اخباروگزارش های کارگری ۱۴  آذر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۴  آذر ماه ۱۴۰۱

هشتاد ویکمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

«اتحاد مبارزه پیروزی»

«زنده باد ۱۶آذر روز دانشجو»

«کارگرمعلم پرستار کشاورزدانشجو اتحاد اتحاد»

 روز دوشنبه ۱۴ آذرماه هشتادو یکمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران،شاهداعتراضات بقرار زیر بودیم: 

– خاکسپاری مهدی عیدی وندی که یکشنبه شب (۱۳ آذر)حین شعارنویسی با تیراندازی نیروهای سرکوب دولت ودستگاه رهبری جان خود را ازدست داد در یزدانشهربا شرکت جمعیت کثیری

– گرامیداشت یاد محمد شریعتی از جان باختگان اعتراضات سراسری در بهشت محمدی  سنندج

– تجمع خانواده های بازداشت شدگان اعتراضات سراسری مقابل زندان اوین در هوای سرد وبارانی

– تجمع،راهپیمایی و جنگ و گریز خیابانی در شهرهای:

– اراک

– اصفهان

– ایلام

– بوشهر

– تهران(اکباتان،چیتگر،ستارخان،شریعتی،صادقیه)

– جوانرود

– رشت

– زنجان

– سقز

– سنندج

– شیراز

– قزوین

– کرج(گلشهر)

– کرمانشاه

– مریوان

 مشهد(وکیل آباد)

– اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی ،اجرای آهنگ دسته جمعی وسرود وآواز خوانی و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

– دانشگاه آزاد اهواز

– دانشگاه نوشیروانی بابل

– دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

– دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم

– دانشگاه کردستان

– دانشگاه آزاد تهران شمال

– دانشگاه بهشتی

– دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی

– دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

– پردیس علوم و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران

– دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران

– دانشکده فنی دانشگاه تهران

– دانشکده فنی امیرآباد دانشگاه تهران

– دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

– دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران

– دانشگاه شریعتی

– دانشکده ادبیات دانشگاه علامه

– دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت

و

– بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و اعلام اعتصاب در ر وزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر

– بیانیه دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه تهران پیرو اعتصابات ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر

– بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و اعلام اعتصاب در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶

– بیانیه جمعی از دانشجویان دکتری علوم اجتماعی ایران به مناسبت ۱۶ آذر

– بیانیه‌ی پنج بندیِ ۲۰۹ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حمایت از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خطاب به وزیر بهداشت و درمان و استاندار استان فارس و ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز

– دانش آموزان در مدرسه وخیابان:

– اعتراض دانش آموزان دهگلان در خیابان با شعارهای « مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»و….

– اعتراض دانش آموزان سنندج در خیابان

– اعتصاب دانش آموزان مدرسه دبیرستان باقرالعلوم شیراز

-اعتصاب دانش آموزان مدرسه تیزهوشان دستغیب شیراز

– اعتصاب دانش آموزان  مدرسه ای درنیشابور

– اعتصاب جمعی از کسبه های بازار در شهرهای:

– اراک

– ارومیه

– اشنویه

– اصفهان

– اهواز

– بابل

– بانه

– بجنورد

– بندرانزلی

– بندر عباس(سه راه دلگشا)

– بوشهر

– بوکان

– بهبهان

– پاوه

– تبریز

– تهران( چراغ برق، خیابان سعدی، خیابان آزادی، خیابان ولیعصر، دروازه شمیران، عبدل آباد،لاله‌زار)

– جم(بوشهر)

– جوانرود

– دزفول( میدان تره بار)

– دشتیاری(سیستان وبلوچستان)

– دهگلان

– دیواندره

– رزقان(فارس)

– رشت

– زرین شهر

– سرابلە(ایلام)

– سردشت

– سقز

– سنندج

– شاهین شهر

– شهرکرد

– شیراز

– فردیس کرج

– قزوین

– قم

– کازرون

-کرج(گوهر دشت)

– کامیاران

– کرمان

– کرمانشاه(دولت آباد، راسته بازار)

– گرمسار

– گناوه

– لاهیجان

– مرودشت

– مریوان

– مهاباد

– همدان

و

– کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

از فراخوان‌ها برای اعتراضات و اعتصابات سه روز آذر ماه حمایت کنیم

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت شانزدهم آذرماه روز دانشجو

شانزده آذر، روزی تاریخ‌ساز برای جنبش آزادیخواهی و برابری‌طلبی

وهمچنین

– دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر برای اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها

– تجمعات اعتراضی کارگران نگهبان پروژه متروی اهوازنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل کارگاه،فرمانداری اهواز و استانداری خوزستان

– تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان هفت تیرتهران نسبت به اجرای سرودم بریده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مقابل وزارت بهداشت

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

از فراخوان‌ها برای اعتراضات و اعتصابات سه روز آذر ماه حمایت کنیم 

بی شک اعتصاب از ارکان اصلی اعتراضات سراسری به شمار می رود . اعتصابات نمایانگر توانایی و قدرت کارگران و شهروندان معترض در قبال حکومت مستبد و دیکتاتور است . 

