اسلام و فاشیسم منطقه ای‎

اسلام و فاشیسم منطقه ای‎

در سال ١٩٧٩ میلادی که صدام حسین به قدرت رسید. در مدت ٢٧ سال زمامداری چندین دفعه بر اساس تفکر و منطق اسلام و ناسیونالیسم عربی به قسمت های مختلف کشور عراق و کشورهای همسایه حمله کرد. صدام با بهره گیری از این فکر، که به قرآن توهین شده است و همچنین بسیاری دیگر از توهمات ذهنی همچن آتیش پرستی دست به انجام جنایتی در قبال کردها زد. بر اساس تفکر اسلامی و ناسیونالیسم عربی خویش به کشورهایی همچون ایران و کویت یورش برد. که باعث نابسامانی و آشفتگی بسیاری در منطقه شد. با نگاهی اجمالی به وضعیت این روزهای منطقه خاورمیانه، می توان کسانی دیگر را نام برد که از تفکر اسلامی و ناسیونالیستی مردم در جهت اهداف خود بهره می برند. ترکیه امروزی نمونه ای بارز از این تفکر روبه روشد در منطقه است. که می توان ادغامی از تفکرات صدام و خمینی را در راهکار این روزهای اردوغان در جهت پیشبرد اهداف خود به خوبی مشاهده کرد.

بعد از سال ٢٠٠٣ که اردوغان اخوانی پست ریاست جمهوری خود را دریافت کرد. در کنار توسعه های اقتصادی که با کمک های مادی فراوان دول خلیج فارس و روابط خوب خود با کشورهای غربی خصوصا اروپایی و همچنین فساد بیش از حد، برای ترکیه به ارمغان آورد. باعث توسعه اسلام اخوانی در این کشور شد. همانند الگوی اسلامی خود، ایران دست به صادارات این تفکر خصوصا در مناطق کردنشین عراق زد. دانشگاهای فراوانی را جهت بست این تفکر در اقلیم کردستان و افغانستان افتاح کرد. اردوغان از اسلام همچون صدام و خمینی برای از بین بردن مخالفان خود بهره زیادی را برد. همچنین از این فاکتور برای پیروزی در انتخابات سال ٢٠١۵ جهت جلب رای مسلمانان استفاده زیادی را کرد. وی احزاب اپوزیسیون خود را غیر اسلامی نامید. اردوغان برای جلب نظر مردم پروپاگاندای اسلامی را در منطقه رواج داد. همچنین جهت پیروزی در این رقابت از حس ناسیونالیستی ترکها بهره کافی را با آغاز جنگ برد. در این میان احزاب کرد هم پیمان با اردوغان دست به تبلیغاتی زدن و حزب وی را یگانه منجی اسلام معرفی و بقیه را در تضاد با این آیین معرفی کردند. که تمامی این اقدامات در راستای پیمان نامه ۵٠ ساله میان طرفین بود. هدف دولت آک پارتی آغاز مجدد امپراطوری عثمانی است که به مدت ۶٠٠ سال بر اساس تفکر خلافت اسلامی در قلمرو خود جنایت بیشماری را انجام داد. که نشان از تفکر اسلامی در منطقه بود.

اردوغان همانند روش جمهوری اسلامی ایران شروع به ساختن مساجد فراوانی در سطح کشور کرد تا با این شیوه چهرای اسلامی به کشور بخشد. در هنگام افتتاح فرودگاه حکاری، در حالی که کاملا مغایر با قانون لائیسته کشور بود از قرآن استفاده کرد. در این هنگام سفرهای متعددی را به کشورهای اسلامی آغاز کرد. اکثر اماکن ریاستی را همانند اماکن اسلامی، در جهت منافع خود و حزب اش دیزاین کرد. اردوغان و نخست وزیر متبوع وی همانند کسانی که خود را در مقام ریاست مسلامانان جهان اند معرفی می کنند. که می توان به همان راهی اشاره کرد که ٣٧ سال قبل خمینی در ایران بکار برد که از دین و اسلام بهترین بهره لازم را در جهت منافع خویش برد. که با این شیوه بیان پوپولیستانه با فریب کاری دینی می خواهند این را بیان کنند که قدرت ما در قبال اروپا و غرب بیشتر خواهد کرد. چاوش اغلو این را بیان می کند، که دشمنان اردوغان دشمنان اسلام اند تا با این تفکر بتوانند تمامی مخالفان خود را از بین ببرند و در این مورد هم می توان به اقدامات خمینی و صدام در دوران خود اشاره کرد که با بهره گیری از کارت اسلام، که در مضامین آن نهفته است، می توان مخالفان خود را از بین برد.

