اخباروگزارش های کارگری ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱

– مستحکمتر وگسترده تر با د همبستگی کارگران در راه دستیابی به مطالبات برحقشان :

اعتصاب کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان دراعتراض به بازداشت ۲ همکار حق طلب توسط نیروهای امنیتی وعدم تحقق مطالباتشان

– تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری ولشکری نسبت به سطح پایین حقوق در اردبیل، بندرعباس، کرمانشاه و…..

– اعتراض کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به عدم افزایش حقوق بابرپایی تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه  ووزارت جهاد کشاورزی

یورش نیروهای سرکوب به تجمع کنندگان مقابل سازمان برنامه و بودجه وبازداشت تعدادی از آنها

– اعتصاب وتجمع کارکنان مخابرات استان ایلام دراعتراض به کاهش حق جذب و فریز کمک هزینه های رفاهی 

– تجمع اعتراضی کارگران سد شفارود رضوانشهرنسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق مقابل فرمانداری 

– اعتصاب کارگران شهرداری ویسیان در اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق

– تجمع اعتراضی دانشجویان انترن دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات ومشکلات آموزشی با پلاکارد« دانشگاه علوم پزشکی یزد سیستم نوین برده داری

– راهپیمیی وتجمع جمعی از اهالی بندر امام دراعتراض  به نداشتن امنیت اجتماعی

– هشتمین روز اعتصاب غذا محمد علی زحمتکش

– ناصرموسوی آزاد شد

– برائت روح الله ( رادا ) مردانی از اتهام تمرد

– ۴ سندیکای فرانسه:جان رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است!

– جان باختن یک کارگر جوان یکی از معادن محلات براثر سقوط سنگ برسرش

– جان باختن یک کارگر کارخانه سیمان راسک براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر مقنی در حادثه ریزش چاه  محله یافت‌آباد

*مستحکمتر وگسترده تر با د همبستگی کارگران در راه دستیابی به مطالبات برحقشان :

اعتصاب کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان دراعتراض به بازداشت ۲ همکار حق طلب توسط نیروهای امنیتی وعدم تحقق مطالباتشان

کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان دست به اعتصاب زدند 

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، ظهر امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ کارگران پیمانکاری شرکت‌های آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان و همچنین بازداشت دو ‌نفر از همکاران توسط نهادهای امنیتی دست از کار کشیده و در محوطه معدن دست به تجمع زده‌اند.

لازم به‌ذکر است که این کارگران چندین ماه است که پیگیر اجرای همسان‌سازی حقوق با کارگران رسمی و کارگران سایر معادن هستند و همچنین خواسته‌های دیگری از جمله اجرای کامل و صحیح طبقه‌بندی مشاغل دارند اما علیرغم اعتراضات و اعتصابات مکرر تاکنون مدیریت مجتمع و شرکت‌های پیمانکاری خواسته‌های این کارگران را اجرا نکرده‌اند.

طبق اطلاعات رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز صبح دو نفر از کارگران معدن به اسامی ولی‌الله محمودی و ارشد کاظم‌پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. ولی‌الله محمودی نماینده کارگران شرکت آهن آجین می‌باشد.

هم‌اکنون نیروهای امنیتی و انتظامی به قصد ایجاد رعب و‌ وحشت و سرکوب کارگران، هم در معدن و هم در ورزقان در حال آماده باش هستند.

اخبار اعتصاب کارگران معدن مس سونگون متعاقباً توسط رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام می‌گردد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱

تداوم اعتصاب و تجمع شبانه کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان که از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه دست به اعتصاب و تجمع زده بودند، کماکان در محوطه معدن تجمع شبانه خود را ادامه داده‌اند.

کارگران با برپایی چادر و تداوم تجمع اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به خواسته‌های‌شان و آزادی دو ‌نفر از همکاران بازداشتی دست از اعتراض و اعتصاب نمی‌کشند.

نهادهای امنیتی کارگران بازداشت‌شده را تحت فشار قرار داده‌اند و آزادی آنها را منوط به پایان دادن به تجمع اعتراضی کرده‌اند. اما کارگران بر تحقق خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند.

لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی و یگان ویژه‌ی زیادی در سطح شهر ورزقان مستقر شده‌اند و تهدیدهای زیادی را مبنی بر حمله‌ی شبانه به کارگران اعتصابی عنوان کرده‌اند اما کارگران اعلام کرده‌اند که چنانچه با برخوردهای سرکوبگرانه روبرو شوند اعتراضات خود را به خیابان‌های شهرها می‌کشانند.

کارگران اعتصابی شرکت‌های پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون بالغ بر ۳۰۰۰ نفر هستند و ماه‌هاست که پیگیر تحقق خواسته‌های‌شان هستند.

اخبار اعتصاب کارگران معدن مس سونگون متعاقباً توسط رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام می‌گردد

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱

*تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری ولشکری نسبت به سطح پایین حقوق در اردبیل، بندرعباس، کرمانشاه و…..

روز سه شنبه ۱۴ تیر، بازنشستگان کشوری ولشکری برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق دست به تجمع  در شهرهای اردبیل، بندرعباس، کرمانشاه و…..زدند وبا برافراشتن بنرها وسردادن شعارهایی خواهان افزایش حقوق شدند.

اردبیل – تجمع مقابل صندوق بازنشستگان کشوری

بندر عباس – تجمع مقابل صندوق بازنشستگان کشوری

کرمانشاه – راهپیمایی وتجمع در میدان فردوسی

تصاویر:

شعارها:

– عزا عزاست امروز روز عزاست امروز حقوق بازنشسته زیر عباست امروز

– درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید

– دشمن ما همینجاست دروغ میگند آمریکاست

– رئیسی دروغگو حاصل وعده هات کو

– تاحق خود نگیریم آرام نمی نشینیم

– گرسنگان امروز سازندگان دیروز

– قالیباف دروغگو  شعارت  توخالیه

رییس مجلس یو  یخچال ما خالیه 

– هم  مجلس هم دولت دروغ میگن به ملت  

– میرکاظمی حیا کن صندلیتو رها کن 

– تحقیرو حبس و زندان دیگه اثر ندارد

– بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض

*اعتراض کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به عدم افزایش حقوق بابرپایی تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه  ووزارت جهاد کشاورزی

یورش نیروهای سرکوب به تجمع کنندگان مقابل سازمان برنامه و بودجه وبازداشت تعدادی از آنها

روز سه شنبه ۱۴ تیر، کارکنان وزارت جهاد کشاورزی برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق دست به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه زدند وبا یورش نیروهای سرکوب وبازداشت تعدادی از آنها روبروشدند.

بدنبال این حمله و دستگیری ها، حق طلبان مقابل وزارت جهاد کشاورزی رفتند وبه تجمعشان ادامه دادند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت:مطالبه ما علاوه بر افزایش بیش از ۱۰درصدی حقوق‌مان، یکسان‌سازی و همسان‌سازی با سایر وزارتخانه‌ها و عدم تبعیض حقوقی میان ادارات دولتی و عمومی است.

وی افزود:بسیاری از وزارتخانه‌ها در سطوح مشابه، دریافتی و حقوق بالاتری دارند و این دریافتی‌ها به همراه افزایش مزایای ریالی، باعث فاصله زیاد میان دریافتی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها شده است.

اواضافه کرد: بسیاری از همکاران ما با ۱۵ یا ۲۰ سال سابقه و مدرک کارشناسی ارشد قرار است با ۶ تا ۷ میلیون تومان دریافتی بازنشست شوند.

اودرخاتمه گفت: با تورم موجود نمی‌توان با این حقوق زندگی کرد.

بنابه گزارش رسانه ای شده،تجمع امروز مقابل سازمان برنامه و بودجه به بازداشت چند نفر از کارکنان و کارمندان وزارتخانه منتهی شد که در ادامه کارکنان معترض با حضور در ساختمان وزارت کشاورزی با حراست این وزارتخانه گفتگو کردند و دماوندی‌نژاد (معاون وزیر کشاورزی) قول رسیدگی به مطالبات آن‌ها را داد.

*اعتصاب وتجمع کارکنان مخابرات استان ایلام دراعتراض به کاهش حق جذب و فریز کمک هزینه های رفاهی 

صبح روز سه شنبه ۱۴ تیر، کارکنان مخابرات استان ایلام برای اعتراض حذف آیتم حق جذب  برای افراد سی سال خدمت به بالا و نیز کاهش دستوری حق جذب برای همکاران زیر سی سال خدمت و فریز نمودن رفاهیات دست از کارکشیدند و با تجمع در ساختمان مرکزی مخابرات استان ایلام وبرافراشتن پلاکاردها اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

 

*تجمع اعتراضی کارگران سد شفارود رضوانشهرنسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق مقابل فرمانداری 

روز سه شنبه ۱۴ تیر برای چندین وچندمین بار، کارگران سد شفارود رضوانشهر برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق مقابل فرمانداری این شهرستان در استان گیلان تجمع کردند.

*اعتصاب کارگران شهرداری ویسیان در اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق

کارگران شهرداری ویسیان در شهرستان چگنی استان لرستان برای اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق از رفتن برسرکارشان خودداری کردند.

روز سه شنبه ۱۴ تیرشهردارویسیان به خبرنگاران گفت: کارمندان و کارگران شهرداری ویسیان به خاطر نگرفتن حدود ۸ ماه حقوق و کم توجهی مسئولان، شهرداری ویسیان را تعطیل کردند.

وی افزود: شهرداری ویسیان ۲۰ نفر کارگر و کارمند دارد.

*تجمع اعتراضی دانشجویان انترن دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات ومشکلات آموزشی با پلاکارد« دانشگاه علوم پزشکی یزد سیستم نوین برده داری

روز سه شنبه ۱۴ تیر،جمعی از دانشجویان انترن دانشگاه علوم پزشکی یزد برای اعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات ومشکلات آموزشی تجمع کردند.

یکی از دانشجویان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: در بسیاری از کشور‌ها اینترن‌ها به عنوان دانشجویان سال آخر به عنوان پزشک محسوب می‌شوند، اما در کشور ما زمانی که کرونا و بحرانی پیش می‌آید ما را به عنوان پرسنل می‌شناسند، ولی هنگام پرداخت حقوق و خدمات رفاهی ما را به عنوان یک دانشجو می‌پذیرند.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون نه تنها کارانه کرونا به ما پرداخت نشده است بلکه خدماتی، چون غذای رایگان هم حذف شده است.

وی افزود: شان و جایگاه ما در بیمارستان‌ها به دور از انتظار است. جایگاه پزشک عمومی هم در دید مردم و هم در مراکز درمانی به گونه‌ای شده که درخواست برای دستیاری را زیاد کرده است. از طرفی با کاهش ظرفیت آزمون دستیاری، راه رسیدن به تخصص هم سخت شده است.

وی با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت نسبت به پزشک‌های عمومی تصریح کرد: در بسیاری ازکشور‌های دنیا سیستم درمانی به صورت ارجاع تدوین شده است. یعنی قبل از آنکه مریض برای علت‌یابی به متخصص رجوع کند برای معاینه اولیه به پزشک عمومی مراجعه می‌کند. در حالی که در کشور ما سال‌هاست طرح هایی، چون پزشک خانواده مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به تعهد وزارت بهداشت برای گذراندن طرح دو ساله گفت: دستمزد دستیاران بسیار پایین و کشیک‌های ما زیاد است. کار در مراکز و بیمارستان‌های دیگر غیرقانونی است. یعنی ما اجازه نداریم با مهری که داریم، مریضی را جز در مراکز دیگر ملاقات کنیم.

در پایان وی با انتقاد از عملکرد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به فراهم کردن امکانات رفاهی دانشجویان خاطرنشان کرد: بار‌ها جلساتی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار کرده ایم و در آن مسئله حقوق انترن‌ها و پاویون مطرح شد، که هر بار به بهانه‌های واهی از عمل به وظایف خود سر باز زدند. ما پیگیر خواسته‌های خود تا حصول نتیجه خواهیم بود.

*راهپیمیی وتجمع جمعی از اهالی بندر امام دراعتراض  به نداشتن امنیت اجتماعی

روز سه شنبه ۱۴ تیربدنبال تیراندازی دوشنبه شب وجان باختن ۲ نفر، جمعی از اهالی بندر امام برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت اجتماعی دست درمیدان فانوس تجمع کردند وسپس بطرف بازار راهپیماایی وبه تجمعشان در کوی بلوکی ها این شهر دراستان خوزستان ادامه دادند. 

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی،بامداد سه‌شنبه ۱۴ تیر ماه ، یک راکب موتور سوار با انگیزه خصومت شخصی بطرف مردم تیراندازی کور کر ودونفر ازاهلی بندرامام (پدر و پسر ) جان خود را از دست دادند.

*هشتمین روز اعتصاب غذا محمد علی زحمتکش

محمد علی زحمتکش بازرس انجمن صنفی معلمان فارس در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و بلاتکلیفی در زندان عادل آباد شیراز 

جان محمد علی زحمتکش درخطراست

*ناصرموسوی آزاد شد.

ناصر موسوی که در تاریخ ۱۹ خرداد در فارس بازداشت شده بود امروز ۱۴ تیر ۱۴۰۱ آزاد شد.

به امید آزادی دیگر معلمان زندانی فارس 

زهرا اسفندیاری

محمدعلی زحمتکش 

اصغرامیرزادگان 

غلامرضاغلامی کندازی 

شورای هماهنگی ضمن استقبال از آزادی این معلم در بند امیدوار است که با پایان دادن به روند پرونده سازی و آزادی معلمان در بند روندی عقلایی و قانونی در تصمیم گیری های کشور ایجاد شود.

