گسترش جهانی کووید دلتا ناشی از عدم دسترسی به واکسن و نابرابری اجتماعی

مقدمه:

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که موج سوم کووید دلتا در سطج حهان، ۱۱۱ کشور دنیا را در بر گرفته و بزودی  شاهد افزایش مرگ و میرهای وسیع که قابل پیشگیری بود، خواهیم بود.

پاندمی دلتا چرخشی نگران آور است و پیام آور روزهای تاریکتر از روزهائی که انسانیت طی سال گذشته تجربه کرده. البته من در مورد سرمایه دارها و حکومتها نمی گویم که این پاندمیها براشان موهبت الهی بوده و خواهد بود.

در مقالاتی که طی سال گذشته تا بحال در مورد پاندمی کورونا نوشتم(۳)اشاره داشتم که در صورت عدم پوشش سریع واکسیناسیون ، بی تردید  موتاسیون در ویروس کورونا آنرا مرگ آورتر خواهد کرد و چرخه های مرگ آور جدید را بدنبال خواهد داشت. متاسفانه این پیش بینی که توسط دانشمندان خبره در این مورد ارائه شده ، جلوی چشم ما دارد  به واقعیت می پیوندد.

در این مقاله مواردی را در این موضوع یعنی آغاز موج پاندمی کورونای دلتا ارائه می دهم:

(۱)اهمیت درک گلوبال در برخورد به پاندمی گلوبال و شکست ناسیونالیزم و منطقه ای گرائی:

در مباحث قبلی توضیح دادم که کورونا یکبار دیگر نشان داد که در قرن ۲۱ که انسانها طی یکی دو روز بین قاره ها حرکت می کنند ، امکان ندارد یک همه گیری را بصورت منطقه ای درمان کرد.

این بحث اگر در زمان نوشتار ارائه شد ، اما امروز بسیار واضح تر در مورد انتشار کورونای دلتا اثبات می شود.

کورونای دلتا اولین بار در “جهان سوم” هندوستان سر و کله اش پیدا شد. چیزی حدود دو تا ۳ ماه قبل . زمانی که کورونا در هندوستان بیداد می کرد. زمانی که کورونا طی چند ماه صدها هزار قربانی می گرفت، اولین بررسیهای ژنتیک ویروس کورونا نشان داد که  موتاسیون جدیدی وارد چرخه شده و بعدها مشخص شد ، دو برابر سریعتر همه گیری می دهد و طی یکی دو ماه بین دویست تا چهارصد هزار  نفر را در هندوستان کشته.

کمتر از چند هفته این ویروس موتاسیون یافته سرو کله اش به اروپا به استرالیا، چین (کل اسیا منجمله ایران) به  افریقا به انگلستان و امریکا رسید و الان در امریکا بیش از ۸۰ در صد مبتلایان جدید به کورونا دچار این کورونای دلتا هستند و شمار مرگ و میر و بستری در بیمارستان ها در سراسر دنیا  بسرعت بالا می رود . این مشاهده دیگر “نظری” نیست بلکه بطور واقعی بشریت را در معرض یک زمین لرزه  انسانی قرار داده.

(۲)شکست سیاست “برگشت به زندگی قبلی” در غرب توسط حاکمان و کارشناسان عقب مانده:

تا حدود دو ماه پیش یعنی ماه می ۲۰۲۱ رهبران کشورهای غربی سیاست “برگشت به زندگی عادی” و برداشتن ماسکها و باز کردن جامعه را دستور روز خود و جامعه قرار دادند.

این شارلاتانها زیر فشار سرمایه دارها که برگشت نیروی کار را  تجویز می کنند و با درکی ناسیونایستی و تکیه بر اینکه در اروپا و امریکا بیش از ۵۰ در صد جمعیت بالغ زیر پوشش واکسن قرار گرفته ، به جامعه تبریک گفتند که دیگر “شاخ کورونا شکسته” و مردم می توانند بدون ماسک و محدودیتها به زندگی عادی برگردد.

اداره کنترل بیماریهای واگیر امریکا در ماه می یعنی دو ماه پیش ، بیانیه داد و برگشت مردم به زندگی معمول را اعلام کرد! 

این سیاتگذاری به سرعت با رشد تصاعدی ابتلا به کووید پاسخ گرفت و هم اکنون تمامی امریکا مجدد در حال بررسی سیاست “بستن و محدود کردن “جامعه است. این چرخش ۱۸۰ درجه علامت اینست که سیاستمداران و حتی اکادمیسنهای نظام بهداشتی امریکا و غرب به مسئله گلوبالیزه بودن کووید توجه نکرده اند و مبارزه با کووید را در سطحی ملی می نگرند. در حالیکه کووید بطور واقعی و عملی مشکلی جهانی است و فقط در این کانتکس می تواند پاسخ بگیرد.

در چین هم اکنون جامعه مجدد تحت کنترل کامل حکومت قرار داد و مقررت شدید قرنطینه رعایت می شود.بله کووید دلتا دوباره جهان را زیر چکمه خود قرار داده.

بله کووید دلتا فقط اثبات دیگریست که پاندمی ها پاسخی واقعا جهانی می طلبند و کشورهای پیشرفته تر نمی توانند با واکسیناسیون “خودیها” و انبار کردن  واکسن به این معضل پایان دهند.

(۳)واکسیناسیون ابزار اصلی مبارزه با پاندمی کووید و معضل نابرابری:

طبق امار موجود(۱و۲) پوشش واکسیناسیون کامل در کشورهای غربی به رقم تقریبی ۵۰ تا ۶۰ در صد در میان افراد بالغ رسیده در حالیکه در قاره افریقا این رقم حدود یک و نیم در صد است! 

در ایران طبق اخرین اخبار حدود دو و نیم در صد جامعه پوشش کامل دو تائی دریافت کرده اند که البته در ایران  هم فرق بزرگی است بین تهران و شهرهای بزرگ و شهرهای کوجک و منناظق فقر زده مثل سیاستان و بلوچستان و کردستان و خوزستان و اذربایجان.

علاوه بر میزان کل پوشش واکسیناسیون ، کیفیتهای مختلف واکسیناسیون هم نقش بازی می کند.

بعنوان مثال واکسن چینی (سیونواکس) ر بررسیها به مراتب کمتر از واکسن فایزر و مودرنا تولید ایمنی می کند . در بررسی که در برزیل انجام شده میزان پیشگیبری این واکسن تقریبا ۵۰ در صد است و میزان پیشگیری این واکسن در مقابل کورونای دلتا هنوز مشخص نیست.

هنوز تحقیقات در مورد میزان پیشگیری واکسنها در مقابل کورونای دلتا کامل نیست.انچه مسلم است این واکسنها به میزان کمتری در مقابل کورونای دلتا پیشگیری می کنند اما میزان موارد شدید بیماری ظاهرا بطور واضحی کمتر است از انها که واکسن دریافت نکرده اند.

لذا تبلیغات مخالفین واکسن را باید بخشی از تبلیغات تدوری توطئه دانست و پاسخ داد. بله ! حتی واکسنهای کنونی نقش تعیین کننده در کاهش پاندمی کورونای دلتا دارند و خصوصا میزان مرگ و میر را بسیار کاهش می دهند.

(۴)لزوم تزریق بوستر دوم واکسنها و افق تعییراتی که احتمالا باید در واکسنها داده شود:

طبق تحقیقاتی که در اسرائیل انجام شده (که تقریبا ۶۰ در صد افراد بالغش واکسینه شده اند) میزان پیشگیری واکسن فایزر از ایجاد بیماری کورونای دلتا کاهش نشان می دهد و کمپانی فایزر چند هفته قبل به دولت امریکا هم پیشنهاد کرد که بوستر دوم (بار سوم )واکسن در میان افراد بالای ۶۰ سال تزریق شود.

در اسرائیل زدن بوستر سوم در میان افراد بالای ۶۰ سال اغاز شده و احتمالا در سطحی وسیع و جهانی باید واکسیناسیون را با دو بوستر انجام داد.

به نظر می رسد پاندمی کورونا به ویروس دلتا پایان نخواهد یافت و بتدریج اثر واکسنهای کنونی کاهش خواهد یافت لذا در مرحله بعدی باید فکر دوباره سازی واکسنها بود.

کمپانی فایزر مدتها قبل این را پیش بینی کرده بود و اعلام کرده بود که تقریبا ۶ هفته طول می کشد که طراحی محدد واکسن فایزر انجام شود چرا که تکنولوژی طراحی ژنتیک در این واکسن اجازه بازطراحی انرا می دهد و انطابق انرا با ویروسهای با ساختارهای انتی ژنی متفاوت.

لذا مشکل جدید جهانی در مقابل توسعه موتانهای جدید کورونا قرار خواهد داشت.اینکه موتانهای جدید دارای ارایش آنتی ژنیک کاملا متفاوتی بشوند و دیگر واکسنهای موجود عمل نکنند.

ایران ۲.۹در صد پوشش دو واکسن 

افریقا ۱ و نیم در صد 

(۱)موج دلتا -کووید و نگرانی سازمان بهداشت جهانی:

‘Early stages’ of COVID third wave, amid Delta surge: WHO chief | | UN News

(2)پوشش واکسیناسیون کووید:

پوشش وااکسیناسیون کووید در جهان:

world covid vaccination coverage – Bing

Covid-19 vaccine tracker: View vaccinations by country (cnn.com)

پوشش واکسیناسیون کووید در افریقا

Africa “not on track” to 10 pct COVID-19 vaccination target by year end: WHO – China.org.cn

(3)منابع بیشتر از این نویسنده در موضوع کورونا

رژیم اسلامی از توسعه واریانت دلتا و توسعه کورونا در ایران ابزار سرکوب می سازد

رژیم اسلامی از توسعه واریانت دلتا و توسعه کورونا در ایران ابزار سرکوب می سازد (azadi-b.com)

گسترش ویروس دلتا در ایران:

کرونا در ایران: با گسترش ویروس دلتا ١۶۹ شهر در وضعیت قرمز قرار گرفت؛ وضعیت سیستان و بلوچستان همچنان بحرانی است (rfi.fr)

پوشش واکسیناسیون در ایران:

آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در ایران | ایران | DW | 14.07.2021

تاثیر قطعی واکسیناسیون در کنترل پاندمی کورونا و نگرانیها

تاثیر قطعی واکسیناسیون در کنترل پاندمی کورونا و نگرانیها (azadi-b.com)

 

بالاخره کورونا ترامپ را هم  گرفت

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81432

 

در حاشیه اخرین اخبار در مورد ساختن واکسن ضد کورونا(بخش ۱۵ بررسی معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81120

موج دوم ابتلا و مرگ و میر بیماری کورونا در ایران و امریکا نشانه بی لیاقتی رهبران , بخش چهاردهم بحث در معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79976

 لحاظ کردن مرگ و میر ناشی از خودکشی و بیماریهای روانی در بحران کورونا چه اهمیتی دارد؟ بخش سیزدهم از بررسی معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79428

ترس از کورونا ابزار دیگر برای اتمیزه کردن جامعه ، بخش دوازدهم بررسی معضل کورونا


سردرگمی و میمون بازی حکومت ترامپ در مقابل بحران کورونا , بخش دوازدهم از بررسی معضل بحران کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79213

اول ماه مه ، مداخله گری جنبش طبقه کارگر و معضل جهانی کورونا(بخش یازدهم از ارشیو معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79106

“معجزه واکسن ضد کورونا” توسط کمپانی های داروسازی و متد برخورد علمی و انسانگرایانه به آن

آرشیو مطالب سایت آزادى بیان » Blog Archive » “معجزه واکسن ضد کورونا” توسط کمپانی های داروسازی و متد برخورد علمی و انسانگرایانه به آن (azadi-b.com)

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate