اسد بیگی را محکوم کردید با آثارش چه میکنید؟

زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه

بدنبال پیروزی کارگران نیشکر هفت تپه در خلع ید از باند اسد بیگی،  امروز ۲۱ مهر ماه خداییان سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی  از صدور احکام زندان برای  اسدبیگی بعنوان سردسته این باند و دیگر اعضای آن به جرم دزدیهای کلانشان در این شرکت خبرداد. به گفته خداییان اسدبیگی سردسته این باند و مهرداد رستمی شریک او  به جرم  اخلال عمده در نظام ارزی و مباشرت در قاچاق عمده ارز به ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند.  از جمله اسدبیگی در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو دست داشته است. به گفته خداییان از متهمان دیگر این پرونده دو نفر به ۱۵ سال حبس، سه نفر به ۱۰ سال حبس و بیش از هفده نفر به ۵ سال حبس محکوم شده اند. بنا بر خبرها در این پرونده مجموعا ۲۷ نفر از ۵ تا ۲۰ سال حکم زندان گرفته اند.

روشن است که حکومت اسلامی زیر فشار اعتراضات کارگران اسد بیگی را خلع و محاکمه و محکوم کرد. اما اینکه پشت پرده این اتهامات و دادگاه و احکام چیست، برای هیچکس جز خود جناحهای حکومتی روشن نیست. اسد بیگی یک مالک خصوصی ضد کارگری بود. اما تا زمانی که کارگران اعتراض نکرده بودند عزیز دردانه همان حکومتی ها از جهانگیری معاون روحانی تا استاندار و دیگر مقامات حکومت بود. چندین سال اقداماتش علیه کارگران نه فقط نادیده گرفته شد بلکه حکومت اسلامی و مقاماتش کارگران معترض را مورد تعرض و اخراج و زندان و شکنجه قرار دادند. آیا آنها که علیه اسد بیگی بعنوان یک جنایکار و مجرم حکم داده اند علیه آنها که با کارگران یعنی قربانیان اسد بیگی این رفتار و احکام را صادر کرده اند نیز اعلام جرم میکنند؟ یا تمام بحث بر سر استفاده از فشار کارگران برای دعوای جناحها و خالی کردن جیب یکی برای پر کردن جیب دیگری است؟ این ها سوالات ما و همه کارگران از حکومتیان است. 

کارگران نیشکر هفت تپه ضمن اعلام خوشحالی از این محکومیت سه سوال مهم را به پیش میکشند. یکی اینکه معنای حکم انفصال از خدمات دولتی برای سردستگان این مافیای دزد و چپاولگر چیست؟  آیا صرف رشوه دادن به مقامات دولتی برای آنها سابقه خدمت دولتی محسوب میشود و حالا با این حکم از آن محروم میگردند؟ 

سوال دیگر این کارگران اینست که بسیار خوب حکم صادر شد ولی پولهای به سرقت رفته کجا رفت؟  از جمله سرنوشت چهل و پنج هزار میلیارد تومن پول ارزی که اسدبیگی گرفته بود به کجا رسیده است؟!. این رشوه بازی ها پای چه کسانی دیگر از حکومتیان را به میان می آورد؟ از جمله فردی چون محمد نوری که ظاهرا معاون اسدبیگی و یک پای رشوه بازی ها بوده چه حکمی گرفته است.  کارگران خواستار اعلام رسمی همه اعضای این باند فاسد خلع ید شده از هفت تپه هستند.

و بالاخره اینکه با شکایت اسد بیگی و باند کثیف او بیش از سیصد پرونده امنیتی برای کارگران معترض هفت تپه باز شده است. اسماعیل بخشی و دیگر کارگران اخراجی بر اساس همین پرونده سازی ها و با همدستی مقامات حکومتی در دستگاه قضایی و در سه قوه از کار اخراج و هنوز سر کار برنگشته اند و  زندانی شدند و زیر شکنجه قرار گرفتند. جدا از کارگران نیشکر هفت تپه همین الان فرزانه زیلابی وکیل این کارگران به جرم دفاع از کارگران مطالبه گر نیشکر هفت تپه یکسال حکم زندان گرفته است و سپیده قلیان خبرنگار جوانی که جرمش اعتراض علیه فقر و فساد و شکنجه و زندان و دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه است با ۵ سال حکم همچنان در زندان است. او بخاطر ابتلا به کرونا به مرخصی آمده بود که در روز ۱۹ مهرماه با  حمله سی پنجاه مامور اطلاعاتی حکومت به منزل پدری اش دوباره بازداشت شد.  پاسخ حکومت به این جنایتکاری ها چیست؟