*برائت روح الله ( رادا ) مردانی از اتهام تمرد

شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان لرستان در خصوص تجدید نظر خواهی روح الله ( رادا ) مردانی نسبت به اتهام تمرد که در دادگاه بدوی به پرداخت ۵ میلیون تومان محکوم شده بود، ضمن نقض دادنامه پیشین، با توجه به دفاعیات متهم و وکیل و نبود ادله کافی و اصل برائت، رای قطعی به برائت این فعال صنفی داد.

شورای هماهنگی ضمن استقبال از صدور حکم برائت روح الله مردانی از اتهام تمرد از مامورین انتظار دارد این رویه دادرسی عادلانه به فرهنگ عمومی دادرسی های عموم کنشگران صنفی و مدنی در سطح کشور تبدیل شود.

جامعه معلمان مشتاقانه منتظر آزادی همه معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده سازی های امنیتی و صدور احکام قضایی ناعادلانه علیه کنشگران است.

*۴ سندیکای فرانسه:جان رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است!

پاریس، ۵ ژوئیه ۲۰۲۲

ابراز نگرانی چهار سندیکای فرانسوی از اعتصاب غذای رضا شهابی و حسن سعیدی ، دربیست وسومین وچهاردهمین روز اعتصاب غذای این دوفعال سندیکایی

متن کامل بیانیه بنقل از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

جان سندیکالیست های ایرانی رضا شهابی و حسن سعیدی در خطر است!

علیرغم این که سازمان های بین المللی مختلف در طی چند هفته گذشته، سازمان جهانی کار و مقامات ایرانی را مورد خطاب قرار داده اند اما سندیکالیست ها و معلمان کماکان زندانی  بوده ویا تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

رضا شهابی، فعال سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه (واحد) از روز دوشنبه ۲۲ خرداد در اعتصاب غذا به سر می برد. جان او اکنون در خطر است.

 حسن سعیدی، یکی دیگر از فعالان سندیکای واحد نیز یک هفته است که دست به اعتصاب غذا زده است.

به خانواده های شان اجازه ملاقات آن ها را نداده اند. هنگامی که همسران و فرزندان آن ها اعتراض کردند، مسئولان زندان گفتند که قاضی،رضا شهابی و حسن سعیدی را از حق تماس گرفتن یا داشتن ملاقات محروم کرده است.

 همین امر در مورد سایر معلمان و سندیکالیست های زندانی از جمله آقای کیوان مهتدی، خانم انیشا اسداللهی، خانم ریحانه انصاری نژاد، آقای رسول بداقی، آقای جعفر ابراهیمی و آقای محمد حبیبی نیز صدق می کند.

گفتگو با خانواده و ملاقات با آن ها در زندان جزو حقوق زندانی است. این که مقامات ایرانی این حقوق را مراعات نمی کنند غیر قابل توجیه است!

همانطور که سندیکای واحد توضیح می دهد: «به هیچ وجه فعالیت سندیکایی غیرقانونی نیست، به خصوص این که ایران عضو سازمان جهانی کار است». افزون آن که چندین نماینده سندیکای واحد تاکنون به دعوت سندیکاهای فرانسه به اروپا آمده اند.

حتی در ژوئن  ۲۰۱۸ هیأتی از سندیکالیست های ایرانی از جمله رضا شهابی همراه با نمایندگان چندین اتحادیه‌های کارگری اروپایی و بین‌المللی در ژنو با مقامات سازمان جهانی کار دیدار رسمی داشتند.

ما از تمامی سازمان ها و افراد مدافع حقوق مزدبگیران و حقوق بشر می خواهیم که بار دیگر به مقامات ایرانی اعتراض کنند و خواستار آزادی فوری سندیکالیست های زندانی و رفع اتهامات علیه آن ها شوند.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*جان باختن یک کارگر جوان یکی از معادن محلات براثر سقوط سنگ برسرش

روز دوشنبه ۱۳ تیر،یک کارگر ۱۸ ساله حین کارسنگ شکنی در یکی از معادن  شهرستان محلات براثر سقوط سنگ برسرش در دم جان خودرا ازدستداد.

*جان باختن یک کارگر کارخانه سیمان راسک براثر سقوط از ارتفاع

روز سه شنبه ۱۴ تیر،راننده بولدوزر کارخانه سیمان شهرستان راسک بنام غلامرسول ایراندوست حین کاربهمراه بولدوزراز ارتفاع سقوط کرد وجان باخت.

*جان باختن یک کارگر مقنی در حادثه ریزش چاه  محله یافت‌آباد

دوشنبه شب (۱۳تیر)، یک کارگر ۶۰ ساله حین کاردر خیابان سپیده جنوبی یافت آباد براثرریزش چاه وگرفتارشدن در عمق ۱۳ متری جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate