تشدید سرکوب در داخل، مانور و نرمش سیاسی در خارج

بهروز سورن

 

از روزها قبل اخبار مربوط به احتمال  بهبود روابط جمهوری اسلامی با آمریکا  تیتر اول نشریات و رسانه های اینترنتی را بخود اختصاص  داده بود و امروز و بر اساس گزارشات منتشر شده خبرگزاری ها این اجلاس بدون موفقیت پایان یافت.

 

صرفنظر از زبان دیپلماتیک گزارش دهندگان مبنی بر اینکه این گزارشات شکست نخورده است و ادامه خواهد یافت و حتی تعیین زمانبندی تداوم آن طی  دو هفته دیگر، میتوان حضور مستقیم نماینده آمریکا در این اجلاس را آغاز دور تازه ای از ارتباط علنی  و مستقیم جمهوری اسلامی با آمریکا و تلاشی برای بهبود روابط بین المللی این رژیم دانست.

 

 پیش از این آمریکا شرط حضور در گفتگوهای مستقیم را در رابطه با مسئله اتمی ایران و  تعلیق این فعالیتها اعلام کرده بود حال آنکه با شرکت خود در این اجلاس عملا از این خواست ابتدائی خود صرفنظر کرده است و موضوع محوری و علنی این دور گفتگوها فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی عنوان یافته است و قطعا تنها محور مورد بحث نیست.

 

 بحران عراق و نقش مستقیم جمهوری اسلامی در این بحران و همچنین اوضاع افغانستان و تحولات منطقه از جمله روابط اسرائیل با حزب الله  قطعا از مواردی است که در خفا مورد مذاکره قرار میگیرد و از اجزاء غیر قابل تفکیک بهبود روابط دیپلماتیک علنی جمهوری اسلامی با آمریکا و متحدین این کشور میباشد.

 

بموازات این تحول اما شاهد تبادل زندانی در میان اسرائیل و جریانات سیاسی فلسطین و همچنین اظهار نظرات رئیس جمهور منتخب در آمریکا، اوباما در زمینه کاهش نیروهای نظامی این کشور در عراق، نیز میباشیم.

 

اینکه چه عواملی در تغییر جهت سیاست بین المللی جمهوری اسلامی نقش موثر داشته است قطعا موضوعی است که تحلیلگران سیاسی را هم اکنون بخود مشغول کرده است و دیری نخواهد پائید که جزئیات عیان و نهان آن در رسانه های عمومی عرضه خواهد شد.

 

 اما یک تجربه را نمیتوان از یاد برد و آنکه هر گاه جمهوری خشونت و خون  اسلامی پروژه تشدید سرکوب در داخل را در برنامه خویش قرار داده است ، ناگزیر به اجرای مانورهای دیپلماتیک و نرمش در ارتباطات بین المللی خویش بوده است و امروزه به تحکیم ضعیفترین حلقه این ارتباطات یعنی آمریکا پرداخته است.

 

در ماههای گذشته همچنانکه شاهد خیزشهای پراکنده کارگری، دانشجوئی و مردم کوچه بازار بوده ایم ، گواه تشدید سرکوب  و اجرای احکام اعدام و صدور حکم اعدام برای فعالین سیاسی  و حبس های طویل و المدت برای فعالین سیاسی و حقوق بشری نیز میباشیم.

 

مردم مصیبت زده کشورمان همواره همانند  آن بوده اند که در عزا و عروسی سربریده شده اند. چه در فراز ارتباطی با کشورهای امپریالیستی و چه در نشیب و بحران فزاینده آن چنین بوده است و قطعا ( بسته پیشنهادی ) جمهوری اسلامی برای عرضه به این اجلاس حاوی مفادی است که سیاست داخلی این رژیم را نیز در بر میگیرد و آنهم قطعا درخواست سکوت در برابر اعمال وحشیانه و ضد بشری استبداد حاکم در قبال مطالبات کارگران و زحمتکشان کشورمان میباشد.

 

هم از اینروست که نیروهای  مبارز را هشیاری بیشتری میطلبد و جز با همبستگی عمومی دمکراتیک و رزمنده در دفاع از مبارزات داخل کشور و افشای هر چه بیشتر چهره سیاه و نابودگر حاکمان در عرصه بین المللی ممکن نخواهد بود.

 

روزها و هفته های  آینده میتواند  جزئیات بیشتری از این تغییرات را هویدا نماید.

۲۰٫ ۷٫ ۲۰۰۸