آبیدررا آتش زدند،مقصرکاربدستان جمهوری اسلامی است

شامگاه شنبه ۱۲ تیر کوه آبیدرمشرف بر شهر سنندج تنها تفریحگاه دیرینه مردم سنندج وشهرهای اطراف، جای تفریحی وورزشی جوانان و مردم این شهردچار حریق وبیشترمراتع وجنگلهای آن به خاکستری سیاه تبدیل شد . مردم بخصوص جوانان با مشاهده آتش در بلندی های آبیدربا هر امکانی که در اختیار داشته اند برای مهارو جلوگیری ازگسترش آن به آبیدر هجوم برده اند.مخابره این واقعه تلخ از طریق شبکه های انترنتی بلافاصله بعد از شروع آتش سوزی به جهان و گزارش روزنامه های داخل ایران از جمله روزنامه مهرنشان می دهد که بدون دخالت سریع ومسئولانه مردم مهار این آتش سوزی غیر ممکن بوده است ومی توانسته به یک فاجعه محیط زیستی تبدیل شود.علاوه بر کوه آبیدر در روزهای اخیرچندبار نیز در مسیر جاده حسن آباد و در محدوده پشت آبیدر آتش سوزی صورت گرفته است.
مقصر کیست
دلایل آتش سوزی در آبیدر هر چه باشد و عاملین آن هر که باشد، مقصر جمهوری اسلامی است. با توجه به سابقه چندین مورد آتش سوزی در بلندی های آبیدر در سالهای پیشین ، سهل انگاری و عدم عسکس العمل به موقع و سریع آتش نشانی و بقیه ارگانهای مسئول در روزشنبه ،بی توجهی فرمانداری و استانداری سنندج و در دسترس قرار ندادن امکانات لازم و ایمنی برای اقدام لازم و به موقع در این منطقه با توجه به سابقه آتش سوزی ،خشم مردم را بر انگیخته و مردم سنندج به درست انگشت اتهام را به طرف جمهوری اسلامی نشانه رفته اند و مسئولین و کاربدستان رژیم در این شهر راعامل این نوع تراژدیها محیط زیست میدانند.در شهریور سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ طبیعت و جنگلهای زیبای آبیدردوباردجار آتش سوزی شدو طبق گفته خود مقامات مسئول در این سالها بیشتر ازهفت هکتاراز مراتع آن نابود شده اند.آتش سوزی اخیر و مواضع مسئولین در این رابطه بر این حقیقت تاکید دارد.سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس اسلامی در گفتگوبا کردپرس.آتش سوزی کوه آبیدر سنندج از بی تدبیری مسئولان است .عده ای قصد نابودی آبیدر را دارند.احسن علوی اظهار داشته که این چندمین بار است که در چند سال اخیر کوه آبیدر در آتش می سوزدو قربانی می شودو ناشی از کم توجهی و بی تدبیری مسئولان است و بایدبرای جلوگیری و مهارچنین حوادثی پیشتر چاره اندیشید و برنامه ریزی مناسبی می کردند.طبق گفته های علوی این آتش سوزیها عمدی بوده و دولت برای دستگیری عاملان آن تا به حال هیچ اقدامی صورت نداده است.به گفته او این بار بدون اقدام سریع مردم برای مهار آتش میتوانست به یک فاجعه محیط زیستی تبدیل شود.
آتش سوزی در کردستان تنها محدود به کوه آبیدر در سنندج نیست . در سالهای اخیرمناطق و جنگلهای سر سبز کردستان بارها دچار آتش سوزی شده و صدها هکتاراز این مراتع نابود شده است.دربیست مهر ماه سال۱۳۹۱جنگلهای روستای دوله بی از توابع شهرستان مریوان به مدت یک هفته دچار حریق شدو دهها هکتار زمین آتش گرفت.اخیراه همزمان با روز جهانی محیط زیست در ۱۵ خرداد امسال آتش سوزی گستر ده ای بیش از یکصد هکتار از جنگلهای شهر ایلام را نابود کرده است.احمد شوهانی نماینده ایلام در این رابطه گفته، مردم برای مهار آتش بیل خواسته اند، نماینده محیط زیست برای تحول بیل به مردم کارت شناسایی و شماره ملی درخواست کرده است.!!!
به گزارش خبرگزاری کردی هرانا روزهای سه شنبه و جهارشنبه قبل از آتش سوزی در کوه آبیدرنیروهای سپاه پاسداران در پی عملیات نظامی علیه یکی از نیروهای مسلح کرد در منطقه ریوارما بین شهرهای مریوان و پاوه در اقدامی غیر انسانی اقدام به آتش زدن جنگلهای این منطقه کرده است. بنا به گفته شاهدان عینی تلاش مردم برای خاموش کردن آتش از جانب مزدوران سپاه پاسداران چلوگیری شده ، مورد اهانت و تهدید به دستگیری شده اند. گزارشات در این رابطه حاکی از آن است که صدها حیوان جنگلی زنده در آتش سوخته اند.
کوه قشنگ آبیدر تنها تفریحگاه ومحل سرگرمی و ورزش مردم بخصوص جوانان شهر سنندج است. آبیدر هر گوشه و پناه گاهش هزاران خاطره را در خود پنهان کرده است .برای نسلی از جوانان در سالهای قبل از انقلاب ۵۷ فقط خاطره های شیرین است ، اما برای دونسل که از بخت بد در نظام جمهوری اسلامی چشم به جهان هستی گشودند نه تنها خاطره بلکه زندگی است، تفریح است و عشق و زیبایی.علاوه بر این آبیدرنماد آزادی و تنین صدای آزادیخواهی بدوراز چشم حاکمان زور وستم بوده و هست. سهم مردم سنندج از همه زیبایی و طبیعت و امکانات تفریحی موجود تنها آبیدر بود . این امکان را نیز جمهوری اسلامی از مردم سلب کرد. جمهوری اسلامی نه تنها به رفاه و معیشت مردم بی توجه است و خود عامل شرایط اسفبار حاکم بر جامعه ایران است بلکه عامل نابودی طبیعت و محیط زیست نیزهست.این رژیم به چه درد میخوردجز رفتن .