پاسخی به جوابیه کمیته رهبری کومله پیرامون اطلاعیه جمعی درباره انشعاب در حکا و کومله!

کمیته رهبری کومله طی جوابیه ای به اطلاعیه جمعی درباره انشعاب در حکا و کومله، باز درافشانی کرده و ما را متهم به پیشداوری کرده است، تا به شیوه ای سفسطه گرانه خلط مبحث کند و در برابر خواست ما مبنی بر اینکه « انتظار داریم که در ادامه همان سنت های گذشته عمل نمائید و در فضایی رفیقانه و با روشی متمدنانه کلیه مسائل مربوط به این انشعاب و جدایی را حل و فصل نمائید.» شانه بالا انداز.

جالب است کمیته رهبری مذبور، در حین اینکه به ما این اتهام را بسته خودشان در همان بدو نوشته، جوابیه را بر یک پیشداوری در مورد جمعی چند صد نفره استوار کرده اند، خواسته اند از ما تصویر نظاره گران غافل از حقایق بدهند! 

هر چند رهبری کومله شعور مخاطبان خود را دست کم بگیرد، نه جامعه و نه جمع ما پروسه شناخت و ارزیابی از این یا آن سازمان و حزب سیاسی را متکی به این نکرده ایم که آنها در مورد خودشان چه میگویند، یا گرایشات موجود در آنها در مورد همدیگر چه میگویند تا این ملاک قضاوتها باشد، بلکه پایبندی به افق، استراتژی، جنبش و بطور اخص پراتیک کمونیستی است که بیانگر آنست آنها کجای این تاریخ جنبش کمونیستی ایستاده یا از آن دور افتاده اند. کماینکه طی سالهای اخیر بارها و بارها از سوی کمونیستها با فاکت و فیگور در نوشته ها و مصاحبه ها نشان داده شده کمیته رهبری کنونی کومله از همه بشدت عدول کرده است.

شما اگر برای جامعه و حتی خودتان حرمت قائل نیستید ما اجازه نمیدهیم شعور جامعه و ما هم را دستم کم بگیرید! 

حقیقتا اگر ما پیشداوری میکردیم اصلا نمیبایست این اطلاعیه جمعی در باره انشعاب در حکا و کومله را به عنوان راه حلی جهت جلوگیری از تنش امضاء میکردیم و یا می نوشتیم، چرا که جناح کمیته رهبری کنونی کومله در نامه دبیرخانه در قامت یک حزب عشیره ای و با زبان اسلحه رو به مخالفان سیاسی خود سخن گفته بود! اگر ما پیشداوری کرده بودیم میبایست وقتی بخشی از اعضا و سمپاتهایتان در اردوگاه به طوماری که جمع کرده بودید، تا مخالفان سیاسی را از اردوگاه بیرون کنید، رای نداند، و عمل شما را تقبیح کردند، متعاقبا آنها را به اخراج تهدید کردید، ما می بایست اطلاعیه جمعی رو به این کمیته رهبری هیچگاه نمی نوشتیم! اگر ما پیشداوری میکردیم وقتی معاون دبیر اول کومله با هماهنگی مقامات بالاتر از خود بدتر از جعال تاریخی مهتدی زرادخانه جنگ سرد علیه کمونیزم و تاریخ جنبش کمونیستی بکار انداخت و دروغهای شاخدار گفت و حتی مصاحبه های دبیر اول حزبش را زیر سوال برد، و علیزاده به همان روال همیشگی خود “سکوت” را اختیار کرد، و نشان داد برای افکار عمومی پشیزی ارزش قائل نیست، می بایست این اطلاعیه جمعی را هیچگاه رو به کمیته رهبری کنونی کومله نمی نوشتیم! اگر ما پیشداوری کرده بودیم میبایست وقتی جناح شما در کنفرانس سیزدهم خارج کشور علیه جناح مقابلش کودتای خزنده کرد، میبایست این اطلاعیه خطاب به چنین کودتاگرانی نوشته نمیشد! اگر ما پیشداوری کرده بودیم میبایست وقتی شما به شیوه ای مهندسی شده، تمام اصول اساسنامه ای حزب، مربوط به حق و حقوق مخالفان سیاسی، صرفنظر از اینکه اکثریت یا اقلیت باشند، تا سر حد جدائی از حزب را لگدمال کردید و با آئینامه ای که آنها را از حضور در کنگره(بخوانید کنگره کودتاگران) محروم کردید و خواستید به این شیوه تلاش و اعتبار چندین دهه آنها را میان جامعه خدشه دار کنید، میبایست هیچگاه ما رو به چنین رهبری سکتاریستی اطلاعیه نمی نوشتیم! اگر ما پیشدواری میکردیم وقتی شما حتی برای شناخت، رای، ارزیابی و انتخاب سیاسی جامعه در مورد وجود اختلافات ارزش قائل نبودید تا مخالفان سیاسی شما هم در مدیا رسمی این حزب حضور یابند و قادر به ابراز نظر باشند، میبایست ما اقدام به نوشتن چنین اطلاعیه ای رو به کمیته رهبری با چنین ماهیتی هیچگاه نمیکردیم! 

شما طی جوابیه نوشته اید: -« چرا و بە چە دلیل محکمە پسندی کنگرە سازمانی کومەلە مطابق با حق مشروع اساسنامەای، باید از جانب شما کنگرە جناحی و از آن فراتر انشعاب تلقی گردد؟ ( اگر فقط تفسیر یک طرف دعوا را برای قضاوت مد نظر نمی گرفتید) اگر منظور تعیین سهمیە نمایندگی اعضا برای رفقای خارج از تشکیلات کومەلە است ، در اساسنامە حزب کمونیست ایران تصریح شدە است کە : “کمیتە مرکزی کومەلە می تواند از میان اعضای دیگر تشکیلات ها ی حزبی رفقای را با رأی مشورتی بە کنگرە خود دعوت کند” . ملاحظە میکنید کە الزامی در دعوت از اعضای دیگر تشکیلاتهای حزب در کار نیست و عبارت “می تواند” این مسئلە را بە روشنی نشان میدهد. همانطور کە دیگر تشکیلاتهای حزب مثلا تشکیلات خارج حزب کنفرانس خود را بدون تعیین سهمیە برای تشکیلات کومەلە برگزار کردە و میکند . مضافا اینکە، تعدای از رفقائیکە دعوت نشدەاند از سال قبل تشکیلات موازی با حزب و کومەلە را سازمان دادە و عملا خود را مقید بە پیشبرد سیاست ها و جهت گیری های کنگرە ماقبل ( کنگرە ١٧) با توجیه ” چپ و راست “ندانستەاند و در فعالیت های این بخش از تشکیلات ( کومەلە) نقشی نداشتەاند. بالاخرە اینکە ٦ ماە قبل از برگزاری کنگرە کومەلە ، پلنوم کومه له طی قطعنامەای از رفقای کمیتە مرکزی حزب خواستە بود کە با پایان دادن بە فعالیت غیر اساسنامەای در سازمان دادن تشکیلات موازی، با ما برای برگزاری کنگرەها ی حزبی همراە گردند.» 

به این دلیل ساده چون همه این ادعاهای شما پوچ و بی پایه است. و ما هم با توجه به شناختی که طی این پروسه از هر دو طرف داشته ایم به این دروغ پردازیها و شیطانسازی شما بی اعتنا بوده ایم، کماینکه جامعه هم که با شناخت و آگاهی به قضاوت نشسته حتما برای آنچه شما در مورد خود میگوئید پشیزی ارزش قائل نیست. 