۵ سال است که کارگران نیشکر هفت تپه برای بیرون انداختن باند مافیایی حاکم بر این شرکت می جنگند. مقامات حکومتی که هرکدام به نوعی دستشان در دزدیهای این شرکت و پولشویی های اسدبیگی گیر بود ، تمام تلاششان را کردند تا مانع به سرانجام رسیدن این موضوع شوند. از جمله تمام ابزارهای سرکوبشان را بکار بردند. کارگران معترض را زندانی کردند و مورد شکنجه قرار دادند. بیش از سیصد  پرونده امنیتی در این شرکت برای کارگران تشکیل دادند. سعی کردند شورای اسلامی را به عنوان ابزاری برای کنترل و عفب زدن اعتراض کارگران و تفرقه افکنی در میان آنان علم کنند. اما کارگران ایستادند و بالاخره خلع ید از اسد بیگی و باند مافیایی او صورت گرفت. ولی بعد از خلع ید باز سعی کردند با به تعویق انداختن اعلام حکم و به سرانجام رساندن دادگاه این باند مافیایی چپاولگر بلکه راهی برای فیصله دادن به این اوضاع پیدا کنند. از جمله حقابه را به روی کارگران بستند تا  کشت نیشکر را به نابودی بکشانند.  تلاش کردند که مخفیانه اموال شرکت را بیرون ببرند. سعی کردند دار ودسته های خود را در میان کارگران تقویت کنند و به کمک آنها مبارزات این کارگران را به انحراف بکشانند. دسته های عزاداری شکل دادند . هر از چند گاه نیز سعی کردند با برگ شورای اسلامی بازی کنند. اما  با مبارزه متحدانه کارگران همه این توطئه گری ها به شکست منجر شد. کارگران در شورای اسلامی را گل گرفتند. و آخرین شاهکار آنان برپایی اعتراضی بزرگ در مقابل استانداری اهواز بود و آنجا با شعار “دولت انقلابی، فقط شعار خالی” آب پاکی بر روی دست همه ریختند .  آخر حرف کارگران نیز این بود که تا وقتی وضع مالکیت این شرکت تعیین تکلیف نشود و  محاکمه دزدان سرانجام پیدا نکند و کارگران اخراجی سرکار بازنگردند اعتصاب ادامه خواهد داشت. در برابر چنین مبارزات قدرتمندی است که حکومتیان  دوام نیاوردند و ناگزیر به تسلیم شدند . زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه

 پرونده نیشکر هفت تپه پرونده سنگینی برای حکومت است. ناگزیر شدند با صدور این احکام و این عقب نشینی ها موضوع را بنوعی فیصله دهند تا شاید حداقل عده ای دانه درشت ترها را در این ماجرا از مخمصه بیرون بشکند. و بعد که آبها از آسیاب افتاد حتما  به داد خدمتگزاران صدیقشان چون اسدبیگی و اسدبیگی ها خواهند رسید. نکته مهم اینجاست که کارگران کوتاه نمی آیند. کارگران دادخواهند. کارگران خواستار تعیین تکلیف وضع مالکیت شرکت و نظارت شورایی خود بر هفت تپه هستند. کارگران بازگشت به کار همکاران اخراجی خود هستند. خواستار مختومه اعلام شدن فرزانه زیلابی وکیل خود هستند. خواستار آزادی سپیده قلیان حامی هفت تپه هستند. خواستار تمدید قراداد همکاران فصلی و پرداخت طلبهایشان و پاسخگویی به  همه مطالبات اعلام شده شان هستند. 

کارگران نیشکر هفت تپه علیه کل این بساط چپاول و دزدی به پا خاسته اند و از آغاز نیر اعلام کردند که تنها راه مقابله با این فساد سیستماتیک اداره شورایی است. ۵ سال مبارزه جانانه این کارگران الگویی برای کل جنبش کارگری است. کل این بساط مافیایی سرمایه داری حاکم را باید جارو کرد. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate