پیشنهاد اتحادیه میهنی کردستان عراق به جمهوری اسلامی

پیشنهاد اتحادیه میهنی کردستان عراق به جمهوری اسلامی
ملا بختیار مسئول امور اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق  که در راس هیئتی از این حزب به‌ ایران سفر کرده با محسن رضایی، جواد ظریف و برخی دیگر از کاربدستان جمهوری اسلامی دیدار کرده است.
نماینده اتحادیه میهنی علاوه بر گفتگو بر سر تحکیم رابطه متقابل در زمینه مسایل اقتصادی، سیاسی، امنیتی و همکاریهای متقابل پیرامون تحولات منطقه، در رابطه با از سر گیری دور دیگری از مذاکره و ملاقات با احزاب مسلح اپوزیسیون جمهوری اسلامی پیشنهاداتی مطرح کرده است که جواد ظریف نسبت به از سر گیری گفتگو با این احزاب موضع مشخصی اتخاذ نکرده است اما گفته است “هر نیرو و جریانی میتواند در پروسه سیاسی جمهوری اسلامی شرکت داشته باشد”.
در همین رابطه حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومه له نیز در واکنش به مسئله نشست و گفتگو با جمهوری اسلامی، گفته اند: “ما امید نشست و مذاکره و بده و بستان را از دست نداده ایم اما جمهوری اسلامی تنها با فشار میتواند پای میز مذاکره بنشیند”. حزب دمکرات جناح خالد عزیزی نیز بطرق اولی یکی از اهداف همیشگی اش کنار آمدن با جمهوری اسلامی بوده است.
این اولین بار نیست که سخن از مصالحه، نشست و گفتگو بین برخی از احزاب مسلح اپوزیسیون و جمهوری اسلامی به میان می آید. هر دو شاخه حزب دمکرات پیشینه دیرینه ای در رابطه با مصالحه و نزدیکی با جمهوری اسلامی را در کارنامه خود دارند. حزب کومه له نیز بارها این اشتیاق را از خود نشان داده و قدمهای عملی برداشته و با آن مشکلی ندارد. قطعا محور پیشنهاد نماینده اتحادیه میهنی فعلا حدکا است که عملا در حال فعالیت نظامی در نوار مرزی است اما سئوال اصلی این است چرا در شرایط کنونی و در مقطعی که حزب دمکرات کردستان ایران دور دیگری از فعالیت نظامی در مقابل جمهوری اسلامی را از سر گرفته است، نماینده اتحادیه میهنی چنین پیشنهادی را خطاب به کاربدستان جمهوری اسلامی مطرح میکند؟.
حزب دمکرات کردستان ایران طی ماههای اخیر با کمک و مساعدت دولت سعودی و همچنین دریافت اجازه از حزب دمکرات کردستان عراق که رقیب اصلی اتحادیه میهنی است، بعد از ۲۵ سال انفعال نظامی در اردوگاه هایش فعالیت نظامی خود در نوار مرزی را از سر گرفت. این حزب معتقد است که تنها از طریق فشار نظامی است که میتوان جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره کرد. شاخ به شاخ شدن تند جمهوری اسلامی و دولت سعودی در یکی دو سال اخیر این امکان را برای حدکا فراهم کرد که در صف بارزانی و دولت ترکیه، به دولت عربستان سعودی تکیه کند و سیاست خود مبنی بر فشار به جمهوری اسلامی برای دیدار و گفتگو را پیش ببرد. استراتژی نظامی حزب دمکرات کردستان ایران در مقابل جمهوری اسلامی تنها بخاطر وادار کردن جمهوری اسلامی است که بلکه نیم نگاهی به این حزب جهت بده و بستان داشته باشد. اما آیا دور دیگری از این دیدارها که حدکا تجربه تاریخی در قربانی کردن رهبرانش برای پیدا کردن موقعیتی را اندوخته است از سر گرفته خواهد شد؟.
اوضاع و تحولات منطقه بگونه ای است که دولتها و احزاب سیاسی این ظرفیت را در خود دارند که امروز در تقابل با هم قرار گیرند و روز دیگر حتی اگر موقتی هم باشد در یک صف کنار هم بایستاند. نمونه چرخش مواضع و سیاست دولت ترکیه با روسیه یکی از این نمونه ها است. این چرخشها در میان احزاب مسلح اپوزیسیون منطقه از این قاعده مستثنی نیست. با هر درجه از پایین آمدن آمپر قلدری حاکمان سعودی و جمهوری اسلامی در برابرهم، حنای جا گیر شدن حدکا در شکاف کنونی نیز رنگ خواهد باخت و نه تنها بده و بستان سران این حزب با جمهوری اسلامی بی معنی خواهد شد بلکه باید همچنان در اردوگاهایش بنشیند بلکه شکافی دیگر در تحولات منطقه رخ دهد تا این حزب جایی در شکاف جدیدی دست و پا کند.
برای اتحادیه میهنی ارائه چنین پیشنهادی و سیر پیشروی در آن میتواند موفقیتی برای اتحادیه میهنی در مقابل حزب دمکرات کردستان عراق نیز باشد. از آنجا که مسعود بارزانی در کنار دولت ترکیه جای دارد و حزب جلال طالبانی به جمهوری اسلامی متکی است، خارج ساختن حدکا از صف بندی کنونی اش، بنفع ( ج ا) و اتحادیه میهنی خواهد بود. هر چند چنین اتفاقی بخودی خود روی نخواهد داد. میزان تنشهای جمهوری اسلامی با دولت عربستان نیز فاکتوری تعیین کننده خواهد بود و حدکا نیز فعلا در این شکاف میتواند به بند بازی دلخواه خود ادامه دهد. در هر حال این تلاشها همچنان در جریان است که اتحادیه میهنی با توجه به بحران عمیقی که با آن دست بگریبان است و فعلا و عملا به دو جناح تبدیل شده و هر کدام ساز خود را می نوازند، اما قبله گاه آرزوهای هر دو جناح باضافه حزب گوران نیز کماکان جمهوری اسلامی است.
احزاب سنتی ناسیونالیست کرد، تجارب و مهارتهای زیادی در بازی های سیاسی در سطح منطقه را دارا هستند. اتحادیه میهنی زمانی دست در گردن صدام حسین در مقابل جمهوری اسلامی صف کشید، دوره ای دیگر با دخیل بستن به جمهوری اسلامی در مقابل صدام حسین ظاهر شد، دورانی در رقابت و جنگ با حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی در صف سپاه پاسداران جای گرفت. دورانی که حزب بارزانی و حزب طالبانی با همدیگر در جنگ بودند، اتحادیه میهنی نیروی پیشمرگ حزب بارزانی را که آن ایام “قیاده موقت” نام داشت، “پاسداران موقت” نام گذاری کرده بود. ملا بختیار صدام و داعش را دشمن مشترک اتحادیه میهنی و جمهوری اسلامی نام نهاده است، اما گویا یادش رفته است که  جلال طالبانی، مسعود بارزانی و دیگر مسئولان این دو حزب صدام حسین را در آغوش میگرفتند تا جاییکه در حال حاضربسیاری از مستشاران آن دوران حکومت بعث هم اکنون پست و مقام هایی در حکومت اقلیم کردستان دارند و طی دو سال اخیر نیز روابط تجاری با داعش را پیش برده بودند.
در این دیدار ملا بختیار خطاب به محسن رضایی گفته است: “جناب‌عالی سالها پاسداران جمهوری اسلامی را حفظ کردید و قدرت بخشیدید. پاسداران سپاه مانند پیشمرگهای کرد برای کردستان فداکاری کردند. از جناب‌عالی می‌خواهیم که سلام و احترام ما را به مقام معظم رهبری برسانید”. رضایی در جواب میگوید: ” شما می‌بینید که کشورهای منطقه با کردهای ترکیه، سوریه و عراق می‌جنگند، اما ما با کردهای منطقه در هر کشوری که هستند با احترام برخورد می‌کنیم. رضایی در پایان ضمن تأکید بر حمایت‌های جمهوری اسلامی از امنیت منطقه، اظهار کرد: انشاءالله موضوعات اقتصادی شما را پیگیری می‌کنیم و مراودات تجاری و بازرگانی را با شما گسترش خواهیم داد”.
اظهارات ملا بختیار از سوی فرمانده نیروهای مسلح حکومت اقلیم با واکنش تندی روبرو شده و از ملا بختیار خواسته است که برای بیان این مقایسه باید از پیشمرگان کردستان عذرخواهی کند. ملا بختیار این را میداند که در طول تاریخ جمهوری اسلامی سپاه پاسداران به سرکردگی محسن رضایی علیه مردم کردستان ایران جنایت مرتکب شد. وجهه تشابه سپاه پاسداران با پیشمرگه هایی که امروز در ظرفیت دستگاه آسایش و نیروهای امنیتی حکومت اقلیم سازماندهی شده اند مقایسه نادرستی نیست. دستگاه سرکوب حکومت اقلیم تا کنون همان رفتاری را با مردم معترض سلیمانیه و دیگر شهرهای کردستان عراق انجام داده است که سپاه پاسداران در ابعادی دهشتناکتری برای سرکوب  مردم کردستان ایران انجام دادند.
اظهارات محسن رضایی مبنی بر، “ما با کردهای منطقه در هر کشوری که هستند با احترام برخورد می‌کنیم”، منظور او سران و کاربدستان حکومت اقلیم کردستان و در محور آنها اتحادیه میهنی است. جنایت جمهوری اسلامی علیه مردم کردستان در اذهان عمومی مردم دنیا و همچنین در حافظه سه نسل در تاریخ مبارزات مردم کردستان ثبت شده است که چگونه در اوایل بقدرت رسیدن جمهوری اسلامی مردم را قتل عام و شهرها و روستاهای کردستان را به توپ و خمپاره می بستند. در هر حال فعلا ماههای عسلی اتحادیه میهنی و جمهوری اسلامی از یک سو و حزب دمکرات کردستان عراق با دولت ترکیه از سوی دیگر به کام آنان میچرخد اما این مردم ایران، عراق و کردستان هستند که میتوانند  پایان این دوران شیرین را برای همیشه به کامشان تلخ کنند.

عبدل گلپریان
۱ نوامبر ۲۰۱۶