نسرین ستوده به ۳۳ سال زندان دیگر و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد‎

سازمان حقوق بشر ايران
March 12, 2019

نسرین ستوده به ۳۳ سال زندان دیگر و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد‎

سازمان حقوق بشر ایران، ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷: طبق حکمی که در زندان به نسرین ستوده ابلاغ شده، وی به ۳۳ سال زندان دیگر و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. او در پرونده دیگری به ۵ سال زندان محکوم شده بود و اکنون مجموع محکومیت‌های وی به ۳۸ سال زندان رسید.

سازمان حقوق بشر ایران تشدید سرکوب مدافعان حقوق بشر که محکومیت ناعادلانه نسرین ستوده مصداق بارز آن است را به شدت محکوم کرده و خواستار واکنش فوری از سوی جامعه بین‌المللی شد.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفت: «ما به‌طور مشخص از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که در این خصوص اقدام کند. وضعیت کلی مدافعان حقوق بشر و به‌طور خاص نسرین ستوده باید پیش از ادامه هرگونه مذاکره و گفتگوی دیگری بین حکومت ایران و اتحادیه اروپا در دستور کار قرار بگیرد و حل شود».


بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی در طی حکمی که روز شنبه ۱۸ اسفند ماه، در زندان به وی ابلاغ شده، به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه صادر شده است. با توجه به تعداد زیاد موارد اتهامی که به این وکیل زندانی وارد شده،‌ مشخص نیست که وی چه میزان از این محکومیت را باید پشت سر بگذارد.

در این پرونده نسرین ستوده با ۷ مورد اتهامی روبرو شده بود و جلسه رسیدگی به این اتهامات روز ۹ دی ماه بصورت غیابی در دادگاه انقلاب برگزار شد.

هفت مورد اتهامی این مدافع حقوق بشر عبارت بودند از: «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی».

لگام یا «لغو گام بگام مجازات اعدام»، که عضویت در آن به عنوان مصادیق اتهام «عضویت در گروه‌های غیرقانونی» برای این فعال حقوق بشر درنظر گرفته شده، گروهی است که برای حذف مجازات اعدام به صورت مسالمت آمیز تلاش می‌کند.

این درحالی است که محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، امروز دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران از محکومیت نسرین ستوده به اتهام «اجتماع علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس تعزیری خبر داده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در خصوص مصاحبه محمد مقیسه گفت: «شاید پرونده سومی در کار هست که ما خبر نداریم. حتی اتهاماتی که آنجا آمده گفته ۵ یا ۷ سال، آن اتهامات در هیچ کدام از پرونده‌های خانم من نیست. یعنی ۷ اتهامی که پرونده جدید دارد و ۲ اتهامی که در پرونده قبلی، اصلا توهین به رهبری ندارد. شاید پرونده سومی هم درست کرده باشند».

گفتنی است، هنوز بطور دقیق مشخص نیست که ۱۴۸ ضربه شلاق برای کدام موارد اتهامی صادر شده است.

نسرین ستوده ۲٣ خرداد ماه سال جاری برای چندمین بار بازداشت شد. وی در حکمی که به‌صورت غیابی صادر شده، به اتهام «اختفای جاسوسی»، به ۵ سال زندان محکوم شده است. گفتنی است که حتی به فرض وقوع جرم نیز مجازات این عنوان اتهامی شش ماه تا سه سال زندان می‌بود.

همچنین پس از اینکه اقدام‌ها برای اعتراض به حکم پنج سال زندان خانم ستوده بی‌نتیجه ماند، شعبه ۲ بازپرسی او را فراخواند و اتهامی را تفهیم کرد مبنی بر اینکه بازپرس کاشان از وی شکایت کرده است. این موضوع به زمانی برمی‌گردد که خانم ستوده برای دفاع از یکی از موکلان خود به نام شاپرک شجری‌زاده که از دختران خیابان انقلاب بود، به کاشان رفته بود.
 
 
 
 
 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com