اخبار و گزارشات کارگری ٤ اسفند ١٣٩٧

اخبار کارگرى
February 24, 2019

اخباروگزارشات کارگری4اسفند1397
- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته خشمگین مجتمع نیشکر هفت تپه
- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل ساختمان استانداری
- تجمع اعتراضی کارکنان سازمان آتش نشانی آبادان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرداری مقابل فرمانداری
- ادامه تجمعات خانواده و دوستان اسماعیل بخشی مقابل دادگاه شوش برای آزادی وی
- اخبار تجمعات دانشجویان فارغ التحصیلان برای اشتغال:
1- سریال تجمعات فارغ‌التحصیلان حقوق بیکار برای اشتغال
2- تجمع فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان علوم پزشکی تربت‌حیدریه دراعتراض به بلاتکلیفی
شغلی، مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی
3- تجمع اعتراضی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌های مهندسی و معماری نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل وزارت راه و شهرسازی
- خبرهایی درباره اعتراضات دانشجویان دانشگاه ها:
1- تجمع اعتراضی دانشجویان تکنسین سلامت دهان نسبت به بلاتکلیفی تحصیلی وشغلی مقابل وزارت بهداشت
2- تجمع دانشجویان کارشناسی ارشد دوره شبانه دانشگاه ارومیه در اعتراض به شهریه بالا
3- اعتراض دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران(کرج) نسبت به کیفیت پایین غذا
4-تجمع اعتراضی دانشجویان ورودی سال 92 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به پایمال شدن حقوقشان
- دراستان خوزستان چه می گذرد؟
- مرگ 3کارگر در استان فارس:
1- مرگ یک کارگرساختمانی حین کاردرشیرازبراثر سقوط از ارتفاع
2- مرگ 2کارگرکشاورزی جوان در مرودشت براثر گازگرفتگی
اخباروگزارشات کارگری - چهارم اسفندماه1397
*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته خشمگین مجتمع نیشکر هفت تپه
روزشنبه چهارم اسفند ماه، کارگران بازنشسته خشمگین مجتمع نیشکر هفت تپه درادامه اعتراضاتشان در راه دست بابی به مطالبات برحقشان،دست به تجمع مقابل درب ورودی مجتمع،مانع ورود شکربداخل کارخانه شدند.

کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران،شنبه 4 اسفندماه: تجمع بازنشستگان شرکت نیشکر هفت تپه، ممانعت از ورود نیشکر به کارخانه و تعطیلی خط تولید در روز شروع بهره برداری
پس از چندین روز تحصن و تجمع بازنشستگان در مقابل دفتر امور مالی شرکت و عدم جوابگویی به آنها، امروز در مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند و با ممانعت از ورود نیشکر به داخل کارخانه در اولین روز بهره برداری، اعتراض شدید خود را به عدم دریافت مطالبات خود بیان کردند.
تعدادی از بازنشستگان در تداوم اعتراض خود بر روی باسکول شرکت چادر زدند و تحصن کردند.
*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل ساختمان استانداری
روزشنبه چهارم اسفندماه،جمعی از کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری،زدند.

*تجمع اعتراضی کارکنان سازمان آتش نشانی آبادان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرداری مقابل فرمانداری
روز شنبه چهارم اسفند ماه، کارکنان سازمان آتش نشانی آبادان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق و10ماه حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان شهرداری ،مقابل فرمانداری تجمع کردند.
براساس گزارشات رسانه ای،تجمع کنندگان با اشاره به عدم پرداخت 3ماه حقوق و10ماه حق بیمه به خبرنگاران گفتند:همه مسئولان وعده پیگیری می‌دهند، اما عمل نمی‌کنند.
قابل یادآوری است که پیش ازاین روزدوشنبه بیست ونهم بهمن ماه،این آتش نشانان تجمعات اعتراضی مقابل فرمانداری،شهرداری ودفترامام جمعه،برگزار کرده بودند.
