حمله موشکی جمهوری اسلامی به منطقه ای در سوریه

حمله موشکی جمهوری اسلامی به منطقهای در سوریه

خبر حمله موشکی جمهوری اسلامی به منطقهای در سوریه منتشر شد. این عمل اگر چه ظاهری مقتدرانه دارد و میگویند به تلافی حمله عملیات ۱۷ خرداد داعش در تهران صورت گرفته اما معنایی فراتر از اینها دارد. این اقدام یعنی فرو رفتن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی در باتلاقِ جنگهای ارتجاعی منطقه، تشدید رقابتهای میان دولتهای ستمگر در این خطه و رنج و قربانی گرفتن بیشتر از تودههای مردم در خاورمیانه. در چند روز گذشته شایعاتی در مورد حمله نیروهای منتسب به داعش در گیلان غرب منتشر شده بود که مقاماتِ حکومتی آن را تکذیب کردند. ولی بلافاصله نیروهای وسیع نظامی تحتِ عنوان برگزاری رزمایش در مناطق مرزی از سومار تا گیلان غرب مستقر شدند. منطقهای که میگویند موشکهایشان را از آنجا شلیک کردهاند.
اوضاع منطقه بسیار پیچیدهتر از آن است که جمهوری اسلامی بخواهد با بهاصطلاح اقتدار از عواقبِ چندین سال مداخله و شرکت در جنگ ارتجاعی سوریه و یمن و عراق بگریزد. این اقدام نه تنها سایه جنگ و تهدیدات داعش، یا هر نیروی ارتجاعی دیگر، را از سر مردم ایران و منطقه که قربانیان اصلی سیاستهای ارتجاعی جمهوری اسلامی و دیگر دولتهای ستمگر هستند دور نمیکند، بلکه خطر کشانده شدن جنگی خانمانسوز به ایران را در ابعادی گستردهتر افزایش میدهد.
تازمانیکه در ایران و سایر کشورهای منطقه دولتهای ارتجاعی بر سرکارند، تازمانیکه خاورمیانه میدانِ جولان و رقابت و تجاوزگری قدرتهای امپریالیستی جنایتکار است، مردمِ جهان و خاورمیانه روی آرامش و عدالت را نخواهند دید. تنها زمانی که مردم در ابعاد میلیونی بپاخیزند و با اینجنگهای ارتجاعی و مسببین آن مبارزه کنند و سرنوشت خودشان را در یک اتحادِ انترناسیونالیستی، به دور از نژاد پرستی و ناسیونالیسم و برتریطلبی بهدست گیرند و این دولتهای ضدمردمی را در نبردی انقلابی بهزیر بکشند است که میتوان به این جنگهای ویرانگر پایان داد و خاورمیانه سوسیالیستی را بهمنصه ظهور رساند.
اکثریت مردم در ایران (و جهان و خاورمیانه) هیچ نفعی در این درگیریهای میانِ مرتجعین ندارند. مردم ایران باید علیه جنایتهای جنگی جمهوری اسلامی و شرکتِ او در این جنگها مبارزه کنند و نه اینکه با استدلالاتِ فریبکارانه رژیم تحتِ عنوان «وحدت ملی» و «دفاع از منافع ملی» همصف با مرتجعین حاکم شده و عملا آتشبیارِ جنگهای گستردهتر شوند.

به نقل از آتش شماره ۶۸ – تیر ۹۶

atash1917@gmail.com
n-atash.blogspot.com