رمان های جرح اورول ، خاطرات فضای دیکتاتوری

جرج اورول ، رمان نویس و معترض اجتماعی .

George Orwell 1903 – 1950

نام واقعی جرج اورول ، نویسنده انگلیسی ، اریک آرتور- بلیر است . او در ۳۰ سالگی نام اورول را که اسم رودخانه ای در بریتانیا است برای خود برگزید . اورول در سال ۱۹۰۳ در شهر مطهری هند، بنگلادش امروزی ، که آنزمان مستعمره انگلیس بود ، بدنیا آمد و در سال ۱۹۵۰ در سن ۴۷ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل در لندن درگذشت .
اورول بدلیل اعتراض به سیاست استعماری انگلیس و نوشتن رمان انتقادی ” روزهای برمه ای ” از اداره پلیس استعماری انگلیس در کشور برمه اخراج شد . بعد از ترک برمه ، در لندن و پاریس یک زندگی کارگری ، آواره و بی خانمان را از سر گذراند .
اورول در جنگ داخلی اسپانیا نیز در کنار یک گروه تروتسکیستی علیه فاشیسم جنگید . او در این رابطه رمان ” کاتالونی من ” را نوشت . گرچه وی خودرا سوسیالیستی آزادیخواه میدانست، چپها او را ولی تروتسکیست نامیدند .
اورول ، روزنامه نگار ، رمان نویس ، و نویسنده مقالات سیاسی است که رمانهای اجتماعی انتقادی مهمی نیز نوشت . منتقدین چپ تضادهای شخصی و درونی اورول را محصول شرایط زندگی تاریخی او میدانند و اشاره میکنند که وی فرزند دوره استعمار انگلیس بود که در شبه قاره هند بدنیا آمد ، سوسیالیست شد ، علیه فاشیسم جنگید ، از استالینیسم سرخورده شد ، در جنگ داخلی اسپانیا مجروح شد و در میانه سالی درگذشت .
جرج اورول را میتوان یکی از مدافعان و سخنگویان قربانیان فاشیسم و توتالیتاریسم قرن گذشته دانست.
او در رمانهایش به افشای دیکتاتوری نظام های فاشیستی ، امپریالیستی ، استالینیستی و دیگرنظام های اتوریته پرداخت .
در آثار اورول بحرانهای اجتماعی سیاسی نیمه اول قرن ۲۰ مشاهده میشود . او در آنجا به روش استعماری حکومت نمودن دولت انگلیس در آسیای شرقی اعتراض کرد . اورول در رمانهایش به بن بست اخلاقی حاکمیت استعمار انگلیس نیز اشاره میکند .
بخش دیگری از آثار اورول همدردی با قربانیان جامعه طبقاتی بورژوایی است . او نظری انتقادی سیاسی نسبت به مدرنیته آنزمان نیز داشت و به نقد خطر تهدیدکننده کنترل شدید فرد در جوامع دیکتاتوری پرداخت .
دو رمان او از درون سه ایدئولوژی فاشیسم ، لیبرالیسم ، و استالینیسم به افشاگری می پردازند . رمان “مزرعه حیوانات ” و رمان ضد اتوپی و آینده نگر ” ۱۹۸۴ ” از جمله بهترین شاهکارهای ادبیات اجتماعی و انتقادی ضد دیکتاتوری قرن ۲۰ هستند .
رمان مزرعه یا قلعه حیوانات جرح اورول رمانی است ضد استالینیستی . او در آنجا به انتقاد از روشنفکرانی میپردازد که بعد از بقدرت رسیدن ، اصول اخلاقی و انقلابی را زیر پا میگذارند و مثل حاکمان پیشین، فاسد و مبتذل میشوند .
رمان ضد اتوپیستی ” ۱۹۸۴ ” جرج اورول یکی از کلاسیک های مدرن ادبیات جهانی است که در کنار رمان ” جهان زیبای جدبد ” آلدوس هوکسلر، مهمترین رمان آنتی اتوپی قرن ۲۰ بود و در باره فاشیسم هیتلری میباشد .
اورول مینویسد در حکومتهای توتالیتر و تمامیت گرا ، روشنفکران را یا بقتل میرسانند و یا به سکوت وادار میکنند و یا آنها را مجبور میکنند که استعدادهای خودرا بفروشند . قهرمانان غالب آثار او از اقشار پایین جامعه هستند که برای فرار از فشار سرمایه داری به رمانتیک خیالی گذشته پناه میبرند .
اورول از شرایط دیکتاتوری شکایت میکند که حتی مهاجرت درونی روشنفکران را نیز تاب نمی آورند و آنان را حتی در رختخواب هم تعقیب میکنند . وی میگفت وجود مذهب زمانی غیر ضروری است که دشمن دیگر نیاز به ریختن اشک رنجبران نداشته باشد . دولت انگلیس گویا سالها پیش فاش ساخت که جرج اورول در جوانی مدتی مامور مخفی امنیتی آن بوده .
از جمله آموزگاران ادبی اورول – زولا ، سویفت ، دفو، جویس ، دیکنز ، گئورگه مور ، و مکتب ادبی ناتورالیسم بودند . از جمله آثار وی – مزرعه حیوانات – رمان اتوپیستی ۱۹۸۴ – کاتالونی من – روزهایی در برمه – خیابانی به روستا – بگذار اسپیدها پرواز کنند – چرا می نویسم – سرکشی برای تنفس – در درون والس – شلیک به فیل – یک دختر روحانی – و زندگی تکاندهنده ، هستند .
تماس /
Falsaf@web.de