چه کسی واقعا دیگری را در کشاکش بین ایران و آمریکا تهدید می‌کند؟

مطالب ترجمه شده
May 14, 2019

چه کسی واقعا دیگری را در کشاکش بین ایران و آمریکا تهدید می‌کند؟


شش واقعیت پایه‌ای‌ که رسانه‌های ایالات‌متحده آمریکا آن‌ها را کم‌اهمیت و  مبهم جلوه می‌دهند و یا در موردشان دروغ می‌گویند

منتشر ۱۳  مه، ۲۰۱۹ (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) در وبلاگ حزب کمونیست انقلابی آمریکا

مترجم:  برهان عظیمی

تنش‌ها بین ایالات‌متحده آمریکا و ایران رو به افزایش است. در  هفته گذشته، ایالات‌متحده آمریکا یک یگان  کشتی حامل هواپیمای جنگی را به منطقه خلیج‌فارس فرستاد، زیرا ادعا کرده  است که " تهدید معتبری از سوی  نیروهای رژیم ایران وجود دارد." مایک پومپئو وزیر امور خارجه گفت: "رژیم تهران باید درک کند که هر حمله‌ای توسط آنان  و نیروهای متحدش (پروکسی-نیروهای نیابتی) با هر هویتی علیه منافع و یا شهروندان آمریکا با واکنش سریع و قاطعانه ایالات‌متحده آمریکا پاسخ داده خواهد شد."

اما چه کسی واقعا دیگری را در کشاکش بین ایران و آمریکا تهدید می‌کند؟  در اینجا  به شش واقعیت اساسی موجود که رسانه‌های اصلی آنرا کم‌اهمیت و  مبهم  جلوه می‌دهند و یا دروغ‌های کاملاً آشکاری در موردشان می‌گویند، اشاره می‌شود.

 

۱-  در ۸ آوریل، ایالات‌متحده آمریکا، سپاه پاسداران ایران را که بخشی از دولت آن است، یک سازمان تروریستی منصوب و تعیین کرد. این اولین بار است که آمریکا یک‌نهاد دولتی را یک سازمان تروریستی نامید. در یک برهه زمانی ممکن است چنین منصوب کردنی برای توجیه تحریم‌های بیشتر یا حتی حمله نظامی آمریکا به ایران مورداستفاده قرار بگیرد.

۲- در تاریخ ۱۰ آوریل، مایک پومپئو وزیر امور خارجه، ، به کنگره تأکید کرد که ایران با القاعده مرتبط است - "نقطه توقف کامل، سر خط" - به این معنی که ایران در حملات ۱۱ سپتامبر دخالت داشته است. این‌یک دروغ آشکار است، اما پمپئو حاضر نشد حق ترامپ برای شروع جنگ علیه ایران طبق قانونی که توسط کنگره پس از سپتامبر ۲۰۰۱ صادر تصویب شده است، که به رئیس‌جمهور برای حمله به القاعده قدرت نامحدود می‌دهد، را غیرمحتمل بداند.

۳- در اواخر ماه آوریل، رژیم ترامپ/پنس اعلام کرد که قدم‌هایی برای کاهش صادرات نفت ایران(شاهراه اقتصادی زندگی‌اش) به صفر برمی‌دارد. یک سال پیش، ایالات‌متحده پس از خروج از معاهده هسته‌ای ایران(برجام)، باوجوداین واقعیت که ایران به اجرای مفاد موافقت‌نامه پایبند است۱، تحریم‌های شدیدی را به آن تحمیل کرد. این تحریم‌ها همه کشورها را از خرید نفت ایران یا انجام معاملات مالی با ایران ممنوع کرده است. صادرات نفت ایران قبلاً به نصف کاهش داده شد، اقتصاد آن را شش درصد کاهش داده است و به‌شدت رنج مردم ایران را افزایش داده است؛ چراکه قیمت‌های مواد ضروری زندگی افزایش‌یافته و منابع موردنیاز داروهای وارداتی کاهش‌یافته است. سپس در روز ۲ ماه مه، آمریکا با پایان دادن به معافیت خرید نفت ایران توسط  بعضی از کشورها بند تحریم‌ها علیه ایران را تنک‌تر کرد و اخطار داد اگر آن‌ها به‌طور کامل تجارت با ایران را متوقف نکنند با تحریم نمودنشان مجازات خواهند شد.

۴- در ۷ و ۹ ماه مه مقامات آمریکا حضور ارتشش را تشدید دادند: چهار بمب‌افکن ب ۵۲ با توانایی هسته‌ای و یک بمب‌افکن حامل سامانه ضد موشکی پاترویت را نیز علیه  ایران روانه خلیج‌فارس کردند.

۵- در ۸ مه ایران اعلام کرد اگر سایر طرفه‌ای معاهده هسته‌ای (روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه) از وعده‌ها برای انجام تجارت با ایران پیروی نکنند و برای پرداخت غرامت از بابت آسیب ناشی از تحریم‌های آمریکا به ایران اقدامی نکنند،  بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) را متوقف می‌کند و ظرفیت ۶۰ روزه افزایش غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهد. این اقدامات(درخواست‌های ایران) به‌موجب توافق ۲۰۱۵ که اجازه داده می‌شود اگر یکی از طرفین معاهده را بشکند، که در این مورد آمریکا چنین کرده است،  به‌صراحت مجاز است. بااین‌وجود رسانه‌های آمریکا به‌ندرت، این واقعیت کلیدی را گزارش می‌دهند. علیرغم قانونی بودن این درخواست ایران، آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه صنایع فلزی ایران، که ۱۰ درصد از صادرات آن را تأمین می‌کند، پاسخ داد.

۶- در ابتدا، مقامات آمریکا هیچ اظهار خاصی درباره آنچه "تهدید معتبر نیروهای رژیم ایران" ارائه نداند. تنها پس‌ازاین ادعای مبهم مورد سؤال قرار گرفت مقامات آمریکا ادعا کردند که ایران ممکن است قصد حمله به نیروهای آمریکا ایالات را در عراق داشته باشد و موشک‌هایی در برخی از کشتی‌هایشان(ایران) خود قرار داده است. بااین‌حال، تا به امروز، آمریکا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در حال برنامه‌ریزی برای هر‌گونه حمله است یا ارایش و موقعیت نظامی‌اش را تغییر داده است، تولید نکرده است. گزارش‌ها نیز نشان داده‌اند که ادعاهای آمریکا ممکن است بر اساس حدس‌و‌گمانه‌زنی یک تحلیلگر اسرائیلی در مورد آنچه ایران ممکن است در پاسخ به حمله‌ی آمریکا انجام می‌دهد، باشد. این بخش دیگری از ماجرا  است که رسانه‌ها تقریباً آنرا به خاک سپرده‌اند.

در همین حال، شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد این  ایالات‌متحده آمریکا که به‌طور مستقیم تهدید می‌کند و ازنظر اقتصادی به ایران حمله می‌کند.

بنابراین چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ ایالات‌متحده آمریکا قدرتمندترین و خطرناک‌ترین ابرقدرت امپریالیستی است که تا دندان به هزاران بمب اتمی مسلح است. (ایران سلاح اتمی ندارد.) غلبه سلطه‌گرانه بر خاورمیانه، ازجمله ایران و خلیج‌فارس، ستون کلیدی وضعیت جهانی امپراتوری آمریکا بوده است. امروز، ایالات‌متحده، ایران را  به‌عنوان یک کشور بسیار ضعیف جهان سوم که یک مانع جدی در مقابل کنترل منطقه‌ای و دستور‌کار منطقه‌ایش هست، می‌بیند. بنابراین حاکمان آمریکا استراتژی باهدف "تغییر رژیم" را آغاز کرده‌اند، همان سیاستی که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ در مقابل صدام حسین در عراق انجام شد.

 

این آخرین حرکت‌های آمریکا در خلیج‌فارس، تشدید استراتژی و تسریع مسیر به‌سوی مقابله است. این جهت و سرعت آن باید هشداردهنده باشد.

 

جنگ‌های امپراتوری، ارتش‌های  اشغالگر و جنایت علیه بشریت، باید متوقف شود!

____________________________________________

۱. طبق این توافقنامه(برجام) که در سال ۲۰۱۵ بین ایران، آمریکا و سایر قدرت‌های جهان به امضا رسیده است، ایران به‌شدت میزان غنی‌سازی هسته‌ای خود را در ازاء رفع تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی کاهش می‌دهد. ایران به آن توافقنامه پایبند بود، بااین‌حال، ایالات‌متحده از آن بیرون آمد.

 

 

 

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن با ظرفیت حمل ده‌ها بمب‌افکن و هزاران پرسنل به خلیج‌فارس اعزام‌شده است. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اعزام این ناو واکنشی است به افزایش تحرکات ایران در منطقه است. او هشدار داده که اگر حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان یا هر گروه دیگر مسلح متحد ایران به منافع آمریکا در منطقه صدمه بزند، کاخ سفید تهران را مقصر می‌داند. از ایران هم علاوه بر تهدیدهای سپاه پاسداران، دولت از یک تصمیم جدید سخن گفته، اینکه پس‌فردا هم‌زمان با یک‌سالگی خروج آمریکا از برجام، ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، بخش‌هایی که بر اساس برجام متوقف کرده بود. با بالا گرفتن موجی از تنش و تهدید، هیئت سردبیری روزنامه نیورک تایمز به دولت آمریکا هشدار داده که به پیامدهای یک بازی خطرناک در مواجهه با ایران فکر کند و ایجاد یک کانال ارتباطی را در اولویت قرار دهد.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com