برگی از تاریخ بمناسبت اخراج سپاه پاسداران از شهر سنندج، در سال ۱۳۵۸

تقدیم به: کارگران، دهقانان، بازاریان، دانش آموزان، معلمان، کارمندان و زنان قهرمان شرکت کننده در این پروسه افتخار آمیز.

(برگرفته از خبرنامه کومه له.)

همانگونه که خود شما مطلع هستید، پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱، با تصویب یک قطعنامه، مجموعه‌ای از خواسته‌های خود را از جمله تروریستی خواندن سپاه پاسداران را به عنوان واکنش اتحادیه اروپا به اعتراض‌ها و اعدام‌ها خیزش اعتراض اخیر در ایران تحت سلطه رژیم جمهوری اسلامی را مطرح کرد، که امیدی چندانی به تصویب این قطعنامه نیست.       

علیرغم دفاع مردم معترض از طرح تروریستی خواندن سپاه پاسداران در اعتراضات روزمره به تمامیت رژیم جمهوری اسلامی در سطح بین المللی، متاسفانه هنوز اقدامی جدی در رابط با تروریستی خواندن سپاه پاسداران صورت نگرفته است.

اما مردم مبارز و انقلابی شهر سنندج ۴۳ سال قبل، بعد از ماهها دفاع مسلحانه و مبارزه صلح آمیز با حمایت و پشتیبانی همه جانبه خلق کُرد در شهر ها و دهات کُرذستان در تاریخ ۸ / ۱۱ / ۵۸، پاسداران مستقر در سنندج را مجبور به ترک مکانهایی که اشغال کرده بودند کردند.

در تاریخ ۹ / ۱۱ / ۵۸، (۱۰ نفر) از نمایندگان متحصنین مردم انقلابی شهر سنندج همراه با استاندار دولت موقت بنی صدر در این شهر، جهت مطمئن شدن از خروج پاسداران به مکانی که این سپاه اشغال کرده بود رفتند و اطمینان پیدا کردند که پاسداران شهر را تخلیه کرده اند و فقط تعدادی دژبان در باشگاه افسران هستند که قرار است فردا آنها نیز آنجا را ترک کنند.

«درود بر شما که قاطعانه، فداکارانه و قهرمانانه در مقابل دشمنان، چون کوه استوار ایستادید و سرانجام پیروز شدید!

مردم مبارز شهر سنندج به مناسبت پیروزی خود در اخراج نیروهای سپاه پاسداران، از ساعت ۱۲بعد از ظهر تظاهرات بسیار باشکوهی برپا کردند در این تظاهرات دهها هزار نفر شرکت داشتند.

چنین تظاهراتی در شهر سنندج تاکنون بی سابقه بود، طول صف تظاهر کنندگان از مسجد جامع سنندج تا میدان آزادی ادامه داشت و ساعت ۲ بعدازظهر پایان یافت.

مردم شهر سنندج این پیروزی خود را جشن گرفتند و شیرینی خوران ترتیب دادند، مردم از پیروزی خود چنان به هیجان آمده بودند که اشک شوق در چشمانشان حلقه زده بود.

ماموستا سید عزالدین حسینی رئیس هیئت نمایندگی خلق کُرد، طی اعلامیه ای ضمن تجلیل از مقاومت دلیرانه مردم قهرمان سنندج این پیروزی درخشان را به آنان تبریک گفت.

در قسمتی از این اعلامیه آمده بود:

«پشتیبانی عظیم دهقانان زحمتکش روستاهای اطراف سنندج و مردم دیگر شهرهای کُردستان از شما نشانه اتحاد و همبستگی خلق کُرد است.

تحصن قهرمانانه شما از یک طرف صفوف خلق کُرد را یکپارچه تر کرده و از سوی دیگر نیروهای سیاسی موجود در کُردستان را در بوته آزمایش قرار داد.

ما معتقدیم که این مبارزه شما به درستی در جهت کسب خودمختاری برای کُردستان در چهارچوب ایران آزاد و مستقل است که این خود دژ محکمی است برای ادامه مبارزات ضد امپریالیستی و ضد ارتجاعی داخلی خلقهای رزمنده ایران میباشد.

شما نشان دادید که در عمل و نه تنها در حرف، بر علیه امپریالیسم و ارتجاع و بر ضد هر نوع وابستگی می باشید و فقط فرصت طلبان و کج اندیشان هستند که این مبارزه شما را برای ایجاد ایرانی آباد و آزاد از مبارزات توده ای میلیونی ایران جدا می دانند.»

به هر عرصه ای از تاریخ مبارزاتی مردم انقلابی کُردستان، از همان روزهای اول بر سر کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی مراجعه کنیم، بازتاب سنت های انقلابی، سیاسی و اجتماعی آن را در بخشهایی از خیزش انقلابی اخیر در ایران تحت سلطه رژیم ارتجاعی – مذهبی را به وضوح می توان دید. 

پیش به سوی شرکت در جنبش توده ای تا سرنگونی رژیم ارتجاعی- مذهبی حاکم بر ایران.

زنده باد زن، زندگی، آزادی.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate