تشدید و گسترش عملیات تروریستی داعش در پاریس ، بیروت و مصر علامت چیست و چه نتایجی خواهد داشت؟

مقدمه:

موج گسترده تر ترورهای جنایتکارانه اسلام سیاسی ، خاورمیانه و اروپا را بخون کشید.بمب گذاری در هواپیمای روسی که از مصر به روسیه پرواز می کرد در مصر باعث کشته شدن نزدیک به ۲۲۰ نفر منجمله  کودکان گردید. چند روز گذشته بمب گذاری در بیروت در محله شیعه نشین جان بسیاری را گرفت و سر انجام حمله چند جانبه و همزمان امروز به شهر پاریس که تا همینجا نزدیک به ۱۵۰ نفر کشته بجا گذاشته است. بی تردید این حملات سازماندهی شده اند و توسط تروریستهای داعش انجام می شوند.

حمله امروز داعش به پاریس بزرگترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر در اروپاست.

بررسی دقیقتر این حملات نشان می دهد که عوامل این حملات با استفاده از حداقل امکانات به هدف کشتن حداکثر افراد غیر نظامی به این جنایات دست زده اند و به اصطلاح اهداف نرم را انتخاب کرده اند. مردم عادی در محلهائی مثل کلوبهای شبانه یا بازار یا هواپیمای مسافربری . این حملات نشان می دهد که عاملان این حملات شهامت و توان نظامی حمله به مراکز نظامی یا پلیسی را ندارند و هر ادمی را که در کشورهای مورد هدف زندگی می کند ، “هدف” می دانند. بوافع نشان از روانشناسی این جریانات ضد بشری است.

سوال اینست که این جملات علامت چه تحولی هستند چه اهدافی را دنبال می کنند  و چه نتایجی را بدنبال خواهند داشت؟

 

(۱)در چه بستری این حملات انجام می شود؟

 

 

از دید من این موج حملات علامت استیصال داعش و رهبریش می باشد. پیوستن نیروهای روسیه به نیروهای حکومتی غرب به رهبری امریکا در سوریه و امواج بمبارانهای نیروهای داعش ، از دست رفتن شهرهای کرد نشین شما سوریه و عراق که پل ارتباطی بین مرکزیت داعش در سوریه با شرق عراق می باشند، موقعیت نظامی داعش را تحت خطر بیشتری قرار داده. این روزها نیروهای کرد  شمال عراق و سوریه تحت پوشش هوائی نیروهای حکومت امریکا و کشورهای غربی به تهاجم های وسیعتری بر علیه داعش دست زده اند. فشار روی داعش از همه جهت در حال افزایش است.

خبر دیگر کشته شدن جانی معروف قاتل داعش بنام محمد اموازی بر طبق گزارشات پنتاگون بعد از رهگیریهای اطلاعاتی توسط هواپیمای بدون سرنشین کشته شد. کشته شدن این جانی هم از جهت روانی ضربه بزرگی به عوامل جانی داعش محسوب می شود.

اگر همه فاکتهای بالا را کنار هم بگذاریم می شود نشان داد که تشدید حملات داعش باقع یک پاسخ سراسری این دارو دسته جنایتکار به افزایش فشارهائی نظامی و شکستهایش می باشد.

داعش در حال ضربه خوردنست و می خواهد با این حرکات مذبوحانه به دنیا نشان دهد که پرقدرت است!

(۲) چه نتایح کوتاه مدت و بلند مدتی این حملات تروریستی خواهد داشت؟

تردیدی نیست که این حملات جنایتکارانه بیشتر و بیشتر به انزوای داعش و نیروهای اسلام سیاسی در منطقه خاورمیانه و کشورهای غربی خواهد انجامید. حاکمان کشورهای غربی بیشتر فضا می یابند که با تکیه به جنایات داعش مردم را زیر پرچم راست متحد کنند.ترس از اسلام سیاسی و تروریزم بهترین ابزار فریب مردم و متحد کردن مردم حول ناسیونالیزم و راست سیاسی در غرب است.

از سوی دیگر نژاد پرستی کشورهای غربی و مسلمان ستیزی دست بالا پیدا خواهد کرد. قضا برای تشدید رقابتهای نظامی در سطح جهان بالا خواهد گرفت. اتفاقی که در پاریس امروز افتاد  از دید من تاثیرات وسیعی شبیه تاثیر حمله به ساختمانهای دو قلو در نیویورک در سال ۲۰۰۱ را در اروپا خواهد داشت. جامعه اروپا و امریکا را پلیسی تر خواهد کرد.فشار به مهاجرین را افزایش خواهد داد.

در سطح منطقه خاورمیانه تهاجمات تروریستی داعش به تقویت سیاسی این جریان نخواهد انجامید.ابزار حضور نظامی وسیعتر کشورهای غربی و امراتوریهای منطقه ای مثل ایران و عربستان را بیشتر فراهم خواهد کرد.

(۳)جنبش مترقی و انساندوست چه می تواند بکند؟

از دید من کار جنبش مترقی و انساندوست بسیار مشکل است.این جنبش باید بر علیه امواج ساخته شده بر علیه اسلامیها و امواج نژاد پرستان و نیروهای راست مبارزه کند.همان معضلی که این جنبش در زمان حمله به ساختمانهای نیویورک داشت. تبلیغات وسیع مدیای حاکم از یکسو و بحران اجتماعی ناشی از بحران سرمایه داری و توسعه فقر در جوامع غربی ، فضای تخاصم و تنفر از “خارجیها” را دامن زده و وجود این عملیات تروریستی بهترین بهانه را برای پلیسی کردن جامعه فراهم اورده است.

جنبش مترقی باید بر علیه همه این گرایشات ارتجاعی بایستد و تحت شعار رفاه صلح و دنیای بهتر متحد کند. جدا سازی تروریزم اسلامی و اسلام سیاسی از ملیونها پناهنده  به کشورهای غربی و افشای همزمان ارتجاع راست حاکم در غرب و چلو بردن شعارهای مطالباتی مثل پایان دادن به فقر ، مثل پایان دادن به فشار اقتصادی به اکثریت جامعه. هر قدر این پرچم مستقل را بشود بیشتر بلند کرد بیشتر چامعه را حول این خواستها متحد کرد، شکست امواج راست متعاقب عروج تروریزم اسلامی محتمل تر می شود.

جامعه انسانی راه سختی در پیش دارد.تروریزم اسلامی در کنار تروریزم دولتی ، تبلیغات کثیف نژاد پرستانه همراه تشدید قدرت سیاستهای نئوکان ، فضا سازی برای امواج جدید تهاجم نظامی امپریالیستی به جهان. اینها افقی است که در انتظار بشریت است و تنها راه نجات ، سازماندهی جنبش مترقی است که بتواند خواستهای روزمره جوامع انسانی را در بعد سیاسی نمایندگی کند.

منابع دیگر:

(۱)جنبشهای اجتماعی و تعاقب حمله تروریستهای اسلامی در فرانسه

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۷۴۴-جنبشهای-اجتماعی-و-تعاقب-جمله-تروریستهای-اسلامی-در-فرانسه

(۲)تاریخ ، “بعد از فاجعه تروریستی فرانسه”

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۵/۷۴۲-تاریخ-،-بعد-از-فاجعه-تروریستی-فرانسه