جنگی برای مرگ کودکان ( بحران سوریه)‎

در شش سال گذشته و از زمانی که سوریه درگیر جنگ داخلی است، میلیون ها غیرنظامی از ساکنین این کشور آواره، مصدوم و در جریان درگیری ها و تیراندازی ها کشته شده اند. خیزشی که با اعتراضات موسوم به “بهار عربی” آغاز شد به واسطه سرکوب دولت اسد و دخالت کشورهای منطقه و فرامنطقه به خزانی برای این کشور تبدیل شد. اما بایستی این واقعیت را بیان کرد که کودکان سوری، قربانیان اصلی این جنگ به شمار می روند. در این مدت ۸٫۴ میلیون کودک سوری که تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت کودکان این کشور را تشکیل می دهند، تاکنون از قربانیان اصلی این جنگ ویران کننده بوده اند. گزارشات یونیسف برای سال ۲۰۱۶ بیان می کند که در این سال دستکم ۶۵۲ کودک جان خود را از دست داده اند. بسیاری از این کودکان در هنگام فاجعه در مدارس بوده اند، که به همین دلیل مرگبارترین سال برای کودکان سوری در خلال شش سال درگیریهای داخلی بوده است. در درگیری های شهر حلب مابین مخالفان و حامیان دولت اسد که شهر به کنترل دوباره دولت برگشت بر اثر حملات هوایی فراوانی که با کمک دولت روسیه برای اسد صورت گرفت بیش از ۴۵۰۰ کودک تنها در این شهر جان خود را از دست دادند.

سازمان خیریه “نجات کودکان” میگوید که جنگ در سوریه باعث ابتلای میلیون‌ ها کودک به استرس شدید و مخرب شده است. به گفته این سازمان، در نبود اقدام فوری، آسیب وارد شده بر کل این نسل به واسطه جنگ شش ساله، می تواند جبران ناپذیر باشد. بر اساس گزارشات این سازمان بیشتر کودکان یکی از اعضای خانواده خود را از داده اند، خانه شان ویران شده است و یا زخمی شده اند. نشانه های از پریشانی حاد دارند، بی خوابی، خودآزای و در مواردی خودکشی از جمله موارد مشاهد شده در میان کودکان سوری است. بسیاری از کودکان بر اثر لطمات جنگ کاملا سکوت اختیار کرده اند. حدود شش میلیون از کودکان سوری چیزی جز جنگ در زندگی خود ندیده اند. در میان این بحران انسانی سازمانهای جهانی کودکان را بزرگترین قربانی این جنگ داخلی معرفی کرده اند. بسیاری از کودکان مجبور به عضویت در گروهای مسلح شده اند و همچنین بسیاری از دختران زیر سن هم مجبور به ازدواج شده اند. عدم شرایط آموزشی هم وضعیت را بدتر کرده است. با وجود ادامه این وضعیت آسیب های بازگشت ناپذری بر کودکان ایجاد خواهد شد.

در این میان بسیاری از کودکان در خط مقدم نبرد توسط گروهای مختلف بکار گمارده می شوند. همچنین بسیاری از گروهایی که در میان مردم پایگاه آنچنانی ندارند از کودکان برای تبلیغ افکار خود بهره می برند. بر اساس آمار یونیسف برای سال ۲۰۱۶ حداقل ۸۵۰ کودک نیز برای جنگیدن در درگیریها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است. اکثرا از این کودکان توسط این گروها در خط مقدم نبرد بهره برده اند و یا توسط آنها در عملیات های انتحاری استفاده شده اند. با شروع این بحران انسانی و جنگ در سوریه و با ظهور گروه تروریستی “دولت اسلامی” در کشور سوریه، از کودکان به طور آشکار و گسترده و در مقابل دیدگان جهانیان که همیشه خود را حامی حقوق کودکان معرفی می کنند درعملیات نظامی استفاده می‌شود. این کودکان ابتدا در پایگاه‌های ویژه شستشوی مغزی می‌شوند. شستشویی که اساس و پایه آن دین و اسلام است تا به این طرق بتوانند این قشر از جامعه را با خود همراه کنند و سپس به عملیات مختلف فرستاده می‌شوند. این کودکان و نوجوانان برمبنای طرح سربازگیری “دولت اسلامی” به این سازمان ملحق شده‌اند. طرحی که با گسترش قلمرو این گروه در سوریه و عراق شروع شد. گروه “دولت اسلامی” نام گروه کودکان و نوجوانان ملحق شده به این گروه را “شیربچگان خلافت” گذاشته‌اند. این کودکان براساس برنامه‌ای که “دولت اسلامی” به این منظور تنظیم کرده، دوره‌های کوتاه و فشرده دینی و نظامی را به سرعت طی کرده و وارد عملیات روزمره این گروه شده‌اند. براساس آمار سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۱۰۰ کودک و نوجوان را به صفوف خود جذب کرده است. ۳۱ تن از این کودکان در جریان انفجار، درگیری و بمباران هوایی در ماه ژوئیه همین سال کشته شدند. بایستی این نکته را در نظر گرفت که علاقه‌مندی به جذب کودکان در صفوف نیروهای رزمنده از طرف بسیاری از نیروهای درگیر در سوریه با شدت زیادی دنبال می‌شود و تنها به جریان “دولت اسلامی” منحصر نمی‌شود.

شش سال جنگ در سوریه به این مفهوم است که میلیونها کودک در جریان این منازعه به دنیا آمده اند، کودکانی که چیزی جز ترس و فرار نمی‌دانند. کودکانی که صدای انفجار تنها لالایی شبانه آنها بوده است. بمبگذاری و تیراندازی بخشی از زندگی روزمره آن‌هاست، کودکانی که می‌خواهند روزی به خانه برگشته، خانه ای که سالهات ویران شده و به مدرسه بروند و در کنار فامیل و خانواده خود باشند. وظیفه سازمان هایی همچون یونیسف ایجاد امکاناتی مانند مدرسه برای کودکان است تا دسترسی به آموزش را که مدتهاست بخش عظم آنها از آن محروم اند را برای آن‌ ها ممکن سازد. طبق آمار گرفته شده در سال ۲۰۱۶، ۱۳٫۵ میلیون سوری نیازمند حمایت های بشردوستانه هستند که از این میان، ۶ میلیون کودک محسوب می شوند. گفتنی است در طول جنگ نیازهایی حیاتی چون غذا، مراقبت های بهداشتی، مشاوره و تحصیل که از مردم این سرزمین گرفته شده است که تامین آنها بر عهده سازمان های جهانی است. بایستی گروهای مسلح را وادار کرد تا از کودکان در میدان های نبرد بهره نبرده و در صورت انجام این عمل با شدیدترین شیوه با آنها برخورد کرد. امید است با پایان یافتن جنگی که به امید برداشتن دیکتاتوری در این کشور آغاز شد و راه به نبردی که جز ویرانی و آوارگی برای مردمان این سرزمین در برنداشت، با شنیدن دوباره صدای بازی کودکان در کوچه های حلب که مدت هاست از آن محروم شده اند شوق به زندگی که کودکان آینده آن اند متجلی شود