تاملی بر نوشته‌ای که در ۵ بهمن ۱۳۹۳* به رشته تحریر درآمد!

تاملی بر نوشته‌ای که در ۵ بهمن ۱۳۹۳* به رشته تحریر درآمد!

کمونیسم بر سر دوراهی: پس‌مانده گذشته یا پیشتاز آینده!
جریان یا افرادی که تاکنون با تقلیل علم کمونیسم به جنگ خلق به تکرار مکررات پرداخته است و صرفاً برای تبلیغ خویش به قیام آمل استناد می‌کند نه درک عمیق و علمی از سنتز نوین کمونیسم دارد و نه اینکه توانسته است نماینده صالحی برای سنتز نوین و کمونیسم نوین باشد!
کمونیست‌ها نیاز دارند که کمونیست انقلابی با رویکرد علمی به همه‌چیز و همه وقایع تاریخی پدیدهای مادی باشند.

علم کمونیسم یک آیین دگم نیست، فورمول‌های انتزاعی، آیه آسمانی ، ایستا و ابدی نیست، بلکه مانند تمامی علوم دانما در حال تحول و تغییر است. یک کمونیست با تکیه به آموزش‌ها و خدمات مارکس، لنین و مائو تسه دون نمی‌تواند در چرخه گذشته سیر نماید بلکه با فراتر رفتن از بنیان‌گذاران علم کمونیسم باید کمونیست باشد. و نه اینکه مانند دگماتیکها های مذهبی خود را مارکسیست، یا مارکسیست-لنینیست و یا مارکسیست لنینیست-مائوئیست بخواند!
یا ما کمونیست هستیم و یا نیستیم، شق سومی وجود ندارد!

سنتز نوین و کمونیسم نوین تبیین شده توسط رفیق باب آواکیان، نظم و ترتیبی(سامانی) با متدولوژی و رویکرد علمی هست برای گسست از پس‌مانده گذشته شدن و خود را در چرخه بیراهه گذشته بدون آنکه آنرا چراغ راه آینده‌سازیم غرق کردن!

بدون تئوری انقلابی امکان ساختن یک جنبش برای انقلاب کمونیستی پیروزمندانه وجود ندارد. جمع‌بندی از پیروزی‌ها(دستاوردها) و شکست‌های گذشته یک ضرورت عاجل در مقابل جنبش کمونیستی ایران برای تغییر آن(ضرورت) به آزادی و دست‌یابی به سنتز نوین است.

برهان عظیمی
۷ مهر ۱۳۹۶

*****

* نوشته ۵ بهمن ۱۳۹۳
به مناسبت سی‌‌و‌سومین سالگرد قیام سربداران در آمل
پنجم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۰؛ تحت رهبری اتحادیه کمونیست‌های ایران
عکس جمعی رفقای جان‌باخته سربدار… مظهر اراده‌ی جمعی قیام آمل برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و کسب قدرت سیاسی…
به یاد رفقا!
به یاد آنان که مرگ را سخره گرفتند تا نور سرخ نوید رهایی بشریت تحت ستم و استثمار را در تاریک‌ترین روزها درنبردی انقلابی بشارت دهند!
تاریخ نبرد سرخشان به‌تمامی زحمتکشان ایران و جهان تعلق دارد….
همانند تجربه کموناردهای پاریس این تجربه به هیچ فرد و جریان خاصی تعلق ندارد… به کلیت جنبش کمونیستی ایران و جهان تعلق دارد؛ و هر فرد و جریانی که بخواهد با برخوردهای دگم اندیشانه و سکتاریستی آنرا از آن خود نماید و یا آنرا به هر طریقی ملک شخصی خویش بداند، و تحلیلی‌های احساساتی را به‌جای جمع‌بندی علمی از دستاوردها و کمبودهای این قیام را ترویج و تبلیغ نماید، به یک مفهوم واقعی نه‌تنها درک عمیقی از برون‌رفت جنبش کمونیستی با رویکرد و متدولوژی علمی کمونیسم انقلابی ندارد، نه‌تنها پیشتاز جنبش کمونیستی انقلابی نبوده و نیست بلکه از پس تازان و پس‌روندگانی است که درگذشته ذوب‌شده و قادر به گسست از دگم‌اندیشی و سکتاریسم گذشته‌اش نیست!
امکان انقلاب کمونیستی و سرنگونی قهرآمیز و انقلابی جمهوری اسلامی هم ضروری و هم ممکن است…
پرولتاریای کمونیست انقلابی برای ایجاد حزب کمونیست انقلابی ایران متحد شوید!
برهان عظیمی
۵ بهمن ۱۳۹۳

عکس دست‌جمعی از رفقای سربداران در جنگل های شمال ایران قبل از قیام آمل