بحرانسازی دیگر ترامپ و رژیم اسلامی و تب و تاب مجدد اپوزسیون ارتجاعی

سعيد صالحى نيا
May 11, 2019

بحرانسازی دیگر  ترامپ و رژیم اسلامی و تب و تاب مجدد اپوزسیون ارتجاعی

salehinia@aol.com

مقدمه:

دور جدید بحرانسازی سیاسی اقتصادی و نظامی بین حکومت ترامپ و رژیم اسلامی مدتی است اغاز شده. ترامپ ابتدا با فراخوان به "فشار حداکثر" به تحریم بیشتر نقتی رژیم اسلامی پرداخت و با با اعلام تروریست خواندن سپاه پاسداران رژیم اسلامی پلی زد بین فشار اقتصادی و سیاسی با توسعه قشارهای نظامی.

رژیم اسلامی هم مرکز فرهاندهی نظامی امریکا در خاورمیانه را تروریست نامید و طرح وسیع تمرکز نیروهایش را حول منطقه خلیج فارس اغاز کرد و با یک برنامه تبلیفاتی حساب شده اعلام کرد که اماده جنگ با امریکاست! فشارهای رژیم اسلامی به حکومتهای اروپائی در گرفتن حمایت سیاسی و اقتصادی ادامه دارد و رژیم ایران در عین حال روسیه را خصوصا زیر فشار قرار داده که هم بازار خرید نقت رژیم را حفاظت کند هم به حمایت سیاسی اقتصادی و حتی نظامی خود توسعه دهد.

اعزام اراذل نظامی حکومتی از عراق و سوریه به جنوب ایران به رهبری قاسم سلیمانی از این دیدگاه معنی استراتژیکتری بخود می گیرد. رژیم اسلامی دارد نشان می دهد که اماده درگیر شدن نظامی با ارتش امریکاست!

در مرحله بعد روحانی یک مهلت 60 روزه نهائی داد به طرفین اروپائی و امریکائی قرارداد برجام که بعد این مدت رژیم اسلامی به توسعه فعالیتهای هسته ای منجمله غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد.

اما پله بعدی توسعه بحران تبلیغاتی است که حکومت امریکا 3 هفته بعد انتقال ناو هواپیمابر ابراهام لینکلن به منطقه خلیج فارس براه انداخت که در ادامه اش انتقال چند فروند هواپیمای بی 52 به منطقه بود و دیروز اعلام اینکه موشکهای پاتریوت که ضد موشک هستند را هم دارد به منطقه خلیج فارس اعزام می کند. اینها بخشهائی از سناریوی یک بحرانسازی دوطرفه است که در لایه های سیاسی اقتصادی و نظامی در جریانست.

اینها واقعیتهائی است که در طی چند هفته اخیر بتدریج کنار هم قرار گرفتند و برای انسانهای ازادیخواه این نگرانی را ایجاد کرده اند که به رغم نیات این حکومتهای ارتجاعی در سطحی این رویاروئی همه جانبه به جنگ کشیده شود .جنگی که در هیچ سطحی سودی برای مردم منطقه ندارد بلکه سودش را حاکمان می برند همانطور که قبلها برده اند.

اما در این میانه طبیعتا گرایشات راستی که سرنوشت سیاسیشان را به حکومت ترامپ و کلا حکومتها گره زده اند مثل معمول تاریخ در حال تکان دادن دم هستند! از فرقه رجوی تا حامیان پهلوی که در مدیای الترناتیو برای ترامپ هورا می کشند و او را رهبر ازادیخواه معرفی می کنند!

از سوئی دیگر متحدین رژیم اسلامی گاها در ماسک اپوزسیون هستند که اتحاد استراتژیک خود با رژیم اسلامی را زیر نقاب ناسیونالیزم می پوشانند و از خامنه ای و ارتشش ارتجاعیش "قهرمانان ملی" می سازند!

(من در این میان یک نمونه دایناسور بسیار کمیاب هم کشف کرده ام بنام روزبه امامی که در امریکا زندگی می کند می گوید قبلها پیکاری بوده وحدود 25 سالی هست که نظریه "لنینی" امکان سوسیالیزم از طریق حمله امریکا را اعلام کرده و فعلا متاسفانه هنوز این مغز متفکر اونقدر که باید مورد تمجید جهانی قرار نگرفته اما من وظیفه می دانم این متفکر را اعلام کنم ! حیف است از دنیا برود و دنیا او را نشناسد!)

در این مقاله تلاش می کنم به این سوال پاسخ دهم که این بحرانسازی اخیر دو جانبه روی چه پایه استوار شده چه افقی را دنبال می کند و تکلیف ازادیخواهان چیست؟

 

(1)ایا این بحرانسازیها بی سابقه است؟

طبیعتا انکه به تاریخ معاصر نگاهی بیندازد می بیند که این بحرانسازیها سابقه طولانی دارد.چه در سطح بحرانسازی بین حکومت امریکا و رژیم اسلامی و چه در سطح بحرانسازیهای مشابه حکومت امریکا در خاورمیانه، منطقه کره شمالی منجمله دوران ترامپ.(1و2و3و4)

الف: بحرانسازی ترامپ و بستر اجتماعیش:

بحرانسازی یک استراتژیست برای حکومت امریکا و رژیم اسلامی.هردوی اینها بر اساس بحرانسازی تضادهای درونی خود تضادهایشان با جامعه را کنترل و هدایت کرده اند. گاهلا بحران درونی ساخته اند گاها بحرانی بین المللی . همانطور که اتش را گاها با اتش خاموش می کنند ، اینها بحران های کنترل شده می سازند تا بحرانهای وسیعتری را درون خود بپ.شانند و تخفیق بدهند. بحرانسازی را بعنوان یک فعالیت دائم دائم و سوخت ساز اینها باید دانست.

هر قدر این حکومتها بیشار دچار بحران بوده اند بیشتر به ساختن بحرانهای طرح ریزی شده پرداخته اند. از انجا که حکومت ترامپ شاهد و داخل بحرانهای بی سابقه ای است که در تاریخ امریکا سابقه ندارد ، طبیعتا تمایل به بحرانسازیش هم بیشتر شده. مشکل اینست که ترامپ نماینده نظامی در حال افول است. امریکائی که او نمایندگی می کند امریکای بعد جنگ دوم جهانی نیست.امریکائی است که بیشتر از همیشه ورشکسته شده از جهت نظامی سقوط کرده و حجم بسیار وسیعتری در جامعه اش به ناراضیان سیستم تبدیل شده اند.

ترامپ در یک قدمی استیضاح است.جناح دیگر حکومتی یعنی حزب دموکرات یقه او را یک لحظه رها نمی کند.جامعه امریکا از سوی دیگر بیش از همیشه مطالباتش را در مقابل طبقه حاکمه قرار داده و دینامیزم انتخاباتی معمول امریکا را به هم زده.

اگر به دو سال تاریخ حکومت ترامپ نگاه کنیم می بینیم که جابجا به رغم سیاست عمومی عقب نشینی نظامی ، او تلاش کرده یک سناریوی نظامی در خارج کشور بسازد مثلا پرتاب موشک به سوریه یا گرد اوردن کشتی های جنگی دور کره شمالی و چین و حالا در خلیج فارس.اینها فقط نمونه است و بنظر می رسد با رشد بحرانهای اجتماعی درون امریکا این بحرانسازیها بیشتر می شود.

ب: بحرانسازی رژیم اسلامی

رژیم اسلامی هم دچار بحرانهای درونی است.از یکسو امواج اعتراضات مطالباتی که به سرعت ماهیت سرنگونی طلبی بخود می گرد و مقابله مردم در سطح میلیونی کابوس حکومتیان ایرانست و از سوئی بحران رو به رشد اقتصادی ، کاهش شدید درامد ارزی ، توسعه دزدیها و فساد حکومتی.

تاریخ رژیم اسلامی هم با استراتژی بحرانسازی گره خورده. توسعه جنگ با عراق اساسا مهمترین نمونه سیاست بحرانسازی رژیم اسلامی بود برای مهار قیام 57 و توسعه سرکوب. دقیقا در استانه پذیرش قطعنامه اتش بس داستان تکفیر سلمان رشدی!

اما بعد از جنگ ایران و عراق سیاست بحرانسازی عرصه بین المللی بیشتری پیدا کرد و با توسعه نظامی اقتصادی و سیاسی رژیم به کشورهای همسایه رژیم تلاش مداوم دارد بحرانهای خود را به خارج صادر کند.بقول خودش بیرون مرزهایش با دشمن بجنگد!

از موضوعات همیشگی مورد علاقه حکومت اسلامی که با کمک حکومت امریکا و حکومتهای غربی به قدرت رسید اینست که "خطر امریکا و اسرائیل" را جدی اعلام کند تا سرکوب و اعدام مخالف را توجیه شرعی کند تا به توسعه نظامی گری بپردازد و انرا در شرایطی تویجه کند که از دادن امکانات به مردم در حداقل ناتوانست .نمونه اخرش برخورد این رژیم به میلیونها سیل زده .

اینها منابع مالی برای مردم ندارند اما برای مسابقه تسلیحاتی دارند! معلوم نیست چه اندازه بودجه کشور واقعا صرف مسابقه تسلیحاتی شده و می شود انچه هست رژیم در شکل نهاد اقتصادی نظامی سپاه پاسداران سهم بسیار بزرگی از منابع خود را صرف توسعه تسلیحات کرده و از بحرانسازی حکومت های امریکا اسرائیل و عربستان کاملا استقبال می کند و اینها را هم هدیه الهی می داند!

 

(2)ایا چرخشی ماهوی در بحرانسازی اخیر بین حکومت ترامپ و رژیم اسلامی دیده می شود؟

انچه مسلم است هیچکدام از حکومتهای ترامپ و رژیم اسلامی طرحی واقعی برای یک جنگ مداوم با هم ندارند. این تلاشهای اخیر در چهارچوب بحرانسازی کنترل شده انجام می شود.دو طرف علنی و غیر علنی به هم اعلام کرده اند که قرار ندارند اغازگر جنگ باشند و از دید من هیچکدام توانائی تداوم جنین جنگی را به دلایل مختلف ندارند.

حکومت امریکا با درگیر شدن مستقیم در جنگهای خاورمیانه برنده نشد بلکه شکستهای استراتژیک سختی خورد و الان در افغانستان دارد با طالبان مذاکره می کند! در عراق موقعیت کاملا دفاعی دارد و کاسه کوزه اش را در سوریه جمع کرده. حکومت امریکا در خاورمیانه شکست خورده و تلاشش بیشتر از طریق توسعه جنگهای نیابتی است لذا یک درگیری بلند مدت انهم با رژیم اسلامی نه تنها سودی برایش ندارد بلکه آوار فشار سیاسی اقتصادی و اجتماعی را بر سرش خواهد ریخت.

یادمان باشد که رژیم اسلامی بیشترین خدمت را برای رژیم امریکا و اسرائیل داشته.بزرگترین بازار فروش اسلحه و تویجهات سیاسی برای استقرار بیشتر در خاورمیانه از جمله سودهای ماندن رژیم اسلامیست.

حکومت امریکا مثل سایر حکومتها تا زمانی که رژیم به لبه سقوط توسط قیام مردم نرسد از این حکومت اسلامی دست نخواهند شست.

سوال اینست که ایا وضعیت موجود خصلت ماهوی جدیدی دارد؟ از دید من خیر! از دید من ماهیت روابط حکومت ترامپ با رژیم اسلامی همانست.ترامپ بارها و رسما اعلام کرده که خواهان سرنگونی رژیم نیست و ( توانش را هم ندارد ) رژیم اسلامی هم برای تداومش به لولوی امریکا و اسرائیل همانقدر نیاز دارد که به کمکهای پشت پرده اینها!

 

(3) چقدر خطر توسعه درگیری نظامی به جنگ واقعیست؟

تا انجا که به استراتژی بحرانسازی کنترل شده برمی گردد هردو طرف این بازی تلاش می کننداین بحرانسازی در همین سطح بماند و به ابزاری تبدیل شود برای نشستن مجدد پشت میز مذاکره بر سر حدود و شرابط عملکرد منطقه ای رژیم اسلامی. این موضوع اصلی مذاکرات اینهاست که هر از چند گاهی به شکل تنش های نظامی یا اقتصادی ظاهر می شود.

اما همانطور که تاریخ نشان داده جنگها همواره نوع کنترل شده روابط سیاسی نیستند بلکه گاها علامت شکست طراحان بحرانسازی کنترل شده اند. در زمان حال هم هر قدر تمرکز نظامی در منطقه خلیج فارس بیشتر می شود هر قدر نیروهای نظامی بیشتر مقابل هم قرار می گیرند امکان جرقه غیر فابل کنترل بیشتر می شود. اما اغاز درگیری نظامی هم معادل توسعه به سطح جنگ نیست.

ممکنست در جائی و سطحی درگیری نظامی هم اغاز شود اما از انچا که دوطرف این ماجرا از شعله ور شدن جنگ سود نمی برند من بسیار بعید می دانم حتی به فرض اغاز یک نبرد نظامی منطقه ای و محدود واقعا جنگی اغاز شود چرا که این دو رژیم در نهایت دارای منافع بسیار بیشتری هستند و اختلافاتشان صرفا سر میزان توسعه رژیم است در سطح منطقه.

 

(4)تکلیف جنبش سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی با این بحرانسازیها چیست؟

جنبش ازادیخواه و برابری طلب در ایران و منطقه خاورمیانه و در سطح جهان باید بکصدا توطئه های این حکومتها برای ساختن بحران که خطر واقعیش ساختن مصیبت و بدبختی و توسعه سرکوب طبقه کارگر است را بر ملا کنند.در خیابانهای خاورمیانه و اروپا و امریکا به میدان بیایند و بکصدا لشکر کشی ها و عربده کشی های نظامیان اسلامی و ترامپ را محکوم کنند و رسوا.

بحرانسازی این حکومتها هرگز ربطی به مبارزه انقلابی مردم زحمتکش برای سرنگونی نظام سرمایه در ایرتن و جهان ندارد.همانطور که جنگهای جهانی نداشت.این جنگها شکل دیگر توسعه روابط جناح های ارتجاعی است .

محکوم کردن گرایشات راست و افشای انها که در توسعه این بحرانها برای خود رویای حکومت می بینند بخشی است از وظیفه همه انقلابیون حامی طبقه کارگر.هیچ تحول رادیکال و اجتماعی نمی تواند خود را با بحرانسازی جناح های بورژوائی گره بزند.

مسیر طبقه کارگر برای سرنگونی رژیم اسلامی با حمله نظامی به ایران اسان نمی شود بلکه بسیار مشکلتر می شود.هرگونه شبیه سازی شرایط موجود با دوران انقلاب اکتبر در روسیه فقط شعبده بازی راست است با ماسک چپ!

نظامی کردن فضای جامعه توسط رژیم اسلامی به بهانه حمله امریکا رویای رژیم اسلامیست.نباید گذاشت این رویا تحقق یابد.

 

منابع دیگر:

 

(1)در حاشیه تهدیدات نظامی ترامپ به کره شمالی (سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7/989-%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

(2)در حاشیه حمله موشکی ترامپ به سوریه (سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7/978-%D9%85%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AF

(3)در حاشیه بحرانسازی نظامی اوباما و رژیم اسلامی (سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%A2%D9%A0%D9%A1%D9%A6/879-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%E2%80%93%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%9F

(4)بحران حکومت در امریکا و بحرانسازیش در خاورمیانه(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%A2%D9%A0%D9%A1%D9%A5/772-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com