جوابی کوتاه به منتقدین و مخالفان تشکیل حزب کمونیستی طبقه کارگر

جوابی کوتاه به منتقدین و مخالفان تشکیل حزب کمونیستی طبقه کارگر

طی روزهای گذشته با جدایی رفقا افسانه زیجی، سلام زیجی و نسرین محمودی آذر، از اعضای کمیته مرکزی و تعداد دیگری از کادرهای حزب حکمتیست منجمله رفقا ژوبین مردوخی و رُزا کریمی، و همچنین انتشار فراخوان رفیق سلام مبنی بر تلاش جمعی از رفقای کمونیست داخل و خارج کشور ( که در زمان مقتضی اسامی آنان اعلام خواهد شد) برای تشکیل حزب کمونیستی طبقه کارگر، جمعی از مخالفان سیاسی به ظاهر جدی و فعالین احزاب گوناگون و افرادی که تا چند روز قبل سایه همدیگر را با تیر میزدند و چشم دیدن همدیگر را نداشتند، در سنگر مشترک دشنام و تحقیر جمعی از کمونیستهای مصمم و مبارز از جمله سلام زیجی که طرفدار سرسخت اتحاد و تشکل و مبارزه جمعی هستند، گرد هم آمدند! این که چرا باید انتشار یک فراخوان برای گردآوردن کمونیستها جهت مبارزه با جمهوری اسلامی و خلع ید از بورژوازی و سازماندهی انقلاب سوسیالیستی در ایران عده ای را که متاسفانه نام “کمونیست” را یدک میکشند این چنین نگران و آشفته کند! جای سوال است و خود این دوستان باید توضیح دهند!
جالب است، برای اولین بار طی سالهای گذشته و تنها در این مورد مشخص دیدیم که طیف به اصطلاح کمونیستهای “رادیکال” متشکل در احزاب سه گانه موسوم به کارگری علیرغم اختلافات سیاسی و درگیریهای حزبی و جناحی این بار علیه ایجاد یک تشکل کمونیستی شانه به شانه و هم نظر ظاهر شدند، تمام اختلافات سیاسی، تشکیلاتی “عمیق” و قدیمی خود را کنار گذاشتند، از رهبری خط رسمی و حکمتیست گرفته تا اعضای سابق اتحاد و حککای حمید … در کنار هم و با هم با لایک زدن پستهای همدیگر در صحنه “کارزار” فیس بوکی موجی از دشنام و تحقیر وحمله به سلام زیجی را سازمان دادند و همکاری و همیاری خود را در نبرد مشترکشان به رخ جهانیان کشیدند!! شخصا از اینکه توانسته ایم عامل اتحاد و نزدیکی بیشتر این دوستان باشیم، خوشحالم و آرزو میکنم، شاهد به هم پیوستن همیشگیشان باشیم!
با توجه به نوشته های تاکنونی، مخالفان ما اساسا دو گروه هستند، دسته ای بدون شناخت کامل از افراد دست اندرکار و هسته اصلی این حرکت و عدم آگاهی از آغاز و ادامه ی پروسه ی موجود، نشستن در حاشیه و کناره گیری را بر دخالت و فعالیت در این راستا ترجیح میدهند! و ما را نیز به آن تاسی از خود دعوت میکنند! اینان علیرغم نظر مثبت و تایید ضرورت تشکیل حزب کمونیستی طبقه کارگر، اما این جمع در حال حاضر “ناشناس” را، فاقد توانایی و پتانسیل لازم اعلام میکنند. هر چند بر نواقص و کارکرد معیوب و نامطلوب احزاب موجود صحه میگذارند، اما تصور میکنند حزب درست کردن کار هر کسی نیست و تنها در توان از “مابهتران” سیاسی است! به این عزیزان باید گفت رفقا و دوستان گرامی، ما آنچه را در توان داریم انجام میدهیم و تلاش میکنیم آن حزب رزمنده کمونیستی کارگری و انقلابی را که مد نظر ما و شما و خیل عظیمی از کارگران کمونیست است با کمک هم ایجاد کنیم. میدانیم کاری بس دشوار و سخت است اما باور داریم در این راه موفق خواهیم شد، در این راه از همراهی و همیاری هر کمونیستی استقبال میکنیم.
