بحران سرمایه داری : حماقت ترامپ بهانه ، کل نظام نشانه

بحران سرمایه داری : حماقت ترامپ بهانه ، کل نظام نشانه

در زمان اولیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با حدود بیش از ۳۰ کاندیدای دوحزب هیئت حاکمه به جامعه معرفی شدند، طبق آمار دانالد ترامپ کمترین شانس را برای رسیدن این مقام داشت.
در انتخابات مردم ترامپ را انتخاب کردند نه بخاطر اینکه به او وسیاستهای ضد انسانی او علاقه داشتند، فقط به این خاطر که به کل سیستم ونمایندگان اصلی این سیستم بی اعتماد شده بودند. ترامپ هم چون خودرا مخالف ظاهری این سیستم جا زده بود از مردم به اصطلاح رای اعتماد گرفت وبه ریاست جمهوری رسید.
همان بحران ساختاری نظام سرمایه داری که ترامپ را به جلو کشید ورئیس جمهورش کرد، امروز گریبانگیر این نظام واین دولت شده. اختلافات هیئت حاکمه آمریکا بقدری بالاگرفته که عملا دولت ترامپ را فلج کرده وهیئت حاکمه ونمایندگان کنگره ودیگرپادوهای دولتی-میدیایی را علنا به صف آرایی در مقابل هم کشیده وهمگی را عملا به جان هم انداخته.
اگرچه دولت ترامپ ودیگر ارگانها نه تنها کاری به پیش نمیبرند بلکه بخاطر بحران اقتصادی-اجتماعی جامعه، عملا جلوی پیشبرد هر کاری را هم گرفته اند. ۴ ماه پس از ریاست جمهوری جدید عملا هیچ کار ” مثبتی” صورت نگرفته.
اما گویا جامعه آمریکا مثل سابق است وهیچ فرقی هم مثلا با ۴ یا ۱۲ سال اخیر نکرده.جامعه ومردم مثل سابق دارند زندگی میکنند وفلج بودن دولت هم تاثیری درروند معمولی زندگی مردم نداشته. تازه این درحالی است که تمام جناحهای حکومت از صبح تا شام به جان هم افتاده وبرای یکدیگر خط ونشان میکشند.
آن چه مسلم است انتخاب ترامپ بخاطر بحران این نظام بوده ومردم بخاطر بی اعتمادی به این نظام اورا انتخاب کردند. شاید اورا انتخاب کردند که نتواند کاری از پیش ببرد وکل دولت ونظام را فلج کند. اما بهر دلیل گویا عمل ویا بی عملی ویا شاید بود ونبود دولت تاثیری در این جامعه ندارد. بحران ساختاری این نظام به حدی رسیده که دیگر بود ونبود دولت در زندگی مردم تاثیری ندارد.
۴ ماه اخیر نشان داد که دولت وجناحهای دولتی فقط با پول ومنابع جامعه دارند با هم دعوا میکنند وربطی هم به منافع مردم ندارند ودر جهت عکس منافع مردم اقدام میکنند. دولت در حقیقت انگل ویا گرگهایی در جامعه شده که از دسترنج زحمتکشان ارتزاق میکند ومیخواهد مردم ورقبای خودرا پاره کند.
اما آنچه مسلم است این بحران ساختاری مهار شدنی نیست واین سیل عظیم بحران میرود تا تکلیف مردم وجامعه را با حاکمان یکسره کند.