فرهنگ تهاجمی خواب را از سران رژیم ربوده است

فرهنگ تهاجمی خواب را از سران رژیم ربوده است

حجاب اجباری و پوشش اسلامی و مقابله زنان با آن در جامعه ایران، خواب را از چشمان سران رژیم ربوده است. تلاش سی و پنج سال رژیم جمهوری اسلامی جهت تحمیل حجاب و پوشش اسلامی، برای اسلامیزه کردن جامعه ایران ناموفق مانده است. توسل به ابزارهای مختلف اعم از سرکوب و دستگیری و قمه چرخانی حزب الله و ثارالله، اسید پاشی به صورت زنان، تصویب قوانین امر به معروف در مجلس علیه بی حجابی، باز گذاشتن دست نیروهای انتظامی در سرکوب و دستگیری جهت تحمیل حجاب و پوشش اجباری راه به جایی نبرده و ناکام مانده است. تلاش و مبارزه و پایداری زنان برای احراز حقوق پایه ای خود از جمله پوشش آزاد آن چنان ریشه در جامعه ایران دارد که همه تلاشهای  رژیم برای مقابله با آن را به شکست کشانده است. این مسئله یعنی رعایت حجاب و شئونات اسلامی و اخیرا مانتوهای شیشه ای حسابی گریبان جمهوری اسلامی را گرفته است و از پس آن برنمی آیند. ناآرامی و ابراز نگرانی سران رژیم از گسترش و نفوذ فرهنگ مدرن و غیر اسلامی و یا به گفته آنان “تهاجم فرهنگی غرب” معضلی است که ناچارند علنی از آن صحبت کنند و برای مقابله با آن همه دستگاههای حکومتی را به کمک بطلبند. جدالی بزرگ وسرنوشت ساز بین رژیم و زنان جامعه ایران که همین یک قلم مطالبه، پافشاری و مبارزه زنان برای تحقق آن می تواند جمهوری اسلامی را در سراشیب سقوط قرار دهد.

اخیرا خامنه ای و جنتی رئیس ارشاد اسلامی در اظهارنگرانی از ناکامی رژیم در مقابله با رشد فرهنگ و تمایلات غیر اسلامی در جامعه ایران شریک شده اند. خامنه ای در جلسه با هیئت دولت در تاریخ چهارشنبه چهار شهریور برابر با بیست و هفت اوت تاکید کرد:، “اگر غفلت شود ناگهان متوجه می شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. بنابراین باید کاملا مراقب بود. و در ادامه با نگرانی تمام گفته است که: “مشکلات فرهنگی گاه خواب را از چشم انسان می رباید”.

سخنان جنتی وزیر ارشاد در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی در خصوص “تهاجم فرهنگی” گویای وضع آشفته جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل فرهنگی جامعه ایران است. جنتی اظهار داشته که “امروز با وجود افزایش استفاده نادرست از شبکه های اینترنتی شاهد تهاجم فرهنگی هستیم، که جلوگیری و مانع شدن روش مناسبی برای مقابله با آن نیست. همانطورکه فیلتر کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی امر موفقیت آمیزی نبوده است”. عین همین جملات را روحانی نیز در مناسبت دیگری بر زبان آورده است. در این جلسه جنتی همه امکانات موجود را برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب به کمک طلبیده و اظهار داشته که “امروز وظیفه دستگاهای فرهنگی برای توسعه ترویج و فرهنگ کشور بسیار سنگین است که در این راستا حوزه های علمیه، دانشگاهها، ائمه جمعه و روحانیون نقش بسزایی دارند”. سالهاست همین دستگاههای نامبرده با تمام توان و امکانات موجود برای مقبله با رشد فرهنگ مدرن و سکولار در جامعه ایران تلاش کرده اند و از پس این “تهاجم فرهنگی” برنیامده اند. و در پایان جنتی جهت جلوگیری از رشد این اژدهای چند سر که “خواب را از سران رژیم ربوده است” چاره سازی کند و از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن به میان آورد. او گفته است که “این سازمان در تلاش است تا ضمن جلوگیری از پخش کتابها و فیلمهای نامناسب و برگزاری کنسرت های ناسالم، شرایط را برای عرضه نمایش ها و کتابهایی که مروج فرهنگ اسلامی هستند هموار کند”.

اظهارات سران رژیم و نگرانی عمیق آنها از رشد فرهنگ مدرن و مقابله زنان با حجاب و پوشش اسلامی بجا و این تقابل آشکار به درازای عمر جمهوری اسلامی وجود داشته و تا خلاصی زنان از این بردگی جنسی ادامه خواهد داشت. حقیقت این است که حجاب و پوشش اسلامی یکی از پایه های موجودیت جمهوری اسلامی است. تلاش رژیم طی سی و پنج سال گذشته با سرکوب زنان، سلب ابتدایی ترین حقوق ازآنان، تحمیل قوانین ارتجاعی اسلامی، تبلیغ و ترویج عرف و عادات عقب افتاده و مردسالاری، شعار “یا روسری یا توسری” نتوانسته زنان را از مبارزه برای تحقق حقوق پایه ای و برحق خود بازدارد. حجاب و پوشش اسلامی “شیشه عمر جمهوری اسلامی است“. شکستن این شیشه مصادف با پایان عمر جمهوری اسلامی است. این یکی از مسائل گرهی و پایه ای جامعه ایران است و زنان تا تحقق این خواست پایه ای دست از مبارزه بر نخواهند داشت. بی دلیل نیست که از نظر خامنه ای مسئله فرهنگ و حجاب اسلامی خط قرمز رژیم و قابل گذشت نیست. خامنه ای در جلسه با هیئت دولت “رها سازی فرهنگی را بطور کلی رد کرد” و تاکید کرد که تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی از وظایف اصلی مسئولان دولتی است. اگر جمهوری اسلامی از سر ضعف و ناتوانی در مقابله با غرب ناچار شد از رویارویی آشکار با “استکبار جهانی” دست بردارد و  شعار مرگ بر شیطان بزرگ را به زیر فرش ببرد، این یکی، حجاب، بلای جان جمهوری اسلامی و به حیات جمهوری اسلامی گره خورده و قابل گذشت نیست. بقول جنتی دولت یازدهم تا به حال به مسئله هسته ای مشغول بوده و از این به بعد مسئله فرهنگی یکی از مسائل مهم دولت و تدبیر برای رفع این مشکل بزرگ خواهد بود.

رفع تبعیض و برابری، نظام سکولار، حقوق پایه ای زنان، آزادی پوشش، آمیخته شدن با دستاوردهای جهان معاصر، جزو تمایلات اجتماعی وسیع در جامعه ایران است. وقتی میگوئیم جنبش خلاصی فرهنگی ریشه عمیق در جامعه ایران دارد، داریم از وجود تمایلات اجتماعی تر و ریشه دارتر آزادیخواهانه و تقابل با اسلام و قوانین اسلامی و فرهنگ اسلامی و انقیاد اسلامی سخن میگوئیم. اعترافات خود سران رژیم نشان میدهند که تلاش تاکنونی رژیم جمهوری اسلامی برای مقابله با این تمایلات ناموفق بوده و ناموفق خواهد ماند. این یعنی جامعه دیر یا زود برای تحقق این مطالبات با از سر راه برداشتن جمهوری اسلامی به آن جامه عمل خواهد پوشاند. این روند و تمایل اجتماعی قوی ای است که نه جمهوری اسلامی و نه هیچ نیروی دیگری موفق به کنترل آن نیست. *