سرکوب و ترور نویسندگان: از سعید سلطانپور تا سلمان رشدی

سرکوب و ترور نویسندگان: از سعید سلطانپور تا سلمان رشدی

فتوای خمینی علیه سلمان رشدی پس از ۳۳ سال، به اجرا درآمد!

 

سلمان رشدی نویسنده هندی – بریتانیایی ساکن نیویورک، که بیش از سه دهه شبح مرگ و فتوای خمینی جنایتکار بر زندگی‌اش سایه افکنده، صبح روز جمعه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) هنگام سخنرانی در سالنی در شهر نیویورک، در اثر ضربات چاقو در ناحیه گردن و شکم، غرق در خون و راهی بیمارستان شد.

طبق گزارش مقامات پلیس و شهرداری نیویورک، ضارب “هادی مطر” مرد ۲۴ ساله‌ای است که در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمده و به‌تازگی با گواهینامه جعلی به نیوجرسی نقل‌مکان کرده است. همچنین گفته‌شده است که هادی مطر در شبکه‌های اجتماعی از گروه‌های افراطی شیعه و سپاه پاسداران ایران طرفداری می‌کرده است. او جمعه صبح (به‌وقت محلی) هنگام سخنرانی سلمان رشدی در انستینوی ادبی در نیویورک، روی صحنه رفته و با ضربات چاقو، فتوای خمینی جنایتکار را به اجرا درآورد.

ساعاتی پس‌ازاین حمله وحشیانه، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از این اقدام وحشیانه و تروریستی دفاع کرده و “دستبوس” ضارب شدند و خوشنودی خود را برای اجرای فتوای خمینی ابراز کردند. فتوای قتل سلمان رشدی در فوریه ۹۸ و به دنبال انتشار کتاب آیات شیطانی اعلام و یک “جایزه” یک‌میلیون دلاری نیز برای آن تعیین‌شده بود.

فتوای قتل سلمان رشدی که در فردای قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ صادر شد، حلقه‌ای از زنجیره سرکوب و کشتاری است که از بدو قدرت گیری جمهوری اسلامی اعمال‌شده است. اگر اوایل دهه شصت، احکام و فتواهای قتل و سرکوب و کشتار متوجه نیروهای پیشروی جامعه، کمونیست‌ها، نویسندگان و روشنفکران ایرانی بود، در اواخر دهه شصت این سرکوب‌ها و کشتار به خارج از ایران نیز صادر شد. اقدامات تروریستی در خارج کشور هم به قتل ده‌ها تن از مخالفین و روشنفکران ایرانی در خارج کشور انجامید و هم روشنفکران غیر ایرانی چون سلمان رشدی را نشانه گرفت. چرخه سرکوب نویسندگان در دهه شصت از قتل و ترور سعید سلطانپور آغاز و با فتوا علیه سلمان رشدی ادامه یافت.

سال‌هاست که این اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از مرزها ادامه دارد. اگر ترورها در خارج از ایران در ابتدا توسط عوامل و فرستادگان مستقیم جمهوری اسلامی نظیر کاظم دارابی‌ها و انیس نقاش‌ها به اجرا درمی‌آمدند، امروزه عمدتاً هواداران و آدمکشان غیر ایرانی برای اجرای این طرح‌های جنایت‌کارانه به کار گرفته می‌شوند تا حتی‌الامکان ردپای کمرنگ‌تری از نقش جمهوری اسلامی در طراحی این اقدامات تروریستی برجای بماند.

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت)، ترور سلمان رشدی را محکوم و جمهوری اسلامی را عامل مستقیم وقوع چنین جنایاتی می‌داند. جمهوری اسلامی چرخه سرکوب، کشتار و ترور را نه‌تنها در ایران، که در جهان به راه انداخته است. تنها با سرنگونی این رژیم جنایتکار به دست توده‌های مردم و برقراری حکومتی شورایی که در آن کار، نان و آزادی تضمین می‌گردد، می‌توان به این چرخه سرکوب و ترور پایان داد.

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

سیزدهم اوت ۲۰۲۲ (۲۲ مرداد ۱۴۰۱)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate