“سقط جنین گرائی” خانم رزا روشن آنارکوفمینیزم چه ریشه ای دارد؟

“سقط جنین گرائی” خانم رزا روشن آنارکوفمینیزم چه ریشه ای دارد؟

از: سیمین مجد و  سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۳ آوریل ۲۰۱۴

مقدمه:

در مقالات قبلی (۳) دیدیم که انارکوفمینیزم به روایت خانم رزا روشن، گذشته از بکارگیری الفاظ زشت و نسبت دادن دروغ به مخالف و ضد کمونیزم غلیظش، حاصل امتزاج دو گرایش آنارشیستی و فمینیستی است. گرایشی که مدعی است که ضد اتوریته است، به این دلیل که حتی در مغز هم، ما سلسله مراتب نداریم! به این دلیل انارشیستی است که “مشارکت” و نه رقابت را نمایندگی می کند! اما وقتی به عمل واقعی می رسد خواهان حذف مخالفش در مناظره سیاسی می شود! می خواهد “خودش باشد اما مخالفش نباشد”!این روایت از انارکوفمینیزم، با شعار “ضد اتوریته” دنبال حذف دیگران است و هر کس با او مخالف باشد مورد حملات الفاظ لمپنی قرار می دهد. اسم این را گذاشته “جنبش ضد اتوریته”!

در این مقاله کوتاه ، ما یکی از نظریات این روایت از آنارکوفمینیزم را که از زبان خانم رزا روشن در جریان مناظره اخیرش ارائه شده(۱) مورد بررسی قرار می دهیم که بیشتر چهره “فمینیستی” مذهب ایشان را افشا می کند. ادعای  ما، مثل سایر نقدهای چپ و کمونیستی اینست که فمینیزم ، منجمله گرایش خانم رزا روشن، گرایشی راست است که مسئله زن را نه درست می بیند و نمیتواند بیش از یک پاسخ روبنائی و عقب مانده به مسئله زن ارائه دهد:

(۱)خانم رزا روشن در مورد مسئله زن در ایران و جهان چه دارد بگوید؟

از خانم رزا روشن در مورد ریشه ستم کشی زن سوال می شود. مردم می خواهند بدانند ایشان مسئله زن را بطور عموم و خصوصا در مورد جامعه ایران چه می بیند. ایشان در پاسخ به موارد زیر در مصاحبه اش اشاره می کند (۱)

“در جوامع ابتدائی کشاورزی ، باروری زن نامفهوم بوده…بارداری  زنان هر سه سال یکبار بوده…مشکل بوده بفهمند زنان چگونه باردار شدند…مردها نمی دانستند نقششان را، اما در مرحله دامداری مردها متوجه شدند که وقتی حیوان نر را کنار ماده قرار می دهند همه بارور می شوند…پس مردها متوجه شدند که مردها عامل بارداری زن هستند…تئوری انباشت از جوامع دامداری آمده…هدف جنبش زنان برای حق سرنوشتش برای بدنش و زندگیش مبارزه می کنه و کسی که حق را ازش گرفته مردهاست…

منشاء ستم کشی زنان نظام سرمایه داری نیست بلکه زن هم استثمار می شود و هم ستم می شود چون کنترل زایش زن دست مردهاست..کنترل می شود بدنشان….در اولین قدم باید کنترل خودشانرا بر بدن انجام بدهند تا بعدش بر علیه سرمایه داری بپیوندند…اول زنجیرهای بپا را شل تر کنند یا از بین بببرند تا بعدش بیایند کنار مردها با سرمایه داری بجنگند…در جامعه سوسیالیستی جامعه تصمیم می گیرد که زنان کی حامله بشوند….لذا مسئله مالکیت بر بدن خیلی مهم است…من گروه کمونیست کارگری را شبه سوسیالیستی می نامم….ما طرفدار اشتراکی کردن وسائل تولید هستیم… در مورد زنها هم مسئله مالکیت زن بر بدنش هست که از زمان دامداری از زن گرفته شده…در جامعه روسیه هم سقط جنین غیر قانونی بود تا زمان برژنف…انسان تا وقتی زائیده نمی شود انسان نیست!…تلاش حکومت و جامعه برای حفظ حیات انسان (کاهش سقط جنین) مثل کار رژیم اسلامیست با حجاب!…این یعنی مالکیت جامعه بر بدن زن!   اگر بگوئید حیات از زمان لقاح است فرقی با پاپ ندارید!”….

تا همینجا اگر خلاصه کنیم، ایشان علت ستم کشی زن را مثل همه فمینیستها، مردها می داند، شروع دوران ستم کشی زن را “دوران دامداری”(؟)می داند که “مالکیت زن به بدنش گرفته شد” و “تئوری انباشت” اونجا شکل گرفت(؟!) و ..درمان مسئله زن هم اینست که زن دوباره مالک بدنش شود. حالا چگونه؟

درمان مسئله زن از دید خانم رزا روشن اینست که: بتواند هر موفع دلش خواست تا زمانی که بچه اش(بچه مال زن است از دید ایشان!) را نزائیده ، بتواند سقط کند! بتواند از “خانه بیرون بیاید”! (یعنی همین الان تو خانه مانده ، مردها نگذاشتند بیرون بیاید! و در ضمن درمان دیگر مسئله زن اینست که خانم رزا روشن هرچی لیچار خواست به کمونیستها بدهد و با آنها مبارزه کند چون؟ “حالا موقع سوسیالیزم نیست”! هر تلاش برای سوسیالیزم به معنی تشدید کنترل مردها و دولت روی زنهاست! اینها خلاصه ارائه مسئله زن و فرمولبندی درمان مسئله زن است از سوی خانم رزا روشن بعنوان نمونه یک فمینیست آنارشیست! طبعا مخالفین ایشان هم آماده باشند تا مورد اصابت فحاشیهای ایشان قرار نگیرند! چرا که ایشان حامی اعتراض عریان است و عریانی اعتراض!

در این مقاله  ما روی یک نکته از “نسخه های خانم رزا روشن” یعنی سقط جنین گرائی فمینیستی ایشان تمرکز می کنیم:

(۲) نقد به “سقط جنین گرائی” خانم رزا روشن:

خانم رزا روشن، برای حل مسئله زن، دچار برخورد ضد مرد و ضد کودک هست. برای ایشان مرد عامل بدبختی زن است. زن برای آزاد شدن باید بتواند کودک “خود را ” تا زمانی که هنوز از شکمش بیرون نیامده بکشد! این راه حل ایشان برای باز کردن زنجیر بندگی زن است!

ایشان برای ساختن پیش زمینه ایدئولوژیک، دو دروغ را سر هم می کند: اولا انسان تا موقعی که بدنیا آمده، انسان نیست و ظاهرا در چند دقیقه عبور از کانال زایمان ناگهان انسان می شود!

 دروغ دوم: زنها برای کسب مالکیت بر تن خود هست که سقط جنین می کنند!

اجازه بدهید نگاهی بیندازیم بطور نمونه به وضعیت سقط جنین در امریکا:

بررسی آماری سقط جنین و علل آن  در امریکا بعنوان نمونه: (۲)

در سال ۲۰۱۱ تقریبا یک ملیون و ۶۰ هزار مورد سقط جنین گزارش شد. بیشترین رقم سقط جنین در ایالات کالیفرنیا و نیویورک و فلوریدا گزارش شده. نرخ سقط جنین در امریگا مشابه استرالیا، نیوزلند و سوئدمی باشد و از نرخ سقط جنین در کانادا بیشتر است.

نیمی از حاملگی ها در امریکا، ناخواسته اعلام شده و ۴۰ در صد این حاملگیها و حدودا ۲۰ در صد کل حاملگیها، به سقط جنین می انجامد. نزدیک به ۸۵% تمام سقط های جنین در امریکا در موارد زندگی بیرون ازدواج اتفاق می افتد. شایع ترین سن سقط جنین بین ۲۰ تا ۲۹ سالگی است که حدودا ۵۶ در صد موارد سقط جنین را شامل می شود. بالاترین نرخ سقط جنین در کودکانی زیر ۱۵ سال که حامله می شوند، اتفاق می افتد.

زنان سیاهپوست بالاترین نرخ سقط جنین را دارند. اینها ۳٫۷ برابر بیشتر به سقط جنین روی می آورند. شهرنشینان بسیار بالاتر به سقط جنین روی می آورند.

