نگاهی به “پروژه دفاع از برهنگی” در مقابل جنبش اسلام سیاسی

تجربه “حمایت از برهنه شدن علیاء المهدی”

مقدمه اول:

از همان زمان که خبر انتشار عکسهای برهنه دختر جوان مصری بنام علیا المهدی را در فیسبوک دیدم و در سایت روزنه حمایتها از آن شروع شد و سایتی هم بلافاصله به او اختصاص داده شد، من با اینکار مخالف بودم. مخالفت نه با حمایت از حق آزادی بیان او که مثل هر آدم بالغی محق بود و هست که از هر ابزاری برای بیان خواستهایش استفاده کند بلکه مخالفت با اینکه متد تبلیغی او را من بعنوان کمونیست کارگری بپذیرم. نقطه نظراتم را در سطح فیسبوک از آنزمان مطرح کردم و مناظره های زیادی با حامیان این پروژه سیاسی داشتم. به همان مناظره ها قانع بودم اگر توسط یکی از همین حامیان جوان و ناپخته ، امروز سانسور نمی شدم! راستش نگران شدم هم بخاطر اینکه خمایت از “جنبش برهنگی” که قرار بوده برای آزادی بیان انجام گیرد خودش به سانسور مخالف تبدیل شده و نگرانی از اینکه آنها که قرار بود بخاطر آزادی مطلق بیان از حق آزادی بیان علیاء دفاع کنند یادشان رفت که به من مخالفشان هم همان اندازه حق بدهند و حق مخالفت منرا هم بخشی از حق آزادی بیان بدانند!

البته این ماجرا برای من در این سن و سال و تجربه اصلا چیز تازه ای نیست! بارها و بارها تسلط ایدئولوژیها و مسخ شدنها را در طول زندگیم شاهد بودم و منتظر هم بودم که حمایت از علیاء مهدی خودش به یک تابوئی تبدیل شود که مخالفش را باز بشود بخاطر مخالفت سانسور کرد و از “فیسبوک انداخت بیرون”! لذا این نگرانی را هم با خواننده شریک می شوم و هم اجازه می خواهم نقبی بزنم به این هیاهوی تبلیغاتی دفاع از برهنگی و روشن کنم که از دید من این جنجال بر ای برهنگی که مدعیان آنرا تا سر حد “حمله به قلب جنبش اسلامی” ارتقاع دادند ، چیز دندانگیری نیست و عملا هم تا همینجا واقعیت تاریخی همینرا نشان داده!

(۱)کمونیزم و مسئله زن در مقابل فمینیزم و مسئله زن

برای پیشگیری از سوء تفاهمها ابتدا مبانی فکریم را در مورد مسئله زن و راه حلش بگویم و توضیح بدهم که جایگاه این حرکت برهنه شدن در مبارزه واقعی با جنبش اسلام سیاسی چیست؟

درک کمونیستی از مسئله زن اینست که نابرابری بین زن و مرد ریشه اش نظام بهره کشی است. نابرابری را نظام سرمایه لازم دارد تا قیمت نیروی کار را پائین نگه داردو نابرابری نژادی و ملی را هم لازم دارد. نابرابری قومی هم برایش مائده است. کمونیزم هنگام نقد نابرابری می رود سراغ اینها و ریشه هایش.

فمینیزم بخشی است از فرهنگ بورژوازی. فمینیزم دعوای نابرابری زن و مرد را بصورت دعوای بین مرد و زن تصویر می کند. خواستهایش هم در همان حدود می ماند که زن را در حد نیروی کار از خانه و مناسبات سنتی بکشد بیرون و از چنگ مذهب در بیاورد اما تا حدی که اون زن بتواند از خانه بزند بیرون برود سرکار تا بشود رقیب مردها و با دادن حقوق پائینتر، سطح عمومی حقوق را بشود پائین نگه داشت!

(۲)جایگاه نظام فکری و عملی خانم علیاء در این میان چیست؟

برخی از دوستان در ابتدای انتشار اخبار مربوط به علیاء، او را “عضو جنبش ۶ آوریل” خواندند، گفتند آته ایست و فمینیست هست و لقب انقلابی را هم بهش دادند. مدعی شدند که با برهنه شدن او “عرش خدا” به لرزه در آمده، تیر به قلب اسلام سیاسی خورده و او “قهرمان جهان است”!

تا اینکه مصاحبه خودش با سی ان ان منتشر شد و خودش با زبان خودش گفت که سیاسی نیست که هیچ با انقلاب مصر مخالف است و عضو ۶ آوریل هم نیست(حالا بود هم چیز دندانگیری نبود). خودش به زبان خودش گفت که فکر می کند با برهنه شدنش دارد نشان می دهد که آزاد است. مدعی است که آته ایست است و حتما دارد با اسلامیها خط و نشان می کشد.

مدتی بعد گفته شد که اسلامیها برایش تقاضای اعدام کرده اند. باز مدتی بعد گفتند در میدان التحریر کتک خورده و همین چند یکی دو هفته پیش عکسهائی ازش نشان دادند که توسط اسلامیها کشته شده!

بعدش کاشف به عمل آمد که ایشان مدتهاست اصلا توی مصر نیست و کتک خوردنش و کشته شدنش شایعه است که من واقعا خوشحال شدم دوستان صبور بودند و “کمپین برای محاکمه قاتلینش” راه نینداختند!

حالا بعد از همه این هیاهوها علیاء کجاست و قرار است برای مصری که فعلا توسط اسلامیها در حال ملاخور شدنست قرار است چه بکند؟ مرحله بعدی بعد از برهنه شدنش قرار است چه باشد؟

باز در خبرها داشتیم که چند نفری در تونس و اسرائیل در حمایت از او برهنه شدند. عموما خانمها بودند و یکی دو تا مرد ایرانی هم پیوستند به این “جنبش”! سوال این بود و هست که اگر برهنه شدن تیر زدن به قلب اسلامست چرا دوستان تیرهای بیشتر نمی زنند؟ خودشان دست بکار نمی شوند؟ خوب منطق حکم می کند که در حمایت از این برهنگی ضد اسلام سیاسی دوستان هوادار بشتابند و تکلیف اسلام را یکسره کنند؟ چرا تامل؟

(۳)پاسخها به سوال مرکزی “چرا شما نه؟” چه بود؟

اجازه بدهید خواننده گرامی را همراه خودم ببرم به دالانهای سفسطه ای که دوستان هوادار برهنگی علیاء در مقابل من گذاشتند!

وقتی ساده و شفاف ازشان پرسیدم که چرا اگر برهنگی قرار است اسلام سیاسی را بزند زمین و تیر به قلبش بزند خود شماها ساکت هستید؟ این عزیزان چه گفتند؟

الف: عده ای گفتند که اگر با منی که من مرد هستم! خدا مرد است و از زن برهنه بدش می آید! لذا ظاهرا برخی از دوستان با ادعای مرد بودن خدا ، جنس مذکر را مستثنی نمودند!

ب: گروه دوم فرمودند که خجالتی هستند! با اینکه مدعی تیر خوردن اسلام سیاسی بودند و منرا متهم به داشتن رگه های عمیق اسلامی کرده بودند اما خودشان “خجالت” می کشیدند لخت شوند!

ج: عده دیگر مدعی بودند که اساسا سوال من غلط است! مدعی بودند که من با این سوال دارم “مسئله را شخصی” می کنم! در حالیکه این ماجرا “اجتماعی” است! طبعا اینها هم سفسطه می فرمایند! متدهای مبارزه ای که نتواند امر شخصی ادمها بشود هرگز اجتماعی هم نمی شود و اجتماعی شدن متدهای مبارزه است که تاثیرگذاریشانرا تضمین می کند. ظاهرا تا همینجا امر برهنه شدن حتی در میان خود مدافعینش هم نتواسته تحقق بیابد و مقاومتهای جدی وجود دارد در میانشان!

د: عده دیگر البته از بحث جدی خود داری کردند و ترجیح دادند مثل همه ایدئولوگها صورت مسئله را پاک کنند! مدعی شدند که من “جنگ روانی راه انداخته ام و بهتر است زودتر ساکت شوم وگرنه!” خوب وگرنه اینها فعلا این بود که از توی فیسبوک که خانه خودشان می نامیدند منرا بلاک کنند تا “غائله خاتمه یاید”!

خواننده عزیز می بیند که اونهمه هواداری از برهنگی کارش بکجا کشید! اینست دیگر!

(۴)آیا برهنگی براستی اسلام سیاسی را ضربه می زند؟

خیلی روی این حکم دوستان کوبیده اند! اسلام سیاسی در مصر بعد از چندین دهه سرکوب توسط دیکتاتوری سکولار روی کار دارد می آید! برای اسلام سیاسی این بازیهای برهنگی اتفاقا بهترین ابزار است برای کشیدن توده های نادان فقیر و حاشیه ای! همانطور که خمینی عمل کرد!

اسلامیون سیاسی در مصر اینروزها از لیبرالها و “سکولارها” تشکر می کنند که زمینه های عروجشانرا فراهم آوردند! من مدعی هستم که برهنگی به هیچ وجه اسلام سیاسی را ضربه نمی زند بلکه خوراک بسیار خوبی است برای یارگیری این شکل ارتجاع فرهنگی سیاسی! همانطور که اگر قرانها را عده ای بسوزانند اسلام سیاسی قدرت می گیرد! برهنه شدن حداکثرش در همان حد قرانسوزی می تواند عمل کند! ممکنست دل عده ای را حسابی خنک کند اما اسلام سیاسی ازش بیشترین بهره را خواهد برد. بهمین دلیل آدمهای عاقل در کمپ کمونیزم کارگری هرگز زیر بار “کمپین قران” سوزان نرفتند!

مبارزه با اسلام سیاسی مبارزه ای طبقاتی است. باید گلوگاه اسلامیون را در وجه مشترک انقلاب مصر گرفت. یعنی فقر و بیکاری و نابرابری طبقاتی که جامعه مصر را به خیابانها کشانید! اونجاست که اسلامیها اگر پاسخ نداشته باشند که ندارند کارشان تمام می شود. آیا به اندازه کافی ما کمونیستها روی حمایت جنبش کارگری مصر کمپین انداخته ایم و انرا لانسه کرده ایم؟ خوب اونجا جای ماست! حمایت از خانم علیاء از موضع دفاع از حق ازادی بیانش کاملا درست و از موضع تایید متد مبارزه اش کاملا نادرست است!

نتیجه؟

کنار فمینیزم ایستادن و مبارزه کردن با اسلام سیاسی بی نتیجه است. برهنگی زن پاسخی نابجا و عکس العملی به حجاب اجباری است. هردوی اینها مسئله زن را در حد پوشش تقلیل می دهند. هردوی اینها مسئله زن را از مسئله مرد جدا می کنند. برهنگی متد مبارزاتی برای پس زدن اسلامیها در مصر نیست. نتوانست ذره ای به عقب زدن اسلامیها کمک باشد! متدی است شناخته شده که تاریخا از سوی بخش راست جنبش “برابری زن” ارائه شده. اساسا توان جنبش شدن در خاورمیانه ندارد. قابل تکرار نیست. اجتماعی نمی تواند بشود حتی حامیان ایرانیش و چپ ترین خامیانش هم عاجزند در تکرار آن و اگر بطور واقعی تکرارش کنند بهترین ابزارهای تبلیغاتی می شوند در دست اسلامیها و رژیم اسلامی!

راهکارهای کمونیستی مبارزه برای آزادی زن با این نوع متدها بسیار فاصله دارند. مصر و خاورمیانه صحنه نبرد طبقاتی سرنوشت سازی هستند. اسلامیها را باید بعنوان بخشی از ضد انقلاب حامی سرمایه افشا کرد و منزوی کرد. راهش اینست. نه قران سوزان و نه برهنه شدن پاسخی برای این نبرد نیست!

 

منابع دیگر:

مصطفی صابر: انقلاب علیاء المهدی!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/42-mostafa-s/8329-1390-08-27-22-31-23.html

بیانیه مشترک مینا احدی و مریم نمازی در حمایت از علیا

http://www.facebook.com/notes/%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%88%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%A7/%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%89-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%89-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/325757927439471

فیسبوک در حمایت از علیا

http://www.facebook.com/#!/pages/%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%88%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%A7/324921287523135?sk=wall

لخت شدن چند فعال مرد در حمایت از علیا

http://www.daklan.com/

اسلامگرای مصری: سکولارها ما را به اینجا رساندند

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/12/111209_l10_mf_tariq_zommar_iv.shtml?print=1

سعید صالحی نیا: آیا انقلاب مصر “ملاخور” می شود؟! در حاشیه اعلام نتایج اولین دور انتخابات مصر

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/8456-1390-09-11-12-35-57.html