موععضه و اراجیف آخوند های  مرتجع ونآکارآمدی و بی میلی رژیم سراپا فاسد و جنایتکارشان  برای کمک رسانی بموقع در ساعتها و روزهای اولیه وقوع زلزله برای  مردم آسیب دیده بود .  در شرایطی که مردم زیر آوار دفن شده اند ،عزیزانشان را از دست داده اندو نیاز به کمک دارند،  در مقلبل شاهد اراجیف ومزخرفات اخوند های مرتجعی هستند  که می گویند” این آزمایش خداست و مردم باید به فکر قیامت باشند “عمق وقاحت و رفتار غیر انسانی این مرتجعین بی ربط به امال و آرزوهای مردم را نشان می دهد.  صدها آخوند و طلبه مفتخور و بی خاصیت را به مناطق زلزله زده گسیل دادند تا در کنار ویرانه های مردم سلفی بگیرند و برای رژیمشان آبرو بخرند .بی شرمانه محموله های جمع اوری مردم را عین دزدهای سر گردنه  توسط سپاه و لباس شخصی ها مصادره وبا طلبه ها به نام کمکهای هلال احمر راهی مناطق زلزله زده می کردندو به خورد افکار عمومی می دادند . همه راههای ورودی به مناطق زلزله زده را مسدود و مانع رساندن کمک به مردم می شدند. در این فاجعه انسانی مردم هست و نیستشان را از دست دادند ، اما در واقع هر چه بیشتر پرده از رویکرد ،ریاکاری و عوامفریبی و بی ربطی رژیم اسلامی از هر جناح و دارودسته اش به منفعت و سرنوشت مردم کنار زده شد و مردم   صد بار بیشتز از قهر طبیعت از این رژیم و اسلافشان نفرت پیدا کردند.

تصویر دیگر این واقعه دلخراش ، کمکهای بیدریغ  ،همبستگی انسانی و تلاش بی وقفه مردم  در شهرهای کردستان در ساعتها و روزهای اولیه بعد از وقوع زلزله برای کمک رسانی  به موقع   ، همبستگی و کمک رسانی مردم  در سایر شهرها ی ایران و در خارج کشور بود.  این درجه از همبستگی و هم سرنوشتی  انسانی در روزهای سخت ،قابل تقدیر و شورانگیز و ان روی سکه ، بی اعتمادی و نفرت از رژیم اسلامی است . این درجه از تحرک و همبستگی در میان مردم  در عین حال خمیر مایه روزهای سخت و در کنار هم بودن و تلاشهای سر نوشت سازدر آینده تحولات در ایران نیز هست . این موج همبستگی و تلاش انسانی در بعد سراسری در کمک به آسیبب دیدگان علاوه بر این نشان داد که هم سرنوشتی انسانها مرزو قوم و وطن نمی شناسد و هر نوع تحرک و بر جسب قومی و ناسیونالیستی بر این تلاش را حاشیه ای کرد.

 مردم سرپل زهاب و ثلاث وصدها روستا هست و نیستشان از دست دادند . مردم آسیب دیده هنوزبه کمک های مردمی نیاز دارند. این رژیم جای اعتماد نیست و نباید به وعده های انان باور داشت . مردم می خواند که خانه هایشان  و شهر و روستاها با بودجه دولت باز سازی و قابل زیست شود.وزیر راه و شهر سازی وعده داده که برای اسکان موقت در روستا ۳ میلیون ، برای شهرها ۵ میلیون ،برای اسکان دائم ۵ میلیون در روستاها و ۶ میلیون در شهرها ،و در مجموع به ترتیب ۸ و۱۱میلیون تومان  کمک بلاعوض  برای اسکان موقت و بازسازی دائم منازل آسیب دیده در روستا ها و شهرها در نظر گرفته اند . دولت تازه اگر به این وعده پایبند بماند، می خواهد با دادن این پول ناچیز ,مسئولیت فراهم کردن امکانات و بازسازی منازل با گرانی و هزینه های سرسام اورزندگی را به گردن مردم بیندازد و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کند . این ترفند را نباید از رژیم قبول کرد . دولت موظف است که هزینه بازسازی اماکن عمومی ، بیمارستان ، مدارس و مهد کودکها  تا به آخرتامین کند.دولت موظف است که هزینه کامل مداوای آسیب دیدگان را تا بهبود کامل تقبل کند. مردم باید بخواهند که دولت به جای هزینه کردن پولهای کلان برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه ، حمایت از اسلام و ارتجاع و تروریسم در منطقه ، به فکر بازسازی منطقه زلزله زده باشد . این توقعات تنهابا  همبستگی مردم آسیب دیده در مناطق زلزله زده و حمایت مردم در سایر شهرها همچون تحرک و همبستگی تا کنونی میسرخواهد شد .

سعید یگانه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