در بخش دیگری از جوابیه آورده اید: 

«٢- اجازە دهید از شما رفقا بپرسیم ، چرا تشکیلات موازی کە با هیج بند و تبصرەای از اساسنامە حزبی همخوانی ندارد، جناحی نیست؟ چرا جدا کردن تعدادی از اعضا و تشکیل سازمان دیگری و سوخت و ساز دیگری برای آنان در درون حزب جناحی نیست ، اما کومەلە کە کنگرە خود را مطابق با اساسنامە حزبی و موازین رسمی حزبی بە پیش بردە و از سوی اکثریت قابل توجهی از اعضای این حزب تأیید شدە است از جانب شما مهر جناحی میخورد؟ چرا با صدور یک اطلاعیە و بدون مراجعە بە رأی اعضا انتساب یک کمیتە رهبری برای کومەلە جناحی نیست و از سوی شما بە ناروا مشروعیت مییابد اما کنگرە سازمانی و مشروع کومەلە و تعیین رهبری آن از سوی اکثریت قاطع اعضای این تشکیلات باید جناحی باشد؟»

حال شما اجازه بدهید ما از شما بپرسیم چرا از ما میخواهید دروغ های شاخدار و تهمت های ناروا که چند سال است به رفقای دیروز خود بسته اید و رو به جامعه هم بارها از مدیا اشاعه داده اید تا از انها شیطان بسازید را باید ما به آنها نسبت دهیم، واقعا وقتی با این شیوه مبتذل شعور مخاطبتان را دست کم می گیرید احساس حقارت نمیکنید؟! نه خیر سوالهایتان را در آرشیو بایگانی کنید و این روش پیشکش به خودتان!

شما بدون احساس شرم طی جوابیه باز اینگونه دروغ و شانتاژ علیه مخالفین سیاسی خود راه انداخته اید و اذعان داشته اید:« – آیا پرسیدەاید کە چرا رفقای ( جناح منتسب بە کمیتە اجرایی حزب کمونیست) چند ماە قبل از برگزاری کنگرە کومەلە، در حالیکە بە کنفرانس تشکیلات خارج دعوت شدە بودند و بە راحتی میتوانستند در آن نمایندە داشتە باشند و بە سهم خود در تصمیمات این کنفرانس کە بزرگترین تجمع اعضای حزب است، تأثیر گذار باشند، آنرا بایکوت کردند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا رفقای کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران علیرغم گذشت نزدیک بە ٥ سال از موعد اساسنامەای برگزاری کنگرە حزب و علیرغم درخواست مکرر اکثریت اعضای حزب از سازمان دادن کنگرە حزبی طفرە رفتەاند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا این رفقا در کنگرە ١٧ از فعالیت در تشکیلات کومەلە کنارە گرفتند و چرا علیرغم درخواست و خواهش کردن های زیاد حاضر بە قبول مسئولیت در تشکیلات کومەلە نشدند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا همین رفقا حاضر بە قبول ابقای دستەجمعی خود بە عنوان کمیتە مرکزی کومه له در کنگرە ١٧ کومەلە، بدون برگزاری انتخابات بودە تا خود را در معرض قضاوت نمایندگان کنگرە قرار ندهند؟ ».

یقین بدارید با این پروپاگانده و شانتاژها حتی نمی توانید صفوف جناح خود را تا سر راضی نگه دارید! این چرندیات را باید جامعه دقیقا از سوی جریان شما بشنود تا ماهیت واقعیتان بیشتر و بیشتر نزد آنها نمایان گردد. 

اما با همه این اوصاف و با وجود اینکه جمع ما سقوط سیاسی و حتی اخلاقی این کمیته رهبری را می شناختیم چرا طومار را امضاء یا نوشتیم. من شخصا در حیات سیاسیم هیچگاه پای هیچ طوماری را امضاء نکردم نه به خاطر اینکه متن اطلاعیه ایراد داشته یا نه، بلکه بدلیل اینکه از نظر من طومار جمع کردن را روشی غیراجتماعی دانسته و میدانم. اما اینمورد معین بدلیل اینکه جناح علیزاده با زبان اسلحه و به روشی تماما غیر حزبی و شدیدا بیگانه به سنتهای حکا و کومله به رفقای مخالف خود سخن گفته بود، از نظر من استثنایی بود که عبور از قاعده را میتوانست جایز کند، تا به عنوان آخرین راه از میزان مخاطرات و فشاری که جناح علیزاده به مخالفین سیاسی خود وارد نموده بکاهد، لااقل مانع گردد طرف مقابل انشعاب را به جنگ نکشاند. 

بسیار روشن است در چنین شرایطی حساس که امینت جمعی انسان به خطر افتاده و یک جناح در این حزب بدلیل گرایش راست و ناسیونالیستی که نمایندگی میکند، علنا طی نامه تهدیده کرده، و راه زمینی و هوایی را میخواهد بر جناح مقابلش مسدود و کنترل کند، دیگر این روش شناخته شده است کسانی ملانقطی لابلای کلمات اطلاعیه بچرخند، بجای اینکه به این پدیده معین و مخاطره آمیز مسئولانه و بدور از ذهنیگری برخورد کنند. 

نه ما و نه جامعه دنبال کشف و شهود نیستیم! کشف حقیقت و واقعیت به شیوه شما که در ذهن خود آنرا می جوئید نه از پراتیک اجتماعیتان، مسئله ایست بیشتر آخوندی! پراتیک شما طی این چند ساله از بروز اختلافات سیاسی و برخوردتان به شیوه مرسوم احزاب ناسیونالیستی به مخالفان سیاسی تان، بهترین معرف شما و معیار حقیقت است نزد جامعه. امیدوارم بودیم این طومار راه گشاه باشد و کمیته رهبری را بر سر عقل آورد و مسیری را که سایر احزاب ناسیونالیستی رفته اند و معلوم بوده چه عواقبی در برداشته را تجربه نکند! 

اما از قرار معلوم آب از سر این کمیته رهبری جناح راست کومله گذشته و توقعات صمیمانه ما مبنی بر :« « انتظار داریم که در ادامه همان سنت های گذشته عمل نمائید و در فضایی رفیقانه و با روشی متمدنانه کلیه مسائل مربوط به این انشعاب و جدایی را حل و فصل نمائید.» روی زمین ماند و در برابر آن تماما از خود سلب مسئولیت کرده اند.

۲۳.۰۱.۲۰۲۲

پ.ن: متن جوابیه کمیته رهبری کنونی کومله در پایئن ضمیمه شده است.

در جواب بە نامە دستەجمعی

رفقای گرامی!

با سلامی گرم

نامە جمعی شما که در شبکه های اجتماعی منتشر شدە است. این نامە دستەجمعی از همان ابتدا بر یک پیشداوری استوار است، پیشداوری کە فاقد حداقل انتظار از یک قضاوت منصفانه است . با نادیدە گرفتن این حداقل انتظار حقانیت صدور احکام مندرج در نامە جمعی شما زیر سئوال میرود. در این رابطە توجەتان را بە نکات زیر جلب میکنیم :

١- چرا و بە چە دلیل محکمە پسندی کنگرە سازمانی کومەلە مطابق با حق مشروع اساسنامەای، باید از جانب شما کنگرە جناحی و از آن فراتر انشعاب تلقی گردد؟ ( اگر فقط تفسیر یک طرف دعوا را برای قضاوت مد نظر نمی گرفتید) اگر منظور تعیین سهمیە نمایندگی اعضا برای رفقای خارج از تشکیلات کومەلە است ، در اساسنامە حزب کمونیست ایران تصریح شدە است کە : “کمیتە مرکزی کومەلە می تواند از میان اعضای دیگر تشکیلات ها ی حزبی رفقای را با رأی مشورتی بە کنگرە خود دعوت کند” . ملاحظە میکنید کە الزامی در دعوت از اعضای دیگر تشکیلاتهای حزب در کار نیست و عبارت “می تواند” این مسئلە را بە روشنی نشان میدهد. همانطور کە دیگر تشکیلاتهای حزب مثلا تشکیلات خارج حزب کنفرانس خود را بدون تعیین سهمیە برای تشکیلات کومەلە برگزار کردە و میکند . مضافا اینکە، تعدای از رفقائیکە دعوت نشدەاند از سال قبل تشکیلات موازی با حزب و کومەلە را سازمان دادە و عملا خود را مقید بە پیشبرد سیاست ها و جهت گیری های کنگرە ماقبل ( کنگرە ١٧) با توجیه ” چپ و راست “ندانستەاند و در فعالیت های این بخش از تشکیلات ( کومەلە) نقشی نداشتەاند. بالاخرە اینکە ٦ ماە قبل از برگزاری کنگرە کومەلە ، پلنوم کومه له طی قطعنامەای از رفقای کمیتە مرکزی حزب خواستە بود کە با پایان دادن بە فعالیت غیر اساسنامەای در سازمان دادن تشکیلات موازی، با ما برای برگزاری کنگرەها ی حزبی همراە گردند. 

٢- اجازە دهید از شما رفقا بپرسیم ، چرا تشکیلات موازی کە با هیج بند و تبصرەای از اساسنامە حزبی همخوانی ندارد، جناحی نیست؟ چرا جدا کردن تعدادی از اعضا و تشکیل سازمان دیگری و سوخت و ساز دیگری برای آنان در درون حزب جناحی نیست ، اما کومەلە کە کنگرە خود را مطابق با اساسنامە حزبی و موازین رسمی حزبی بە پیش بردە و از سوی اکثریت قابل توجهی از اعضای این حزب تأیید شدە است از جانب شما مهر جناحی میخورد؟ چرا با صدور یک اطلاعیە و بدون مراجعە بە رأی اعضا انتساب یک کمیتە رهبری برای کومەلە جناحی نیست و از سوی شما بە ناروا مشروعیت مییابد اما کنگرە سازمانی و مشروع کومەلە و تعیین رهبری آن از سوی اکثریت قاطع اعضای این تشکیلات باید جناحی باشد؟

٣- آیا پرسیدەاید کە چرا رفقای ( جناح منتسب بە کمیتە اجرایی حزب کمونیست) چند ماە قبل از برگزاری کنگرە کومەلە، در حالیکە بە کنفرانس تشکیلات خارج دعوت شدە بودند و بە راحتی میتوانستند در آن نمایندە داشتە باشند و بە سهم خود در تصمیمات این کنفرانس کە بزرگترین تجمع اعضای حزب است، تأثیر گذار باشند، آنرا بایکوت کردند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا رفقای کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران علیرغم گذشت نزدیک بە ٥ سال از موعد اساسنامەای برگزاری کنگرە حزب و علیرغم درخواست مکرر اکثریت اعضای حزب از سازمان دادن کنگرە حزبی طفرە رفتەاند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا این رفقا در کنگرە ١٧ از فعالیت در تشکیلات کومەلە کنارە گرفتند و چرا علیرغم درخواست و خواهش کردن های زیاد حاضر بە قبول مسئولیت در تشکیلات کومەلە نشدند؟ آیا پرسیدەاید کە چرا همین رفقا حاضر بە قبول ابقای دستەجمعی خود بە عنوان کمیتە مرکزی کومه له در کنگرە ١٧ کومەلە، بدون برگزاری انتخابات بودە تا خود را در معرض قضاوت نمایندگان کنگرە قرار ندهند؟ 

٤- حال کە متأسفانە انشعاب از سوی رفقای کمیتە اجرایی حزب رسمیت یافتە است ، ما تقسیم اردوگاە را بە دلایل متعدد کە بە روشنی برای رفقای ٧ نفرە اعزامی بە کردستان توضیح دادەایم مناسب و عملی نمیدانیم . این رفقا برای ادامە فعالیت خود باید وارد روابطی با حکومت اقلیم کردستان گردند و محل استقرار خود را از طریق آنان پیگیری کنند. با حل این مسئلە از جانب این رفقا ما آمادە بودە و هستیم تا پروسە جدایی و دیگر مسائل مربوط بە امر جدایی از جملە در اختیار داشتن امکانات برای ادامە فعالیت این رفقا را در فضایی رفیقانە و با روشی متمدنانە بە انجام رسانیم .

کمیتە رهبری کومەلە

٢٣ ژانویە ٢٠٢٢

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate