سخنی با فعالین کمونیست جنبش کارگری ایران‎

توضیح ضروری:
بعد از مقدمه ۵۵ صفحه‌ای در صفحه ۵ و ۶ که تحت تیتر یا عنوان “اختلافات ما ( پیرامون مشی آپورتونیسمی اتحادیه کمونیست‌های ایران)” توسط بخشی از مسئولین، کادرها، اعضا و هواداران سابق اتحادیه کمونیست‌های ایران نوشته‌شده است. منظور از آن فرد که به‌ظاهر موضع تاکتیکی در مورد تئوری ترد سه جهان گرفت و اعلام نموده است که ” آن‌ها مدافع واقعی تئوری سه جهان نبودند و نیستند. مدافع واقعی این تئوری من هستم” کسی به‌جز سیامک زعیم که حزب کمونیست ایران( مارکسیست-لنینیست- مائوئیست) او را به اسطوره‌ی سربداران تبدیل کرده است نیست. رفیق سیامک زعیم حتی با برپایی سربداران از تئوری سه جهان طرفداری می‌کرد. تاریخ نیز نشان داد که او نمی‌توانست یک خط صحیح کمونیستی غالب بر حرکت نظامی و به‌ویژه سیاسی سربداران را نمایندگی کند. گسست از یک تئوری ضدانقلابی و ارتجاعی همچون سه جهان به یک کار عمیق ذهنی در نقد آن نیاز دارد و سیامک زعیم هیچ‌گاه خطی و جمله‌ای در نقد آن تئوری ارائه نداد. وانگهی بدون آنکه خواسته باشیم کورش زعیم را با افراد ضدانقلابی و ارتجاعی مقایسه کنیم مگر در طول تاریخ کم بودند افراد و گروهایی که با مبارزه مسلحانه دست زدند ولی بر حرکتشان تئوری انقلابی غالب نبود! مگر خبشی از حزب توده خائن ایران در سال‌های دهه‌ی ۵۰ به مبارزه مسلحانه روی نیاورد؟ مگر حزب مائوئیست پرو و یا نپال به حرکت مسلحانه دست نزدند؟ فرجامشان چه شد؟ بر خط سیاسی و نظامی آن حرکت‌ها کدامین تئوری رفرم یستی و سازشکارانه غالب بود؟
مگر تأثیر سیامک زعیم بر خط سیاسی راست روانه اتحادیه کم بود؟! مگر سیامک زعیم تأثیر غالب بر مسی و خط اتحادیه نداشت؟! مگر سیامک زعیم با طرفداری‌اش از تئوری سه جهان تأثیر بی‌چون‌وچرای خویش را در طرفداری از “امام ضد امپریالیسم” و جریان “گروگان‌گیری جاسوسان آمریکایی سفارت امریکا” در ابتدای انقلاب، پشتیبانی اتحادیه از “جنگ میهنی ضد امپریالیست” با حکومت صدام حسین، و جمع‌کردن تشکیلات نظامی “پیش‌مرگان زحمتکشان کردستان” به‌عنوان بازوی نظامی اتحادیه کمونیست‌ها در کردستان، نگذاشت و به‌عنوان فردی که اساس خط سیاسی و تحلیل راست روانه‌ی اتحادیه را تبیین می‌کرد، آن سازمان را به خط راست روانه هدایت نکرد؟! مگر چنین تأثیری در پرتو اعتقادش به تئوری سه جهان نبود؟! قیام آمل باوجود جان‌فشانی رفقای سربداران مانند کمون پاریس یک حرکت انقلابی بود اما محدودیت خط سیاسی و نظری داست و بخصوص که تئوریسین اصلی‌اش هنوز از تئوری سه جهان گسست نکرده بود. اما حرکت سربداران تنها به سیامک زعیم خلاصه نمی‌شود و مبارزه درودنی از طرف رفقای دیگر سربدار در جنگل درنهایت به طرح قیام فوری برای تسخیر قدرت سیاسی فوری در آمل ختم شد. روشن است که رهبران کنونی حزب مائوئیست ایران توجیهشان این است که سیامک زعیم با برپایی قیام آمل از تئوری سه جهان برید و گسست کرد. اما این نظریه توجیهاتی است که آن‌ها برای دفاع یک‌جانبه و غیر نقادانه‌شان از آن قیام دارند. و پایه علمی با رویکرد علمی برای کشف حقیقت درباره قیام سربداران و محدودیت سیاسی ( خط سیاسی) غالب بر آن ندارد. برای همین تاکنون از نقد علمی آن طفره رفته‌اند. آن‌ها به‌تازگی در تاریخ شنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ برابر با ۶ فوریه ۲۰۱۶ در سالروز قیام سربداران در آمل در مصاحبه ای که با کانال تلویزیونی چشم انداز کرده‌اند از آن نه به‌عنوان یک قیام فوری برای تسخیر فوری قدرت سیاسی بلکه به‌عنوان یک جنگ خلق طولانی نام‌برده‌اند!!! این نشان می‌دهد هر بار تلاش آن‌ها نه برای جمع‌بندی علمی از آن قیام بلکه توجیهات غیرعلمی و غیر کمونیستی چنان حرکتی از دید خودشان هست. و این‌چنین جمع‌بندی‌هایی در خدمت پیشروی جنبش کمونیست نیست بدتر در خدمت درجا زدن آن هست.
برهان عظیمی

سند درونی و تاریخی نظریه اقلیت اتحادیه کمونیست های ایران در فرمت پی دی اف با مقدمه ای از برهان عظیمی

sarbedaran

سند درونی و تاریخی نظریه اقلیت اتحادیه کمونیست های ایران

فرمت پی دی اف About Etehadieh komunistha (4)

این سند درونی و تاریخی نظریه اقلیت اتحادیه کمونیست های ایران هست که بر اختلافات دروینی در مورد تاثیر تئوری سه جهان در خط و مشی اکثریت غالب بر آن سازمان به ویژه در برخورد به قدرت سیاسی و بافت طبقاتی حکومت جمهوری اسلامی که در دی ماه ۱۳۵۹ برای اولین بار منتشر شد.
و تاکنون هیچ یک از جریاناتی که خود را «ادامه دهنده ی» اتحادیه کمونیست های ایران می دانند با وجود در اختیار داشتن این سند آنرا در دسترس جنبش کمونیستی ایران برای کشف حقیقت تاریخی در مورد چرایی به انحراف کشیده شدن خط غالب بر اتحادیه کمونیستهای ایران قرار نداده اند.
باشد که با انتشار این سند بخشی از حقایق درونی و علل به انحراف کشیده شدن یکی از سازمان های جنبش کمونیستی در ابتدای انقلاب ۱۳۵۷ برای جویندگان و کوشندگان نسل نوین و جوان جنبش کمونیستی ایران روشن گردد.
این جزوه در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ توسط رفیقی که خود در نوشتن این سند نقش تعیین کنند داشت و از مسئولین اتحادیه کمونیستهای ایران در اوایل تشکیل آن سازمان تا سالهای ابتدایی انقلاب ۱۳۷۵ بود برای من ارسال شد و من به عنوان وظیقه کمونیستی آنرا بدون درنگ برای رفقا از طریق ایمیل ارسال میکنم.

برهان عظیمی
۲۱ تیرماه ۱۳۹۵ مصادف با ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۶

نکته ی توضیحی: با وجود آنکه این سند برای سایت های مختلف مدعی کمونیسم و یا غیر کمونیست مخالف جمهوری اسلامی ارسال شد اما از انتشار ان خوداری نمودند.