نگاهی به معضل همه گیری کورونا(کووید ١٩) از دیدگاه همه جانبه نگر(بخش دوم)

سعيد صالحى نيا
March 07, 2020

نگاهی به معضل همه گیری کورونا(کووید ١٩) از دیدگاه همه جانبه نگر(بخش دوم)

 

مقدمه:

 

ویروس کورونا (کووید 19) همچنان در سطح ایران و دنیا در حال توسعه بیماریست. تنها در چین ، حکومتش اعلام کرده که میزان ابتلای جدید به بیماری نسبت به میزان بهبود از بیماری کاهش نشان می دهد . در سایر مناطق دنیا این بیماری در اسیا ، اروپا، قاره امریکا و افریقا و استرالیا در حال توسعه است.

 

ایران ، کره جنوبی و ایتالیا از مراکز اصلی توسعه بیماری اعلام شده اند و در نقشه سازمان بهداشت جهانی بخوبی پیداست(4) که بیماری کورونا می رود تا بطور رسمی بعنوان پاندمی اعلام شود. امار رسمی حکومتی مبتلایان به کورونا در ایران البته با امارهای جهانی از ایران فاصله می گیرد.(3)تخمینهای سازمان بهداشت جهانی در مورد ایران چندین برابر گزارش حکومت اسلامیست .مرگ و میر در ایران بطور رسمی 22 نفر اعلام شده و منطقه قم همچنان بزرگترین منطقه توسعه بیماری است.

 

دروغگوئی و پوشاندن حکومت ایران در مورد کورونا همچنان ادامه دارد .برخی گزارشها از 18 هزار مبتلا در ایران حکایت دارد یعنی 200 برابر انچه حکومت ایران گزارش داده!!

 

زندانهای ایران محل توسعه بیماری کوروناست. نگه داشتن زندانیان در زندانها وضعیت خطرناکی برای زندانیان ایجاد کرده و معضلی جدید برای حکومت اسلامی افریده.

 

بیماری کورونا به انگلستان رسیده و نزدیک به 9 هزار نفر را تا بحال مبتلا کرده .در کانادا این رقم تا بحال به 600 نفر رسیده و در امریکا(کالیفرنیا ، واشنگتن) توسعه بیماری اغاز شده. در امریکا اولین کشته ناشی از بیماری دیروز اعلام شد.

 

اینها برخی اطلاعات اپیدمیولوژیک در مورد توسعه بیماری کورونا که طبیعتا بخاطر دینامیزم توسعه این بیماری واگیر باید روز بروز انرا دنبال کرد.هر چه هست این بیماری در حال توسعه است و افق کنترل آن هنوز نامعلوم.

 

در این مقاله من سعی می کنم اطلاعات بیشتری از بحران جهانی ناشی از کورونا ارائه دهم و لایه های بیشتری را بررسی کنم:

 

 

(1)توسعه بیماری کورونا در ایران:

 

در حال حاضر بیماری کورونا حداقل 20 استان ایران را مبتلا کرده و مرگ و میر بخاطر بیماری بطور رسمی به رقم 22 رسیده و همچنان ادامه خواهد داشت.(5)و قم همچنان مرکز اصلی این بیماریست.بیماری در زندانها گزارش شده و نگرانی وسیعی در مورد جان زندانیان وجود دارد. حکومت اسلامی همچنان دروغ می گوید و در مقابل فشار جامعه برای آزادی زندانیان سیاسی مقاومت می کند.

 

فرار اخوندها از حوزه علمیه فم ادامه دارد! در حالیکه اینها همچنان مخالف بستن دکان امام زاده ها هستند ، خودشان در حال فرار هستند.

یک شگرد حکومت اسلامی اینست که اعلام کند مسئولینش هم کرونا گرفتند! می خواهند با این ابزار تبلیغاتی "همدردی" خود را نشان دهند و "خودی بودن" خود را نشان دهند.طبیعتا هیچ اعتمادی بین مردم و حکومت نیست و این عدم اعتماد یکی از معضلات بزرگ مبارزه با بیماری همه گیر است و خواهد بود.

 

حکومت اسلامی قبل از توسعه کورونا به قتل مردم مشغول بوده و طبیعی است که این حکومت را مردم بعنوان نجات دهنده خود نپذیرند.

 

هرج و مرج در مدیریت کنترل بیماری ، فساد حکومتی و بخش خصوصی که از این بحران می خواهند کیسه های خود را پرتر کنند، بیسوادی چشمگیر مدیران حکومتی جامعه در کنار محدودیت های فرهنگی و عدم اطلاع جامعه در کنار عدم وجود تشکیلات مردمی که در چین روزهائی به "خود مدیریتی" بپردازد از معضلات مهمی هستند که توسعه بحران کورونا را تسریع کرده اند.

 

کنترل بیماری کورونا یک بودجه مالی وسیع لازم دارد .بودجه ای که حتی در ایران به رقم میلیاردها دلار خواهد رسید.حکومت اسلامی اما ورشکسته است و ناتوان و برایش حفظ قدرت  اصل است .لذا تا بتواند دروغ می گوید و می پوشاند مگر "خدا خودش کمکی کند"!

 

کنترل بیماری کورونا نیاز به اموزش همه گانی (بهداشت فردی و اجتماعی)نیاز به سازماندهی مراکز ویژه  تشخیصی و درمانی اولیه ثانویهای دارد که جدا از سیستم معمول بهداشتی درمانی عمل کنند. تجربه چین نشان داد که نمی شود از امکانات معمول بهداشتی درمانی بعنوان ابزار اصلی استفاده کرد.

 

در مورد توسعه بیماری در زندانها ، صرفا حتی ازادی زندانیان چاره ساز نیست.ازادی زندانیان اگر دچار بیماری باشند می تواند به توسعه بیماری کمک کند. لذا پوشش زندانیان چه در زندان و چه در بیرون زندان لازمست.بی شک زندگی در زندان عامل مهم توسعه بیماری همه گیر است.اما رها کردن زندانیان بدون بررسی پزشکی و دنبال کردن موارد بیمار بسیتر خطرناک است هم برای زندانی هم برای جامعه.

 

خواست ازادی زندانیان سیاسی خواستی است بسیار مهم اما کافی نیست.اعم از این خواست باید بهداشت و جان زندانیان چه سیاسی چه غیر سیاسی رعایت شود.

(2)توسعه بیماری کورونا در سطح جهان:

 

بتدریح کشورهائی مثل هند و پاکستان و مناطق جنوب شوروی سابق همینطور کشورهای اروپا یکی بعد دیگری زیر چگمه بیماری کورونا قرار می گیرند.بیماری از "چهان سوم" به جهان چهارم و جهان اول جهش می کند. به قاره استرالیا و امریکا رسیده و امریکای جنوبی و کانادا را هم در نوردیده.

 

امروز دیگر کشوری نمی تواند ادعا کند که زیر چکمه کورونا نخواهد رفت! ارتباطات و رفت و امدهای بین المللی سرعت بی سابقه توسعه بیماری را باعث شده است.البته قدرت همه گیری ویروس هم بالاست.هرچند که هنوز بسیاری اطلاعات در مورد ویروس در دست مطالعه است و دقیق نیست.

همانطور که گفتم تنها کشوری در دنیا که گزارش کرده که این بیماری در حال کنترل قرار دارد ، چین است! این کشور مبدا کورونا بوده و نزدیک به 3 ماه درگیر این بیماری و طی چند هفته گذشته حکومت چین از کنترل اپیدمیولوژیک کورونا خبر می دهد.همانطور که قبلها گفتم ماهیت این حکومت طوریست که بهش نمی توان اعتماد کرد و ناظرهای بین المللی متخصص باید نظر نهائی بدهند.

 

طی هفته گذشته کورونا بالاخره به امریکا رسید و در ایالتهای شرقی امریکا بیماران گزارش شدند.در حالیکه خبر از 67 مبتلا بود ترامپ و اوسکولهای اطراقش رقم 22 نفر را اعلام کردند .حکومت ترامپ هم دارد میمون بازی معمول خود را می کند و هم دروغ می گوید هم این بحران را برای تبلیغات خود و سودجوئی کمپانیهای داروسازی بخدمت گرفته.

 

بحران جهانی بیماری کورونا از دید من برای نظام سرمایه داری هم بلیه است هم نعمت الهی! تلاش نظام جهانی سرمایه بدست اوردن سود از طریق این بیماری خواهد بود.همانطور که در سایر موارد.منفعت مردم هدف اینها نیست.