اعتصاب “خود” اعتراض است . اعتراض به آنچه که در جامعه جاری است  . چنانکه اوضاع اقتصادی و مالی جمعیت ۹۹ درصدی جامعه، چنان زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده ،که خانواده ها به ندرت توانایی تامین امرار معاش خود را دارند . گرانی روز افزون هزینه زندگی را بسیار بالا برده و قدرت خرید مردم را نیز بسیار کاهش داده است . بیکاری گسترده نسل نوجوان و جوانان که امار چشمگیر و قابل ملاحظه ای از جمعیت جامعه را تشکیل میدهد  .بعلاوه کارگران بیکار شده  خانواده های کارگری ، وقتی این معضل بزرگ بیکاری درکنار معضل بزرگ گرانی قرار گیرد ، نتیجه اجتماعی آن برای مردم جامعه فاجعه آمیز می شود .

وجود این گرانی و بیکاری زیرسلطه سرکوب و اختناق به معنای تحمیل گرسنگی و فقر مطلق به زور قوانینی که موجب سلب آزادی و اختیار شهروندان نیز میشود  . علاوه بر ان ، با زندان و شکنجه و اعدام و سرکوب ، و همواره با  وضع قوانین یک جانبه ، که فقط حفظ منافع حاکمان مافیایی را تداوم می بخشد  ، و بیحقوقی مطلق را بر جامعه حاکم می کند .

 شعاری که این روزها بر زبان معترضان جاری است به معنای” نه ”  به اوضاع پیش آورده حکومت است  . در واقع این شعار  “”فقر فساد گرونی ، میریم تا سرنگونی “” رمزگشایی از جنبش انقلابی جاری به شمار می رود . که حاصل عملکرد  ۴۴ ساله حکومت جمهوری 

 اسلامی است .

 کمیته پیگیری،  حمایت قاطعانه خود را از فراخوان های گسترده که توسط “جوانان محلات تهران” و”جوانان محلات” شهرهای دیگر منتشر شده را اعلام میکند .

 ما نیز از کلیه همکاران  کارگر و شهروندان شریف و آزادیخواه می خواهیم ، که با تمام توان و قوای خود در این اعتصابات و اعتراضات سه روزه آذر ماه ،  نوجوانان و جوانان انقلابی را حمایت کرده و در کنارشان حضوری فعال داشته باشیم .

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت شانزدهم آذرماه روز دانشجو

شانزده آذر، روزی تاریخ‌ساز برای جنبش آزادیخواهی و برابری‌طلبی 

شانزده آذر امسال در حالی فرا می‌رسد که بار دیگر جنبش دانشجویی در پی خیزش سراسری مردم ایران بر تارک آزادیخواهی و برابری‌طلبی ستمدیدگان میدرخشد.

طی نزدیک به سه ماهی که از خیزش سراسری مردم ایران میگذرد دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور پیشاپیش این خیزش، صحنه‌های پر شوری از مقاومت و ایستادگی و مبارزه‌جویی را خلق کرده و به رغم سرکوب خونین و بی‌وقفه‌ای که در دانشگاه‌ها انجام شده، آنان لحظه‌ای آرام نگرفته‌اند و دانشگاه‌ها را به یک مرکز ثقل آزادیخواهی و برابری‌طلبی تبدیل کرده‌اند.

آنان نسل شکست نخوردگانی هستند که پیروزی و پایان دادن به استبداد و فقر و فلاکت و ستم طبقاتی و تبعیض جنسی و جنسیتی و پایان دادن به هر آنچه که مهر بردگی انسان را بر خود دارد قطب نمایشان است.

روز دانشجوی امسال به مثابه روزی بزرگ و تاریخ‌ساز برای همبستگی کارگران و معلمان و زنان و دانشجویان و عموم توده‌های ستم‌دیده مردم ایران که در فراخوان‌های سه روز اعتصاب و اعتراض خیابانی متبلور شده است می‌رود تا خیزش سراسری و آزادیخواهانه و برابری طلبانه مردم ایران را یک گام مهم دیگر به پیش راند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با فراخوان به کارگران سراسر کشور برای همبستگی با جنبش دانشجویی و اعتراضات و اعتصابات سراسری، خود را بخشی از مبارزه و خیزش سراسری مردم ستمدیده ایران برای پایان دادن به ستم و استبداد و تبعیض و نابرابری میداند و بدینوسیله اعلام میدارد، اعتصاب و اعتراض خیابانی و خواست تغییرات بنیادین سیاسی در کشور، حق کارگران، زنان، معلمان و دانشجویان و عموم مردم به جان آمده ایران از شرایط جهنمی موجود است. 

همبسته‌تر باد مبارزات سراسری مردم ایران 

زنده باد آزادی و برابری

اتحادیه آزاد کارگران ایران، چهاردهم آذر ماه هزار و چهارصد و یک

بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و اعلام اعتصاب در ر وزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر

بیش از دو ماه است که فریاد حق‌طلبانه‌ی مردم از هر کجای ایران به گوش میرسد؛ از کوچه تا خیابان، از مدرسه تا دانشگاه، از کردستان تا زاهدان. 