*ادامه تجمعات خانواده و دوستان اسماعیل بخشی مقابل دادگاه شوش برای آزادی وی
روز شنبه چهارم اسفند ماه، خانواده و دوستان اسماعیل بخشی به تجمعشان مقابل دادگاه شوش برای آزادی وی،ادامه دادند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بتاریخ 4اسفند طی اطلاعیه ای تحت عنوان«تجمع در مقابل دادگاه شوش برای آزادی کارگر زندانی اسماعیل بخشی»،نوشت:
بر اساس خبر دریافتی امروز شنبه ۴ آسفند ۹۷ خانواده و دوستان اسماعیل بخشی در اعتراض به ادامه بازداشت و بی اطلاعی از سرنوشت اسماعیل بخشی در مقابل دا دگاه شوش مجددا دست به تجمع و اعتراض زدند.
تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشت هایی ،خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند.
سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه ادامه بازداشت اسماعیل بخشی،نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و عضو سندیکای کارگران هفت تپه را بشدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری اسماعیل بخشی می باشد.
این سندیکا،طی اطلاعیه ای دیگر بهمین تاریخ ازفراخوان کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه درحمایت از اسماعیل بخشی وبرای آزادی وی خبر داد ونوشت:
کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه خواستار آزادی فوری اسماعیل بخشی شده اند.
بنابر گزارش رسیده جمعی از کارگران‌بازنشسته هفت تپه اعلام کرده اند در صورتیکه تا چند روز آینده اسماعیل بخشی آزاد نشود،کارگران بازنشسته هفت‌تپه به جمع خانواده اسماعیل بخشی خواهند پیوست و تا آزادی این کارگر زندانی به تجمع و اعتراض در سطح شهر شوش ادامه خواهند داد.
*اخبار تجمعات دانشجویان فارغ التحصیلان برای اشتغال:
1- سریال تجمعات فارغ‌التحصیلان حقوق بیکار برای اشتغال
روز شنبه چهارم اسفند ماه، جمعی از فارغ‌التحصیلان حقوق بیکار دراعتراض به برگزاری آزمون وکالت و برای اشتغال برای چهارمین بار مقابل مجلس تجمع کردند.
این فارغ‌التحصیلان حقوق بیکار در خلال هفته گذشته سه بار مقابل مجلس تجمع کردند وباطرح خواستشان مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش آزمون وکالت به 1200 نفربا رسانه ها،افزودند: میزان ظرفیت قبول شدگان آزمون وکالت بسیار کم است، در حالی که ما سالانه فارغ التحصیلان زیادی در رشته حقوق داریم که در این آزمون شرکت می کنند.
معترضین درادامه گفتند: اگر وکالت ظرفیت ندارد، چرا دانشگاه‌ها تا این اندازه دانشجوی حقوق می‌گیرند؟!
2- تجمع فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان علوم پزشکی تربت‌حیدریه دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی، مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی
روز سه شنبه سی بهمن ماه،فارغ‌التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی، مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تجمع کردند.
برپایه گزارش رسانه ای شده، فارغ التحصیلان رشته تکنسین سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در اعتراض به بلاتکلیفی جذب و خدمت علی رغم تعهد خدمت ۶ ساله در هفته گذشته؛ در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تجمع کردند؛ دانشجویان در این تجمع خواستار شفافیت و پاسخگویی در خصوص تعهد استخدامی خود شدند.
آذرماه سال ۹۴ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه خبر اخذ مجوز پذیرش دانشجو در رشته تکنسین سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه را منتشر کرد؛ پس از اخذ مجور، پذیرش دانشجو در این رشته آغاز شد و دانشجویان با هزار امید و آرزو پا به این رشته گذاشتند.
در هنگام ثبت نام نیز از دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته، تعهد نامه‌ای گرفته می‌شود که طبق آن فارغ التحصیلان این رشته باید به میزان سه برابر مدت تحصیل، در هر محلی که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه تعیین کند، خدمت کنند. متن دقیق این بند از تعهد نامه به این شرح است: «بلافاصله پس از فراغت از تحصیل در سقف زمانی مجاز، خود را به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه معرفی کنم و بر اساس ضوابط و مقررات مصوب، به میزان سه برابر مدت تحصیل، در هر محلی که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه تعیین کند، خدمت نمایم.»
اما اکنون دانشجویانی که از این رشته تحصیلی فارغ التحصیل شدند، عملا بلاتکلیف مانده اند و خبری از وضعیت این دانشجویان وجود ندارد. برخی از دانشجویان اعلام کردند که دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در ماه سوم طرح دانشجویان عنوان کرده که تا انتهای سال، پایان طرحشان را اعلام می‌کند، درحالی که قانونا طرح دانشجویان ۱۱ ماه می‌باشد!
فارغ التحصیلان کاردانی تکنیسن سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همچنین برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان، نامه‌ای را ۱۶ بهمن ماه برای معاونت حقوقی و پارلمانی وزیر بهداشت فرستادند که پاسخی به این مطالبه دانشجویان از سمت وزارت بهداشت داده نشد.
در بخشی از این نامه آمده است: «اکثریت قریب به اتفاق فارغ التحصیلان این رشته قبلا دررشته‌های ارزشمند دانشگاهی مشغول به تحصیل بوده و با انتخاب و ادامه تحصیل دراین رشته، از رشته قبلی خود انصراف داده اند؛ چرا که براساس شواهد و قراین متقن ادامه تحصیل دراین رشته مسیراستخدام و بکارگیری آنان را مسجل و مشخص نموده بود. از طرف دیگر همانگونه که مستحضرید رشته تکنیسین سلامت دهان، رشته‌ای جدید می‌باشد که براساس نیاز و سیاست‌های وزارت بهداشت طراحی و تعریف شده و جایگاه شغلی خاصی فقط در این وزارتخانه دارد و در سایر وزارتخانه، نهاد‌ها و سازمان‌ها برای این رشته جایگاه شغلی تعریف نشده است.»
دانشجویان همچنین در ادامه تاکید کردند: «متاسفانه تا بحال وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، علیرغم پی گیری‌های متعدد، هیچ برنامه‌ای برای بکارگیری ما نداشته و این فقدان برنامه ریزی باعث شده تا هرروز شاهد فرصت سوزی‌های بیشتری در زندگی مان باشیم و ادامه این روند باعث می‌شود مسیر زندگی مان به نابودی وتباهی کشیده شود.»
یکی از فارغ التحصیلان معترض رشته تکنیسن سلامت دهان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،گفت: بعد از پیگیری و نامه‌های مکرری که به مسئولین مربوطه مبنی بر پیگیری وضعیتمان فرستادیم و پاسخی نگرفتیم، مجبور شدیم روز سه شنبه در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تجمع کنیم تا پیگیر وضعیتمان شویم.
وی ادامه می‌دهد: معاون منابع انسانی دانشگاه هم در این تجمع حاضر شد و اعلام کرد که وزارت بهداشت اعتبار لازم را به دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه پرداخت نکرده و دانشگاه پیگیر این موضوع است.
این دانشجوی معرتض تصریح می‌کند: قرار است روز یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای را با ریاست دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در خصوص وضعیت خودمان داشته باشیم.
وی در پایان می‌گوید: متاسفانه با تغییر مدیریت و سیاست‌های وزارت بهداشت، مسئولین این وزارت خانه نظرشان نسبت به این رشته تغییر کرده و عملا ضربه‌ی اصلی را دانشجویان می‌خورند و به قولی گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری!
3- تجمع اعتراضی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌های مهندسی و معماری نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل وزارت راه و شهرسازی
صبح روز شنبه چهارم اسفندماه،جمعی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌های مهندسی دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.
بنابه گزارش رسانه ای شده، معترضان گفتند:وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی، شرایطِ "دشواری" را برای آنها رقم زده‌اند؛ به نحوی که از یکسری از حقوق شغلی دانشجویان مهندسی در رشته‌های معماری، عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک محروم شده‌اند.