 

سازمان بهداشت جهانی همچنان از اعلام پاندمی بودن بیماری کورونا فراریست.اگر پاندمی اعلام شود بنا به قوانین سازمان بهداشت جهانی حکومتها باید جمع شوند و سرمایه گزاری کنند و پول خرج کنند انهم با نظارات سازمان بهداشت جهانی. خوب زورشان را می زنند که خدا کمک کند و

اینطور نشود!لذا جلسه پشت جلسه و استدلال پشت استدلال که "هنوز پاندمی نیست" گرچه جهانی شده!اینهم جوک دردناکی است این روزها!

 

 

(3)برخی مشکلات مهم سر راه کنترل بیماری کورونا:

 

همانطور که در بحثهای قبلی(1و2) توضیح دادم ، بیماریهای مسری بواقع تمامی منابع انسانی را می طلبند و برخورد انها در یک لایه و بعد نتیجه نمی دهد.همه جانبه نگری و درگیر کردن سازماندهان اجتماعی و علمی لازمست.جامعه را باید بسیج کرد و مزهای ملی را هم کنار گذاشت.یک رهبری جهانی منسجم با اتگا به قدرت مردم اگاه و دانشمندانی که بدون نفوذ کمپانیهای داروسازی و صاحبان سرمایه بتوانند بهداشت مردم را هدف قرار دهند. جهان ما در عدم این رهبری تاوان می دهد و خواهد داد.

 

الف: معضل نشخیص به موقع بیماری کورونا:

 

طبیعی است که دوره کمونی هست بین زمان ورود ویرس و اغاز علائم بیماری.هر قدر این دوره طولانی تر باشد مشکل بیشتر می شود.در مورد بیماری کرونا فعلا 14 روز را دوره کمون اعلام کردند که زمان زیادی است.در این دوره  ویروس خصوصا قبل از اغاز علائم می تواند بشدت مسری باشد در حالیکه فرد ناقل اصلا علائمی نداشته باشد. این مشکل همی است.

 

دوم: معضل ابزارهای تشخیص بیماری:

 

تشخیص بیماری کورونا نمی تواند صرفا بالینی باشد.چرا که بسیاری بیماریهای ویروسی عین همین علائم را دارند.در حال حاضر تست تخصصی پی سی ار که بازسازی ار ای ان ویروس کوروناست برای تشخیص استفاده می شود.این تست ساده نیست و نیاز به ازمایشگاه تخصصی دارد.امکانات و کادر تخصصی لازم دارد و امکانش حتی در کشورهای پیشرفته برای همه نیست.

 

سوال بعدی اینست که چه گروهی را باید مورد تست قرار داد؟ منطقا نمی شود "علامت دارها" را تست کرد و خیال را راحت کرد! علامت دارها بحش کوچکی از روند توسعه  بیماری خواهند بود. لذا این سوال که چه افرادی باید تست ویروسی شوند هنوز پاسخ نهائی ندارد و صرفا بطور تجربی دارد این تستها انجام می شود و معلوم نیست تستها اثر کنترل کننده داشته باشد بیشتر اثر درمانی و تشخیصی فردی دارد.

 

 

سوم: قرنطینه و جداسازی بیمارها:

 

طبیعتا جداسازی بیمارها امری منطقی و ساده تر است.مشکل اینجاست که جمعیت "مشکوک" را بخواهیم قرنطینه کنیم! در نظامهای دیکتاتوری لزومات قانونی لازم ندارد دیکتاتور عین قانونست. اما در نظامهای ازاد (تر) این معضلی جداگانه است.

 

ایا می شود یک شهر را قرنطینه کرد و درهاشو بست؟ چه سطحی از بیماری لازمست ؟ ایا بستن شهر عملی است و واقعا جلوی فرار ادمها گرفته می شود؟ چه مدتی قرنطینه ادامه یابد؟ اثرات مالی و روانی مردم مورد قرنطینه چه خواهد بود؟ ایا قرنطینه های وسیع واقعا مانع توسعه بیماری خواهد بود؟

 

چهار: بستن مرزها:

 

در خبرها امده که حکومت ترکیه مرزهاشو به ایران بسته.یا ترامپ دیروز اعلام کرد مرزهاشون به ایران بسته. خوب سوال اینست که این بستن مرزها چه سودی برای کنترل بیماری دارد و دقیقا چه معنی دارد؟

 

ایا بستن مرزها فقط مربوط به مبتلایانست یا همه مردم؟ اگر همه مردمست منطقش چیست؟ چه مبنای علمی دارد؟ کدام متخصص اپیدمیولوژیست چنین حکمی کلی را می پذیرد؟بگذریم از اینگه این بستن چقدر عملی است!

 

 

پنج: معضل  پیشگیری و درمان تخصصی بیماری انجام شده

 

بسیاری دانشمندان معتقدند که کنترل واقعی پاندمی ویروسی بدون دسترسی به درمان تخصصی امکانپذیر نیست.استفاده از شیوه های پشگیری و درمانهای علامتی نمی توانند بطور واقعی از توسعه بیماری جلوگیری کنند در بهترین حالت توسعه را کند می کنند.

در حال حاضر متسفانه درمان تخصصی بیماری کورونا در دسترس نیست.

تلاشهائی در زمینه استفاده از داروهای ضد ویروس و بکارگیری پلاسمای بیماران بهبود یافته انجام شده اما در حد قابل قبول علمی نیست.

 

پیش بینی می شود که مرحله ابتدائی بررسی درمانها بین 6 ماه تا یکسال طول بکشد و بواقع بدون این ابزارها مشکل ویروس کورونا بعید است پایان یابد.

در مورد واکسن هم هنوز متاسفانه اقدامات  تازه است و مهمترین معضل چه در مورد درمان و چه واکسن اینست که کمپیانیهای داروسازی درگیر هستند و طبیعتا حتی وقتی به نتیجه برسند دنبال سود خود!

لذا دسترسی به این دستاوردها هم معضل بعدی خواهد بود . نبرد سود جوئی با بهداشت  درمان ادامه خواهد داشت.

 

 

خلاصه کنم:

 

بحران توسعه بیماری کورونا فقط یک نمونه است.این بحران مثل سایر ابعاد بحران جهان امروز در کانتکس نظم موجود توسعه می یابد.معضلات و ناتوانیهای نظام موجود روی کنترل این بیماری اثر دارد .راه حل های جهانی می طلبد .راه حلهائی که در بستر تغییر نظم جهانی در بستر بقدرت رسیدن جامعه انسانگرا قابل حل است.

ویروسها می ایند و خواهند امد.انسان با بیماریهای همه گیر همواره درگیر خواهد ماند. سوال اینست که چه کنیم که بتوانیم بطور موثری این معضلات را حل کنیم و اماده باشیم.از دید من راه حل را باید در پیوند دادن تلاشهای مقطعی با تلاش برای زندگی انسانی  و جهانی شدن حاکمیت انسانی یافت.

 

 

منایع بیشتر:

 

 

(1)نگاهی به معضل همه گیری کورونا(کووید ١٩) از دیدگاه همه جانبه نگر

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=78126

 

 

(2)مناظره سیاسی شماره 199: در حاشیه توسعه بیماری انفلوانزا توسط ویروس کورونا(کووید 19) در ایران -دیدگاه چند جانبه نگر

 

 مصاحبه با سعید صالحی نیا

با مدیریت سیمین مجد

تهیه از سامان دری

https://www.youtube.com/watch?v=3XTeOdcJ-x0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3iwcXInhMzXe
w6D239Zu5so2rxmPeUC_oE88MbdBkpb3zyFx5p45Cvgvk

 

کلیپ فشرده 199برای ایران

https://www.youtube.com/watch?v=NlSpol-ZYco&feature=share&fbclid=IwAR2YUcoN4Tlod6Iu9rx0pMn5XA
v9aUihMRww1J93a3nc7g5Zibic6dRkR9k

 

(3)سازمان بهداشت جهانی در موضوع کووید 19

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

(4)جغرافیای گسترش ویروس کووید 19 تا تاریخ 29 فوریه 2020

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200229-sitrep-40-covid-19.pdf?sfvrsn=7203e653_2

(5)اخرین امار توسعه بیماری کورونا در ایران

https://server1.bartarinha.ir/fa/news/965467/اینفوگرافی-آخرین-آمار-شیوع-کرونا-در-ایران

(6)پنهان کاری حکومت اسلامی و گزارش توسعه بیماری کورونا

https://ir.voanews.com/a/iran-corona/5296552.html

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com