بمناسبت چهلمين سالگرد مبارزه و مقاومت زنان ايران در مقابل حجاب اجبارى

شهلا حیدری
March 04, 2019

بمناسبت چهلمين سالگرد مبارزه و مقاومت زنان ايران در مقابل حجاب  اجباري

 

در ۱۷ اسفند ۱۳۵۷، کمتر از يکماه پس انقلاب مردم در ايران، دهها هزار زن مبارز و آزاديخواه  به خيابانها آمدند و بر عليه فرمان ارتجاعي خميني مبني بر پوشيدن حجاب اسلامي در ادارات و بيمارستان‌ها و مدارس و…. بپا خاستند.

 

اين روز مصادف بود با ۸ مارس روز جهاني زن و يکروز بعد از فرمان خميني.

خيزش خود جوش و انقلابي زنان درست چند روز بعد از به قدرت رسيدن حکومت آخوندي در ايران شکل گرفت که به سرآغاز دوره اي نوين در جنبش آزاديخواهي زنان تبديل شد. جنبشي که از انقلاب مشروطه آغاز و تا به امروز با فراز ونشيب ادامه يافته است.

 

ويژگي خيزش زنان ايران در اسفند ۵۷ ،خود جوش بودن آن بود که همه اقشار و گروهها، اعم از کارمند، معلم، پرستار، وکيل، قاضي، دانش آموز، روشنفکر ودانشجو،کارگر، خانه دار و خلاصه همه آحاد جامعه که خطر به انقياد کشيدن خود  بوسيله حکومت نو پاي اسلامي با گوشت و پوست خود احساس کرده بودند را در بر ميگرفت.

اين تظاهراتها ۵ روز متوالي ادامه پيدا کرد و زنان در ساير شهرهاي کشور از اين حرکت انقلابي که از خيابان‌هاي تهران با شعار” ما انقلاب نکرديم تا به عقب برگرديم “آغاز شد، پشتيباني کردند  و توانستند  دو سال از قانوني شدن اين فرمان ارتجاعي جلوگيري کنند.

 

اين روزها سرآغاز مبارزه اي ماندگار در تاريخ مبارزات زنان ايران عليه حجاب اجباري رقم زده شد و نطفه هاي جنبش نوين زنان پايه ريزي گرديد.

 

زنان به اين شکل با چهل سال مبارزه و مقاومت در برابر نه تنها حجاب اجباري که ضايع کردن  پايه اي ترين حق انساني آنان است و ابزار کنترل بر بدن و عليه اراده آنهاست،بلکه عليه کليه قوانين نابرابر و مجازاتهاي اسلامي و بي حقوقي در خانواده و جامعه و…..بپا خاستند و در شکلهاي گوناگون و با حرکت‌هاي ابتکاري نشان داده اند که مصمم اند در صف مقدم مبارزه عليه رژيم زن ستيز اسلامي ايران بايستند.

 

حضور جسورانه‌ و پر رنگ زنان ايران در صفوف مقدم مبارزاتي ساير جنبشها و همگام با کارگران، پرستاران، معلمان، بازنشستگان، ستم ديدگان ملي و ساير اقشار و طبقات محروم جامعه و نقش موثر آنها بر هيچ کس پوشيده نيست وحذف فيزيکي ،ارعاب، زندان و شکنجه وتجاوز و اعدام،نتوانسته از نقش راديکال زنان در سرنگوني حکومت جهل و خرافه جمهوري اسلامي جلوگيري کند  و زنان مي‌روند تا به يکي از نيروهاي موثر در رستاخيز پيش راه تبديل شوند.

اين حضور فعال  و مبارزاتي زنان، نشان از پتانسيل عظيم آنها در پايان دادن به عمر نکبت بار رژيم قرون وسطايي اسلامي است و انقلاب آينده را به “انقلاب  زنانه” تبديل خواهند کرد.

اگر تاکنون صدها زن انقلابي و تحول خواه در زندانهاي مخوف سراسر ايران در طول چهل سال گذشته در زير شکنجه و اعدام و سنگسار جان باخته اند، اگر نسرين ستوده ها و نرگس محمدي ها و سپيده قليايي ها و صداها زن ديگر به جرم دفاع از زنان زنداني و محکوم به اعدام و دفاع از حقوق بشر ودفاع از حق پايمال شده کارگران هفت تپه و ‌فولاد اهوازو غيره در زير شکنجه و بي حرمتي هستند، اگر روزانه زنان عصيانگر در خيابان‌ها به جرم بي حجابي و” بد حجابي” دستگير مي‌شوند و در کميته ها مورد اذيت و آزار و بي حرمتي ارازل قرار مي گيرند،

اگر دختران خيابان انقلاب به جرم بر سر چوب کردن روسري شان محکوم به ساليان زندان مي شوند و ……، اما مبارزات آنان روز به روز با شدت و ابتکار ‌ابداع شيوه هاي خلاقانه ادامه دارد و تا سرنگوني رژيم خون آشام جمهوري اسلامي ادامه خواهد داشت.

 

پيروز باد مبارزات حق خواهانه زنان

گرامي باد ۸ مارس روزجهاني زن

شهلا حيدري ۳ مارس ۲۰۱۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com