بیش از دو ماه است که هر روز انسانی در چند متری ما، در شهر ما، در کشور ما، وحشیانه به خاک و خون کشیده می‌شود، و هر روز با سیل نام‌های زندانیان سیاسی جدید مواجه می‌شویم.  

حال به ۱۶ آذر رسیده‌ایم. در ادامه‌ی راه دانشجویان این مرز و بوم که دهه‌هاست پرچم‌دار مبارزه با ظلم و جهل و استبدادند، ما دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران این روز را گرامی می‌داریم و در اعتراض به سرکوب وحشیانه‌ای که بر هم‌وطنانمان اعمال شده، و به خصوص بر دانشجویان که با بازداشت، انفرادی، تعلیق، ممنوع‌الورودی، ضرب و شتم و… به خیال خود خواستند صدای آزادی‌خواهی و حق‌طلبی‌شان را خفه کنند، اعلام اعتصاب می‌کنیم و در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر در کلاس‌ها شرکت نخواهیم کرد. 

عدم شرکت در کلاس‌ها همچنین اعتراضی قاطعانه به آن اساتیدی است که در این مدت نه تنها کلمه‌ای در حمایت از مردم، دانشجویان‌شان و حتی همکاران‌شان به زبان نیاوردند، که گاه با تهدید و ارعاب دانشجویان، در کنار سرکو‌بگر ایستادند و به این موضوع با کمال وقاحت و بی‌شرمی افتخار کردند. آن‌ها که شغل سابق برخی‌شان بازجویی بوده و گاه دانشکده را با محل کار قبلی‌شان اشتباه می‌گیرند. آن‌ها که سال‌هاست بر صندلی‌های این دانشکده و بالاترین سطوح مدیریتی اقتصاد این کشور، چنبره زده‌اند، اما امروز با بی‌مسئولیتی تمام، اعتراضات مردمی را بی‌اهمیت می‌خوانند و حتی در مقابل جنایت سیستماتیکی که بر قوم خودشان اعمال می‌شود، سکوت پیشه کرده‌اند. افرادی که نام‌های بزرگ دارند، اما ما دانشجویان‌شان بهتر از هر کس دیگر می‌دانیم که طبل‌هایی توخالی بیش نیستند و عنوان باارزش استادی را نه با علم و شایستگی، که با رانت و حذف و فراری دادن شایستگان غصب کرده‌اند.‌ 

اعتصاب ما اعتراض به کسانی است که از آن‌ها نه علم‌ آموختیم، نه اخلاق و نه انسانیت. 

اعتصاب ما تمرین اتحاد و ایستادگی‌ست.

اعتصاب ما اولین قدم برای پیروزی‌ ماست.

بیانیه دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه تهران پیرو اعتصابات ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر

بخشی از بیانیه:

 “این روزها، روزهایی هستند که اتحاد و آزادگی تنها دروس اصلیمان را شامل می‌شوند و ما نیز به‌عنوان دانشجو قصد آموختن آن ها را داریم. بنابراین اعلام می‌کنیم “دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه تهران” خود را جدا از ایران نمی‌بینند و با پیوستن به اعتصابات سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، همبستگی و همراهی خود را اعلام می‌دارند.”

بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و اعلام اعتصاب در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶

به نام زن، زندگی، آزادی

تاریخ را شرمنده کرده‌اید! تاریخ را از بی‌شرمی و ریا شگفت‌زده کرده‌اید. از دروغ و نیرنگ، از فساد و ظلم، از سرکوب و خفقان بی‌رحمانه انگشت به دهان رها کرده‌‌اید. تمام گذشته متحیر از منجلاب حکومت‌داری‌ای است که شما ساخته‌اید. تقویم امروز روز دانشجوست، شما تقویم را نیز خجالت‌زده می‌کنید. تاریخ نظاره‌گر است که چگونه تلاش می‌کنید ساحت آزادی‌خواه دانشجویان را در دریای سرکوب غرق کنید. 

چگونه زندگی دوستان آزاده ما را در زندان‌های خود به بازی می‌گیرید. تاریخ فراموش نخواهد کرد که چگونه سلامت دانشجویان را در آستانه بزرگداشت لحظه‌ای از گذشته‌شان به خطر می‌اندازید. تاریخ ناظر است که چگونه با قانون بی‌قانونیتان هر روز دردی بر تن خسته جوانان این سرزمین اضافه می‌کنید. هر روز زخمی عمیق‌تر از قبل بر گستره دانشگاه می‌زنید تا به خیال خامتان صدای آزادی و عدالت کرکننده دانشجویان را خفه کنید اما دریغ از این که فریاد ما طنین تفکر و روحیه انقلابی ماست و هرگز نمی توانید تفکر و روح ما را در بند کنید.

امروز در تقویم روز دانشجو است اما در این سه ماه تمام دانشجویان کشور ثابت کرده‌اند که هرلحظه در جست‌و‌جوی آزادی و آگاهی هستند. در این سه ماه هر روز، روز دانشجو بوده و از این پس هم خواهد بود. دانشگاه بیدار شده است و دیگر هرگز تا به رسیدن به خواسته‌های خود چشم نخواهد بست. تاریخ گواهی خواهد داد که همگی ما در کنار یکدیگر برای آزادی دوستانمان، برای اتمام این سرکوب بی‌حد و مرز و برای ایجاد اتحاد و همبستگی در این روز تا آخرین نفس ایستاده‌ایم.

