پیدا کردن قطعات معما: چرخش حکومت عربستان و نقش حکومت کردستان عراق و ترکیه در مقابل داعش

پیدا کردن قطعات معما: چرخش حکومت عربستان و نقش حکومت کردستان عراق و ترکیه در مقابل داعش

از: سعید صالحی نیا

Salehinia@aol.com

اول سپتامبر ۲۰۱۴

مقدمه:

تحولات اخیر در عراق ، همانطور که بارها گفته ام، نتیجه مستقیم بحران قدرت و کلاپس نظام سرمایه داری و بی اینده شدنش و بی پاسخ شدنش در مقابل خواستهای اکثریت مطلق انسانهاست. عناصر سناریوی سیاهی قومی و مذهبی در بستر فقر در بستر بی ایندگی در بستر نبود التراتیو عملی انسان محور و مدرن و چپ ، عرج کردند و با کمک سرمداران قدرت در منطقه و در حالیکه جنگ قدرت در سطح جهانی بالا گرفته ، به سلاخی بی سابقه انسانها پرداخته اند و این سلاخی ها را در مثابل دوربینها انجام می دهند . کاری که در چنین ابعادی در تاریخ بشریت بی سابقه است.

این تحولات دینامیزمی عجیب دارد و همواره نقاط ابهامی را برای ناظر بجای می گذارد.ابر و دودی بلند شده و روابط و علتها را هم درونش مخفی کرده است. لذا برای روشن شدن صحنه باید بطور مرتب گوش بزنگ بود و عناصر پازل بحران کنونی را یافت و کنار هم قرار داد تا بشود بتدریج تصویری دقیق تر از انچه می گذرد بدست آورد.

منهم مدتی است در مورد این پروژه کار کرده ام و در حال توسعه آرشیوی هستم (۵) که بتدریج کاملتر می شود و لایه های واقعیت را می شود از طریق دنبال کردن آن از هم جدا ساخت. در این مقاله کوتاه سعی می کنم روی چند نکته متمرکز شوم:

(۱)چرخش حکومت عربستان در مورد داعش؟

سابقه حکومت عربستان در حمایت و سازماندهی فرقه های جنایتکار اسلامی به چندین دهه می رسد.طالبان و بعدا القاعده و بن لادن را این حکومت حمایت مالی و امنیتی کرد. در ادامه این استراتژی و بعد از سقوط صدام حسین ، حکومت عربستان پروژه ساختن بلوک اسلامی وهابی-سلفی را در عراق و بعدا سوریه دنبال کرد. این استراتژی در جهت تقویت پایه های قدرت منطقه ای این حکومت و با حمایت ضمنی حکومت امریکا و حتی اسرائیل انجام شد.

داعش بنوعی سناریوی مورد حمایت حکومت عربستان بود تا بعنوان سدی در مقابل قطب دیگر ارتجاع منطقه ای یعنی حکومت اسلامی ایران بایستد و نگذارد که عراق را رژیم اسلامی ببلعد.

بطور واقعی خاورمیانه شاهد قدرت نمائی دو “ابر قدرت” منطقه ای یعنی رژیم اسلامی ایران و حکومت عربستان صعودی است. این رویاروئی درون عراق بصورت رویاروئی حکومت مرکزی عراق و داعش جلوه گر شده است.

از مقطعی که حکومت امریکا در طی چند ماه گذشته در مورد داعش سیاست محکمتری اتخاذ کرده، بتدریج خکومت عربستان هم در حال چرخش سیاسی خود هست در مقابل داعش.(۲و۳و۴)

حدود دو هفته پیش یعنی در اواسط آگوست ۲۰۱۴ حکومت انگلستان قطعنامه ای را در شورای امنیت به تصویب رساند بنام منشور ۲۱۷۰ که مضمون آن محکوم کردن داعش و جنایاتش در عراق و جلوگیری از کمکها به داعش  بود. حکومت عربستان سعودی بطور رسمی این قطعنامه را حمایت کرد . گفته می شود این تغییر جهت حکومت عربستان متعاقب اعلام رسمی داعش مبنی بر برنامه تهاج به خاک عربستان سعودی ، تسریع شده!

اینکه بطور واقعی و عملی حکومت عربستان تا چه حد در مقابل داعش بایستد و از نفوذ خود برای قطع کمکها به داعش استفاده کند مسئله ای است که باید دید. انچه مسلم است در پشت پرده فشار حکومت امریکا بر نوچه های محلیش منجمله سلطانچه های عربستان را نباید از نظر دور داشت!

(۲)رابطه حکومت “اقلیم کردستان عراق” و داعش:

حکومت دست نشانده “اقلیم کردستان عراق” در جریان بحران عراق مانورهای بامزه ای داشته.به رغم تهدید تو خالی اعلام رفراندوم برای “استقلال کامل” ، باند بارزانی با حکومت مرکزی عراق همکاری نزدیک داشته و در روی کار آمدن دولت جدید مرگزی عراق همکاریهای وسیعی نشان داده. اعلام رئیس جمهور “کورد” عراق و بعد نخست وزیر “دوست” حکومت کردستان عراق، کنار گذاشتن اون طرح “رفراندوم سر استقلال” را بدنبال داشته. همکاریهای بارزانی و طالبانی با رژیم اسلامی هم با سفر اخیر وزیر خارچه رژیم اسلامی و ارسال اسلحه رژیم اسلامی برای بارزانی و در مرحله بعد حتی تیروهای نظامی رژیم اسلامی به کردستان عراق ، در کنار حمایتهای مستقیم حکومت امریکا و اسرائیل از “مرزهای کردستان عراق” و حملات هوائی حکومت امریکا در دفاع از اقلیم کردستان ، همه بخشی از واقعیتهائی است که باید لحاظ شود.

طی هفته های اخیر تصاویری از دست دادنهای سربازان اقلیم کردستان با داعشیها در “مرزهای قراردادیشان” در اینترنت منتشر شد و متعاقب آنهم اعترافات داعشیان دستگیر شده در تایید همکاری حکومت بارزانی با داعش(۱)

“.. شیرکو خیرالدین سلیمان ادعا می‌کند که داعش با مدیریت حکومت جنوب کردستان در مورد شنگال به سازش رسیده و در اعترافات خود می‌گوید:

«اول, با هم اختلافاتی داشتند, اما پس از مدتی به سازش رسیدند. مدیریت حکومت اقلیم کردستان عراق و داعش به توافق دوجانبه رسیدند. همانطور که می‌دانید, کردستان عراق می‌گوید «شنگال از آن ما است» . اما به توافق رسیده و گفتند ما شنگال را به شما می‌دهیم. نه ما با آنها مشترکا کارکنیم , نه آنها با ما».”

من در مقالات قبلیم سوال می کردم که چرا داعش در دو منطقه معین ترمز کرد؟ یکی اطراف بغداد و یکی در مرزهای اقلیم کردستان عراق؟ چرا جدا از تصاویر تبلیفاتی “زدو خوردهای مرزی” ما شاهد تهاجم کامل داعش در کردستان عراق نبودیم؟ چرا حتی پس گرفتن سد موصل و برگرداندنش به اقلیم کردستان اینقدر ساده و بسیار سیاسی اتفاق افتاد؟!

اطلاعات بالا این حکم را بیشتر تایید می کند که رهبری اقلیم کردستان عراق بطور هماهنگی با داعش عمل می کند و اون داستان “کردستان عراق باید خودش را نجات دهد از داعش پس استقلال یابد” چقدر دروغ بود! اینها رتوریکهای فریبکارانه بود و فتیله استقلال کامل کردستان عراق را هم تا بحال خود حکومت امریکا پائین نگه داشته است!

(۳)رابطه حکومت ترکیه با داعش:

حکومت ترکیه هم از قدرت منطقه خاورمیانه سهم می خواهد.می خواهد بین حکومت اسلامی ایران و حکومت عربستان بایستد و سهمی ببرد. این حکومت از زمانی که داعش به چاههای نفت دست پیدا کرد و انتقال نفت از مناطق تحت نفوذ داعش از طریق کردستان عراق به دنیا مطرح شد ، تجارت نفت داعش را دنبال می کند! داستان داعش از سوئی به اقتصادش و به فروش نفتش که ظاهرا حدود بشکه ای ۲۵ دلار است (یک چهارم قیمت نفت دنیا!) مربوط است! الان داعش ۷ منطقه نفتی را تحت کنترل دارد و فروش روزانه نفتش حدود ۳ میلیون دلار در روز درامد تولید می کند. طبق اخبار اخیر (۱):

در شبکه تلویزیونی کردی , «استرک تی‌وی» مستندی با عنوان «تبهکاران نانجیب: داعش» مستندی پخش شد. در این مستند تلویزیونی بیش از ۲۰ تبهکار داعش به تبهکاری‌های آن گروه اعتراف کردند و راهکارهای فریبکارانه و وحشیانه داعش را باردیگر فاش ساختند.

