اعتصاب عمومی، تجمع و تظاهرات در حمایت از کولبران در کردستان

اعتصاب عمومی، تجمع و تظاهرات  

در حمایت از کولبران در کردستان

اعتصاب عمومی مردم شهر بانه، تجمع اعتراضی آنان و سپس تظاهرات روز سه شنبه در این شهر به مقامات حکومت اسلامی نشان داد که اراده محکم، جسورانه و مبارزاتی مردم میتواند قاتلان اسلامی را به عقب نشینی وادار کند.

بدنبال کشته شدن دو کولبر در روز دوشنبه ۱۳  شهریور ماه، مردم شهر بانه در یک اقدام بجا خطاب به کسبه و بازاریان  اعلام کردند که روز سه شنبه ۱۴  شهریور ماه دست به اعتصاب عمومی بزنند. فراخوان مردم ببار نشست و علاوه بر اعتصاب عمومی در شهر بانه، جمع کثیری از مردم در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و از مسئولین رژیم در فرمانداری خواستار پاسخگویی آنان در قبال جنایت انجام شده و محاکمه قاتلان دو کولبر و همچنین برکناری فرماندار این شهر شدند.

با پیوستن هر لحظه مردم به تجمع کنندگان در مقابل فرمانداری، سرکوبگران حکومت هار اسلامی بنا به روال همیشگی شان با ضرب و شتم شروع به پراکنده کردن مردم و شلیک گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور بسوی جمعیت کردند.

اما مردم نه تنها به فیگورهای ماموران انتظامی توجه نکردند بلکه با اراده ای محکم و برای پایان دادن به عمری کشتار کولبران، در مقابل آنان ایستاده و با پرتاب سنگ و آجر به مقابله با نیروی سرکوب اسلامی پرداختند.

ماموران حکومت جهل و جنایت و مقامات فرمانداری ناچار به تقاضای نیروی کمکی از شهرهای اطراف شدند. هیلی کوپترها بر فراز شهر بانه به پرواز درآمدند تا مردمی را که خواهان پایان دادن به قتل و کشتار کولبران از سوی باندهای مسلح رژیم اسلامی بودند را از طریق هوایی مورد هدف قرار دهند.

بعد از چند ساعت جمعیت حاضر در مقابل فرمانداری و کوچه ها و خیابانهای اطراف به بیش از ده هزار نفر رسید. مردم خشمگین درب فرمانداری را شکسته و وارد آنجا شدند و فرمانداری را به آتش کشیدند.

در جریان زدو خورد مردم با ماموران سرکوب رژیم تعدادی از مردم و همچنین عده ای از ماموران زخمی شدند. مقامات رژیم و نمایندگان جیره خوار رژیم اسلامی در مجلس از شهر سقز و بانه، اعلام کردند که موضوع را پیگیری خواهند کرد و گفتند کسانی را که روز دوشنبه بروی دو کولبر کشته شده تیراندازی کرده اند، دستگیر و محاکمه خواهند کرد.

جنب و جوش کاسه لیسان مجلس و دیگر مقامات حکومتی مبنی بر محاکمه عاملان این واقعه این پیام را به مردم داد که کاربدستان ریز و دروشت حکومت در وحشت و هراس از گسترش موج تظاهرات مردم بانه و فرگیر شدن آن در دیگر شهرهای کردستان اقدام به دادن وعده های پوچ و دروغین همیشگی شان بکنند.

قطعا مردم بانه، مردم شهرهای کردستان و میلیونها مردم در سراسر کشور کلاشی های حکومت اسلامی را شناخته اند که به محض احساس فشار از سوی موج گسترده اعتراضات توده ای این رژیم وادار به عقب نشینی میشود و با وعده و وعید میکوشد مردم معترض و ناراضی و بستوه آمده را آرام کند. مردم هیچگاه فریب این نوع حقه های اسلامی مقامات رژیم را نخواهند خورد.

بر بستر اعتصاب عمومی و آنچه که روز سه شنبه در بانه روی داد، فعالان اجتماعی و مدنی شهرهای مریوان، سردشت و تعداد دیگری از شهرهای کردستان در حمایت از مردم بانه فراخوان اعتصاب عمومی و تجمع اعتراضی دادند.

حمایت مردم و فعالین اجتماعی و مدنی شهرهای دیگر کردستان برای پایان دادن به کشتن کولبران کماکان در جریان است. مردم شهر سنندج نیز روز شنبه ۱۸ شهریور در حمایت از اعتصاب و اعتراض مردم بانه در حمایت از کولبران اعلام کرده اند دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

خواست و مطالبه کارگران کولبر مرزی چیست؟

به قدمت این شغل در نظام سراپا نکبت اسلامی، مردم شاهد تحمیل فقر، فلاکت، بیکاری و کشتن کولبران در مناطق مرزی بوده اند. روزی نیست که یک یا چند کولبر زحمتکش که راهی جز تامین معیشت خود و خانواده اش از طریق کولبری ندارد و با کشتن، زخمی شدن، مصادره کالاهایی که هیچ تملکی بر آنها ندارند و با به رگبار بستن اسب هایشان از سوی کانگستر های مسلح اسلامی نباشند. کولبری شغل نیست بلکه تلاشی برای بقا و زنده ماندن است تا از این طریق که در اثر بیکاری و فقر اعمال شده حکومت به مردم ساکن در نوار مرزی به آنان تحمیل شده است تا زندگی بخور و نمیرشان را ادامه دهند

خواست اصلی کولبران عبارت است از، یا کار و شغل مناسب یا حقوق بیکاری. تا زمان تحقق این خواست برحق و ابتدایی، جمهوری اسلامی و مقامات محلی آن موظف هستند امنیت کولبران در ادامه این شغل را تضمین کنند. منبعد نباید هیچ کسی که ناچار به انجام این شغل است مورد تیراندازی ماموران آدمکش اسلامی قرار بگیرد.

فعلان اجتماعی و مدنی در شهرهای کردستان میتوانند تشکلی که خواست و مطالبات کولبران را بکرسی بنشاند، با همکاری و شرکت هزاران کولبری که زندگی خود و خانواده هایشان را از این طریق تامین می کنند راه اندازی کنند.

تنها با متحد شدن، متشکل شدن و تلاش مستمر و با حمایت گسترده مردم است که میتوان قلدری باندهای حکومت در مناطق مرزی و در هر جای دیگر را عقب زد و آنان را به زانو درآورد.

میتوان و باید با تداوم اعتصاب عمومی، تجمع اعتراضی و تظاهرات، یکبار برای همیشه نقطه پایانی بر قتل و کشتار کارگران کولبر مرزی نهاد.

۱۵ شهریور ۹۶

۶ سپتامبر ۲۰۱۷

ایسکرا  ۹۰۰