شهر سنندج در سیطره اسلامی قصاص

شهر سنندج در سیطره اسلامی قصاص

” اى خردمندان! قصاص براى شما مایه حیات و زندگى است، باشد که تقوا پیشه کنید . (بقره ۱۷۹) و با توجه به اینکه حکم قصاص مشروط به عدم عفو است، دریچه دیگرى به حیات و زندگى گشوده مى‌‏شود. (مکارم شیرازی در سایت خبرگزاری فارس) “

دو اطلاعیه، یکی از مدیر کل زندانهای استان کردستان و دیگری از طرف اتحادیه آزاد کارگران ایران، هر دو در بازگویی و ارزیابی از یک  رویداد معین در شهر سنندج در روز دوازدهم و سیزدهم دیماه انتشار  یافته است. اطلاعیه اول، از یک نهاد ضد مردمی، اما وفادار به واقعیت و مملو از احترام به حرمت مردم شهر؛  از طرف یک نهاد مستقیما درگیر پدیده اعدام، اما بمراتب ضد اعدامی تر و بدون نیاز به بوق و کرنا و بدون نیاز به آلوده ساختن آزادیخواهی و انسانیت قلبی مردم شهر سنندج است.

اطلاعیه دوم، تاسف بار است. کمتر کسی میتواند (حداقل مدیر کل زندانهای استان کرذستان با دقت امتناع کرده است که) از پاراگراف  مهوع “بخشش” در هنبونه ارتجاعی قصاص فضیلت مبارزه علیه اعدام بسازد و فخر سازمان دادن صف توده ای دفاع از “حق حیاتِ” بفروشد. مردم شهر سنندج بیگناهئد. گرهی  که هفده بار قبل تر بدون یال و کوپال طبقاتی کارگری، یک گروه ریش سفید متخصص در رام کردن لجبازی احمقانه اسلامی فرد ملقب به اولیای دم، بدرستی و آنطور که شایسته است  در خفا باز میشد اینبار به “دندان” نیاز داشت. دو یا سه هزار نفر از مردم وقت گذاشتند تا با هیاهو و فضا سازی و سوت کشیدن و حتی جایی که لازم شد با التماس دل والدین را نرم کنند. در این اطلاعیه اثری نمیتوان جست، اما غیر ممکن است که خون مردم از کل این نمایش به جوش نیآمده باشد، از کل این نمایش حقارت و تسلیم و درماندگی میبارد. فقط کافی است به کلمات کلیدی مشترک به نقل از قران و مکارم شیرازی و اطلاعیه ها و روش کار و نتیحه مورد انتظار حملگی انها دقت کرد.

 هر کس  مختار است از  سر هم کردن عبارات “عاطفه و انسانیت و حیات و زندگی” برای خود حماسه “نه به اعدام” بسازد، اما این برازنده شهر سنندج نیست. برازنده کارگران سنندجی نیست. برازنده اتحادیه ازاد کارگران نیست. حتما کسی تسلی خشم فروخته  سه هزار مردم بوده است که: قانون و قصاص و زندانبان سایر پرسوناژها شکر زیادی میل میفرمایند! اینجا سنندج است، هیمن را از حلقوم زندان بیرون میکشیم!

رفقای اتحادیه ازاد  کارگر باید باور کنند با اطلاعیه مدیر کل زندانها استان کردستان آب از آب تکانن نمیخورد. با اطلاعیه این اتحادیه، اما، با هر تصویری که از دامنه تاثیر گزاری از آن وجود داشته باشد برای نفس مبارزه، برای شناساندن شناعت موجود در قصاص و نفرت از آن در میان مردم و برای تصویر از شهر سنندج که بسیاری مشترکا و خود این اتحادیه برای سرخی شایسته آن کوشیده اند، مخرب است.

از علیه بیکاری

مصطفی اسدپور

۱۴ دیماه ۱۳۹۵

اطلاعیه شماره ۱

زندانی محکوم به قصاص در سنندج در پای چوبه‌ دار بخشیده شد

مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: یک زندانی محکوم به قصاص در زندان مرکزی سنندج با رضایت اولولیای دم در پای چوبه ‌دار بخشیده شد و نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسحاق ابراهیمی با اشاره به بخشیده شدن این زندانی اظهار داشت: در سحرگاه امروز یکی از زندانیان زندان مرکزی سنندج که به جرم قتل عمد تحمل حبس می‌کرد، برای اجرای حکم قصاص در پای چوبه دار حاضر شد و مرگ را در نزدیکی خود احساس می‌کرد اما خانواده مقتول هرچند که هنوز داغ مرگ تنها پسرشان آنان را آزار می‌داد بدون هیچ‌گونه توقعی طناب دار را از گردن او بیرون آوردند و برای رضای خداوند و شادی روح فرزندشان امید به زندگی مجدد را در شریان‌های این جوان محکوم به قصاص جاری ساختند.

وی گفت: این مددجوی زندان مرکزی سنندج ۵ سال پیش و در سن ۱۷ سالگی طی یک نزاع خیابانی با ضربات چاقو موجب قتل جوان دیگری شده بود.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان تصریح کرد: این زندانی ماه‌ها در انتظار اجرای حکم اعدام خود به سر می‌برد که سرانجام با پیگیری‌های مددکاران زندان و گروه صلح و سازش و در لحظه اجرای حکم، پدر مقتول در یک حرکت جوانمردانه طناب دار را از گردن قاتل فرزندش بیرون کشید و او را بخشید.

وی ضمن تقدیر و تشکر از مددکاران، گروه صلح و سازش و تمامی کسانی که با پیگیری‌های مداوم و دلسوزانه خود مانع از مرگ حتمی این جوان شدند گفت: این حرکت جوانمردانه پدر مقتول نشان داد که روحیه گذشت و فداکاری در میان مردم کردستان همچنان پابرجاست.

ابراهیمی با اشاره به اینکه چندین سال است که با همت فعالان مدنی، خیرین، هنرمندان و چهره‌های سرشناس استان گروهی تحت عنوان «گروه صلح و سازش» تشکیل شده است افزود: این گروه با ایجاد صلح میان طرفین دعوی در پرونده‌های قصاص، سعی در جلب رضایت اولیای دم دارند.

وی با اشاره به اینکه «گروه صلح و سازش در کردستان» در سه سال گذشته نوانسته‌اند مانع از اجرای حکم ۱۷ زندانی محکوم به قصاص شوند اظهار کرد: خوشبختانه گروه صلح و سازش زندان‌های کردستان با حضور مستمر در پرونده‌های محکوم به قصاص، فرهنگ گذشت را در میان مردم نهادینه کرده‌اند. (خبرکزاری تسنیم)

اطلاعیه دوم از اتحادیه ازاد کارگران ایران

تلاش واراده مردم علیه اعدام وادامه حیات وهستی

گزارشی از رهائی جوان سنندجی درآستانه اعدام
ازمدتها قبل تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی مردم سنندج اراده و تلاش خودرا برای جلوگیری از اعدام جوان این شهر بنام “هیمن اورامی نژاد” که در یک نزاع خیابانی با پوریا ابوالقاسمی مرتکب قتل شده وطبق قوانین شرعی قصاص، محکوم به اعدام شده بود، افزایش دادند.
با نزدیک شدن به ۱۲ دیماه جاری که قراربود اعدام این جوان (که در زمان وقوع حادثه فقط۱۷ سال داشت) اتفاق بیفتد، فعالیتهای مردمی برای جلب رضایت والدین مقتول ابعاد گسترده تری بخودگرفت. با فراخوان فعالین اجتماعی ساعت ۲۰:۳۰ شنبه، شب قبل از اعدام، مردم تجمعی حدود ۲۵۰ نفری در مقابل منزل خانواده ابوالقاسمی  برگزار کرده و بدینوسیله از دل وجان جامعه به تنگ آمده از ادامه قتل و اعدام، ازخانواده مقتول برای رهائی جان این جوان درخواست بخشش میکنند.
پدر بزرگ مقتول درمقابل تمایل و اراده و درخواست مردم، قول میدهدکه تلاشش را برای جلب رضایت والدین انجام دهد.
از ساعات اولیه بامداد روز بعد ده ها نفر از اقشار مختلف مردم به همراه خانواده “هیمن اورامی نژاد” بمنظورجلب رضایت خانواده مقتول، روبروی زندان مرکزی سنندج تجمع نمودند.
حضور پرشورو اراده مردمی برای درخواست بخشش از طرف خانواده مقتول بالاخره بر غم جانکاه از دست دادن تنها فرزند غلبه کرد و پدرخانواده با بخشیدن و گذشت، “هیمن” را که در پای چوبه دار آخرین لحظات عمرکوتاهش را با احساسی غیرقابل وصف ، میگذراند ازمرگ رهانید.  تا برای چندمین بار، خانواده ای علیرغم درد فقدان عزیزشان،  با نیاز و اراده و خواست جامعه در مطالبه “نه به اعدام ” همراه شود.
روز دوشنبه ۱۳دی ماه به پاس این گذشت و فداکاری و این موفقیت بزرگ انسانی، بیش از ۳۰۰۰ نفراز مردم  در حالیکه هر یک شاخه گلی سرخ در دست داشتند ساعت ۳ بعدازظهربرمقبره مقتول حضور یافته و ابتدا با یک دقیقه سکوت مراسم عاطفی باشکوهی را بوجودآوردند. در طی مراسم با خواندن متن دیکلمه ای در وصف این حرکت انسانی و با قدر دانی ویژه از گذشت خانواده ابوالقاسمی این همبستگی مردم را در نه به اعدام به نمایش گذاشتند. این مراسم عاطفی و انسانی بزرگ هنگامیکه  پدران ” قاتل و مقتول” هر دو یکدیگر را درآغوش گرفتند، به اوج خود رسید.
“هیمن” و “پوریا” هر دو قربانیان شرایط و مناسبات ظالمانه ای هستند که درآن بزرگ شده اند. دریک نزاع اینچنینی هرآن ممکن ست جای قاتل و مقتول عوض شود. هر دو از یک جنسند و به یک طبقه اجتماعی تعلق دارند.
خشم ونفرت متراکم شده از شرایط زندگی و عصیان جوان به تنگ آمده از ادامه این زندگی نکبتبار هر لحظه ممکن است بهر بهانه ای روزنه و مفری برای طغیان پیدا کرده ، فوران کند و حادثه ای دردناک را بوجود بیاورد.
ناهنجاریهای اجتماعی محصول مناسبات نابرابر و ظالمانه درجامعه و ریشه درسوخت وسازهای بنیادی تری دارند که متاسفانه مانند همیشه قربانیان خودرا اغلب ازطبقات محروم اجتماعی میگیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۴ دی ۹۵