به شرط چاقو !

رادیو فردا تیتر زد : روزنامه شرق در تیتر یک شماره دوشنبه خود نوشته است : دومین برخورد خودسر‌ها با نشست‌های اصلاح‌طلبان این‌بار به فاصله ده روز در یاسوج اتفاق افتاد…با دو مضروب و یک مجروح. روزنامه قانون در تیتر خود با عنوان «عبور از گوجه به چاقو» به استناد اظهارات شماری از دانشجویان و شاهدان عینی حمله به آذرمنصوری از جمله عارف یزد‌انی، د‌بیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج، نوشته است که این حمله نشان از تنشی است که «وارد‌ مرحله خطرناکی شد‌ه است.» صادق زیباکلام نیز نوشت : «آنچه ابعاد حمله به سخنرانی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دانشگاه یاسوج را جدی می‌کند این است که این‌بارحمله به اجتماع قانونی با سلاح سرد صورت گرفته است» وبنابراین «تنها برهم زدن اجتماعات وسخنرانی ومیتینگ سیاسی نبوده وتهدید جانی هم به این مقوله افزوده شده است….

راستش صحنه خوشایندی نیست و البته خیلی آشنا . من را به سال ۱۳۵۸ برد . در آن زمان همه این حاکمان با چاقو و چماق و….به جان بقیه نیروهای سیاسی و میتینگها میافتادند . تحت نام حزب الله و روح الله و مشتی الله دیگر . زخمی ها و کشته ها و آتش زدنها و خیلی فجایع دیگر که متاسفانه هنوز تکرار میشود . میگویند تاریخ ۲ بار تکرار میشود یک بار تراژیک و یک بار کمدی . با نتیجه و نقطه آغازی یکسان .

امروز هم مثل همان زمان شخصا از این وقایع متنفرم . اعتراض زیبا کلام و بقیه به جاست . فقط گاهی وقتها چقدر زود دیر میشود . مردمی که تاریخ خودشان را ندانند محکوم به تکرار آنند !

روز دهم ماه مه ١٩٣٣ ، بیش از ٢٠٠ شهر و روستا شاهد سوزاندن کتاب‌های نویسندگان بزرگی چون هاینریش مان، اریش کستنر، ارنست گلسر و سایرین بودند.دسته‌های چماق‌دار با جنجال و عربده در صدها “جشن کتاب‌سوزان” شرکت کردند . واقعیت تلخی که امروز آشکار شده این است که بسیاری از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های آلمان نیز، در عملیات وحشیانه سوزاندن کتاب شرکت کردند. اسنادی نشان می‌دهد که صدها نویسنده و ناشر و کتابفروش داوطلبانه در این کارزار جنون‌آمیز شرکت داشتند. چندی بعد که رژیم نازی جنایات خود را گسترش داد و کوره‌های آدم‌سوزی به راه انداخت . افراد بسیاری به یاد جمله معروف هاینریش هاینه (۱۷۹۷ – ۱۸۵۶)، شاعر نامدار آلمانی افتادند که دهها سال قبل گفته بود: «آنجا که کتاب را در آتش بسوزانند، سرانجام انسان‌ها را نیز خواهند سوزاند.» گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر، عقیده داشت: « از راه فرهنگی باید راه غلبه‌ی اندیشه‌های سیاسی را هموار کرد. تنها زمانی که قدرت و ایده به هم می‌پیوندندد، معجزه شکل می گیرد.»

آقای زیبا کلام و بقیه معترضین فرصت کردید نگاهی به عملکرد ۴۰ ساله سیستم حکومت اسلامی خودتان بکنید . سرکوب و چماقداری خیلی بد است ، ضد انسانی ست ، منزجر کننده است . سربریدن انسان توسط داعش همان وزنی را دارد که حاکمان عربستان گردن میزنند ، همان وزن طنابهای دار حکومت اسلامی ایران . درمتدلوژی علوم انسانی، کارآمدترین و دقیق‌ترین روش فهم یک پدیده ، مقایسه آن با پدیده‌های مشابه است. همین .

بالای سرش نشسته بودم و دستش را محکم فشار میدادم ، به سختی و با زحمت نفس میکشید . این اولین بار نبود که آخرین لحظات موجودی زنده را میدیدم . شاید برای آخرین بار چشمانش را باز کرد و به سختی کلماتی گفت : چرا جنگ و کشتار و تبعیض و آوارگی….گفتم : سوالات خوبی ست ولی همین الان یهویی به این سوالات رسیدی و قبلا به ذهنت نزده بود ؟ گفت : چرا . همیشه این سوالات برای همه هستند . ولی طرح آن بستگی به نفرش و زمانش دارد ! گفتم خسته نباشی تاجرخان….

همیشه از یک جایی شروع میشود . آنها که حق دارند و آنها که فکر میکنند حق دارند . آنها که موازی حرکت میکنند . همصدا با مدیای جهانی سیاستهای حکومت اسلامی ایران و داعش را آنالیز میکنند و منابع مالی اش را بررسی میکنند و در واقع به حضور داعش آنطوری کردیت میدهند که مطابق نبض بازار باید باشد و نه آنطوری که هست . برای انقلاب ناتو در سوریه کف میکنند….و خلاصه دنیای جالبی داریم . مدیای جهانی کارش این است تا هر آشغالی را تولید کند جهت پیش بردن سیاستهای خودش . با تمام قدرت مشغول تخریب جهان و محیط زیست هستند تا قوانین اقتصادی حفظ شود و بعد نشست میگذارند که چطوری دنیا را نجات دهند !؟ شخم زدن خاورمیانه قدیم را به نام بهار عرب میچپانند و اغلب فعالان سیاسی هم ظاهرا با همین وزن حرکت میکنند . بقیه چیزها تعجبی ندارد !

اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در افتتاحیه‌ رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان به‌دلیل نوازندگی زنان، لغو شد….مردم دوست دارند اینطوری زندگی کنند . من مطمئن هستم که اگرمردم از وضع موجود ناراضی باشند اوضاع حتما تغییر میکند.

اسماعیل هوشیار
۳۰٫۱۱٫۲۰۱۵