بنابراین ما دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی برای احترام به دانشجویان ستم‌دیده و رساندن فریاد آزادی‌خواهی در ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر به اعتصابات سراسری می‌پیوندیم.

بیانیه جمعی از دانشجویان دکتری علوم اجتماعی ایران به مناسبت ۱۶ آذر

شانزده آذر دیگری از راه رسیده است. گرچه این روز هر بار امتداد تاریخی خود در مبارزه با اختناق را یادآور می‌شود و دانشجویان را برای گرامیداشت شور آزادی‌خواهی گرد یکدیگر جمع می‌کند، اما امسال این روز معنای مضاعفی دارد. پس از سال‌های سیاه تعطیلی دانشگاه‌ها در نتیجه انقلاب فرهنگی، دانشگاه و دانشجویان هرگز این‌چنین زیر فشار بی‌امان و همه‌جانبه نبوده‌اند. تعداد دانشجویانی که هم‌پای سایر اقشار و گروه‌های اجتماعی در جای‌جای این سرزمین در معرض بازداشت، تهدید و خشونت گسترده‌اند از شمار خارج‌ است و تا همین امروز احکام سنگین و ناعادلانه‌ای علیه تعدادی از این دانشجویان صادر شده است.

همواره به‌اشتباه تصور بر این بوده است که دانشجویان دکتری با فاصله گرفتن از سایر دانشجویان، باید در قبال مسائل دانشگاه سکوت کنند و صرفاً به فکر ساختن آینده دانشگاهی خود باشند، اما ما، جمعی از دانشجویان دکتری علوم اجتماعی، تباه بودن چنین مسیری را به وضوح مشاهده و آن را به‌صراحت اعلام می‌کنیم. سکوت ما اگر تضمین‌کننده‌ی موقعیت آتی ما در مقام استادان علوم اجتماعی آینده باشد، چیزی جز شرمساری برای ما به همراه نخواهد داشت. چگونه می‌شود در آینده در کلاس درس ایستاد و از مفاهیم علوم اجتماعی سخن گفت، در حالی‌که همان مفاهیم از جانب خود ما و در چنین بزنگاهی نقض شده است!

به باور ما در این شرایط کلاس‌های درس واقعی و مفاهیم مترقی دانش اجتماعی در عرصه‌ی عمومی و در کردارهای روشنایی‌بخش دانشجویانی جریان دارد که در کنار بلند کردن صدای خود، نوید این را می‌دهند که دانشجو هرگز در برابر هیچ‌یک از مناسبات تبعیض‌آمیز، اقتدارگرایانه و تحمیق‌کننده‌ی مراتب قدرت، درون و بیرون از دانشگاه، تسلیم نخواهد شد.

ما، جمعی از دانشجویان دکتری علوم اجتماعی در دانشگاه‌های ایران، در آستانه‌ی ۱۶ آذر با امضای این بیانیه، ضمن حمایت از دانشجویان مقاطع دیگر که با شور بسیار، کنش‌ورزی جنبشی را به ما می‌آموزند، اعلام می‌کنیم که در دوراهی منصب استادی آینده و همراهی با هم‌دانشگاهیان‌ و نیز مردم‌مان، که با شور و شعور هماهنگ پای می‌کوبند و ندای وجدان‌شان را با بلندترین فریادها سر می‌دهند، راه دوم را انتخاب خواهیم کرد.

به امید آن روز که ما جملگی در کنار یکدیگر و در فضایی به‌راستی دموکراتیک بدن نیمه‌جان دانشگاه را بر سر دست بلند کنیم و جانی دوباره بر کالبدش بدمیم.

بیانیه‌ی پنج بندیِ ۲۰۹ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حمایت از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خطاب به وزیر بهداشت و درمان و استاندار استان فارس و ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پنج بند اشاره شده به شرح ذیل است:

۱- آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان بازداشتی

۲- توقف و لغو احکام انضباطی از سوی کمیته انضباطی

۳- عدم اعمال اقدامات تبعیض آمیز و حمایت از همه تشکل‌ها، شوراهای صنفی و انجمن‌ها با سلایق متفاوت از هم

۴- جلوگیری از ورود افراد متفرقه، لباس شخصی و نیروی انتظامی به دانشگاه

۵- به رسمیت شناختن اعتراضات مدنی دانشجویان به عنوان موذنین جامعه

بی خبری مطلق از وضعیت  پریا فرامرزی، دانش آموزز ١٦ سالەی بازداشت شده 

بنا به اخبار ارسالی به شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، پریا فرامرزی، دانش‌آموز ۱۶ سالە، روز ۱۹ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. بر اساس خبرهای منتشر شدە پریا فرامرزی را در بی‌خبری کامل خانواده‌اش، به زندان شیراز منتقل نمودەاند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، ضمن محکومیت بازداشت کودکان دانش آموز، خواهان آزادی هرچه زودتر و بدون قید شرط #پریا_فرامرزی و تمامی دانش‌آموزان و معلمانزندانی است.

محکومیت محمدحسین شعائی به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و…

محمدحسین شعائی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی که در تاریخ ۷ مهر بازداشت شده بود، به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و تهیه پژوهشنامه‌ای ۱۱۰ صفحه‌ای پیرامون وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی محکوم شد.

محمد احمدوند شاهوردی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز جمعه ۲۷ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و سپس با هجوم به منزل ایشان، برادر بزرگتر وی نیز دستگیر شد.

 این دو برادر هم‌اکنون در بازداشتگاه مرکزی عادل آباد شیراز به سر می‌برند و بنا به اخبار واصله پرونده‌سازی سنگینی علیه این دانشجو در جریان است.

صالح فرهادی دانش‌آموخته مدیریت صنعتی دانشگاه زنجان و دبیر اسبق انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه، صبح امروز ۱۴ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده‌ی ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی امیرحسین محتاری

امیرحسین مختاری دانشجوی ورودی ۹۷ مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت که روز ۲۵ آبان در جنت‌آباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، ابتدا به زندان اوین برده شد و سپس  به زندان فشافویه انتقال یافت. این دانشجو علی‌رغم گذشت ۱۹ روز از زمان بازداشت همچنان دربند به سر می‌برد.

۴۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی سجاد هاشمی‌نژاد

سجاد هاشمی‌نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی که روز ۳۰ مهرماه بازداشت شده است با وجود گذشت بیش از یکماه و نیم از بازداشتش و با وجود گذشت چند هفته از اتمام بازجویی‌ها همچنان در بازداشتگاه مرکزی شیراز نگه‌ داشته شده است.

وی عضو فعال و باسابقه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس است که چهار روز پس از دفاع موفق از پایان‌نامه‌اش با موضوع “تجربه کودکان کار و خیابان از موقعیت‌های آموزشی” توسط اداره اطلاعات بازداشت شد و علی‌رغم اعلام کتبی مدیرگروه روانشناسی دانشگاه مبنی بر ضرورت مراجعه به دانشگاه برای انجام اصلاحات پایان نامه در مهلت محدود مقرر و با وجود اتمام قرار بازداشت موقت یکماهه همچنان حتی بطور مشروط نیز آزاد نشده است و در آستانه ۱۶ آذر روز سیاسی دانشجو، هدیه این دانشجوی فعال و شریف و دردمند برای کودکان و جامعه ایران، ادامه ناموجه بازداشتش است.

۵۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی رضا عسکری سروش

رضا عسکری سروش دانش آموخته مهندسی صنایع بوعلی سینا همدان، روز ۱۸ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ابتدا به بند ۲۰۹ اوین برده شد و پس از آن به زندان فشافویه انتقال یافت. گفتنی است روز یکشنبه بیستم آذرماه در شعبه یک دادگاه انقلاب شهریار دادگاه وی برگزار می‌شود.

آزادی شیوا موسی‌زاده بعد از یک ماه با قید وثیقه ۸۰۰ میلیونی

صبح امروز مورخ ۱۴ آذر شیوا موسی‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی بعد از یک ماه با قید وثیقه ۸۰۰ میلیونی از زندان مرکزی خرم‌آباد آزاد شد.

آزادی سارینا صادقی به قید کفالت

سارینا صادقی، دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ رشته ارتباط تصویری دانشگاه الزهرا که از هفدهم آبان ماه بازداشت شده بود، دوشنبه چهاردهم آذر به قید کفالت آزاد شد.

تهدید اساتید حامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت توسط حراست

پیرو انتشار نامه ۶۲ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت، متأسفانه باخبر شدیم با بعضی از امضاکنندگان نامه اساتید در حمایت از دانشجویان، به ویژه اساتید جوان از طرف حراست تماس گرفته شده و تهدید شده اند که در صورت عدم پس گرفتن امضایشان به دادگاه احضار می‌شوند.

انجمن‌های آرمان و رویش دانشجویان ضمن حمایت تمام قد از اساتید امضاکننده‌ی نامه، رفتارهای حراست را محکوم می‌کنند و هشدار می‌دهند هر حرکت و پرونده‌سازی علیه اساتید شریفمان قطعا برای دانشگاه دارای عواقب خواهد بود.

در محاصره حراست و زبان دراز عالمان بی‌عمل: گزارشی از شورای عمومی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ۱۴ آذر

پس از انتشار برخی احکام ظالمانه علیه دانشجویان دانشکده، دانشجویان در فراخوانی برای روز دوشنبه دانشجویان و اساتید را به شورای عمومی دعوت کردند. این فراخوان پس از آن صادر شد که تنی چند از دانشجویان بازداشتی با حکم‌های چندین ساله و وثیقه‌های میلیاردی مواجهه شده بودند، از این رو تعدادی از دانشجویان خواستند که همگان در شورای عمومی ساعت ۱۲ در لابی دانشکده گرد هم‌ آیند و اعتراض خود را نسبت به احکام سنگین دانشجویان این دانشکده اعلام کنند و در کنار آن وضعیت نگران‌کننده لیلا حسین زاده، دانشجوی ارشد مردم‌شناسی و دبیر اسبق شورای صنفی، را به اساتید گوشزد کنند. دانشجویان با دعوت اساتید به جلسه خواستار موضع‌گیری و اقدام آن‌ها در این موارد شدند اما پیش آغاز این شورا، همچون روزهای گذشته، دانشجویان با فضای امنیتی و سرکوب و توهین حراست و نیروهای لباس شخصی در دانشکده روبه‌رو شدند. حراست تمام همت خود را به کار بسته بود تا این شورا تشکیل نشود. به طوری که شمار حراستی‌ها و لباس شخصی‌ها بیشتر از ۳۰ نفر شمارش شده است.

▪حراست در همان ابتدا با دو تن از دانشجویان که در لابی دانشکده نشسته بودند، برخورد و آن‌ها را تهدید کرد که چنانچه به نشستن در کف لابی دانشکده ادامه دهند، جلوی درب کارت آن‌ها را ضبط می‌کنند. حراست و لباس شخصی‌های دانشکده اظهار کردند که نشستن بر کف زمین در لابی دانشکده «غیرقانونی» است و دانشجویان حق این کار را ندارند! پس از درگیری لفظی میان دانشجویان و حراست بر اینکه چنین قانونی از کجا و چطور درآمده است، تعداد زیادی از نیروهای حراست و حتی لباس شخصی‌ها در لابی جمع شدند و شروع به تهدید دانشجویان با ضبط صدا و فیلم‌برداری کرده و با صدایی بلند می‌گفتند که به فرمان رئیس دانشکده، جمشیدی‌ها، حضور پیدا کرده‌اند. سپس معاونت دانشجویی دانشکده، سلیمانی، و چند تن از اساتید، مهرداد عربستانی و عبداللهیان وارد لابی شدند و همین باعث شد تا نیروهای حراست کمی عقب بکشند، اما همچنان در طول شورای عمومی دانشکده، دور تا دور دانشجویان و اساتید حضور داشتند و جو امنیتی و اختناق بر شورای عمومی حاکم بود. 

چندی بعد تعداد دیگری از اساتید از جمله رئیس دانشکده، محمدرضا جوادی یگانه، تقی آزاد ارمکی، انواری و سارا فریدزاده و علاالدینی نیز به شورای عمومی ملحق شدند. دانشجویان از اساتید و رئیس دانشکده خواستند تا درباره فضای سرکوب در دانشکده موضع‌گیری کنند و نیز این امر را، که شأن دانشگاه زیر سوال رفته، محکوم کنند. همچون دفعات پیشین، رئیس دانشکده از خود در این بار سلب مسئولیت کرد و مدعی شد که فعالیت حراست در حوزه اختیارات ایشان نیست! 

بقیه اساتید دانشکده، نیز بیش از آن که نسبت به وضعیت امنیتی و اختناق در دانشکده معترض باشند، نسبت به نامه جمعی از دانشجویان به آن‌ها و خطاب کردن آن‌ها با عنوان «عالم بی‌عمل» اعتراض داشتند و مدعی بودند که صورت فردی و موردی پیگیر وضعیت و شرایط دانشجویان بازداشتی بوده‌اند. در این بین، معاونت دانشجویی دانشکده مدعی شدند که بازداشت دانشجویان در دانشکده و یا در دانشگاه، به دلیل فعالیت‌های آن‌ها در خارج از دانشگاه و در نقش‌های غیردانشجویی آن‌ها بوده است! ادعای ایشان با اعتراض زیادی از سمت دانشجویان مواجه شد. در نهایت اساتید دانشکده علوم اجتماعی، همانطور که انتظار می‌رفت ادعا کردند که دانشجویان باید راه خودشان را پیش بروند و اساتید را برای اعلام موضع و حمایت از خود، تحت فشار نگذارند!

آنچه امروز بیش از پیش بر دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی واضح و مبرهن شد بی‌علم و بی‌عمل بودن اساتید این دانشکده بود. اساتیدی که ترجیح می‌دهند بر روی خون و حکم ظالمانه راه بروند و پروژه بگیرند تا ثروت بیشتری در کیسه عالم اجتماعی بودنشان بگذارند.

کانون نویسندگان ایران:

روزبه سوهانی و آیدا عمیدی دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران بازداشت شدند

صبح امروز ۱۴ آذر، مأموران امنیتی به خانه‌ی روزبه سوهانی، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران یورش بردند و با شکستن در و پیکر منزل او، روزبه را بازداشت کردند و به محل نامعلومی بردند.

به فاصله‌ی دوساعت بعد، به خانه‌ی آیدا عمیدی، شاعر و عضو دیگر هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران نیز حمله بردند و به همان شیوه‌ی شکستن در آپارتمان و ایجاد رعب و هراس در همسایگان، او را نیز بازداشت کردند. تا این ساعت هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت این دو عضو متعهد و آزادی‌خواه هیئت دبیران به دست ما نرسیده است.

بدیهی است مسئولیت هرگونه گزندی به جان روزبه سوهانی و آیدا عمیدی‌ بر عهده‌ی نیروهای سرکوبگر امنیتی است. 

آشکار است که هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران ضمن محکوم کردن این عمل وحشیانه، بنابر میثاقی که با منشور آزادی‌خواهی و اساسنامه‌ی خود بسته همچنان به وظیفه‌ی ذاتی خود، دفاع از آزادی بیان و قلم و اندیشه بی‌ حصر و استثنا برای همگان، ادامه خواهد داد.

۱۴ آذر ۱۴۰۱

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد

سوران (اسکندر) عزیز و مسعود جان آزادیتان مبارک

سوران اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ومسعودنیکخواه، عضو هیئت مدیرەی انجمن صنفی معلمان مریوان، که در روز ۱۶ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، امروز ۱۴ آذر ۱۴۰۱ آزاد شدند.

لازم به ذکر است که آقایان سوران اسکندر لطفی ومسعودنیکخواه ، در حالی مجددا بازداشت شدند که با وثیقەی ٢ میلیاردی، بعد از حدود ۵ ماه بازداشت و ‌انفرادی، در اواخر مرداد ماه  آزاد شدە بودند. و‌ با وجود وثیقەی قبلی، مجددا با تودیع  ٥٠٠ میلیون وثیقەی جدید آزاد شدند.

 شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ضمن استقبال از آزادی سوران اسکندر لطفی ، ومسعودنیکخواه و تبریک به ایشان، خانوادەهایشان و تک تک جامعەی فرهنگی ایران، آزادی بی قید و شرط سایر همکاران بازداشتی را خواستار است. شورای هماهنگی همچنان با تاکید خواهان پایان دادن پرونده‎سازی علیه فعالین صنفی و روند وثیقه‎های سنگین و غیرمعقول، در قبال آزادی فعالین صنفی دربند است.

دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر برای اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها

روز دوشنبه ۱۴ آذر برای دومین روز متوالی، کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر به اعتصاب وتجمعشان در اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها ادامه دادند.

جمعی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر به خبرنگاررسانه ای گفتند: از ساعت هفت صبح امروز دوشنبه (۱۴آذر ماه)، برای دومین روز مقابل ساختمان شرکت حضور یافتند.

یکی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در ماهشهر به صورت مشخص در مورد مطالبات خود و همکارانش گفت: در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر مشغول کارند. این کارگران علاوه بر اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل به تبعیض در پرداخت حقوق بین کارگران این واحد با سایر کارگران پتروشیمی منطقه نیز انتقاد دارند.

وی افزود:تا امروز یکسان‌سازی حقوق در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر اعمال نشده و این مسئله باعث شده افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد صنعتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آن‌ها نباشد.

این کارگر با بیان اینکه کارگران به دنبال افزایش حقوق ماهانه خود هستند، در ادامه افزود: در اولین روز اجتماع به ما گفته شد مدیرعامل در شرکت پایانه‌ها و مخازن حضور ندارد. در اجتماع امروز، مدیرعامل و برخی مدیران در محل کار خود حاضر شدند اما هنوز به خواسته‌های کارگران پاسخ نداده‌اند.

او ادمه داد:این وعده‌ها در حالی به کارگران داده می‌شود که پیش از این نیز کارفرما وعده رسیدگی به خواسته‌های کارگران را در ارتباط به اجرای طرح طبقه‌بندی داده بود.

این کارگر با تاکید بر اینکه ما خواستار دریافت مطالبات قانونی خود هستیم، در ادامه افزود: تجمع دو روز گذشته نتیجه بی‌توجهی به یک خواسته قدیمی کارگران است.

در همین رابطه،اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر برای اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها

روز یکشنبه ۱۳ آذر،صدها کارگر شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر برای اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها دست از کارکشیدند ومقابل ورودی شرکت تجمع کردند.

تجمع کنندگان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، لحاظ شدن حق بهره‌برداری و پاداش و دریافت مزایای مزدی، همانند همکاران رسمی برای افزایش حقوق ها شدند.

تعدادی از کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر به خبرنگاررسانه ای گفتند: ما به تبعیض در پرداخت حقوق بین کارگران این واحد با سایر کارگران پتروشیمی منطقه اعتراض کردیم.

یکی از کارگان معترض نیز گفت:مجموع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر هستند. کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندرماهشهر در مقایسه با سایر کارگران (حدود ۳۰ واحد پتروشیمی) مستقر در منطقه از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند.

او با بیان اینکه مجموع دریافتی کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر کفاف معاش زندگی آنان را نمی‌دهد، در تشریح جزئیات مشکلاتشان گفت: چندین سال است ما کارگران از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم اما تغییری در روند قراردادها و میزان دستمزد علارغم افزایش چندبرابری قیمت مواد مصرفی و غیرمصرفی ایجاد نشد.

وی افزود:سطح حقوق کارگران شاغل در پایانه و مخازن پتروشیمی به نسبت کارگرانی که در سایر پتروشیمی‌ها فعالیت دارند حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان پایین‌تر است و این تبعیض باید برطرف شود.

این کارگر در مورد سایر مطالبات کارگران پایانه گفت: کارگران در اعتراض امروز خود همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، لحاظ شدن حق بهره‌برداری و پاداش و دریافت مزایای مزدی، همانند همکاران رسمی برای افزایش حقوق ها شدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

نیروهای پیمانکاری شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر امروز دوشنبه چهاردهم آذر وارد دومین روز اعتصاب خود شدند

این همکاران که به پائین بودن دستمزدها؛عدم دریافت حق بهره وری و پاداش؛ عدم اجرای طبقه بندی و  وجود تبعیض های بسیار بین کارگران پیمانکاری و رسمی معترض هستند گفته اند به اعتصاب خود در روزهای آینده و تا رسیدن به خواست ها ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارکنان شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی در ماهشهر برای دومین روز متوالی

امروز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ کارکنان ارکان‌ثالث شاغل در پایانه‌های صادراتی و مخازن پتروشیمی واقع در ماهشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب و تجمع زدند.

عمده مطالبات این کارکنان که تعدادشان به حدود ۵۰۰ نفر میرسد، تبدیل وضعیت و اجرای صحیح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق و پاداش و فوق‌العاده‌ها با دیگر همکاران رسمی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱

تجمعات اعتراضی کارگران نگهبان پروژه متروی اهوازنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان مقابل کارگاه،فرمانداری اهواز و استانداری خوزستان

روز دوشنبه ۱۴ آذر، کارگران نگهبان پروژه متروی اهواز درادامه اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق حقوق و وعده های توخالی مسئولان برای انعکاس هرچه بیشتر صدایشان مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

این کارگران برای احقاق حقوق برحقشان حدود یک ماه است که مقابل کارگاه تجمع می کنند و روز یکشنبه ۱۳ آذر هم مقابل فرمانداری کلانشهر اهواز تجمع کرده بودند.

تجمع کنندگان در تشریح دلیل اعتراض خودبه خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود یک ماه است برای وصول مطالبات معوقه مزدی خود مقابل کارگاه اعتراض می‌کنیم اما مسئولان هنوز پاسخی به ما نداده‌اند.

این کارگران گفتند: در ادامه پیگیری مطالبات خود روز گذشته به فرمانداری اهواز مراجعه کردیم و امروز نیز مقابل استانداری حاضر شدیم.

بر اساس گفته کارگران؛ آن‌ها از سال ۹۹ تاکنون ۱۸ماه مطالبات مزدی معوقه به همراه دو سال عیدی طلبکارند.

این کارگران که از سال ۹۹ تاکنون ۱۸ماه مطالبات مزدی معوقه به همراه دو سال عیدی طلبکارند،افزودند: ما از سال ۹۱ همزمان با آغاز به کار پروژه قطار شهری اهواز برای حفظ اموال کارگاه پروژه متروی اهواز و اشتغال تلاش کردیم با این‌حال محل کارمان در این مدت به کرات تعطیل اعلام شده و آخرین بار در ماه‌های پایانی سال ۹۷ پروژه قطار شهری اهواز متوقف شد و کارگران آن به‌ جز ۱۱۳ نگهبان بیکار شدند.

یکی از کارگران نیز گفت: طی چند ماه گذشته پیمانکار با پیگیری برخی مسئولان وعده پرداخت بخشی از مطالبات ۱۸ ماهه کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز را داده اما هر روز که کارگران مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، کارفرما می‌گوید که منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی خود به کارگران در دست ندارد.

او با بیان اینکه چند سال است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز غیرقابل حل باقی مانده است، در ادامه افزود: بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود. با این حال کارگران متروی اهواز همچنان خواستار احقاق حقوق خود هستند.

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان هفت تیرتهران نسبت به اجرای سرودم بریده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مقابل وزارت بهداشت

روز یکشنبه ۱۳ آذر، پرستاران بیمارستان هفت تیرتهران  برای اعتراض به اجرای سرودم بریده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

یکی از این پرستاران معترض به خبرنگاررسانه ای گفت: وزارت بهداشت در روزهای اخیر ادعا کرده بود که پرستاران از وزارت بهداشت و نحوه‌ی اختصاص مبالغ علی الحساب به اسم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، راضی هستند و این در حالیست که هیچ نظرسنجی مستقل و بی‌طرفانه‌ای از جامعه‌ی هدف صورت نگرفته است.

این پرستار با بیان اینکه ما خواستار «عدالت برای پرستاران و کادر درمان کشور» هستیم؛ اضافه می‌کند: قراردادهای شرکتی برای پرستاران کاملاً ناعادلانه است؛ ضمن اینکه تعرفه‌گذاری نیز باید عادلانه انجام شود و برای آن اعتبار کافی و مناسب اختصاص دهند. ما همه‌ی این مسائل را به مسئولان گوشزد کردیم.

پرستاران هفت تیر تهران خواستار بازنگری جدی در نظام تعرفه‌گذاری هستند ومی‌گویند: اینکه فکر کنند با پرداخت علی‌الحساب همه چیز تمام شده، اصلاً درست نیست.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate