حشد شعبی یا آغاز سرطان سرمایه داری در عراق

حشد شعبی یا آغاز سرطان سرمایه داری در عراق

۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۶ مجلس عراق قانونی را با حمایت اکثریت نمایندگان تصویب کرد که به موجب آن نیروهای شبه نظامی حشد شعبی (بسیج مردمی) را در این کشور به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق به رسمیت می شناسد. نیروهایی که در چند سال عملکرد خود هیچ تفاوتی ما بین آنها و دیگر گروهای تروریستی موجود در منطقه وجود ندارد. بایستی این را در نظر گرفت که آیا این حرکت آغاز مسیری است که ۳۷ سال قبل سپاه پاسداران در ایران شروع کرد آیا ما شاهد شکل گیری گروه تروریستی جدید در سایه حکومت های دینی سرمایه داری در منطقه هستیم وهمانند مادر خود سپاه پاسداران ایران این جریان را به بنگاه اقتصادی عراق تبدیل خواهد شد آیا در سالهای آینده این جریان در تمامی امور زندگی مردم دخالت خواهد کرد و از آن به عنوان سرطان روبه افزایش یاد خواهند کرد علت حمایت دولت اقلیم از این قانون چه بود آیا چرخشی در منافع آنها از آنکار و ریاض به سوی بغداد ایجاد شده است که با وجود همپیمانی با این قدرت های منطقه ای و مخالفت آنها با این جریان که آن را در مقابل اهداف خود می بینند به آن آری گفتند

نیروهای حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق در تابستان ۲۰۱۴ و بعد از پیشروی غافلگیر کننده نیروهای داعش در این کشور و پس از سقوط موصل در پاسخ به فراخوان علی سیستانی از مراجع شیعه در عراق تشکیل شد. در واقع این فرصتی بسیار عالی برای نظام جمهوری اسلامی بود که راه را برای شکل گیری نیرویی تروریستی هم راستا با منافع خود در عراق ایجاد کند. حشد شعبی که بسیج مردمی در عراق است در ظاهر کنار ارتش این کشور با داعش در حال نبرد است که هدف خود را پاسداری از نواحی مذهبی در مقابل تهاجم داعش معرفی کردند ولی در اصل اقدامات اش بلند مدت و در جهت منافع خود و نظام جمهوری اسلامی جهت تسلط بر منطقه است. این جریان از ۴۰ گروه عمدتا شیعه تشکیل شده است. بسیاری بر این عقیده اند که الگوی حشد شعبی بسیج ایران است و کاملا از ساختار آن بهره می گیرد. این گروه سعی بر آن دارد همانند بسیج ایران در میان تمامی قسمتهای مختلف جامعه کشور نفوذ کند. آنها با استفاده از فقر مردم سعی در جذب آنها دارد.حمله داعش که با هماهنگی و تز مستشاران آنها (ایرلن) شکل گرقت باعث فقر و آوارگی قشر اعظم عراق شد. همچنین با امکانات مادی فراوانی که از جانب دولت ایران زیر سایه عراق که در اختیار این گروه قرار می گیرد. در جهت جذب این قشر از افراد جامعه که به دنبال سیر کردن خود و خانواده شان هستند عمل می کنند. که این کاملا همراستا با افکار سیستم دینی سرمایداری خود است. فرمانده بسیج مردمی ابومهدی مهندس است که در سالهای ابتدایی حضور آمریکا در عراق در فهرست چند تروریست خطرناک جهان از جانب این کشور قرار داشت که با استفاده از لابی ها و منافع طرفین از این لیست خارج شد. زیرا در آن زمان سازمان سیا آمریکا منافع بلند مدت سرمایداری خود را در این تفاهم مصلحتی با ایران می دید. ابو مهدی روابط بسیار نزدکی با ایران دارد در زمان حکومت بعث به ایران گریخت. ایران به آنها در تشکیل مجلس اعلای عراق یاری رساند و همچنین ابو مهدی یکی از فرماندهان شاخه نظامی آن سپاه بدر شد. که کاملا تحت آموزش های فکری و نظامی ایران قرار گرفت. پس رابطه نزدیک و برادرانه آن با جمهوری اسلامی کاملا قابل توجیه است. حشد شعبی کاملا شبیه الگوی مادری خود بسیج ایران است و شاخه نظامی آن را می توان مانند سپاه پاسداران در ایران قلمداد کرد. این نیرو با سرعت فراوان در حال رشد و بزرکتر شدن است. که در این میان از امکانات مادی و معنوی زیادی بهره می برد

حشد شعبی همانند سپاه پاسداران از دین و مذهب بهره ابزاری را برده است. این خود یکی از راهکارهای سیستم های دینی در جهت پیشبرد اهداف خود است. که باعث روی آوردن بعضی از مردم به آن شده است. آنها با تبلغات فرقه ای زیاد همگام با تریبون تبلیغاتی ایران باعث جذب یک سری از اقشار مذهبی جامعه شده اند. همچنین بازیهای کثیف سیاسی مذهبی و سرمایداری در این کشور تا حدی به نفع این گروه بوده است. بی توجهی دولت مرکزی عراق به ترکمن های منطقه عامری به دلیل تفکرات راسیستی و دولت ترکیه که اغلب خود را حافظ منافع ترکمن ها قلمداد می کنند به دلیل مذهبی که مغایر با اهداف انها در ایجاد امپراطوری عثمانی است راه را برای این گروه تروریستی در جهت منافع خود باز کرده است. در این میان حشد شعبی از این موقعیت بهترین استفاده ممکن را کرده است. این گروه در جهت به اصطلاح امنیت آنها باعث نفوذ خود در این قسمت از کشور شده است. همچنیین بازی کثیف دولت اقلیم با داعش در سنجار که نشئات گرفته از اهداف ناحیه ای و سرمایه است باعث ناامیدی ایزدی ها از تامین امنیت خود از جانب دولت مرکزی و اقلیم شده است. حشد شعبی از این خلل استفاده کرده و در حال نفوذ روز افزون خود در این قسمت و مناطق فیلی نشین کشور است. پس با یک نگاه اجمالی می توان راهکارهای سپاه ایران در اوایل انقلاب را در اقدامات حشد شعبی دید که چگونه از فقر دین و امنیت مردم در جهت اهداف خود بهره می برد. متاسفانه بازی دین و سرمایه در قصمت های مختلف عراق به سود حشد شعبی بوده است. این گروه با قرار گیری در قالب های ممکن سعی در نفوذ خود در میان مردم دارد. در حالی که نتایج این نفوذ را در ایران می توان به خوبی مشاهده کرد.

ابو مهدی در سال ۲۰۰۶ در ائتلاف به رهبری نوری مالکی جهت راهیابی به پارلمان قرار داشت که برنده این انتخابات شدند نکته حائز اهمیت این است که اعضا حشد شعبی تنها حضور خود را نظامی معرفی می کنند ولی بیان این نکته این را اثبات می کند که این جریان در ابتدا یک تشکل سیاسی است اکثر مقامات بلند پایه آن را افراد سیاسی تشکیل می دهند. سپاه پاسداران کاملا همین راه ممکن را در جهت تبدیل به این اختاپوس اقتصادی پیش گرفت. زیرا یک تشکل سیاسی در چنین نظام سرمایداری جهت پیشبرد اهداف خود نیازمند منابع مالی فراوان است. پس ظهور این گروه در قالب های مختلف اقتصادی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود. پس بایستی ما منتظر رشد و گسترش این غده سرطانی همانند سپاه پاسداران بود.

بر اساس مصوبه تازه مجلس عراق شبه نظامیان حشد شعبی با پیوستن به نیروهای نظامی و امنیتی تحت نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فعالیت خواهند کرد. در حال حاضر اکثر نیروهای حشد شعبی حقوق و مزایای مناسبی از جانب دولت عراق دریافت می کنند این جریان سیاسی با پشتوانه نیروهای نظامی خود نیازمند منابع مالی فراوانی در جهت اهداف خود است. در حال حاضر این گروه وارد معاملات نفتی در قسمتهای از عراق شده است. و اکثر این معملات نفتی با ایران صورت می گیرد. که درآمد زیادی را نسیب این گروه کرده است. معاملاتی را هم مابین بعضی از مقامات اقلیم و حشد شعبی را می توان به خوبی مشاهده کرد بنا به تائید بعضی از خبرنگاران حاضر در منطقه بسیاری از این معاملات در منطقه طوزخورماتور انجام گرفته است. این بیان گر آغاز ورود این گروه به معاملات مختلف در کشور است. پس می توان گفت اختاپوس سرمایه داری در حال شکل گرفتن است. شبه نظامیان حشد شعبی بارها از طرف سازمان ها و افراد خاص به بدرفتای های خشونت آمیز در مناطق سنی نشین متهم شده اند از جمله رئس جمهور عراق بعد از عملیات فلوجه نیروهای حشد شعبی را به آزار و اذیت ساکنان شهر متهم کرد. ولی متاسفانه با نفوذ زیاد ایران در این کشور و همچنین بازیهای سیاسی داخلی و حتی بین الملی که در جهت منافع سرمایه ای خود هستند کاملا سکوت کردند.

با تصویب این قانون در پارلمان عراق گروه حشد شعبی تحت حمایت دولت مرکزی عراق رفته است.که اکثر نیازهای مادی آن از جانب دولت مرکزی تامین خواهد شد. همچنین تمامی اقدامات آنها به حساب ارتش رفته و دست آنها را در اجایی کردن کارها بازتر خواهد کرد. حال این سوال را می توان پرسید که دفاع دولت اقلیم از این قانون به چه علت بود . در حالی که در چند سال اخیر بنا به دلیل منافع افراد و گروهای خاص از دولت مرکزی فاصله گرفته و روابط کاملا نزدیکی با دول حاشیه خلیج فارس و ترکیه که از مخالفان دولت عراق هستند ایجاد کرده است. ولی در این قانون با دولت مرکزی همراهی کرد. به نظر می رسد چرخشی در اهداف اقلیم ایجاد شده است. دولت اقلیم با قطع بوجه از جانب دولت مرکزی که فکر می کرد توانایی تامین آن را دارد و با پشتوانه قدرت های منطقه ای می تواند بر این مشکل فایق آید. ولی فساد مالی و اداری موجود در این بخش از کشور که در تمام جوانب آن نفوذ کرده است که کاملا بر گرفته از الگوی سرمایه داری است. باعث عدم رسیدن به اهداف خود شدند. همچنین رقابت در میان احزاب مختلف در این بخش از کشور باعث بروز مشکلات جدی در اداره آن شده است که این کاملا سردرگمی آنها را در تحلیل واقعیت ها و جامعه نشان می دهد که این خود بر گرفته از سیستم و ساختار سیاسی غلط آنها را می رساند که تمامی سیاست های آنها هر روز حتی با پشتوانه های مالی فراوان سیستم سرمایداری که ایجاد کرده ند را با شکست روبه رو می کند. رابطه نزدیک دو بال اتحاد میهنی کردستان با ایران در جهت فشار به دیگر احزاب در همراهی با دولت مرکزی تاثیر گزار بوده است. بایستی این را در نظر گرفت فساد ایجاد شده در اقلیم بسیار فرا رفته است. هر روز در سطح شهرها می توان این شکاف تبقاطی را مشاهده کرد که عده ای از افراد وابسته با احزاب و مقامات اقلیم فاصله فراوانی را با اکثریت جامعه پیدا می کنند. این خود باعث شکل گیری اعتراضات بر حق اقشار مختلف جامعه هم چون معلمان و کارگران در سطح اقلیم شده است که کاملا برگرفته از این شکاف وا ناعدالتی است. این درد سرمایداری تمامی مناطق مختلف عراق را دربر گرفته است. و این خود باعث خلق درد مشترک که روزبه روز در حال افزایش است. بر همین اساس دولت اقلیم و مرکزی برای خاموش کردن این اعتراضات و حفظ سیستم فاسد و سرمایه داری خود به هم نزیکتر شوند. به نوعی سیستم سرمایه باعث شده در این جهت منافع خود را در جامعه عراق حفظ کند.

نگارندە : بھا لیلی