تبهکاران داعش در مورد پشتیبانی‌های ترکیه از داعش هم اعترافاتی کردند.

فعالیت مسئولین داعش با استخبارات آدانا

یکی از تبهکاران به نام «یوسف وازو» می‌گوید داعش مستقیما با نهادهای دولتی ترکیه ارتباط دارد و می‌افزاید:« از طریق شخصی به نام محمد معروف سلاح و مهمات نظامی از ترکیه به سوریه می‌آوردند. من در شهر جزیر یک بار مقابل ترمینال منتظر ماندم, سپس من را به یک هتل بردند. این روابط از سوی «شبل حمدی احمد» مسئول گروه داعش در رقا تنظم می‌شد. این فرد با استخبارات آدانا کار می‌کرد و سلاح پیدا می‌کرد. همچنین اعضای جدید داعش را از ترکیه به سوریه منتقل می‌کرد. محمد حاجی گفته بود که بیش از ۳۰ عضو القاعده ـ داعش را از منطقه دیرک به سوریه برده است».

داعش در جزیر, آدانا و اورفای ترکیه کمپ دارد”

بنا به اعترافات این تبهکاران, ترکیه برای داعش نه تنها خطی برای ورود به سوریه است, بلکه در عین حال عرصه‌ای است در آن به انحاء مختلف به داعش کمک لجستیکی می‌شود. همه آن تبهکاران اعتراف‌کننده می‌گویند با سازمان استخبارات ترکیه روابطی بسیار گسترده دارند و هرگاه بخواهند می‌توانند از ترکیه سلاح دریافت کنند.

یکی از اعتراف کنندگان به نام «یوسف وازو» می‌گوید در شهرهای جزیر, آدانا و اورفا داعش کمپ‌هایی برای عضوگیری و ایجاد روابط با ترکیه دارد. یک تبهکار دیگر به نام «عبدالکریم ابراهیم» هم می‌گوید سه بار به ترکیه رفته و در بار اول ۵ قبضه سلاح روسی, بار دوم ۶ قبضه, بارسوم ۳ قبضه سلاح به سوریه برده است.”

(۴)دینامیزم تحولات در عراق و اینده داعش:

هنوز حکومت امریکا و غرب بین دو گزینه متلاشی کردن داعش و حکومت اسلامیش و کنترل و مهار داعش انتخاب قطعی نکرده. تا همینجا سیاست حکومت امریکا بیشتر مهار داعش است. هنوز دارد طرح تقسیم عراق به سه منطقه را دنبال می کند.ممکنست این استراتژی تغییر کند. انچه دیده می شود تغییر جهت دنباله روهای حکومت امریکا و حداقل بیرون رفتن از پشت داعش در زبان است.اینکه این حرکت تا چه حد تکمیل شود بسته به عوامل متعدد است.از جمله اینکه تا چه اندازه سرداران داعشی با سیاستهای حکومت امریکا هماهنگی خواهند کرد و محدوده تعیین شده خود را می پذیرند!

این صحنه ها در عین حال یک بازنده دارد و ان انسانیت متمدن و ازادیخواه است.پرچم هویت انسانی اگر نباشد این درگیریها ادامه می یابد تا صحنه عراق همان شود که بالائیها بخواهند!

منابع دیگر:

(۱)اعتراف دهها تبهکار داعش/ سازش مقامات کُرد بر سر شنگال

http://fa.firatajans.com/news/tzh-h/trf-dhh-tbhkhr-d-sh-szsh-mqmt-khurd-br-sr-shngl.htm

(۲)دگرگونی بزرگ در جبهۀ سعودی ها(تیری میسان)ترجمه حمید محوی

http://www.tipf.info/degargoni,bozorg,arabestan.htm

(۳)اعلام رسمی موضع عربستان صعودی بر علیه داعش

http://www.aawsat.net/2014/08/article55335563

(۴)سابقه حمایتهای عربستان صعودی از داعش

http://www.independent.co.uk/voices/comment/iraq-crisis-how-saudi-arabia-helped-isis-take-over-the-north-of-the-country-9602312.html

(۵) آرشیو مقالات اخیر این نویسنده در موضوع بحران عراق:

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۹۳-آرشیو-مقالات-اخیر-این-نویسنده-در-موضوع-بحران-عراق