این قسمت : شهرام و ناپلئون !؟

شهرام امیری اعدام شد ، شهرام جزایری بازداشت شد ، مواظب شهرام شب پره باشید بالا غیرتن….

نمیدانم چرا این حکایت اعدام شهرام امیری خیلی لنگ میزند . نکاتی در ذهنم رژه میرود که مطرح میکنم تا شاید مشخص شود بالاخره شهرام امیری قهرمان ملی هسته بود یا هسته ملی مزدور ؟ مزدور ملی بود یا جاسوس دلاور ملی ؟

حدود سال ۱۳۸۸ این حکایت شروع شد . انبوهی ویدئو و حرفهای دیگر را دیدیم و هنوز وجود دارند . قبل از طرح موضوع به یک تجربه هم اشاره کنم . حکایت سردار مدحی که از سپاه پاسداران ریخته بود ، سردار آمد خارج ایران و دست به دست علیرضانوری زاده و تعدادی دیگر وعده داد تا اپوزسیون نظام را شکل دهند، با وزارت خارجه آمریکا هم حشرونشری داشت. بعدها سردارمدحی برگشت ایران وحکومت اسلامی مثل مظفراعلام کرد که سردار نفوذی خودمان بود که تا بیخ ریش نداشته وزیر خارجه آمریکا پیش رفت…! اسم پروژه هم الماس فریب بود .

خیلی زود به ذهنمان زد که یا عمدا میدان داده اند تا طرف بیاید و نظام مقدس را بیشتر اسکول کنند و یا اگر مدحی تا بیخ ریش نداشته کلینتون رفته و سیستم مثل گاگولها نفهمیده باشد ، پس دولت آمریکا ابرقدرت نیست یا وجود خارجی ندارد واسم اصلی ش بورکینوفاسو است وآخه کدام شنگولی برجام زورکی را با بورکینوفاسو امضاء میکند ؟

بعد از اعدام شهرام امیری کلیه رسانه ها فقط از خانواده اش خبر اعدام را نقل قول میکردند ! یعنی کسی جدی نگرفته است . ۳ روز بعد قوه قضائیه حکومت اسلامی اعدام را تائید کرد ، البته عدم اعتماد به کل سیستم اسلامی هنوز پا بر جا است .

ماجرا یا سناریوی شهرام امیری قبل از امضاء برجام شروع شد . بعد از امضاء برجام دبه های آب سنگین را هم زیر بازارچه نواب گذاشتند به حراج ! قبل برجام دولت آمریکا به مدت یک دهه و هر سالی ۲ بار هم اعلام میکرد که حکومت اسلامی ایران شش ماه دیگر با بمب اتمی فاصله دارد . آن شش ماه هرگز نرسید تا برجام امضاء شد . پس دولت آمریکا کل داستان هسته براش جنبه اطلاعاتی و خطر نداشته و ندارد . مضافا بر اینکه شیوه های اطلاعاتی آمریکا اساسا با قرن پیش و زمان شوروی سابق فرق کیفی و کمی دارد . دولت آمریکا قدرت و تجربه مکفی برای رسانه ای نشدن موضوعی دارد . مسائل مهم امنیتی ابتدا و اساسا رسانه ای نمیشود ولی سناریوی طنز رسانه ای میشود . شیوه های ربودن در شرایط فعلی دیگر نمیتواند از جنس مخفی کاری قرن پیش باشد حتی اوج آلان باشد ، میدزدند و خیلی راحت میگن ما کردیم….!

– در تیر ماه ۱۳۸۹ رسانه‌های ایران خبر از «پناهنده» شدن شهرام امیری به دفتر حفاظت از منافع ایران واقع در سفارت پاکستان داده بودند. طی زمانی که او ناپدید شده و در نهایت خبر حضورش در آمریکا منتشر شد، گزارش‌ها و ویدئوهای متناقضی از او منتشر شد که او به آمریکا پناهنده شده، یا در یک ویدئو گفته بود «ربوده» شده‌است و در ویدئویی دیگر گفته بود برای تحصیل به آمریکا رفته‌است….اندکی بعد نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت، گفت او «آزادانه به آمریکا سفر کرده و آزاد است که از آمریکا بازگردد». به گفته خانم کلینتون، تصمیم به سفر به آمریکا و بازگشت به ایران توسط خود آقای امیری و به تنهایی گرفته شده است.

– خبرگزاری آسوشیتدپرس به دو مورد ایمیل مربوط به کلینتون اشاره کرده که سال پیش برملا شدند وامروز تبدیل به سوژه دعوای انتخاباتی دو حزب اصلی آمریکا شده اند . دریکی از آنها ریچار مورنینگ‌ستار، معاون کلینتون در امور انرژی در اوراسیا، به او نوشته بود «ما یک مسئله دیپلماتیک، “روان‌شناسی”، داریم. نه یک مسئله قانونی . دوست ما باید اجازه خروج داشته باشد. آدم ما در هر حال قادر نیست کاری انجام دهد. اگر او می‌خواهد خارج شود، بشود»….
کدام مامولکی کودنی راجع به مسائل امینتی و مهم از این لحن و ادبیات استفاده میکند….بالاخره شهرام خودش برگشت با هُلش دادند ؟

– هنگام بازگشت شهرام امیری به ایران، وزارت خارجه وقت از او در فرودگاه استقبال کرد. اما اکنون سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید دلیل اعدامش این بود که «با اتصال به آمریکا، اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود».

ی بی سی – فیلیپ جرالدی مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا به بی‌بی‌سی فارسی گفت شهرام امیری وقتی برای مراسم حج به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و به هیچ وجه ربوده نشده بود . آقای جرالدی در سال ۲۰۱۰ هم درباره ماجرای آقای امیری صحبت کرده و گفته بود با ماموران سیا که در این پرونده درگیر هستند در تماس بوده است. او گفت در واقع دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان وآمریکا امکان سفر شهرام امیری به آمریکا را فراهم کردند ، اینکه او ربوده شده ، “داستانی تخیلی” بوده است :” شهرام داوطلبانه و به میل خودش به آمریکا اطلاعات داد اما اینکه چقدر این اطلاعات صحت داشتند معلوم نیست….

و نهایتا دولت آمریکا اعدام شهرام امیری را مشروع اعلام میکند . جرالدی گفت : آقای شهرام امیری به دولت امریکا اطلاعات داده بود و برای همه روشن است که این کار تخلف بزرگی است و مجازات سنگینی دارد…..

به نظر من شهرام امیری اهمییت اطلاعاتی برای کسی نداشت چون اطلاعات مهمی در زمینه هسته حکومت اسلامی برای غرب وجود نداشت و ندارد . پروژه یا سناریو شهرام امیری مربوط به قبل از امضاء برجام بود که با امضاء برجام دیگر ادامه بازی موضوعیتی نداشت . اما در همین زمان نیمه کاره بالاخره ذهن شهرام همه چیز را ثبت کرده ، و برای این همگان خوب نیست که شهرام توی خواب یهویی ناپلئون بشود و ناخواسته حرفی بزند ! پس ظاهرا به نفع همه است که شهرام امیری دیگر از خواب بیدار نشود !
شهرام امیری طعمه و قربانی یک بازی سیاسی نیمه کاره شد .

اسماعیل هوشیار
۰۹٫۰۸٫۲۰۱۶