“واقعیت های” جامعه کردستان قبل و بعد از همکاری کومله با خبات

“واقعیت های” جامعه کردستان قبل و بعد از همکاری کومله با خبات

در دفاع ای سیاست همکاری کومله با خبات گفته میشود که خبات پانزده سال است سازمان مذهبی نمانده است، درست است که خبات ارتجاعی است اما مگر همه احزاب بورژوایی همگی ارتجاعی نیستند؟ گفته میشود کومله در این انتخاب از واقعیت های کردستان حرکت کرده است.

پاسخ من به این مواضع در یک چت فیسبوکی:
همه میدانند که باید بر اساس واقعیت های بیرونی سیاست گزید. اما هنر سیاست در آنست که در این سیاست این واقعیت را تغییر داد. واقعیت ها همیشه ارتجاع میزاید و بس. اگر یک سیاست معین موجب رشد بورژوازی شود چرا باید حزب کارگری به آن تن بدهد؟ اینکه علی العموم احزاب بورژوایی حتی سکولار آن در طول برهه زمانی مرتجع هستند دلیلی بر استنکاف از مبارزه معین و مسئولیت معین یک حزب معین بر علیه بورژوازی و ارتجاع نیست. این استنکاف در مراحلی حتی خیانت است. در مقابل حزب دمکرات کومله کمونیست به استقبال یک تعیین تکلیف سیاسی به نفع طبقه کارگر رفت، بر علیه واقعیت ایستاد تا واقعیت دیگری را جایگزین آن سازد.
در مورد خبات منظور شما کدام واقعیت است؟ آیا اتفاقی است که فرد فهیمی مثل شما همه نقش طبقاتی و موجودیت خبات را با عبارت “پانزده سال است خود را سازمان مذهبی نمیداند” لاپوشانی میکنید؟ متاسفم این کلمه را بکار میبرم، اما اینهم یک واقعیت است که کومله با این همکاری موجد آن است.
هر آزادیخواه در کردستان باید بداند و رهبری کومله دانسته و آگاهانه خبات را با این به سه مشخصه زیر به همکاری دعوت کرده است:
۱/ تا مرگ شیخ جلال بنیانگزار این جریان، خبات سازمان مسلح یکی از کثیف ترین جریانات ارتجاعی اسلامی در کل منطقه بوده است. بحث بر سر پانزده سال قبل نیست، بلکه سال ۲۰۱۱ مد نظر است. این شیخ نه با مبارزات بورژوایی در دفاع از حق ملت کرد بلکه در ساختن مساجد و محافل مذهبی نقشبندیه شناخته میشود. هیچ کس نمیداند این سازمان از کجا تامین مالی شده است، عربستان سعودی از گمانه های قوی است.
۲/ خبات از همکاران نزدیک مجاهدین بوده است. شیخ جلال از معدود کسانی است که در دربار رجوی شخصا مورد استقبال قرار گرفته است. پیام ستایش مریم رجوی در سوگ “قائد مذهبی و رهبر مردم” خود گویاست.
۳/ هرگز این سازمان تجدید نظری در تعلق مذهبی خود نشان نداده است. دو سال پیش در مراسم بزرگداشت مرگ شیخ رهبر با شرکت ااحزاب کرد و از جمله جریانات حاصل از انشعابات کومله مدعوین از رهبر فعلی خبات در کوتاهی در حمایت از مجاهدین بشدت مورد غضب قرار گرفتند. به این معنا تغییر سیاست خبات بعد از رهبر ی حرف مفت است. خبات در برنامه خود خواهان دخالت اسلام در تدوین قوانین کردستان بعد از نجات از جمهوری اسلامی است.
دوست عزیز!
آیا از یک سازمان مسئول نباید انتظار داشت از همان اول جرات داشته باشد حقیقت را بگوید، بگوید پای چه هنبونه ای را به فضای الیت سیاسی کردستان باز میکند، بگوید قلاده چه جانوری را به جان آزادیخواهی در جامعه رها میسازد، بگوید کدام واقعیت را در کردستان تقویت میکند؟