درآستانه اول ماه مه ، روز جهانی کارگر

یادداشت کارگری

درآستانه اول ماه مه ، روز جهانی کارگر

چالش های سال۱۳۹۶

امیرجواهری لنگرودی

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ برابر با ۰۸ آوریل ۲۰۱۷

سال  ۱۳۹۵به پایان رسید ، نوروز را به پایان برده و سیزده سال بدر شد و ما وارد دوره گذران زندگی سال ۱۳۹۶شده ایم .

 برای داشتن تصویر درستی از چالش هایی که در سال جدید در برابر مردمان جامعه ما هست، تنها توجه به چند نکته از رویدادهای ایام نوروز امسال برای بیان درد های عمومی مردم کافی بنظر میرسد.

در ایام تعطیلات نوروزی ما شاهد گرانی میوه ها مخصوصا پرتقال و اعتراض باغداران زحمتکش شمال به واردات پرتقال از کشورهای مصر و ترکیه بودیم. حضرات ابتداء اجازه دادند، پرتقال هایی که در اثر سرمای زودس باغداران چیده شده بود، درون انبارها بپوسد بعد به رودخانه های اطراف که به جانب دریا روان است،ریخته شد که امواج دریای خزر کوهی از مرکبات را به ساحل آورد. این کار بدین جهت صورت پذیرفت تا به جایش اقدام به واردات مرکبات از کشورهای گوناگون دست یابند.( ۱)*

 از اول سال جدید، تعیین حداقل دستمزد که با رقم ۹۳۰هزار تومان اعلام شد، گرانی قیمت ها به شکل خزنده شروع شد، و بعد همان بازی تکراری را شاهد بودیم که گفتند :افزایش قیمت ها ی برخی کالا مثلاً مرغ ، یا شانه تخم مرغ و لبنیات تکذیب می‌گردد.

همچنین دولت یازدهم آمار داده بود که توانست هفتصد هزار شغل ایجاد کند، و این آمار معناش این بود که حداقل پانصد هزار نفر به لشکر بیکاران اضافه شده است که این حد شغل ایجاد گردیده است. الان خودشان می گویند: اگر نرخ اشتغال پایدار محاسبه گردد، بیکاری حدود ۳۵درصد و بین قشر جوان و دانش آموخته ، رقمی معادل  ۳۵درصدخواهد بود

اما در این میان خبر تلخ دیگر، شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر طی۹ماهه اول سال ۹۵بود که حسن اسد بیگی ، رییس سازمان اورژانس اجتماعی کشور مطرح کرده است،(۲)** در ایام تعطیلات نوروزی وعده های مقامات آموزش و پرورش را هم داشتیم که می گفتند: معوقه های مزدی حق التدریسی ها و سرباز معلمان تا قبل از عید واریز می شود و بعد در خیلی از استان ها شاهد بودیم که معلمان زحمتکش در ایام عید شرمنده اعضای خانواده هاشان شدند. خبرهای بعد از تعطیلات نیز همواره از ادامه تعطیلی صنایع و اخراج کارگران و دستمزدهای معوقه خبر می دهد

 پدیده ها ی یاد شده در بالا را ، ما سال گذشته و سال های  گذشته تر هم شاهد بودیم.

معنای اعتراض باغداران اینستکه؛  مافیای قاچاق همه جا هی و حاضر است  و ارگان های سیاست گذاری را در اختیار دارند و کشاورز و باغدار نیز مثل گذشته  به بدبختی و  گرفتاری محکوم هستند.

معنای افزایش دوباره تورم از اول سال جدید اینستکه؛  کاهش قیمت ها مصنوعی بوده؛ یعنی به ضرب ریختن کالاهای وارداتی با ارز خارجی در درون بازار برای تنظیم خود بازار، قیمت ها را پائین آورده بودند و حداقل دستمزدها را که تعیین کردند، دوباره قیمت ها رو به بالا صعود می نماید. تورم وقتی بدون کاهش رکود،  پائین برود همین وضع می‌شود که الان شاهدش هستیم . می بینیم با کوچک ترین تغییری، قیمت ها بالا می رود..

باید گفت : ناتوانی دستگاههای حاکمیتی در مهار بحران بیکاری و ایجاد اشتغال هم از چالش های سال جاری بحساب می آید و مثل سال های گذشته صرفنظر از هر طرح و وعده ای که مطرح کنند، بیکاری بیشتر می شود.

معنای شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدرهم اینستکه؛ امسال نیز باز با رشد آسیب های اجتماعی روبرو هستیم. چون با همه وعده هایی که داده اند، هیچ قدمی برای مهار آسیب های اجتماعی در سال گذشته بر داشته نشد. هر دستگاهی برای گرفتن بودجه بیشتر ساز خودش را زد و هیچ ساز و کارمستقل، منسجم و جامع نگری برای پاسخ به این مجموعه بحران ها را در حاکمیت شاهد نبودیم .

جدا از این واقعیت های تلخ ، که حتی شب عید امسال هم دستمزد بخشی  از فرهنگیان را ندادند . شاهدیم که با آغاز سال جدید با اعتراضات کارگران واحدهایی همراه شده که دستمزدهاشان ، ماهها است که پرداخت نشده است. این همه  گویای ادامه بحران دستمزدهای معوقه در سال جاری نیز بشمار میرود.

خلاصه کنیم: نه مافیاهای مختلف در این نظام از بین می رود، نه بیکاری مهار می شود، نه آسیب های اجتماعی کم می‌گردد ، نه دستمزد معلمان و کارگران را به‌ موقع پرداخت می نمایند ، نه پاسخگوی خواست بازنشستگان لشکری، کشوری و فرهنگی برای همسان سازی مستمری ها و برخورداری از بیمه کارا و فراگیر خواهند بود. به جای همه اینها از دو ماه پیش برنامه ریزی نمودند که صدای اعتراضات کارگری را در اول ماه مه، روز جهانی کارگر خفه سازند و به همین دلیل تهدید و بازداشت فعالین کارگری راشروع نمودند.  ضمایم موجود تا به امروز نشان می‌دهد ، مطالبات اساسی کارگران، معلمان، پرستاران، پیراپزشکان، بازنشستگان لشکری و کشوری و فرهنگیان امسال هم تامین نمی شود؛ مگر به همت اتحاد و همبستگی خودشان؛ به پشتوانه سازمان یابی هر چه وسیع تر مستقل و شبکه ای خودشان؛ و این همه ، به قدرت  حرکت و اقدام همگی آنان مربوط می گردد.

من بر آنم ؛ چالش های سال (۹۶) نود و شش فقط از یک طریق می تواند پاسخ شایسته بگیرد و آن هم اینستکه  از همین الان برای همگرایی هر چه وسیع تر همه بخش های نیروی رنج و کارجامعه ، فعالیت و تلاش کنیم. از همین الان سعی کنیم اول ماه مه ، روز جهانی کارگر امسال را به روز نمایش هر چه وسیع تر اتحاد عمل مبارزاتی همه مزد و حقوق بگیران کشور تبدیل کنیم. و میدان را برای عوامفریبی هر ساله خانه کارگر با آن بالماسکه  کذایی “هفته کارگر”، که از مدت‌ها پیش سازماندهی اش را دردستورکار خود دارند،  به حال خود رهایش نگذاریم . امسال هم تجارب سال‌های گذشته را با غنای بیشتری برای بدل ساختن این نمایش به عرصه طرح مطالباتی واقعی کارگران بدل نماییم!

 بیگمان چالش های سال (۹۶) نود و شش پاسخ شایسته اش را فقط می تواند در یک جنبش توفنده مطالباتی بگیرد و از طریق این جنبش رنگارنگ، قدرتی را وارد صحنه کند که جمهوری اسلامی و همه باندها و دسته بندی هایش، نتوانند از کنارش بی تفاوت بگذرند. حسام الدین آشنا سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در اظهار نظری که از او درایام عید منشر شد و بعدا دفترش در سطح همه مطبوعات رسمی تکذیب کرد گفته بود:« یکی از بحران‌هایی که جمهوری اسلامی باآن روبرو هست، لشکر فقرایی هستند که از روی استیصال به خیابان‌ها می آیند و چیزی هم برای از دست دادن ندارند.» وی با اشاره به ناکارآمدی موجود در حاکمیت نوشته است: «ما اقداماتی کرده‌ایم که دیگر رویمان نمی‌شود آن اقدامات را تغییر دهیم، توان این را نداریم که عذرخواهی کنیم، توان این را نداریم که توبه کنیم، توان این را نداریم که مسیر جدیدی را انتخاب کنیم» به نوشته حسام‌الدین آشنا  اکنون « شش میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق به سر می‌برند.» (۳)***، البته حسام الدین آشنا اشتباه می کند. ما شش میلیون نیستم. ما اکثریت مطلق جامعه هستیم؛ جنبش مطالباتی جنبش همه بخش های اردوی کار است؛ جنبش اکثریت عظیم هست برای اکثریت عظیم و در خدمت این اکثریت عظیم. این جنبش چنان وحشتی در نظام جمهوری اسلامی بوجود می آورد که برای مقابله با آن به هر کاری دست می زنند. و همین جنبش است که مایه امید و رهایی مردمان جامعه ما است.

 سال(۹۶) نود و شش ، سال حرکت در مسیر شکل دادن به این جنبش بشمار می رود . سالی که بخش های هر چه بزرگ تری از اردوی بیشمار کار زیر شلاق خونین ضرورت ها به این نتیجه می رسند که جمهوری اسلامی راه حل هیچ مشکلی نیست، بلکه عامل اصلی شکل گیری تمامی مشکلات موجود هست تنها از اینروست که جنبش مطالباتی پا به میدان عمل می گذارند.

سال (۹۶) نود و شش، ما هستیم و نیروی اتحاد طبقاتی و جنبش مطالباتی مان که می تو اند عامل تغییر وضعیت موجود باشد. برای شتاب بیشتر آن در آستانه اول ماه مه ،روزجهانی کارگر، از همین امروز خود را سازمان بدهیم ، ما بر آنیم که تلاش و ممارست اردوی کار در جامعه برای ایجاد تشکل های مستقل صنفی و مطالباتی از حد شعار و آرزو فراتر رفته و باید برای تحقق آن مبارزه و اقدام عملی نمود. پس با تلاشی آگاهانه به پیش!

منابع :

*

مرکبات خارجی آمد، پرتقال ایرانی فاسد شد

 

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/63076

**شناسایی ٧٨٠ نوزاد و کودک مسموم‌شده با مواد مخدر

http://www.sharghdaily.ir/News/118007

***کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

https://persian.iranhumanrights.org/1396/01/news-package-16/