١٢ ژوئن ( ٢٣ خرداد ) روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان , فعالین حقوق کودک در زندان هستند!

١٢ ژوئن ( ٢٣ خرداد ) روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان

فعالین حقوق کودک در زندان هستند!

١٢ ژوئن ( ٢٣ خرداد ) روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان است. بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودکان است. بهنام ابراهیم زاده متولد سال ١٣۵۶ خورشیدی در شهرستان اشنویه است فعال کارگری و عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های آزاد کارگری و همکار فعالان سندیکایی، و فعال حقوق کودک و عضو جعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در تاریخ ٢٢ خرداد  ١٣٨٩ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و سرانجام بعد از چند مرحله دادگاه و مراحل قضایی و در دادگاه انقلاب ابتدا به ٢٠ سال زندان محکوم و حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت و تنها به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت در عرصهٔ لغو کار کودک به پنچ سال حبس محکوم شد. با کمیته‌های حمایت از کودکان کار و خیابان و کودکان بی‌سرپرست کارگر آشنا شد و فعالیتش را در یکی از این کانون‌ها آغاز کرد. هم‌چنین در زمینه مبارزه برای اجرای کنوانسیون‌های جهانی دفاع از کودک نیز فعال بود و به دلیل همین فعالیت‌ها چندین بار به وزارت اطلاعات احضار شده بود.
بهنام ابراهیم‌زاده در پی حوادث فروردین ماه سال ١٣٩٣ در بند ٣۵٠ زندان اوین که به “پنج‌شنبه سیاه” معروف شد به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل و منزلش مورد بازرسی قرار گرفت. وزارت اطلاعات در این رابطه برای این زندانی سیاسی پرونده جدیدی بازکرد که موجب صدور ٩ سال و نیم زندان دیگر برای وی شد. بهنام ابراهیم زاده مینویسد؛ “من بهنام ابراهیم زاده زندانی سیاسی از زندان جهنمی رجایی شهر هستم. من در یک خانواده کارگری در شهرستان اشنویه بدنیا آمده ام. زندگی ام من را از کودکی با درد و رنج کارگران و کودکان کار آشنا کرد. از همین رو از همان آغاز سنین جوانی ام به مبارزه علیه اجحافات سرمایه داری وعلیه کارگران و کودکان و برای رسیدن به جامعه ای شایسته انسان برخاستم.   به خاطر همین مبارزاتم است که بهترین سالهای زندگی ام را دارم در زندان میگذارم. ۵ سال است در زندانم و زیر شکنجه های قرون وسطی سلامتی ام به خطر افتاده است. از بودن در کنار خانواده ام محروم شده ام و با وجودیکه تنها فرزندم نیما به بیماری خطرناک سرطان مبتلاست، نتوانسته ام کنارش باشم. در زندان نیز بخاطر انواع بیماریهایی که زیر فشار و شکنجه ممتد بر من وارد شده به انواع بیماری ها مبتلا شده ام، و حتی از حق درمان محرومم و درد میکشم. اما من ایستاده ام و بعنوان یک مدافع حقوق کارگر، حقوق کودک، حقوق بشر و حقوق همه انسانها بر خواستهایم پای میفشارم”.
بیوگرافی کوتاه بهنام ابراهیم زاده گویا است. بهنام فعال حقوق کودک است. او علیه استثمار کارگران و علیه استثمار کودکان است. او علیه این قوانین در نظام جمهوری اسلامی است؛ طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال ٨۵، از مجموع ١٣ میلیون و ٢۵٣ هزار کودک رده سنی ١٠ تا ١٨ سال، سه میلیون و ۶٠٠ هزار کودک، خارج از چرخه تحصیل و یک میلیون و ٧٠٠ هزار کودک به صورت مستقیم درگیر کار بوده اند و از این تعداد یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر پسر و ۴٠٠ هزار نفر را دختران ١٠ تا ١٨ سال تشکیل می دهند. در حال حاضر طبق آمار فوق بیش از سه میلیون و ۶٠٠ هزار نفر کودک از حق تحصیل محروم هستند.
بهنام ابراهیم زاده برای ایجاد یک دنیای بهتر و برای حقوق کودکان بدون استثمار مبارزه ای پیگیر و توانایی را سازماندهی کرده است.
بهنام ابراهیم زاده علیه فقر کودکان است!  در کشورهای در حال توسعه از هر چهار کودک زیر پنج سال، یکی بر اثر فقر و گرسنگی در معرض مرگ قرار دارد. بر طبق آمارهایی که وجود دارد ایران نیز یکی از این کشورهاست. مطابق برآوردها بین ۵ تا ٧ درصد جمعیت ایران از فقر خشن و شدید رنج می‌برند و بیش از ٢٠ درصد مردم ( طبق آمار بانک مرکزی در سال ٨٩، در حدود ١۴ میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این آمار در سال ٩۴ به بیش از دوبرابر و بالاتر صعود داشته است. بین ٧تا ٨ میلیون بیکار هستند. گذشته از جمعیت بزرگ بیکاران، شاغلان نیز وضع مطلوبی ندارند. هر روز بر تعداد کارگران بیکار افزوده میشود. خط فقر در شهرهای بزرگ نزدیک به ۴میلیون تومان است. بیش از ۴٠میلیون  نفر از جمعیت نزدیک به ٨٠میلیونی با درآمد ماهانه حدود ١میلیون تومان زندگی می کنند. بیش از ۴٠درصد از جمعیت فقیر در ایران کودکان هستند. بهنام ابراهیم زاده در مدتی که در زندان بوده تلاش کرده صدای درد و رتج کودکان کار در ایران باشد.
جای بهنام ابراهیم زاده و ده ها فعال کارگری و معلمان زندان نیست!
بمناسبت ١٢ ژوئن ( ٢٣ خرداد ) روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان است در شهرها صدای بهنام ابراهیم زاده شویم. همه جا از طریق شعار نویسی، میدیای اجتماعی، تلگرام و فیس بوک برای آزادی بهنام ابراهیم زاده و فعالین کارگری کمپین های مبارزاتی را سازماندهی کنید!
یک اقدام موثر در دفاع از حقوق کودکان کار و خیابانی آزادی فعالینی است که برای حقوق کودک مبارزه کرده اند. بهنام ابراهیم زاده یک فعال واقعی و مدافع حقوق کودک و علیه استثمار کودک است. آزادی از زندان و بازگشت به دنیای دفاع از حقوق کودک به نفع انسانیت و حقوق کودکان است!

ایسکرا  ٨٣۶