یک نفر از معترضان در تشریح اینکه به چه واسطه حقوق آنها تصییع شده ، گفت: از سال ۷۹ واژه‌های "تکنولوژی و علمی کاربردی" به عنوانین رشته‌هایمان اضافه شد؛ اما سرفصل و محتوای دروس هیچ تغییری نکرد. از این رو وزارت راه و شهرسازی ما دانشجویان کارشناسی ناپیوسته را مهندس اصلی نمی‌داند؛ بلکه مدعی است که ما مهندس مرتبط هستیم.
او ادامه داد: ۱۵ ماه است که به وزارتخانه‌های مذکور نامه زده‌ایم و ۱۳ تجمع برگزار کرده‌ایم. هم اکنون منِ دانشجوی کارشناسی ناپیوسته صرفا به این خاطر که عنوان رشته‌ام دستکاری شده نمی‌توانم پروانه طراحی بگیرم. تازه وزارتخانه به ما می‌گویند از ابتدا شروع کنید و در یکی از این رشته‌ها لیسانس بگیرید بدون اینکه در عنوان رشته‌هایتان واژه‌های نام برده به کار رفته باشد.
این معترض ادامه داد: سازمان نظام مهندسی پروانه مهندسی را بر اساس مدرک کارشناسی صادر می‌کند، نه مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا با این حال به ما می‌‌گویند اگر می‌خواهید کارتان راه بی‌افتد بروید کارشناسی ارشد و دکترا بخوانید تا روی مدرک برای شما پروانه مهندسی صادر شود!
آنطور که معترضان می‌گویند، تعداد فارغ‌التحصیلانی که این شرایط را دارند در کل کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر است که تنها ۴۳ هزار نفر آنها در استان تهران حضور دارند.
این فارغ‌التحصیل معترض ادامه داد: هم اکنون برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته رشته‌های معماری، عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک هزار سهمیه برای استخدام در شرکت‌های مهندسی مشاوره در نظر گرفته‌اند این در شرایطی است که برای سایر رشته‌ها خصوصا آنها که پیوسته خوانده‌اند ۱۰ هزار سهمیه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه به ما می‌گویند به جای اعتراض بروید کارآفرینی کنید، گفت: ما زمانی می‌توانیم کارآفرینی کنیم که مدرک تحصیلی‌مان به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر فکر می‌کنیم که وزارتخانه‌های مذکور قصد دارند با این کار جلوی ورود فارغ‌التحصیلان جدید را به بازار کار بگیرند؛ تا انحصار بازار کار و فرصت‌های خوب در دسته مهندسان قدیمی که استخدام این وزارتخانه‌ها هستند باقی بماند.
*خبرهایی درباره اعتراضات دانشجویان دانشگاه ها:
1- تجمع اعتراضی دانشجویان تکنسین سلامت دهان نسبت به بلاتکلیفی تحصیلی وشغلی مقابل وزارت بهداشت
صبح روز شنبه چهارم اسفندماه،جمعی از دانشجویان تکنسین سلامت دهان دراعتراض به بلاتکلیفی تحصیلی وشغلی مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند.
براساس گزارشات رسانه ای شده،یکی از دانشجویان تجمع کننده در مقابل وزارت بهداشت گفت: با شرایطی که برای ما ایجاد کردند حق ادامه تحصیل و یا اشتغال نداریم.
وی در خصوص اعتراض دانشجویان گفت: دانشجویان تجمع کننده مقابل ساختمان وزارت بهداشت رشته تکنسین سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت سال ۹۴ هستند.
وی افزود: دانشجویان این رشته توسط وزارت بهداشت جذب شدند که تعهد ۶ ساله دارند و این تعهد برای مناطق محروم است که وزارت بهداشت نه به تعهد خود قائل است و نه اجازه می‌دهد که این دانشجویان به تحصیل خود ادامه دهند.
این دانشجو یادآور شد: با این شرایط در نظر گرفته شده این دانشجویان نه می‌توانند ادامه تحصیل دهند و نه در جایی مشغول کار به شوند.
2- تجمع دانشجویان کارشناسی ارشد دوره شبانه دانشگاه ارومیه در اعتراض به شهریه بالا
روزشنبه چهارم اسفندماه،جمعی از دانشجویان ارشد دوره شبانه دانشگاه ارومیه با تجمع در این دانشگاه نسبت به شهریه این دانشگاه اعتراض و طی نامه ای خواستار اصلاح و کاهش شهریه ها شدند.
3- اعتراض دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران(کرج) نسبت به کیفیت پایین غذا
ظهر روزیکشنبه چهارم اسفند ماه،دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با چیدن سینی های غذایشان در مسیر سلف تا ساختمان آموزش این دانشگاه،اعتراضشان را نسبت به کیفیت پایین غذا بنمایش گذاشتند.
براساس گزارشات رسانه ای شده،معاون دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان معترض حاضر شد و وعده پیگیری موضوع را داد.
بنا همین گزارشات قراراست که فردا در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه و دانشجویان این موضوع بررسی شود.
4-تجمع اعتراضی دانشجویان ورودی سال 92 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به پایمال شدن حقوقشان
روزشنبه چهارم اسفندماه، دانشجویان ورودی سال 92 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،دراعتراض به پایمال شدن حقوقشان،دست به تجمع درمحوطه دانشکده زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این دانشجویان گفتند: به دلیل بی برنامگی‌های گذشته از سوی دانشکده، آنان موجب تحمیل آسیب‌ها و سختی‌های فراوان نسبت به سایر ورودی‌ها شدند.
همچنین آنها در تشریح اعتراض خود نوشته‌اند که حقوق دانشجویان علی رغم پیگیری‌های انجام گرفته، پرداخت نشده است.
آن‌ها افزودند: عدم راه اندازی بخش رادیولوژی موجب اتلاف وقت و طولانی شدن پروسه درمان شده است.
دراستان خوزستان چه می گذرد؟
*برپایی 900تجمع اعتراضی کارگری طی دو سال اخیر در استان خوزستان
* بیش از 28هزار کارگر استان خوزستان در شورای حل اختلاف دارای پرونده هستند و این عدد بیشترین مقدار در کشور است.
*واگذاری شرکت ها و کارخانه‌ها به بخش خصوصی نتیجه‌ای جز اعتراضات کارگری در استان خوزستان به همراه ندارد.
*برخورداری استان خوزستان ازرتبه دوم بیکاری درکشور.
* آمار وحشتناک خودکشی در شهرستان های استان خوزستان در چند ساله اخیر بویژه شهرستان هایی که آمار بیکاری بیشتری دارند.
*استان خوزستان در آمارهای تحت پوشش بهزیستی رتبه اول کشور و در آمارهای تحت پوشش کمیته امداد رتبه ششم کشور را دارد.
*مرگ 3کارگر در استان فارس:
1- مرگ یک کارگرساختمانی حین کاردرشیرازبراثر سقوط از ارتفاع
فرمانده انتظامی شیراز از مرگ یک کارگرحین کاردرساختمانی واقع در ستارخان شیرازبراثر سقوط از ارتفاع،خبرداد.
2- مرگ 2کارگرکشاورزی جوان در مرودشت براثر گازگرفتگی
فرمانده انتظامی مرودشت از مرگ 2کارگرکشاورزی جوان در مرودشت براثر گازگرفتگی در روزجمعه سوم اسفند ماه،خبرداد.
سرهنگ "اسماعیل زراعتیان" بیان کرد: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر حادثه گازگرفتگی منجر به فوت، بلافاصله ماموران به همراه دیگر نیروهای امدادی به محل اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان "مرودشت" تصریح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه متوجه شدند متوفیان که در یک اتاقک در زمین های کشاورزی در حال استراحت بوده اند برای گرم کردن آن مکان از کپسول گاز استفاده کرده اند.
akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com