بایستی این را در نظر داشت که بسیاری از سران کشورهای عربی در جهت اهداف خود و حس ناسیونالیستی همواره پشتیبان صدام بودند و در بسیاری از موارد از وی حمایت کردند. همیشه در مواقع لزوم بیان اسلامی و یا عرب بودن وی را جهت توجیه کمک های خود بکار می بردند. در این میان با از بین رفتن این دوست قدیمی در حال نزدیک شدن به اردوغان، در جهت اهداف اسلامی خود هستند. در این بین اردوغان با کمک به گروهای سلفی و تندرو اسلامی، هم جهت با اهداف خویش حرکت کرد. که باز می توان نمونه دولت ایران در ٣٧ سال اخیر را بیان کرد که با کمک به گروهای تروریستی منطقه در جهت دست یابی به اهداف خود حرکت می کند و باعث ناامنی منطقه خاورمیانه شده است. که تمامی این اقدامات همراستا با اسلامی شیعی و سنی منقطه است. نکته قابل تامل این است که ترکیه پس از اینکه، روابط اش با همپیمانان سیاسی خود خصوصا در اروپا به سردی رفت، برای اینکه نقش بسزایی را در جهان اسلام به قول خویش داشته باشد. در حال نزدیک شدن روزمره به عربستان سلفی است. بایستی این را در نظر داشت که تفکر حکمرانی اسلامی در منطقه باعث آشفتگی آن شده است. در این بین هم ترکیه اخوانی اردوغان هر روز شاهد عوض کردن مواضع خویش در مقابل کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است. حکومت ادوغان در جهت تفکرات اسلامی خود در این مدت خواهان انجام احکام زنای محسنه و بازگشت اعدام، در جهت راضی کردن همراهان مسلمان خویش بوده است، که تا الان موفق نبوده است. که این خود نشان از نقش مخرب اسلام در حکومت رانی دارد.

ترکیه یکی از اعضای اصلی ناتو به حساب می آید که در چند سال اخیر با بهره گیری از تفکرات اسلامی در حال نشان دادن خود به عنوان یک قدرت منطقه ای است. اردوغان با بهره گیری از تفکرات اسلامی خود در حال تبدیل ترکیه از لائیسته به یک کشور اسلامی به اصطلاح خود قدرتمند است. که در جهت منافع عده ای خاص است. بایستی این را در نظر گرفت که با همه پرسی ١۶ آپریل، که در صورت موفقیت باعث افزایش قدرت اردوغان و اسلام گراها در ترکیه می شود آیا باز ما شاهد کودتای دیگری بر اساس تفکرات اتاتورکی ارتش و فایشیستی آن خواهیم بود. یا بایستی شاهد رشد هر روزه اسلام در میان مناطق مختلف بود که باعث نابسامانی و ناعدالتی بیشتر خواهد شد. در کل هر دو شکل حکومت در منطقه باعث نابسامانی روزافزون خواهند شد. زیرا نژادپرستی فاشیستی همانند اسلام منطقه را روز به روز ناامن تر خواهد کرد. بر همین اساس است که تفکر برگرفته از قوانین اسلامی و سرمایداری، سالهاست در کشور ایران حاکم است که باعث بروز جنایت ها و مشکلات فراوانی در جامعه شده است. آیا با حرکت پیش رو در ترکیه بایستی ما دوباره شاهد چنین عملکردی در یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه خواهیم بود