اما دسته دوم به دلیل تعلقات تشکیلاتی و عضویت در احزاب موجود با احساس خطر از شروع فعالیتهای ما، با رفتارهای غیرسیاسی به تمسخر و تحقیر ما روی آورده اند! تمام توان خود را به کار گرفته اند تا به ما بقولانند نمیتوانیم، میخواهند با ایجاد فضای مسموم و غیر سیاسی، اولا از ریزش نیروهای خود جلوگیری کرده و دوما مانع از همراهی کمونیستهای به قول آنان “خانه نشین”، “ناامید”، ” سرخورده” و “مستاصل” به این حرکت و تلاش جمعی شوند. دوستان عزیز و گرامی ما فراخوان منتشر شده را تنها تبلیغات پوچ در دنیای مجازی و رفتاری از سر احساس و شتابزدگی میدانند، برخی از این دوستان تلاش ما را “جوک” و مسخره عنوان کرده اند، اما اقداماتشان کاملا خلاف گفته هایشان است!
ظاهرا این دوستان انفعال و پاسیفیسم و حاشیه نشینی در تحولات جاری و بی ربطی مطلق احزابشان به جامعه ایران را نمی بینند یا دوست دارند نبینند، تصویرشان از حزب و فعالیت حزبی و تشکیلاتی معادل تبدیل شدن حزب به بنگاه انتشار بیانیه و اعلامیه و نشریات البته آن هم در اینترنت و دنیای مجازی است. برخی از اعضای رهبری احزاب موجود حزبیت سیاسی و فعالیت متشکل کمونیستی را با سیطره محفلیسم و ترویج فدرالیسم تشکیلاتی بر سازمان حزب به ابتذال و نابودی کشانده اند، دوستان عزیز، اگر فکر میکنید ما قصد داریم حزب دیگری از نوع حزب شما و مشابه آن بسازیم، در اشتباه هستید، آنچه ما کمونیستها قصد داریم بسازیم حزبی متفاوت و متمایز است، حزبی با سیاستهای روشن کمونیستی، کارگری است، ما خواهان حزبی لنینی، رزمنده و انقلابی با نظم و دیسپلین هستیم، حزبی بدور از استانداردهای دوگانه در برخورد به اعضا، حزبی که قبل از هر جایی آزادی بی قید و شرط بیان را در بین صفوف خود نهادینه کند، حزبی بدور از رفتار و عملکردهای فرقه ای و سکتی، بدور از محفلیسم و نسبیت سیاسی و رهبری مادام العمر، و …
رفقا، دوستان عزیز و گرامی متاسفانه مارکس، لنین، حکمت و … دیگر در بین ما نیستند، برخلاف روشنفکران “کمونیست” شخصا به ظهور “منجی” کمونیست اعتقادی ندارم، گر چه ترجمه متون و مقالات اندیشمندان و متفکران چپ را کاری ارزشمند و قابل تقدیر میدانم، اما کار و فعالیت کمونیستی را به ترجمه و کپی بحثهای تئوریک از رهبران “کمونیست” خلاصه نمیکنم، برخلاف بعضیها نوشتن مطلب و مقالات التقاطی و غیرقابل فهم برای توده های کارگر و مردم “عادی” و نوشتن تفسیرهای دست دوم از تحولات و تحلیل های آبکی از اوضاع جهان و ایران را لازمه و شاخصه ی کمونیست بودن نمیدانم، چه بسیار بودند و هستند، تئوریسن و متفکران” کمونیستی” که هیچگاه منشا اتحاد و همبستگی و تشکل و تحزب نشدند! برعکس با خط کشیهای فرقه ای و ترجیح منافع حقیر محفلی بر منافع جنبش کمونیستی و بخاطر پستهای تشکیلاتی عامل تفرقه و پراکندگی کمونیستها شدند. بنظرم نکته تمایز رفقای من با اینگونه افراد در عزم و اراده و تلاش خستگی ناپذیر آنها در راه اهداف کمونیستی نهفته است، قبل از اعلام فراخوان و علنی شدن این پروژه شخصا تصور این مخالفتها را داشتم، از هیچ رفتار و گفتار و نوشته ای ولو هیستریک و فالانژگونه چه در جلسات پالتاکی رهبری با اعضا نظیر آنچه برگزار شد و چه در سطح علنی در این رابطه متعجب نخواهم شد. در خاتمه باید تاکید کنم اینگونه برخوردها نه تنها باعث دلسردی و ناامیدی این جمع نخواهد شد، بلکه عزم و اراده و تلاش ما را بیشتر از پیش خواهد کرد.
۲۳ فوریه ۲۰۱۷
۵ اسفند ۱۳۹۵
متن فراخوان ضمیمه است.
***
فراخوان:
کارگران، کمونیستها و مبارزین راه آزادی و سوسیالیسم!
ضرورت ایجاد یک حزب سیاسی، کمونیستی، کارگری، فعال و ملیتانت، و از نظر شیوه رهبری و سازمانی کاملا مدرن و کمونیستی و به دور از سنتهای شرقی و سکتی با مناسبات برابر و یکسان میان اعضا نیاز حیاتی جنبش ما شده است.
حزبی مربوط به مبارزه طبقاتی و تلاش و اقدام عملی برای سرنگونی جمهوری اسلامی و تضمین آینده ای آزاد و برابر ، سرشاراز خوشبختی، رفاه، امنیت و برقراری سوسیالیسم!.
ایجاد یک حزب سیاسی کارگری جدید، با سنت مبارزاتی جدید، باحضور رهبران کارگری و مبارزین “جدید” در آن، و سازمان دهی یک مبارزه واقعی جدی و سرنگونی طلبانه با پرچم سوسیالیستی از جانب همه ما، اعم از نسل قدیم و جدید، امروزهم ممکن و هم بسیار ضروری شده است! هیچ تردیدی در وجود این خلا واقعی و ضرورت پر کردن آن نیست. در این جهت، عملا تلاش سیاسی و عملی در اقصی نقاط ایران و خارج کشور به راه افتاده است!
در سه سمینار ارائه شده، طی یک ماه اخیر، بخشهای مهمی از ضرورت چنین حزبی و اهداف و سیاستی که باید دنبال کرد و تفاوتش با جریانات موجود چیست، ارائه گردید. برای به سرآنجام رساندن این مهم، و برای اهداف مشترک کمونیستی و کارگری و برنامه ای خودمان، و برای سهیم شدن و به بیش بردن این وظیفه مشترک و تاریخی از همه علاقمندان و افراد مصمم که میخواهند چنین حزب و سیاست و مبارزه ای را به واقعیت تبدیل کنند، درخواست میکنیم به انتظار خاتمه دهند و به این تلاش تاریخی و مسئولانه ملحق شوند.
ما بی صبرانه منتظر تماس شما هستیم، تا مشترکا این ابزار حیاتی مبارزه طبقاتی را سازمان دهیم و به جنگ بورژوازی و جمهوری اسلامی برویم.
هر رفیقی که به این هدف و به کلیات گفته شده اعتقاد دارد و با چنین مبارزه و افق و حزبی توافق دارد با ما تماس بگیرد تا این مسیر را مشترکا دنبال کنیم و به سر آنجام برسانیم.
رفقای گرامی، کارگران، جوانان رزمنده و سوسیالیست! با این حرکت انقلابی همرا شوید، با ما تماس بگیرید!
با درودهای انقلابی!
سلام زیجی
تلفن ٠٠۴۶٧۶٢٣۴٩۶٨٣
S_zijji@yahoo.se
سوم اسفند ١٣٩۵
٢١-فوریه ٢٠١٧