کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی از کدام منظر؟

بهروز سورن

پس از ماهها تلاش – مباحثه و دیالوگ چندجانبه سرانجام این کانون با انتشار اطلاعیه اعلام موجودیت به جمع نهادهای موجود برای مبارزه با سانسور گسترده جمهوری اسلامی و دفاع از حق ازادی بیان پیوست. جلسه پالتاکی ۲۵ ژانویه که بیش از ۴ ساعت بطول انجامید و با حضور دهها تن از فعالین سیاسی و فرهنگی برگزار شد اما فراز و نشیبهائی در بر داشت که انگیزه نوشتن این سطور است.

استقبال گسترده از تجمع مزکور علیرغم اشکال فنی ابتداعا موفقیت اعلام موجودیت کانون را تداعی کرد و روند مباحثات و دیالوگ سالم حاضرین در مجموع نشان داد که جمعیت حاضر در جلسه از بلوغ سیاسی و تولرانس نظری مکفی برای پیشبرد مباحثات جاری را برخوردار میباشد.

 ناگفته پیداست که هیچیک از تجمعات ازاد و همگانی در پالتاک و از دیرباز بدون حضور پالتاک نشینان معروف عام و خاص برگزار نمیشود.  هم آنان که اهدافی جز آسیب رسانی به تمایلات سازنده و کوشش های راستین در برابر ارتجاع حاکم ندارند و ایجاد هیاهو و جنجال و روانه کردن سیل اتهامات بی پایه به سایرین را ابزاری برای اثبات هوبت ناداشته خویش و بی عملی مزمن خود میپندارند.

چنانچه از ناهنجاری های آشنای اپوزیسیون ایرانی عبور کنیم میتوان گفت که این تلاش تازه موفق شد که پیام خود را به جامعه سیاسی چه در داخل کشور و چه در خارج  برساند.

توضیح واضحات است که با در نظر گرفتن مختصات اپوزیسیون در خارج کشور – شکل گیری مجموعه ای هماهنگ و همرنگ از این جنس قطعا با دشواری هائی مواجه بوده  است.

تشریح اینکه این مجاری کدامین بوده اند قطعا نیازمند باز کردن فصلی جداگانه و مفصل میباشد که از حوصله این نوشتار کوتاه خارج است. شاید هرگز بدان پرداخته نشود زیرا که ضرورتهای کنونی و نیازهای عینی مبارزات مردم کشورمان مطالباتی سوای ذهنیتهای ما دارد.

بعبارتی دیگر درد مشترک ما هم اکنون اختلافات سلیقه ای و تفاوتهای نظری ما نیست بلکه پراکندگی ماست. ساز تنهائی که ما میزنیم و تا کنون نواخته ایم بخشا لبخند رضایت از اوضاع موجود را بر لبان خون آلود حاکمان نشانده است.

باری و به هر جهت شکلگیری کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی منتج و چکیده ای از تلاشهای تاکنونی فعالین سیاسی است که به قدمت تاریخچه پیدایش اینترنت به درازا کشیده است و هم اکنون و با استفاده از این تجربیات با آرایشی نو بثمر نشسته است.

در شرایط کنونی و بنظر من هرگونه تجمعی که خود را با تمامیت رژیم جمهوری اسلامی متمایز کند و در دفاع از حقوق جنبشهای مستقل مردمی در داخل کشور اقدامی جمعی را بروز دهد میبایستی مورد پشتیبانی عمومی قرار گیرد و این نکته وجه تمایز نهادهای ترکیبی و فراگرایشی از جمله کانون با سایر نهادهای سیاسی و ایدئولوژیک است

 

این سوال که در حضور نهادهائی از جمله کانون نویسندگان  در داخل و در تبعید و همچنین انجمن قلم و … کانون در کجای این معادلات سیاسی فرهنگی قرار دارد از جمله کلیدی ترین پرسش ها بود که در برابر تک تک فعالین این کانون قرار داشت. اینکه چه ضرورتی ما را بر ان داشت که تجمعی اینگونه را سازمان دهیم؟

اول سخن اینکه این کانون همانطور که در جلسه پالتاک عمومی بکرات مطرح شد – خود را نهاد جایگزین هیچیک از مجموعه های موجود نمیداند و این موجودیت را در کنار و در امتداد تلاشهای این کانون ها و مجموعه ها فرض کرده است.

سپس اینکه به طیف وسیع  و گسترده رسانه های سیاسی خبری مستقل و آزاد  نظر داشته است. هم آنان که در دفاع از آزادی بیان میکوشند و سانسور را مذمت کرده و از وابستگی مالی به نهادهای امپریالیستی پرهیز میکنند.

کلام اخر اینکه با تکیه بر محورهای ذکر شده و با تاکید بر دمکراسی تمام عیار در درون و بازتاب فراگرایشی اقدامات خود و دوری از ملاحظات نهادهای مشابه بتواند در عرصه سیاسی بسیط و رزمنده ظاهر شده و موجی پرتوان در برابر امیال سانسورگران و قلم شکنان سازمان دهد.

در واقع امر این کانون با توجه به توضیحات بالا موجودیت و مضمون فعالیت خود را بیان میکند و همراه با تولرانس سیاسی  و درک واقعی از شرایط کنونی همنوائی برای اقدامات مشترک را آغاز خواهد کرد.

جلسه پالتاکی  اخیر پیامهائی متعدد همراه داشت که میتوان چنین برشمرد:

معرفی فعالین این کانون و اعلان چکیده ای از روند شکل گیری آن

دیالوگ مستقیم با گردانندگان رسانه ها و فعالین سیاسی فرهنگی

دریافت واکنش عمومی و ارزیابی  از انعکاس این اعلام موجودیت

بهره بردن از نظرات گوناگون در راستای تصویب اساسنامه کانون

پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی و بطور ضمنی فراخوان همیاری و همگامی به روزنامه نگاران و قلم زنانی که در حوزه الکترونیک فعالیت داشته و بهره جوئی از تجربیات آنان

در مجموع میتوان اذعان داشت که حرکت آغازین کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی برایندی مثبت داشت و همین نکته میتواند زاینده نهادی دمکراتیک گسترده و مقاوم را در مقابل قلم شکنان سامان دهد.

همانگونه که در جلسه پالتاک از سوی ادمین ها اعلام شد دوستانی که تمایل به همراهی و ارتباط با کانون را دارند میتوانند با ادرس زیر تماس حاصل نمایند.

rooznamehnegar@netcologne.de

 

گزارش جلسه پالتاکی را در این آدرس ببینید

 

http://www.gozareshgar.com/index.php?id=22&tt_content[tid]=10053

۲۸٫۱٫۲۰۰۹