اطلاعیه انجمن استیره در رابطه با مذاکره نمایندگان ۵ منهای ١ حزب کردستانی ایران با رژیم جمهوری اسلامی در نروژ

اطلاعيه
July 16, 2019

اطلاعیه انجمن استیره در رابطه با مذاکره نمایندگان ۵ منهای ١ حزب کردستانی ایران با رژیم جمهوری اسلامی در نروژ

طبق شایعات قبلی و مصاحبه های تلویزیونی مسئولین چند حزب کردی، مذاکره با رژیم ایران حقیقت داشته است. از قرار معلوم انجمن  NOREFبا ٣حزب کومه له و ٢حزب دمکرات در یک ونیم سال گذشته تماسهای داشته تا مسله نشست با رژیم ایران را سازمان بدهد. گویا کومه له حزب کمونیست پیش شرطهای داشته اند. اما دعوت نشدن آنان به این مذاکرات میتواند دلیل رقابت جریانات دیگر کومه له وبه حاشیه راندن آنان باشد و نه صرفا مسله پیش شرط آنان. واینکه احزاب دیگرچه طرح و پیش شرتهای داشته اند یا نه؟ روشن نیست. درضمن مشخص نیست که آیا این ٥ حزب کردستان پس از این پیشنهاد از سوی  NOREF باهم مشورتهای داشته اند یا خیر؟ آنچه قابل توجه است ، پس از انتخابات دور دوم حسن روحانی و مسله ٦ جریان کردستانی در سال ٢٠١٧، بدلائلی افرادی از" حزب کمونیست "موجب شدند روابط این ٦ جریان بهم خورد. ٤ جریان باقیمانده)بجزسازمان خبات و کومه له حزب کمونیست( در فکر یک مرکز همکاری بر آمدند که رابطه شان با کومه له حزب کمونیست بهم خورد. طبق بازگویی ازاین دیارها ،زمان دیدار NOREF بااین جریانات به اواسط ٢٠١٧ برمیگردد یعنی دور دوم انتخابات حسن روحانی. اما آن چیز که عجیب بنظرمی آید علاالرغم روابط بهمخورده این شش جریان، کومه له حزب کمونیست بی اطلاع از رقابت پشت پرده دو جریان دیگر بنام "کومه له " یکسال ونیم منتظر مانده اند که ببیند نتیجه پرسجوی مذاکره با رژیم ایران به کجا خواهد رسید. تا بلاخره بدون اطلاع آنان آن نشست انجام گرفته است. اینکه این احزاب یا جریانات چه خواسته ها وپیش شرطهای را مطرح کرده اند، بجز چند جمله شفاهی مدارکی در این مورد در دست نیست.
آما انچه که شایان ذکراست، جمهوری اسلامی ازیکسال قبل وپس ازازسرگیری تحریمها ومسله شکست برجام وهمینطورتهدیدات نظامی آمریکا ، فشار بر ایران و به شکست کشاندن پروژه های رژیم در سوریه، لبنان، یمن و عراق، پیداست که رژیم ایران با عقبنشینی ازکلیه این جبهات، دورنمای آنرا داشته است که با مشکل مواجهه خواهد شد. اینجا رژیم ایران با دوراندیشی وبا تمرکزاطاق فکری خود بر دشمن درجه یک خود یعنی(کردها) "مردم کردستان"و ترساندن دشمن درجه ٢ خود یعنی "مردم ایران" رژیم جمهوری اسلامی پیشنهاد چنین مذاکراتی را با انجمن NOREFمطرح کرده باشد. انجمن مربوطه میداند که ایران رژیمی ناپایدارو دستخوش بحرانهای داخلی و خارجی است ومردم ایران علی العموم خواستار سرنگونی آنند. در نتیجه بعید بنظرمیرسد طرح صلح باکردها از اول ایده انجمن NOREF بوده باشد. چون در یکسال گذشته با موشکباران مقر حزب دمکرات در کردستان عراق،فشار بر احزاب کرد عراق، حملات موشکی را به اهرم فشار علیهه اپوزسیون کرد در کردستان عراق تبدیل کرده است. همچنین درچند روز گذشته کنگره ای نمایشی بعنوان کنگره مشاهیر کرد برای کنترل اوضاع سیاسی مخالفین داخلی درجه یک خود و زیر زره بین قرار دادن آنان انجام داده است. در ضمن همزمان با گذشت یک هفته از این نشستها مقر احزاب کردی در مرزها راکت باران شده است .تما این عملکردها مصادف بوده با سالروز ترورعبدلرحمن قاسملو.
ما انجمن ئه ستێره خواهان مذاکره و مصالحه هستیم اما نه به سبک احزاب کردی. ما بر این باور هستیم که چنین تلاشهای متفرقه بجز شکست و ناکامی دست آوردی برای جنبش کردستان ببار نخواهد آورد. آحزاب کردی میبایست علا الرغم انتخاب چند حزب از سوی انجمن NOREF برای طرح چنین پیشنهادی، خودشان با کلکسیونی وسیعتر ازتمام احزاب و جریانات کردی با یک پلاتفورم علنی درجواب نهایی به NOREF ورژیم ایران به صحنه می آمدند. اما متاسفانه بدلیل ضعف وناتوانی آنان دردوراندیشی واتحاد چنین نشد بلکه بشیوه محفلی ورقابت برسر نشست و برخواست با چهره های تروریست ایرانی ومطرح شدن خود،  دوراندیشی ومنافع مردم کردستان را فراموش کردند. معتقد هستیم که احزاب کرد برای چنین مواردی ویا اتخاظ سیاستهای دوره ای علیهه رژیم نیازمند یک اطاق فکری وسیع هستند. کردها باید از حرکات انفرادی حزبی و چندین دستگی که جهت تفرقه افکنی توسط دشمنانشان سازمان داده میشود بپرهیزند. کردها باید علاالرغم اختلافات ایدئولوژیکی و استراتیژی های دوردست خود، برهمفکری سیاسی و تاکتیکی شان درمقابل دشمن مشترک تاکید ورزند و از حرکات منفردانه و تبدیل شدن به ابزاراین و آن رژیم منطقه پرهیز بکنند. کردها باید اطاقهای فکری مشترک در رابطه با سازماندهی مبارزات توده ای، در رابطه با کار مشترک و خطوط سیاسی دوره ای مشترک، کارنظامی مشترک (نیروی نظامی مشترک) اطاق فکری و سازمانهای اشتراکی ایجاد بکنند. در چنین فضای مردم کردستان کنارشان خواهند بود. در غیر اینصورت  همچون گذشته همیشه ضربه پذیر خواهند بود.
انجمن ئه ستێره – ١٥-٧-٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com