در همه پرسیها، سه عامل را مادران برای سقط جنین اعلام کردند: ۷۵ در صد اعلام کردند که داشتن فرزند مانع کار کردن آنهاست.۷۵  در صد گفته اند که توان مالی نگه داشتن فرزند را ندارند و ۵۰ در صد گفته اند که نمی خواهند به تنهائی فرزندشان را بزرگ کنند یا فکر می کنند، داشتن فرزند عامل درگیری با پارتنر و شوهرشان خواهد بود. تنها ۱۲ در صد زنها ، مشکلات بیماریها را برای سقط جنین ذکر کرده اند و یک در صد ، حاملگی ناشی از تجاوز را بعنوان علت سقط جنین اعلام کردند.

چه نتیجه ای از آمار ذکر شده می توان گرفت؟

آمار ذکر شده نشان می دهد که سقط جنین عموما نتیجه معضلات اجتماعی، فقر، از هم پاشیدگی خانواده ها، نداشتن حمایت اجتماعی از زن و کودک است.هیچ کدام از زنها اعلام نکرده که سقط جنین می کند تا “زنجیرهای استارتش از مرد را بگسلد یا “مالک تنش باشد”! با دقت آماری می توان نشان داد که سقط جنین یک عارضه نظام سرمایه داریست. پدیده ای است که به زن ، به کودک و به جامعه تحمیل می شود.

(۳) انسانگرائی کمونیزم کارگری در مقابل “سقط گرائی” خانم رزا روشن آنارکوفمینیست:

مفتخریم که در جنبشی فعالیت می کنیم که مسئله زن را در مقابل مرد یا زندگی کودک قرار نمی دهد.زن، مرد و کودک را انسان برابر می داند. مفتخریم که اعلام کنیم سقط جنین یک نتیجه از هزاران نتیجه درماندگی و بدبختی انسان در جامعه سرمایه داریست و نتیجه بی پناهی زن و کودک و انسانها بطور عموم میباشد. خوشحالیم پرچم جنبشی را برافراشته ایم که می گوید باید جامعه ای ساخت که زن و مرد نخواهند برای بقای خود کودک را فدا کنند. اعلام می کنیم که راه حل مسئله زن، به پایان دادن فقر، به پایان استثمار انسان از انسان گره خورده. در حین اینکه اخلاقا سقط جنین را ضد انسانی می دانیم طرفدار سازماندهی حکومتی هستیم که در عین پذیرش مقطعی سقط جنین، در قانون اساسیش بنویسد که سقط جنین، مثل فقر، مثل نابرابری باید ریشه کن شود.جامعه ای باید ساخت که هیچ انسانی قربانی انسان دیگر نشود.کودکان را نکشند تا زن یا مرد “از زنجیر رها شود”! این دروغ بزرگیست که رهائی زن را در کشتن کودکان معنی کنند.سقط جنین تحمیل نظام بردگی سرمایه داریست.

خانم رزا روشن کجا ایستاده؟ بجای نشانه گرفتن عامل سقط جنین، مرد و کودک را نشانه می گیرد! فمینیزم بدون رتوش اینست! فرستادن جامعه بدنبال نخود سیاه است! این باید نقد شود ، افشا شود و از سر راه جامعه برداشته شود. فریب فمینیزم را نباید خورد! سقط جنین، علامت نظام سرمایه داریست مثل فقر و تن فروشی! درد خانم رزا روشن و سایر فمینیستها ، پایان دادن نظام نابرابر نیست! پوشاندن ریشه های درد است!

آری پوشاندن ریشه های درد است!

منابع بیشتر:

(۱)مصاحبه رادیو پیام با روزا روشن (آنارکوفمینیست)، آذر ماجدی و علیرضا بیانی

https://www.youtube.com/watch?v=OJDRA4vRWUE&feature=youtu.be

(۲)آمار سقط جنین در امریکا

http://www.abort73.com/abortion_facts/us_abortion_statistics/

(۳)آرشیو نقدها به آنارکوفمینیزم خانم رزا روشن (از: سعید صالحی نیا)

آشنائی با آنارکوفمینیزم، خانم رزا روشن و ریشه “اعتراض عریان”(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۱۴-آشنائی-با-آنارکوفمینیزم،-خانم-رزا-روشن-و-ریشه-اعتراض-عریان

دردسر های رزا روشن در “دفاع علمی” از آنارکوفمنیزم!(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۶۱۵-دردسر-های-رزا-روشن-در-دفاع-علمی-از-آنارکوفمنیزم